• Annons

Skoluniform och frisyr - demokrati eller diktatur?

Här diskuterar vi vad som händer i Thailands vardag. Har du några frågor om det Thailändska språket så passar det bra att ställa dem här.

Skoluniform och frisyr - demokrati eller diktatur?

Inläggav rednef » 25 maj 2010 06:32

Nille

Lite off topic, men:
Jag för min del tycker uniform och fastlagd frisör är alldeles utmärkt. Jag tycker vidare att vår svenska, fanatiska syn på barnaga är urlöjlig! Helt sjuk idé om att barnen skulle bli "förstörda och skadade" av barnaga. I så fall så borde vår gyllene generation, 40-talisterna som växte upp med barnaga både hemma och i skolan vara en förlorad och själsligt förstörd generation och inte "gyllene"..Se på era föräldrar, ser ni mentalt förstörda svaga personer utan känsla för rätt och fel? Nej, jag trodde inte det..Vad ni ser är rejäla, ärliga svenskar som är respekterade vart de än kommer.

Barn i Sverige blir bara dummare och dummare när flummet och "friheten" bara växer. Vi halkar ned på listan år efter år..Är det bra i vår alltmer globaliserade värld? Nej, mera disciplin och respekt för lärare är vad som behövs. I vårt vänstervridna och antikonkurrens-samhälle har pendeln gått alltför långt åt så kallat "rätt" håll, med "alla skall vidare tillsammans i samma takt-mentalitet".

Uppstramning och mindre tjafs och flum är vad som behövs i skolorna, samt höga löner och hårda kompetenskrav på de som vill bli lärare.

Håkans artikel var för övrigt utmärkt, och jag håller med helt och hållet.
rednef
Bronslirare

Annons

Re: Thailandsposten - Verklighetsförstärkning av ondo

Inläggav Nille » 25 maj 2010 08:26

rednef skrev:Nille

Lite off topic, men:
Jag för min del tycker uniform och fastlagd frisör är alldeles utmärkt. Jag tycker vidare att vår svenska, fanatiska syn på barnaga är urlöjlig! Helt sjuk idé om att barnen skulle bli "förstörda och skadade" av barnaga. I så fall så borde vår gyllene generation, 40-talisterna som växte upp med barnaga både hemma och i skolan vara en förlorad och själsligt förstörd generation och inte "gyllene"..Se på era föräldrar, ser ni mentalt förstörda svaga personer utan känsla för rätt och fel? Nej, jag trodde inte det..Vad ni ser är rejäla, ärliga svenskar som är respekterade vart de än kommer.

Barn i Sverige blir bara dummare och dummare när flummet och "friheten" bara växer. Vi halkar ned på listan år efter år..Är det bra i vår alltmer globaliserade värld? Nej, mera disciplin och respekt för lärare är vad som behövs. I vårt vänstervridna och antikonkurrens-samhälle har pendeln gått alltför långt åt så kallat "rätt" håll, med "alla skall vidare tillsammans i samma takt-mentalitet".

Uppstramning och mindre tjafs och flum är vad som behövs i skolorna, samt höga löner och hårda kompetenskrav på de som vill bli lärare.

Jag tycker min generation är bättre än 40 talisterna och vi ändå fick inte lika mycket stryk. Över hälften av mina kompisar har föräldrar som är mer intresserade av att konsulta eller syssla med egna hobbies än att vara farförälder. De kommer tillbringa resten av sitt liv med att förverkliga sig själva och med det missa hela poängen. Uppåt väggarna om du frågar mig. Mitt mål är att vara klar både själsligt och ekonomiskt (är icke lika med rik)och kunna satsa helt på min familj när jag är där. Nä 40 talisterna ger jag inte mycket för.
Tack för din kommentar rednef, jag har länge behövt få ur mig detta :)

Om strikta hårfrisyrer... Jag förstår nu varför jag upplevt dig som gul i andra diskussioner vi haft :) Detta är ju ett typiskt gult argument, typ - håll käften och ställ dig i ledet och visa repsekt för oss som bestämmer.
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
Hemsidor från 2 990 kr. Användarvänligt, Wordpress, SEO, och Mobilanpassad.
Mer info här!
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav maprao » 25 maj 2010 15:48

Nille skrev:Jag tycker min generation är bättre än 40 talisterna och vi ändå fick inte lika mycket stryk. Nä 40 talisterna ger jag inte mycket för.

