- This topic has 38 replies, 13 voices, and was last updated 10 years, 1 month ago by humpe.
-
AuthorPosts
-
-
30 July, 2013 at 1:08 pm #392402Hemska SvenParticipant
Har testat några nya modeller av MPV (minivan med 6-7 sittplatser). Har fastnat för den för året nya Suzuki Ertiga GX, tittade även på nya Chevrolet Spin och lite äldre modellerna Toyota Avanza och Honda Freed.
Suzukin ger mycket bil för pengarna och bra körkomfort, härligt baksäte och skapligt “nödsäte” längst bak. Lite klen motor kanske, men lätt att konvertera till gasoldrift LPG för billigare mil.
Någon som har något gott att säga om Suzuki i Thailand? De Suzuki Ertiga som säljs i Thailand tillverkas för övrigt i Indonesien?Min vita Toyota Vios E automat årsmodell 2009 med 10500 mil på mätaren och med LPG är därför till salu, om någon ger mig 350000 Baht cash, annars går den till den lokala bilhandeln. Intresserade skickar ett meddelande.
:flower: -
30 July, 2013 at 2:07 pm #476253AnonymousInactive
@Hemska Sven wrote:
Har testat några nya modeller av MPV (minivan med 6-7 sittplatser). Har fastnat för den för året nya Suzuki Ertiga GX, tittade även på nya Chevrolet Spin och lite äldre modellerna Toyota Avanza och Honda Freed.
Suzukin ger mycket bil för pengarna och bra körkomfort, härligt baksäte och skapligt “nödsäte” längst bak. Lite klen motor kanske, men lätt att konvertera till gasoldrift LPG för billigare mil.
Någon som har något gott att säga om Suzuki i Thailand? De Suzuki Ertiga som säljs i Thailand tillverkas för övrigt i Indonesien?Min vita Toyota Vios E automat årsmodell 2009 med 10500 mil på mätaren och med LPG är därför till salu, om någon ger mig 350000 Baht cash, annars går den till den lokala bilhandeln. Intresserade skickar ett meddelande.
:flower:Suzuki har nog ett grymt dåligt andrahandsvärde även i Thai, just för den klena motorn och då får den mycket stryk. Du har även M7 Isuzu som är en trevlig bil, Chevan har en dålig låda som alltid följer detta märke.
Annars kan man annonsera på http://www.bahtsold.com
-
30 July, 2013 at 11:11 pm #476254stgrheParticipant
@Nypan wrote:
@Hemska Sven wrote:
Har testat några nya modeller av MPV (minivan med 6-7 sittplatser). Har fastnat för den för året nya Suzuki Ertiga GX, tittade även på nya Chevrolet Spin och lite äldre modellerna Toyota Avanza och Honda Freed.
Suzukin ger mycket bil för pengarna och bra körkomfort, härligt baksäte och skapligt “nödsäte” längst bak. Lite klen motor kanske, men lätt att konvertera till gasoldrift LPG för billigare mil.
Någon som har något gott att säga om Suzuki i Thailand? De Suzuki Ertiga som säljs i Thailand tillverkas för övrigt i Indonesien?Min vita Toyota Vios E automat årsmodell 2009 med 10500 mil på mätaren och med LPG är därför till salu, om någon ger mig 350000 Baht cash, annars går den till den lokala bilhandeln. Intresserade skickar ett meddelande.
:flower:Suzuki har nog ett grymt dåligt andrahandsvärde även i Thai, just för den klena motorn och då får den mycket stryk. Du har även M7 Isuzu som är en trevlig bil, Chevan har en dålig låda som alltid följer detta märke.
Annars kan man annonsera på http://www.bahtsold.com
Isuzu MU7 har femtiotalsteknik med bladfjädrar och en design som vorde det från en rysk bildesigner.
Göran
-
31 July, 2013 at 1:26 am #476255NilleKeymaster
Lägg en separat och detaljerad annons på bilen i vår avdelning för just det så skall jag lyfta fram det så mycket jag kan. Du kan sedan skicka email till mig med bilder (svara bara på nyhetsbrevets adress).
