• Annons

Lite frågor ang bidrag

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Lite frågor ang bidrag

Inläggav Dudde » 19 jan 2013 16:49

Jo nu är det ju som så att tjejen och hennes dotter har flyttat hem till Sverige med mig.
Tjejen går på SFI och har fått instegsbidrag i våran firma. Hon studerar halvtid och jobbar halvtid.

Hennes dotter som hon har ensam vårdnad för får sitt Svenska personnummer vilken dag som helst nu.
Men jag har lite frågor då jag har hört att man förutom barnbidraget har rätt att få underhållsbidrag då hennes pappa inte finns med i bilden.

Finns det några tips och andra saker man ska tänka på när ett barn flyttar till Sverige?

Jag har verkligen noll koll på bidrag och liknande.

Tacksam för alla svar jag kan få.
Dudde
Bronslirare

Annons

Re: Lite frågor ang bidrag

Inläggav Thaisambo » 19 jan 2013 18:16

Det är Försäkringskassan som hanterar det.

Här information om det:

Allmänt om underhållsstöd

Ta kontakt med Försäkringskassan och se till att få en anmälan gjord. Detaljer m m tar ni med dem.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 19 jan 2013 19:28

Om barnet inte har någon ersättning från Thai så har mamman rätt till 1270 kr i underhållsstöd från Svenska Staten... Dom undersöker väldigt litet angående pappan då dom vet hur detta fungerar i Thai :)

Utnyttja detta + barnbidrag, det gör ju alla andra i detta land , min fru var lite blyg men sen såg hon bidrags Sverige med andra ögon och tyckte som jag att det var OK :-)
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Inläggav Dudde » 19 jan 2013 21:03

Tack så mycket för svaren.
Det här med föräldrapenning är det något vi kan utnyttja?
Om vi är gifta eller registrerade partners vill säga?
Dudde
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 19 jan 2013 21:28

Din partner har som biologisk moder rätt till föräldrapenning.

När det gäller Din eventuella rätt till föräldrapennning gäller andra förutsättningar, kika på Försäkringskassans faktablad på vad som kan gälla för Er:

Föräldrapenning

Rådfråga Försäkringskassan vid eventuell tveksamhet.

Mer information om föräldrapenningen finns på Försäkringskassans informationssida:

Förälder

Gå gärna till Försäkringskassan, prata med dem och ta reda på vad det är för tjänster de har i sitt utbud så att ni inte missar något i onödan ....
Thaisambo
Bronslirare

Återgå till Byråkrati & Myndigheter