Nej, att tillhöra köttberget är ingen merit. Generationen som alltid bufflat sig fram på andras bekostnad. Och hade man brist på argument tog man till aga. Fy f-n. Frihet till barn men under ansvar. En medelväg som barnagarna inte förstod. Men som alltid, det finns undantag, jag dömmer inte alla 40-talister.

Kj
Memento vivere
Användarvisningsbild
maprao
Moderator

Inläggav rednef » 25 maj 2010 18:16

Nille skrev:

Lite off topic, men:

Jag tycker min generation är bättre än 40 talisterna och vi ändå fick inte lika mycket stryk. Över hälften av mina kompisar har föräldrar som är mer intresserade av att konsulta eller syssla med egna hobbies än att vara farförälder. De kommer tillbringa resten av sitt liv med att förverkliga sig själva och med det missa hela poängen. Uppåt väggarna om du frågar mig. Mitt mål är att vara klar både själsligt och ekonomiskt (är icke lika med rik)och kunna satsa helt på min familj när jag är där. Nä 40 talisterna ger jag inte mycket för.

Om strikta hårfrisyrer... Jag förstår nu varför jag upplevt dig som gul i andra diskussioner vi haft :) Detta är ju ett typiskt gult argument, typ - håll käften och ställ dig i ledet och visa repsekt för oss som bestämmer.

Typiskt gult argument?!
Jag beklagar, men jag ganska säker på att de flesta i Thailand, inklusive rödskjortor vill ha kvar disciplinen och uniformerna i skolan. Har ingenting med att rätta sig i ledet över huvud taget. Jag antar att du tycker Eton är en förskräcklig skola att utbildas på? Med sina strikta uniformsregler? Eller för den delen vilken bättre, respekterad skola som helst i hela UK? Eller japan? Eller Korea? Eller Indien? Du lider av grav kulturell hybris, där du tror att vår svenska modell är sååå överlägsen alla andra länders kulur och tillvägagångssätt? Beklagar, men att barn lär sig normal hyfs, språk och respekt i skolan är ingenting som har med Gul eller Röd att göra, det var det löjligaste påhopp jag någonsin fått höra!
För att klargöra ytterligare en gång, jag var på flygplatsen när PAD invaderade den, och jag är sannerligen inte GUL alls. Jag avskyr både de Gula och de Röda, vilket de flesta thailändare trots allt nog också gör.

Men DU Nille är ju uppenbart en person som förvarar terroristhandlingar med "De gör ju revolution, då kan man väl inte kalla det terrorism?" Så du är ju Hyperröd, och ville väl helst av allt springa och anlägga någon mordbrand du med? Det är tillika skönt att få det sagt då det tydligt framkommit att du är Thaksinvän och röd i ditt sätt att idolisera ABs Wolfgang, som trots sin "expertis" ALDRIG skulle kunna komponera ett inlägg av den kvalitet som den här tråden började med.

Skärp dig för fan!
rednef
Bronslirare

Inläggav BaBoo » 25 maj 2010 18:21

Klart man skall ha skoluniform, finns inget bättre sätt att "dölja" vilken som är fattig eller rik!
BaBoo

Inläggav rednef » 25 maj 2010 18:29

BaBoo skrev:Klart man skall ha skoluniform, finns inget bättre sätt att "dölja" vilken som är fattig eller rik!

Exakt...Det markerar att i skolan är alla lika, att skolan är en plats där man få utbildning, en plats där jämlikhet skall råda. En plats där man lämnar idéer om att fina kläder och frisyrer gör en till något förmer än andra vid dörren.
Det besparar dessutom många föräldrar ångesten att försöka klä sitt barn moderiktigt, vilket, om man inte har råd, leder till mobbing. Speciellt jobbigt är det för fattiga barns föräldrar som tvingas höra på sina barns klagan att den och den minsann hade nya adidas sneakers och färgat håret och permanentat det på någon Salon.

