• Annons

Hitta jobb i Bangkok

Om du söker jobb i Thailand är det här du lägger upp ditt jobbsökarinlägg. Ditt inlägg bör antingen innehålla ett CV eller en länk till ett. Ort och löneanspråk är också sånt som kan underlätta för en arbetsgivare.

Hitta jobb i Bangkok

Inläggav Dege » 19 dec 2011 19:56

ok, så jag är ny här och vet inte riktigt hur detta fungerar. I alla fall så ska jag till Bankok och vill stanna där ett tag och undrar då om det är lätt att hitta strö jobb eller ännu bättre fast jobb... lönen har ingen betydelse, bara så jag klarar mej, är inte kräsen precis... jag kan jobba med vad som helst. Har varit i Phuket ett tag och trivdes ypperligt men där jobbade jag inte utan tränade kampsport.
Senast redigerad av Nille 28 dec 2011 09:49, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rättstavade rubriken
Dege
Nybörjare

Annons

Re: Hitta job i Bankok

Inläggav R1000 » 19 dec 2011 20:17

Inte helt lätt genom att det finns ca 20 millioner Thailändare redan som gärna skulle vilja ha ett fast jobb som de kan leva på. Ett av problemen är att utlänningar inte får ta sådana jobb som kan utföras av thailändare. Det begränsar utbudet väldigt mycket. Ett inte helt ovanligt jobb kan då vara att utbilda i Engelska på frilansbasis.

Det kanske finns en svart arbetsmarknad också som kan ge jobb men man lär synas och dra uppmärksamhet på sig med ett Europeiskt utsende. Den kanske går att klä ut sig om man är liten och inte har sysslat med kampsort så att man har svällt :-)
R1000
Flitig

Inläggav Spiritfish » 19 dec 2011 20:36

Haha, R1000 grymt inlägg.

Just nu skulle jag i princip ta vilket jobb som helst i Bangkok. Dock är jag 30 år, ingen utbildning, ingen riktigt jobb-erfarenhet ens från Sverige förutom några industrijobb, pratar dock Thai och bor i Bangkok redan. Skulle uppskatta mina chanser att få ett jobb till typ 0 %.

Ska flytta hem till Sverige och klippa mig och börja studera efter snart 6 år i Thailand. Ska bli så sjukt kul. Saknar min familj/vänner och Sverige. Ångar verkligen inte mina år i Thai men känns som det är dags att bli vuxen och ta tag i sitt liv.

Hursomhelst, tillbaka till ursprungsfrågan. Dom enda chansen att få jobb i Thailand är att besitta någon specialkompetens alternativt bli engelska lärare, dyk instruktör eller ha så mycket pengar att du kan starta din egen firma. (Restaurang, bar, inom turism osv) Rätta mig gärna om jag har fel.

Lycka till allifall!
Senast redigerad av Spiritfish 19 dec 2011 20:41, redigerad totalt 2 gånger.
Spiritfish
Bronslirare

Inläggav Spiritfish » 19 dec 2011 20:36

Plus kanske bli telefonsäljare.
Spiritfish
Bronslirare

Inläggav Dege » 19 dec 2011 21:12

tack för snabba svar. har några thailändska vänner som gärna vill hjälpa mig, de sa att jag kan få jobb som t.ex bartender men inte helt säkert. hur stannade du i thailand så länge?
Dege
Nybörjare

Inläggav Rob » 19 dec 2011 23:31

Dege skrev:tack för snabba svar. har några thailändska vänner som gärna vill hjälpa mig, de sa att jag kan få jobb som t.ex bartender men inte helt säkert. hur stannade du i thailand så länge?

Bartender får inte en utlänning vara anställd som, du får inte ens jobba som bartender i din egen bar om du skulle äga en sådan. Du får i princip inte ens gå bakom bardisken.
Användarvisningsbild
Rob
Bronslirare

Inläggav R1000 » 20 dec 2011 00:22

Stämmer bra. Den vanliga synen är att icke Thailändare som t.ex. äger en beer bar sitter utanför skranket med inhemsk fru och anställda på insidan som servar kunder. Barägaren får nöja sig med att försöka vara social och blir plufsigare och rödare i fejan för varje år som går. Inte mycket att stå efter faktiskt.
R1000
Flitig

Inläggav Travaren » 20 dec 2011 05:31

R1000 skrev:Stämmer bra. Den vanliga synen är att icke Thailändare som t.ex. äger en beer bar sitter utanför skranket med inhemsk fru och anställda på insidan som servar kunder. Barägaren får nöja sig med att försöka vara social och blir plufsigare och rödare i fejan för varje år som går. Inte mycket att stå efter faktiskt.