Länk till annonsmarknaden här!
Det är hopplöst att handla begagnat här så en svensk handlar nog gärna en svenskägd bil om möjlighet ges och priset är rätt förstås.
Jag köpte en Toyota Fortuner som jag är nöjd med. Tydligen byggd på en pickup kaross men inget jag varken lider eller störs av men då pressar jag den inte speciellt hårt heller. Bra andrahandsvärde. (hade inte råd med en BMW eller Volvo)
-
31 July, 2013 at 1:31 am #476256Hemska SvenParticipant
Tack för synpunkterna, men någon så stor bil som Mu 7 finns inte i min värld. För stor och för dyr.
Gillar smidigheten och kostnaderna med lite mindre bilar, då det ofta blir besök i parkeringshus samt att min carport inte tillhör de större. Att andrahandsvärdet för Suzuki är lite lågt kan jag nog stå ut med. Jag inbillar mig att tappet per mil inte blir större än för än Mu 7?
Suzukis motorer brukar vara slitstarka, mest fundersam för automatlådans livslängd. Har åkt en del banracing med Suzuki GTI i Sverige, och de motorerna gick aldrig sönder. Men det var en hel del år sedan… :flower: -
31 July, 2013 at 5:02 pm #476258AuanParticipant
Det är konstigt i Thailand har bilar med den sämsta tekniken det bästa andrahands värdet. Bilar ser ut som de skulle vara på skroten för många många år sedan. men de lunkar stabilt fram.
Det som däremot har förvånat mig är att europeiska bilar ser ut att åldras mycket fort i Thailand om man jämför med Europa och skulle man se någon rullar den som om den just har kommit ur diket skakar och hoppar fram.Jag har kommit fram till att europeiska bilar är byggda en bart för krocksäkerhet vilket har gjort dem vecka håller helt enkelt inte i Thailand. Svåra val man vill ju helst köra en säker bil men att köpa en bil som inte klara vägarna känns inte säkert i länden då den kommer att gå sönder eller bli porös i sin helhet.
-
31 July, 2013 at 7:23 pm #476257AnonymousInactive
Mitsubishi Pajero är en bra bil med sju säten, alla framåt.
-
1 August, 2013 at 4:19 am #476259ThailandarenMember
När det gäller åsiker om bilar så finns det lika många som det finns människor 🙂
Jag har jobbat med bilar under många år och är ni ute efter kvalitet så ligger Honda och Toyota bra till.
Då syftar jag på minst problem och mycket bil för pengarna. Finns fakta t.ex. Vi Bilägare med uppgifter som baserar sig på bilars fel och brister levererat av verkstäder och bilprovningen. Där ligger Toyota och Honda i topp 5 över de bilar med minst fel. Många är förvånade då man påpekar att märken som MB, Audi och BMW
ligger längre ner på listan. -
1 August, 2013 at 7:07 am #476260Hemska SvenParticipant
Helt riktigt Thailändaren, de tre Toyotor jag har haft genom åren har verkligen varit problemfria. Honda och Subaru är nog i samma klass. Sedan tycker jag att det är svårare att klassa in fabrikaten.
Tyvärr är Thailandsbyggda Toyota Avanza och Innova rena 70-talsbilar med bakhjulsdrift och Honda Freed bara 6-sitsig och på tok för dyr i jämförelse.
Toyota Fortuner och Mitsubishi Pajero sportwagon ligger långt över min budget, och sedan gillar jag inte att klättra in i bilen. Ålderdomen närmar sig. :flower: -
1 August, 2013 at 3:03 pm #476261ThailandarenMember
Bilhandlarna brukar rekommendera höga bilar till äldre personer. Anledningen är att det är lättare att stiga i och ur i jämförelse med en bil där man sitter lågt. Kan ta jämförelsen att kliva av en barstol eller att stiga upp från en låg soffa.
-
1 August, 2013 at 3:39 pm #476262AnonymousInactive
En hög bil är att föredra i regnperioden.
-
1 August, 2013 at 3:57 pm #476263ThaisamboParticipant
Här finns det:
Världens snabbaste amfibiebil
Källa: Vi Bilägare 2012-04-11Som hittat för regnperioder ……
-
1 August, 2013 at 4:17 pm #476264Marten_GParticipant
Som hittat för regnperioder ……
Precis, ska den sedan köra i Gulf of Thailand behöver den ju inte
vara utrustad med bränsletank. Bränslepumpen kan ju suga
direkt ur böljan blå.**************
-
5 August, 2013 at 1:50 am #476265PhonthaisongthaisilkMember
@seaserpent wrote:
Mitsubishi Pajero är en bra bil med sju säten, alla framåt.
Överhuvudtaget så slår nu Mitzu igenom hårt , ser mer och mer på vägarna , köpte en ny “Long bed” pickis för två veckor sedan , får otroligt mycket för slantarna hos Mitzu.
En Izu i samma utförande men med motorsvagare motor samt ingen radio kostar drygt 100,000 thbt till . varför välja Izu eller Toyota , det är bara insnöade Thai som tror de är bättre än annat .. Ta tillex Toyota , ett olje byte tar de drygt 4000 thbt för ,rent löjligt dyrt , de svarar då att det är en märkesverkstad …
oljan de använder kostar 500thbt för 4 liter +filter ca 200 thbt ,, så betala gärna då nästan 4000 thbt för jobbet , nä ,jag tror Toyota och Izu måste tänka om , Thaisen börjar vakna även de ..jag betalade 495000 thbt /cash för min Titan Long bed , inkluderat all “smink samt radio ,skatt och ettårs number one isurance 🙂
-
5 August, 2013 at 6:21 am #476266duffenMember
@Phonthaisongthaisilk wrote:
@seaserpent wrote:
Mitsubishi Pajero är en bra bil med sju säten, alla framåt.
Överhuvudtaget så slår nu Mitzu igenom hårt , ser mer och mer på vägarna , köpte en ny “Long bed” pickis för två veckor sedan , får otroligt mycket för slantarna hos Mitzu.
En Izu i samma utförande men med motorsvagare motor samt ingen radio kostar drygt 100,000 thbt till . varför välja Izu eller Toyota , det är bara insnöade Thai som tror de är bättre än annat .. Ta tillex Toyota , ett olje byte tar de drygt 4000 thbt för ,rent löjligt dyrt , de svarar då att det är en märkesverkstad …
oljan de använder kostar 500thbt för 4 liter +filter ca 200 thbt ,, så betala gärna då nästan 4000 thbt för jobbet , nä ,jag tror Toyota och Izu måste tänka om , Thaisen börjar vakna även de ..jag betalade 495000 thbt /cash för min Titan Long bed , inkluderat all “smink samt radio ,skatt och ettårs number one isurance 🙂
Låter som ett bra pris, vilken motor? Inklädnad av flaket? Aluminium fälgar? Metallic lack?
-
7 August, 2013 at 7:51 am #476267Hemska SvenParticipant
Suzukin bokad. Efter att ha besökt Suzuki Rayong och åkt förbannad därifrån pga oduglig säljare som inte hade en aning om vilket jobb han hade att sköta. For till Suzuki i Chonburi istället, där var det en mycket vacker kvinnlig bilförsäljare fick nöjet att göra affär med en gammal gubbe från Sverige. Leverans på fredag e.m, leverans på fredagar betyder tur enligt sambon??? :flower:
-
7 August, 2013 at 9:47 am #476268ThaisamboParticipant
Ja, det är viktigt att ha varan snyggt paketerad och så ögonfröjd dessutom för att det ska bli affär av! 🙂 🙂 🙂
Men i detta fall var säkert mer styrande än så för den anspråksfulle och kompetente kunden. 💡
Hursomhelst – nu är beslutet taget och tiden utvisar om allt blir till belåtenhet. Man får gratulera till att ha nått målet hur det nu än gick till! :cheers:
-
8 August, 2013 at 3:51 am #476269PhonthaisongthaisilkMember
@duffen wrote:
@Phonthaisongthaisilk wrote:
@seaserpent wrote:
Mitsubishi Pajero är en bra bil med sju säten, alla framåt.
