• Annons

Bjuda hit en thailändsk tjej på semester

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Bjuda hit en thailändsk tjej på semester

Inläggav Emil » 03 jan 2008 00:21

Hejsan
Jag ska ner till thailand och jag har kontakt med en tjej som jag träffade där nere. Jag undrar vad som behövs för att "bjuda hit" henne på semester en månad?
Senast redigerad av Emil 03 jan 2008 17:46, redigerad totalt 1 gång.
Emil
Bronslirare

Annons

Inläggav jjonsson » 03 jan 2008 00:52

Hej Emil!

Om du tänker på dom rent pappersmässiga bitarna så kan du gå in på den här länken http://www.swedenabroad.com/Page____16270.aspx

Sen gäller naturligtvis att du tar hand om henne på bästa sätt och visar henne den respekt och omtanke som hon förtjänar.
Men det hoppas jag naturligtvis att du kommer att göra!
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Inläggav Nille » 03 jan 2008 12:04

I kort. Hon behöver turistvisum och för att få det behövs en inbjudan samt garanti (om hon inte kan garantera uppehälle på egen hand) från dig, samt en försäkring.

Ps. Bjuda hit låter bättre, så jag ändrar. Hoppas det är ok :faroah:

Välkommen till forumet föresten!
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
Hemsidor från 2 990 kr. Användarvänligt, Wordpress, SEO, och Mobilanpassad.
Mer info här!
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav Emil » 03 jan 2008 17:55

Tack för alla svaren. Det känns som att det är enklast att jag åker ner och sedan tar med mig henne på flyget. Kanske inte det lättaste att stå och förklara en massa vid passkontrollen. behöver hon göra något eller kan jag sköta allt hemifrån förutom hennes pass då. Klart jag kommer att ta hand om henne. Vi har bra kontakt. Hör av varandra varje dag.
Emil
Bronslirare

Inläggav Tony_h » 03 jan 2008 18:26

Hej, vid passkontrollen behöver ni inte göra något, allt ska vara klart och instämplat i hennes pass innan. Det som ska göras, görs på Svenska ambassaden i Bangkok, kolla länken somm jjonsson skrev i sitt tidigare inlägg. Här är en länk till migrationsverket där du kan hämta de rätta blanketterna som ska fyllas i. http://www.migrationsverket.se/index.js ... ketter.jsp Ansökan om visum för Schengen ska hon fylla i samt bilaga D, Bilaga E ska du fylla i, det är själva inbjudan, ska kompletteras med personbevis från dig , kopia på pass, inkomstintyg från arbetsgivare. Tjejen behöver personbevis "huspapper" försäkringsbevis, kopior på id-kort m.m. Allt som behövs står på svenska ambassadens hemsida, finns t.om. ett dokument på thailändska där det står förklarat vad hon behöver, allt detta måste hon personligen lämna in och visa kvitto på ansökningsavgiften. Om något är osäkert för henne kan hon gå dit först så hjälper dom till med att ge henne alla dokument samt en checklista skriven på Thailändska över vad som behövs. Trevlig resa och lycka till.
Användarvisningsbild
Tony_h
Hedersmedlem

Inläggav Emil » 03 jan 2008 18:43

Låter väldigt krångligt för ett besök i svedala. Finns det något jag borde göra innan jag åker för att underlätta i bankok sedan? Kan ju inte vara mycket till som krävs för att hon ska få uppehållstillstånd här :)
Emil
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 03 jan 2008 18:53

Jupp, byråkratin i svedala är inte den lättaste...**LER**

Håller med dig... sitter just nu i samma sits...
Mycket papper blir det, sen precis som du skriver så är det ju det här med Bangkok och personliga inlämningen där... men men... vad gör man inte...
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Inläggav Tony_h » 03 jan 2008 19:07

Det känns ju lite byrokratiskt, men det är bara formaliteter, se bara till att inte glömma något papper du behöver från sverige, t.ex. inkomstintyg, personbevis. fyll i så mycket du kan och vet och fyll i resten tillsammans med tjejen. När man lämnat in det så brukar det bara ta en vecka innan det är klart. Ladda hem dokumenten och läs igenom i lugn och ro, det är inte så krångligt som det verkar vid första blicken. Jag stönade också första gången :bom: Ett gott råd, ta kopior och spara på allt, nästa gång du ska fylla i något t.ex. ansökan om uppehållstillstånd så underlättar det för dig att kunna titta på de gamla kopiorna.
Användarvisningsbild
Tony_h
Hedersmedlem

Inläggav Emil » 03 jan 2008 19:46

Hon är ju inte superduktig på engelska, men får hon hjälp med att fylla i blanketten när vi är på svenska ambasaden?
Emil
Bronslirare

Inläggav ThaiJanne » 03 jan 2008 20:34

Emil skrev:Låter väldigt krångligt för ett besök i svedala. Finns det något jag borde göra innan jag åker för att underlätta i bankok sedan? Kan ju inte vara mycket till som krävs för att hon ska få uppehållstillstånd här :)

Jo låter krångligt men det är det inte.

Emil skrev:Hon är ju inte superduktig på engelska, men får hon hjälp med att fylla i blanketten när vi är på svenska ambasaden?

Finns en firma som min tjej anlita som heter Eurovisa och den ligger i samma byggnad som Svenska Ambassaden.
De hjälper till med allt pappers arbete.
ThaiJanne
Bronslirare

Inläggav Emil » 03 jan 2008 20:56

Hur lång tid skulle jag behöva vara borta för att få allt fixat?
Om allt går bra brukar det vara lätt att få en flygbiljett på samma flyg som jag åker hem med?
Hur länge får hon stanna här innan hon måste resa hem?
Går det att fixa uppehållstillstånd här om det skulle funka bra ihop med henne?
Emil
Bronslirare

Inläggav ThaiJanne » 03 jan 2008 21:05

Emil skrev:Hur lång tid skulle jag behöva vara borta för att få allt fixat?
Om allt går bra brukar det vara lätt att få en flygbiljett på samma flyg som jag åker hem med?

Passet tog 3 dar och visumet 1 vecka.

Sen går ju Thaiair direkt till stockholm och de pratar ju Thai så ingen fara om hon inte skulle komma på samma plan som dig.
ThaiJanne
Bronslirare

Inläggav Emil » 03 jan 2008 21:10

Landvetter är en bättre idé för min del!
Emil
Bronslirare

Inläggav ThaiJanne » 03 jan 2008 21:13

Emil skrev:Landvetter är en bättre idé för min del!

Jo det var det för mig också men det strunta jag i eftersom det var första gången min tjej flög så dumt att krångla med mellanlandningar.
ThaiJanne
Bronslirare

Inläggav Emil » 04 jan 2008 18:44

Emil skrev:Hur lång tid skulle jag behöva vara borta för att få allt fixat?
Hur länge får hon stanna här innan hon måste resa hem?
Går det att fixa uppehållstillstånd här om det skulle funka bra ihop med henne?

Fick inte svar på dom här frågorna! Fan jag är så jäkla orolig över att något ska gå snett.
Emil
Bronslirare

Nästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter