• Annons

Sjukförsäkring som täcker allt plus befintlig/a sjukdom/ar

Här diskuterar vi allt som har med vårt välbefinnande att göra: spa, kost, sjukhus, kliniker, miljö, motion, meditation mm..

Sjukförsäkring som täcker allt plus befintlig/a sjukdom/ar

Inläggav IamTT » 18 feb 2010 08:38

Hej!

Har läst runt lite här på forumet om just sjukförsäkringar i Thailand. Det är snart dags för mig att flytta ner!

Nu är det så att jag har diagnosen Hypertyreos (Graves sjukdom, överaktiv sköldkörtel). Nu är tanken att jag ska dricka radioaktivt jod här i Sverige för att slå ut den helt för att sedan äta levaxin hela livet men det behöver ju kollas upp då och då.

Den viktiga frågan är om det är någon som vet ett försäkringsbolag som täcker befintliga sjukdomar? Har läst att b.la. Bupa inte gör det etc...

Samt om det finns något som täcker behandlingen om man vill göra den i thailand istället?

Jag är 22

Mvh

Tom
IamTT
Flitig

Annons

Re: Sjukförsäkring som täcker allt plus befintlig/a sjukdom/ar

Inläggav seaserpent » 18 feb 2010 11:29

Det bästa är om du kontaktar försäkringsbolagen direkt och förklarar din situation. Du kan kontakta sjukhusen och höra dig för om ett pris för behandling.
Samitivej Hospitalshar en bra standard och inte så förbaskat dyra än.
I Bangkok finns BNH Hospital som även dom har vettiga priser. Sedan finns det en uppsjö av sjukhus som är bättre, sämre , dyrare och billigare.
seaserpent

Inläggav Thaisambo » 18 feb 2010 11:41

En privat sjukförsäkring när det gäller ett sjukdomstillstånd som redan föreligger vid försäkringens ingående och som ska täcka vårdkostnader orsakade av denna sjukdom blir inte billig..... Det är dessutom svårt för bolaget att beräkna premiesättningen korrekt på så speciella villkor.

Frågan uppfattar jag som att den i första hand avser någon motsvarighet till vårt allmänna sjukförsäkringssystem, som omfattar alla i Sverige (med vissa inskränkningar ifråga om rätt till ersatta vårddagar vid vistelse för vård på sjukhus, kännbart för speciellt äldre som samlat på sej många sådana vårddagar). Och naturligtvis om det finns nån sån. Jag känner tyvärr inte till någon privat försäkringsgivare som ger ut sådana försäkringar, det vanliga brukar vara att försäkringen inte täcker kostnader som beror på en sjukdom som förelåg när försäkringen ingicks - man brukar få lämna ett friskintyg från läkare i sådana sammanhang när försäkringen tas upp.

Försäkringen borde i princip utformas som ett fast belopp, avsett att täcka de beräknade vårdkostnaderna pga sjukdomen samt ett påslag för att täcka andra, oförutsedda, kostnader på vanligt sätt (normal premie) och ett påslag för att täcka försäkringsbolagets administrationskostnader (brukar vara ca 20% i sakförsäkringsverksamhet för att verksamheten ska gå runt). På det viset skulle man kunna utjämna eventuella kostnadstoppar för vård, men i det stora hela blir det fråga om täckning av förväntade kostnader om de nu kan uppskatta det. I regel blir det inte särskilt lönsamt för försäkringstagaren - ska gå i stort sett jämnt upp om de lyckas räkna någotsånär korrekt och det tror jag är den verkligt svåra biten. Det är en premieberäkning för någon som redan insjuknat i en viss sjukdom och då är underlaget nog i minsta laget, speciellt om sjukdomen är ovanlig.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Nille » 18 feb 2010 12:27

Min dotter hade komplikationer i tarmen under graviditeten (edit: under min frus graviditet), hon förlöstes med kejsarsnitt, och opererades 1 vecka efter detta. (tarmen var sammanväxt på ett pyttelitet ställe) Hon är HELT återställd sedan dess! BUPA exkluderade alla matsmältnings organen i hennes försäkring, utan rabatt. Tack för kaffet.

Mitt tips är att kolla på möjligheten att förlänga din reseförsäkring. Återkom gärna med kostnader här.

Detta är privata bolag och jag kan lätt förstå deras resonemang även om man ibland tycker att de gått lite snabbt fram. Om min dotter blir matförgiftad och måste läggas in tex,. vad har det med hennes "problem" att göra?
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
Hemsidor från 2 990 kr. Användarvänligt, Wordpress, SEO, och Mobilanpassad.
Mer info här!
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav Thaisambo » 18 feb 2010 13:09

Kolla noggrannt om reseförsäkringen verkligen fungerar.... Sådana försäkringar är ofta villkorade av att sjukdomstillståndet inte får ha förelegat när resan anträddes för att man ska kunna få ut ersättning.

Resa under graviditet är ett exempel på såna villkor, graviditeten får inte vara för långt gången om man ska kunna få ersättning för vårdkostnader i samband med t ex missfall under resa. Det finns även ansvarsbegränsningar hos flygbolagen vid graviditet som vi diskuterat tidigare på forumet.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 18 feb 2010 17:21

Måste säga att jag beundrar din företagsamhet att lyckas med bedriften att flytta så ung vare sig du är sjuk eller inte.

Önskar dig lycka till med allt i a f.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Mikko » 20 feb 2010 02:57

Då du pratar om att flytta så tänk på att om du skriver dig i Thailand så skrivs du ut ur sjuk försäkrings systemet i Sverige...Visst att du betalar isf 25% skatt i Sverige om du skriver dig i Thailand men pga din sjukdom kanske att du ska ta dig en funderare iaf innan du isf gör det.
Mikko
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 20 feb 2010 11:09

Den möjlighet jag kan se är att skriva någon form av fastprisavtal med en sjukvårdsinrättning i Thailand och höra efter vad de är villiga att acceptera.

Det går att upphandla sådant här med ett anbudsförfarande, i princip fungerar det likadant som en försäkring, kanske utan självrisk, men Du avtalar direkt med sjukvårdsinrättningen istället för via försäkringsbolaget.

Om Du nödvändigt vill flytta till Thailand så är det en mycket god idé att kolla upp sådana möjligheter och vad det kan kosta innan Du släpper det svenska sjukförsäkringssystemet. Den lägre inkomstskatten i Sverige gör att Du kanske har ekonomiska möjligheter att finansiera detta, det dras ju egentligen som en del av skatten, men som redan insjuknad är Du i princip ett högkostnadsobjekt, vilket kan påverka de anbud Du kan få för ingående av fastprisavtal.

Jag tror att BUPA har ett sådant fastprisavtal med någon sjukvårdsinrättning för sina försäkringstagare, de hanterar vården på det sättet genom försäkringsbolaget. Det kan vara löpande räkning men inte säkert - löpande räkning för såna saker är plottrigt och genererar en massa kostnadskrävande administration. De spar mycket pengar på fastprisavtal eftersom det minimerar administrationen.

I det här fallet gäller det dock ett individuellt fastprisavtal och inte ett kollektivavtal.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Nisse » 20 feb 2010 11:17

Thaisambo, har du en personlig erfarenhet av detta eller är detta grundat på hur du tycker det borde kunna fungera? Om det tidigare undrar jag hur länge du nu bott i Thailand? Är det det senare förvirrar det mer. Det är tillräckligt många "bra" förslag som det är. Gärna mer från dem som bor i Thailand och har kvalificerade gissnar. Inget illa ment Thaisambo men hälften av dina inlägg är fantastiska, och den andra hälften ungefär åt andra hållet. Dessa verkar relaterade till ämnen som diskuteras, bo i sverige eller thailand. :salute:
Drömmer mig bort ibland
Nisse
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 20 feb 2010 16:05

Nisse skrev:Thaisambo, har du en personlig erfarenhet av detta eller är detta grundat på hur du tycker det borde kunna fungera? Om det tidigare undrar jag hur länge du nu bott i Thailand? Är det det senare förvirrar det mer. Det är tillräckligt många "bra" förslag som det är. Gärna mer från dem som bor i Thailand och har kvalificerade gissnar. Inget illa ment Thaisambo men hälften av dina inlägg är fantastiska, och den andra hälften ungefär åt andra hållet. Dessa verkar relaterade till ämnen som diskuteras, bo i sverige eller thailand. :salute:

Hej Nisse!

Jo, jag har faktiskt personlig erfarenhet av försäkringsbranschen och har arbetat inom den, men kanske inte i den form som Du tänker på. Det är som försäkringsmatematiker (aktuarie) på ett av de större försäkringsbolagens aktuariella avdelningar, sådant som utfallsanalyser, premieberäkning och utredningar om nya försäkringsformer.

Det är därifrån perspektivet ligger, erfarenheterna som kund, skadereglerare eller försäljare är naturligtvis begränsade även om jag har viss kännedom om de delarna också.

Försäkring som sådant bygger i grunden på spelteori, det är ett spel som ska vara vinstgivande för ägaren (skadeförsäkring) eller gå jämnt ut (i livförsäkring får man inte gå med vinst i Sverige, överskott ska återbäras till försäkringstagarna). Det har ingen koppling alls till Thailand eller något annat land, det här är grenar inom matematiken i första hand.

Man kan försäkra vad som helst bara man hittar en försäkringsgivare och kommer överens om priset. I Sverige får man inte hålla på så, försäkringsverksamheten är kontrollerad av staten och står under tillsyn, det krävs oktroj för att få driva försäkringsverksamhet. Hur det är i Thailand på den punkten vet jag inte.

I det här fallet som trådskaparen talar om är det så pass speciellt att det nog får sägas höra hemma inom området specialförsäkringar, försäkringsbolagen bedriver en del sådan verksamhet och det är inget fel i att fråga sitt försäkringsbolag om detta. Man kan även ta hjälp av en internationell försäkringsmäklare för att få fram en försäkring och det finns även möjlighet att få fram försäkringen som önskas på Lloyds, som är välkänt för sina "försäkringsauktioner", det är mer att se som en typ av vadslagning. Man kan lägga ett förslag och se om någon vill bjuda på det. Själv har jag ingen praktisk erfarenhet av det, men möjligheten finns och man ser såna saker ibland i t ex julhandlen som att få tillbaka pengarna man handlat för om det snöar en viss mängd på julafton etc. Bakom ligger mer av vadslagning än egentlig försäkring och med en motpart som gått med på det.

Jag har bara varit i Thailand som besökare, inte bosatt, och det lär fortsätta så tills vidare.

Vad gäller inläggen vet jag att jag inte är särskilt bra på begriplig text... Det är en sjuka som ligger kvar sen gymnasietiden, men okej, blir det för komplicerat går det alltid att fråga vad som menas egentligen - feedback gillar jag! :thumbright:

Seaserpents inlägg ovan är väldigt bra, det handlar om att fråga försäkringsbolagen (specialförsäkring) eller få fram något avtal direkt med sjukhusen. Helt korrekt, han talar om Thailand, men så kan man göra i princip var som helst i världen. Det handlar bara om att hitta en avtalspartner och komma överens.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Marten_G » 21 feb 2010 20:05

Jag sitter också i samma sits när jag är ute och reser. 1978 var jag úte för en fadäs som 1998 medförde
en steloperation i ryggen. Detta från 1978 har varit en belastning och är det fortfarande. I princip är det
bara olycks och ansvarsdelen i reseförsäkringen hemmifrån som gäller för mig. Man har en hel bibel
skriven om mig och den hänvisar man friskt till. Så blir man sjuk så oberopar försäkringsbolagen
till grunskadan och ersätter inte oavsett vad det är. De 2 år jag var i Thailand hade jag därför ett
giltigt visum till Australien ifall det inte gick att ordna en resa hem till Swedala snabbt.
Det är ju ungefär samma restid till Australien.

Men att undersöka blodvärden, sköldkörteln osv. i Thailand är ingen större kostnad vad jag tror,
så man behöver blanda in ett försäkringsbolag för detta. Medicinen är ju också mycket billigare.

Så länge man inte är inlagd och att det inte är livshotande vård man behöver så blir nog kostnaderna
inte så stora.

Marten_G
Bronslirare

Inläggav Nypan » 23 feb 2010 17:40

Glom inte att du Auotomatiskt skrivs ut fran Sverige om du ar borta mer an 180 dagar det sker sa numera.Drabbade en bekant sa passa upp.
Nypan
Nypan
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 23 feb 2010 18:31

Nypan skrev:Glom inte att du Auotomatiskt skrivs ut fran Sverige om du ar borta mer an 180 dagar det sker sa numera.Drabbade en bekant sa passa upp.
Nypan

Hej Nypan,

Sker det automatiskt? Hur håller dom koll på det? Är det ut och inresor som registreras av passkontrollen?

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Marten_G » 23 feb 2010 18:52

Som svensk medborgare kan du första resan vara borta 1år, sedan är det 6mån intervaller.
Var så när jag 2005 drog iväg, men det kan ju vara ändrat.
Att det skulle finnas någon koppling mellan passkontrollens datasystem och f-kassan
har jag inte fått någon info om. Om inte annat så är det på gång.

En jag känner som blivit sökt av F-kassan, där låg det en anonym anmälning bakom.

Marten_G
Bronslirare

Inläggav Nypan » 13 mar 2010 23:45

Herr Chang skrev:
Nypan skrev:Glom inte att du Auotomatiskt skrivs ut fran Sverige om du ar borta mer an 180 dagar det sker sa numera.Drabbade en bekant sa passa upp.
Nypan

Hej Nypan,

Sker det automatiskt? Hur håller dom koll på det? Är det ut och inresor som registreras av passkontrollen?

Herr Chang har talat.

Det hände en bekant som är ofta i Thai, och när han kontaktade skattemyndigheten för att få sin skattsedel lite tidigare, då han skulle hem en kort tid straxt efter att det gått 180 dagar så sa dom att han var utskriven från Sverige, och om han vill ha sin skattsedel så fick han hämta den personligen hos skatteverket sa dom.
Nypan
Bronslirare

Återgå till Hälsa, Fritid & Sjukvård