Haha. Stammer med vad jag sett ocksa. :-)
Veritas. Det jag får höra är nog sant men inte hela sanningen.
Travaren
Bronslirare

Inläggav Dege » 20 dec 2011 13:28

måste fråga vart fan ni har varit isåfall... det jag har sett finns det många barer discotek med bara svenskar och utlänningar. t.ex whiteroom, hollywood massvis med mer.
Dege
Nybörjare

Inläggav Rob » 20 dec 2011 14:18

Dege skrev:måste fråga vart fan ni har varit isåfall... det jag har sett finns det många barer discotek med bara svenskar och utlänningar. t.ex whiteroom, hollywood massvis med mer.

Ta ett steg utanför Banglaroad och upplev riktiga Thailand, bara för att vissa Barer nere i Phuket mutar Polisen eller helt enkelt har en högt uppsatt Polis som delägare så gör detta inte gällande att det är fritt fram för utlänningar att jobba som bartender i Thailand.

Lycka till med att hitta ditt bartender jobb i Bangkok, du står inför ett hårt uppvaknande.

Och innan då tar upp fenomenet "Håkans bar", som jag gissar att du skulle kunna göra, så var Håkans bar, en ren TV-produktion, ungefär som en film som spelades in och då menar jag inte en dokumentär, utan ren fiktion.
Användarvisningsbild
Rob
Bronslirare

Inläggav seaserpent » 20 dec 2011 16:11

Dege skrev:måste fråga vart fan ni har varit isåfall... det jag har sett finns det många barer discotek med bara svenskar och utlänningar. t.ex whiteroom, hollywood massvis med mer.

Jobbande bakom disken? i så fall så betalas det en ansenlig summa till BiB var månad...
seaserpent

Inläggav Sabai » 20 dec 2011 16:31

Finns inga hinder för att en utlänning ska få arbetstillstånd för att arbeta i en bar. Alla andra krav måste uppfyllas för att arbetstillstånd ska utfärdas. det finns en lista på 39 arbete som utlänningar inte får göra och bartender är inte med där.

Kan däremot komma ett krav på förklaring varför det behövs en utlänning som bartender. Kan man då påvisa specialkompetens ska det inte vara några större problem. Det samma gäller får tex svenska kockar som jobbar med tillstånd de har en special kompetens i form av svensk matlagning.

/B
Sabai
Bronslirare

Inläggav Rob » 20 dec 2011 22:34

Sabai skrev:Finns inga hinder för att en utlänning ska få arbetstillstånd för att arbeta i en bar. Alla andra krav måste uppfyllas för att arbetstillstånd ska utfärdas. det finns en lista på 39 arbete som utlänningar inte får göra och bartender är inte med där.

Kan däremot komma ett krav på förklaring varför det behövs en utlänning som bartender. Kan man då påvisa specialkompetens ska det inte vara några större problem. Det samma gäller får tex svenska kockar som jobbar med tillstånd de har en special kompetens i form av svensk matlagning.

/B

Ja men då så, då är det ju bara att hoppa på planet och börja söka bartender jobb i Bangkok! Skriv gärna här när du fått en anställning.
Användarvisningsbild
Rob
Bronslirare

Inläggav seaserpent » 20 dec 2011 23:54

Sabai skrev:Finns inga hinder för att en utlänning ska få arbetstillstånd för att arbeta i en bar. Alla andra krav måste uppfyllas för att arbetstillstånd ska utfärdas. det finns en lista på 39 arbete som utlänningar inte får göra och bartender är inte med där.

/B

Lite skillnad på en kock som lagar t.ex lagar svensk mat och en bartender, drinkar och pilsner är ändå rätt internationellt. Att man sedan kan få ett arbetstillstånd på grundlag av att man säljer mat eller dryck som gynnar turismen, så lär inte bartender hamna där. Mer troligt är att man kan få jobb vid ett större svensk hotell eller restaurang som någon form av värd där man är behjälplig med kommunikation mellan gästerna och den thailändska personalen.

Efter ankomsten till Thailand kan du börja din ansökan om arbetstillstånd. De krav som bör tillhandahållas av dig är följande: pass, Non-Immigrant visum "B", departure card, foton, Brev från arbetsgivare som styrker sysselsättning och skälen till att inte anställa thailändska medborgare, anställningsavtal, läkarintyg som styrker att den sökande är fri från förbjudna sjukdomar (inte äldre än 3 månader) och ett omfattande CV som anger utbildningsnivå, tidigare befattningar, arbetsuppgifter och anställningar, dessa bör lämnas in tillsammans med papperen som tillhandahålls av företaget du kommer att arbeta för.
seaserpent

Inläggav Travaren » 21 dec 2011 05:39

Har man specialkompetens och ska bli anstalld av ett stort svenskt hotell med en jattebar och de betala en svensk lon sa gar det sakert bra.
Men borja jobba i en liten bar med 8 bord pa en normal bargata blir nog varre.
Sen om man arbetar (svart ) nagra veckor kan sakert ga vagen i vissa storre turistorter, men under langre tid tror jag inte gar sa bra utan mutor etc.
Veritas. Det jag får höra är nog sant men inte hela sanningen.
Travaren
Bronslirare

Nästa

Återgå till Arbetssökande