Och tycker man på detta vis blir man alltså stämplad som GUL av forumägaren? När det enbart handlar om att jämlikhet på skolans område? Skandal!
rednef
Bronslirare

Inläggav Nille » 28 maj 2010 08:57

rednef skrev:
Nille skrev:

Lite off topic, men:

Typiskt gult argument?!
Jag beklagar, men jag ganska säker på att de flesta i Thailand, inklusive rödskjortor vill ha kvar disciplinen och uniformerna i skolan. Har ingenting med att rätta sig i ledet över huvud taget. Jag antar att du tycker Eton är en förskräcklig skola att utbildas på? Med sina strikta uniformsregler? Eller för den delen vilken bättre, respekterad skola som helst i hela UK? Eller japan? Eller Korea? Eller Indien? Du lider av grav kulturell hybris, där du tror att vår svenska modell är sååå överlägsen alla andra länders kulur och tillvägagångssätt? Beklagar, men att barn lär sig normal hyfs, språk och respekt i skolan är ingenting som har med Gul eller Röd att göra, det var det löjligaste påhopp jag någonsin fått höra!
För att klargöra ytterligare en gång, jag var på flygplatsen när PAD invaderade den, och jag är sannerligen inte GUL alls. Jag avskyr både de Gula och de Röda, vilket de flesta thailändare trots allt nog också gör.

Men DU Nille är ju uppenbart en person som förvarar terroristhandlingar med "De gör ju revolution, då kan man väl inte kalla det terrorism?" Så du är ju Hyperröd, och ville väl helst av allt springa och anlägga någon mordbrand du med? Det är tillika skönt att få det sagt då det tydligt framkommit att du är Thaksinvän och röd i ditt sätt att idolisera ABs Wolfgang, som trots sin "expertis" ALDRIG skulle kunna komponera ett inlägg av den kvalitet som den här tråden började med.

Skärp dig för fan!

Jag håller med dig om att jag nog är lite för blödig för mitt eget bästa. Jag kan inte låta bli att engagera mig i orättvisor i sammhället, varken i Sverige eller Thailand. Oftare står jag på människornas sida än kapitalets.

Du vi pratar hårklippning enligt thailändsk modell och inte uniform!? Uniform har jag inget emot, den underlättar för de flesta. Hårklippningen är för strikt om du frågar mig men inte om du frågar general Prem.

Jag är pro demoktrati inte pro thaksin. Franska revolutionen sågs nog också som en terristattack när det begav sig. Tiden kommer när den thailändska massan är feed up med dagens politik. Jag hoppas att fram tills dess att man hunnit utbilda massan så de löser sina konfliker med annat än nävarna. Detta ligger på landets styre att undvika katastrof. Jag tror thaksin satt en snöboll i rullning. Min dagsinställning till thaksin är att han har gjort bort sig katastrofalt. Han hade dock kunnat blivit en bra ledare men den chansen försatte han.

Att jag skulle tro det svenska systemet är överlägset? Herregud! Varför tror du jag bott utomlands 15 av de senaste 20 åren (fler än dig själv för övrigt) ?Det är dags att börja läsa vad som skrivs och sluta screena.

Förklara nu vad som är bra med thailädska skolfrisyrer?
/ Nille

Mer info här!
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav rednef » 28 maj 2010 14:59

Nille
Frisyren tillhör givetvis uniformen. Samma sak med make up, piercing och tatueringar. I det militära, i många uniformerade yrken, samma sak. Visste du att t ex flygvärdinnor, inklusive på SAS, har ett VÄLDIGT begränsat val vad gäller håruppsättning/frisyrer?
Du klantar till dig REJÄLT när du yttrar det pinsamma i att den frisyr thailändska barn skall ha i skolan på något vis spelar en stor roll vad gäller den thailändska samhällsutvecklingen.
Prem? Gör dig inte löjlig.. Fråga vilken genomsnittlig thailändare som helst, de flesta vill garanterat ha kvar reglemente vad gäller frisyr. Har du överlägsenhetskomplex och menar att gemene man i Thailand inte förstår att det är farligt och dåligt med skolfrisyr? Att de inte vet bättre?
Detta har INGENTING med fattiga och rika, gula eller röda att göra. Det gäller alla. Enhetlighet i skolorna är vad många länder föredrar, och jag ser många poänger med det.
Jag är inte förtjust i Prem heller, men att dra in honom i en debatt om hårfrisyr är väl patetiskt?

Vad du givetvis missar är att frågan inte handlar om vad som är så bra med skolfrisyrer, utan du måste givetvis besvara den motsatta frågan:
Vad är det som är så hemskt med enhetlig frisyr? Vad är det som är så bra med att skolbarnen skall spendera tid och pengar på sitt hår?
Din motivering hittills är ju att din fru tycker "I hate"...Det duger inte enligt mig. Jag gissar att "I hate" kommer av att hon i skolåldern ville ge sig hän åt fåfänga? Tycker du att det är ett bra argument?
Senast redigerad av rednef 28 maj 2010 15:07, redigerad totalt 1 gång.
rednef
Bronslirare

Inläggav rednef » 28 maj 2010 15:04

Nille

En sak till som är verkligen på sin plats att du förklarar:

Om nu skolfrisyr är så "I hate" och du håller med, vad är det då som gör att du gärna ser att barnen har uniform i skolan? Det borde vara minst lika många fåfänga skolbarn som tycker "I hate" om uniformen som den bestämda frisyren?

Ytterst märkligt ställningstagande från din sida, verkligen.
Med ditt resonemang, skulle inte uniformer i skolan också vara ett av Prems sätt att stöpa alla i samma form? Eller?
rednef
Bronslirare

Inläggav Nille » 28 maj 2010 21:03

En sak till som är verkligen på sin plats att du förklarar:

Om nu skolfrisyr är så "I hate" och du håller med, vad är det då som gör att du gärna ser att barnen har uniform i skolan? Det borde vara minst lika många fåfänga skolbarn som tycker "I hate" om uniformen som den bestämda frisyren?

Ytterst märkligt ställningstagande från din sida, verkligen.
Med ditt resonemang, skulle inte uniformer i skolan också vara ett av Prems sätt att stöpa alla i samma form? Eller?

Fördelen med uniform är att man inte kan springa runt och brösta sig lika enkelt bara för att pappa har en mercedes, en annan att fattiga barn inte sticker ut lika mycket och blir retade för det. Det är väl en jävla skillnad på frisyr och uniform? Vardagen för en skolelev skall inte jämställas med en militärs? Jag börjar nästan ta dig för fascist, du är riktigt otrevlig i din argumentation? Vadan detta?

Vart i herre namn har du hört att majoriteten av Thailändare skulle stödja detta - från Prem eller?
/ Nille

Mer info här!
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav jjonsson » 28 maj 2010 21:25

Nille skrev:Fördelen med uniform är att man inte kan springa runt och brösta sig lika enkelt bara för att pappa har en mercedes, en annan att fattiga barn inte sticker ut lika mycket och blir retade för det.

Jag håller med dig, men trodde aldrig att jag skuller göra det för två år sedan.
Då förstod jag inte alls grejen.

Skolunifornen har sina fördelar helt klart det har jag insett nu.

rednef.
Du har en hel del riktigt bra inlägg här och en hel del vettiga inlägg men vissa är... jorå så att ehhhh... :scratch:
Varför?
Det finns väl ingen anlednig att köra en pissig stil bara för att någon inte delar din åsikt.
Att vi tycker olika är väl ändå det som är gör der hela intressant på ett forum eller?
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Re: Skoluniform och frisyr - demokrati eller diktatur?

Inläggav Micke_Prik » 01 jun 2010 18:57

40 talisterna var väl de som fick kämpa för att ställa maten på bordet, vilket jag kan tycka är ärorikt. Ett hårdare klimat visst men så har jag fått leva också. Det är när man börjar ha det bra som man blir en slapp person som skjuter saker på framtiden. Det är säkert också ett personlighetsdrag men jag skulle uppskattat skoluniformer och korrekt frisyr i skolan för varje dag för mig när jag gick till skolan, 7-9 var ett slagfält. Jag längtar inte tillbaka till alla skitlärarare och bråk mellan elever. När mina drömmar brast att komma in på den utbildningen jag ville brakade helvetet löst.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Nille » 03 jun 2010 10:09

Det här är ganska lagom tycker jag.

I övrigt hade den yngre dottern över lag STORA problem med den diktatoriska studieplanen. Strikta uniformer och frisyrer gör det lättare för lärare att generalisera alla elever som samma. Detta gäller hela vägen upp på Universiteten. Jag predikar något mellan det vi har i Sverige och Thailand idag.

Josefine gillar att flyta ut i egna tankar vilket inte uppskattas i Thailand. I Sverige gick det MYCKET bättre. Hoppas att hon klarar av detta bättre nästa gång...

/ Nille

Mer info här!
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav Endoo » 05 jun 2010 05:57

Möjligt att skoluniform faktiskt kan vara något positivt, knske heller inte minst i länder som Thailand för att dölja identitet som kan visa på "fattig" eller "rik". Kanske att frisyr tvång kan uppfylle en funktion om att hålla nera antal löss och allmän renligthet. Lite udda dock att tjejer i så fall får ha längre hår men det är väl som i militären.

MEN, det råder ingen tvekan om att dessa två saker har en alldeles för hög prioritering. Vi har en tolvåring i hemmet och när skolan nyligen drog igång igen va det en tjej som fick en rejäl utskällning för att helles frisyr va aningen uppklippt och inte bara klippt rakt av.

Vidare är skolgången rent ut sagt katastrofal jämfört med tex Sverige. Engelska börjar man lära sig från första klass trots det förstår ju 12 åringar knappt en enkel fras. Det är mycket jag märkt som är på skrämmande låg nivå, saker som olika flaggor har man inte lärt sig, peka ut sitt eget land på en jordglob verkar va en ganska svår uppgift etc etc. Eller att vuxna springer runtmed hakkors utan att ha en aning om vad det betyder. Har tom sett hakkors figurera i TV reklam här.

När det gäller barnaga är det beklagligt att höra fullvuxna människor som har så lågt intellekt att dem inte med ord och andra former kan kontrollera barn utan vill skrämma dem med våld. Patetiskt. Varför bara aga barn, ja kan väl få smacka in käften på en dum vuxen också! Klart ni som fått stryk har men av det, vissa av er som inte fattat bättre utan vill göra det samma. Finns väl många pedifiloffer som också inte anser sig ha tagit skada av det och vill göra det samma på andra barn.
Det är löjligt enkelt att genom att förklara VARFÖR OCH att ge konsekvenser till beteenden få ungar att bete sig bra. Konsekvenser som inte behöver handla om våld.

Det är inget att hymla om att det är mindre begåvade individer som är de som först tar till våld, det visar sig redan i unga år när några få ord till en mindre belevad stackare som inte har svar på tal får skallen att brinna. Vuxna som vill få rätt att slå barn är ointelligenta och ofta allmänt fega krakar.
:cheers: Halleluja
Thailand Hotell - Thailand Hotell, Thailand Flyg, rese guider och blogg
ของมือสอง - ซื้อและขายของมือสอง
Endoo
Bronslirare

Inläggav rednef » 05 jun 2010 09:19

Endoo!

Det är du som är totalt oinformerad. "Hakkorset" du yrar om kallas Swastika, och är en uråldrig hinduisk/Buddhistisk symbol från Indien, minst 2500 år gammal. En symbol för harmoni och lycka, som man i Tibet till exempel målar på sina hus. I Asien är den vanligt förekommande i Tempel, på bröstet på Buddhafigurer, etc etc. I Kina finns denna symbol inne på precis vartenda tempel.
Vidare menar en del att det är en egyptisk symbol för solen, anammad av romarna. Vilket är anledningen till att när man gör arkeologiska utgrävningar vid gamla romerska rikemansvillor så finner man ofta utsökta mosaikgolf med Swastikamönster.

Att idioten Hitler sedan våldförde sig på denna fredliga symbol är tragiskt, men något som är skandalöst är att det instiftats lagar om att man ej får bära denna symbol i Europa, en symbol som för majoriteten av jordens befolkning betyder fred och harmoni. Att folk är såpass oinformerade i Europa i vår alltmer globaliserade värld är INTE en ursäkt för att förbjuda denna symbol.

Man borde bära kläder och smycken föreställandes Swastikan, så att gemene man någon gång lär sig.
rednef
Bronslirare

Nästa

Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,