Överhuvudtaget så slår nu Mitzu igenom hårt , ser mer och mer på vägarna , köpte en ny “Long bed” pickis för två veckor sedan , får otroligt mycket för slantarna hos Mitzu.
En Izu i samma utförande men med motorsvagare motor samt ingen radio kostar drygt 100,000 thbt till . varför välja Izu eller Toyota , det är bara insnöade Thai som tror de är bättre än annat .. Ta tillex Toyota , ett olje byte tar de drygt 4000 thbt för ,rent löjligt dyrt , de svarar då att det är en märkesverkstad …
oljan de använder kostar 500thbt för 4 liter +filter ca 200 thbt ,, så betala gärna då nästan 4000 thbt för jobbet , nä ,jag tror Toyota och Izu måste tänka om , Thaisen börjar vakna även de ..jag betalade 495000 thbt /cash för min Titan Long bed , inkluderat all “smink samt radio ,skatt och ettårs number one isurance 🙂
Låter som ett bra pris, vilken motor? Inklädnad av flaket? Aluminium fälgar? Metallic lack?
Stora motorn dvs samma som de tar ut 180hk i de högre mer utrustade fyrad.pickisarna, dock med mindre turbo, den ger endast 135Hk , vilket jag ser som en fördel då det moderata uttaget6kommer att ge många års på den motorn ,ja inklädnad flak mm.
-
8 August, 2013 at 10:27 am #476270Hemska SvenParticipant
Oljebyte utför jag numera på B-quick i Rayong. De använder orginalfilter och Mobils oljor, 1200 Baht för 4 liter av Mobils näst bästa och filter. Den renaste snabbserviceverkstaden jag har sett.
Att använda märkesverkstäder är givetvis dyrare. Men det kostar nog att genomföra regelbundna kvalitetskontroller från Toyota. Toyota ringer upp en som kund efter verkstadsbesöket och kontrollerar att allt var bra. Man får såklart vara med och betala för kvalitetssäkringen. Om det är värt det för ett oljebyte kan man ju fundera över. :flower: -
8 August, 2013 at 11:04 am #476271ThaisamboParticipant
Jag har kört Toyota i cirka 30 år i Sverige och det här med verkstadspriser m m är – åtminstone i Sverige – en marknadsstrategisk fråga.
Toyotas märkesverkstäder håller nere priserna på service, reservdelar m m sen länge och det erbjuds “fri förbesiktning” av bilen m m.
Anledningen är att Toyota vill ha in bilen för åtgärdande av brister m m innan bilbesiktningen får korn på den.
Det handlar om att av konkurrensskäl och med tanke på nybilsförsäljningen ha så snygga siffror som möjligt från bilbesiktningen, det är på grund av att i Sverige gäller obligatorisk besiktning av bilen och det publiceras statistik från bilprovningen fördelat på bilmärke, årsmodell m m och där vill leverantörerna naturligtvis att “deras märke” ska ligga så högt som möjligt. Nybilsförsäljningen mår bra av det, andrahandsvärdet på bilen hålls uppe av liknande skäl – för att få volym på försälningen. Och detta är det inte bara Toyota som håller på med det – det fungerar och för tillfället är Toyota det bilmärke som säljer mest, både globalt och i Norden, där t ex Volvo är detroniserat sen några år.
Hur bilbranschen i Thailand fungerar i detta perspektiv vet jag inte men det är klart att det har betydelse om det finns en statlig myndighet med bilprovningsansvar och som dessutom producerar officiell statistik över hur det är ställt med fordonen.
-
13 August, 2013 at 6:47 am #476272ThailandarenMember
@Phonthaisongthaisilk wrote:
@seaserpent wrote:
Mitsubishi Pajero är en bra bil med sju säten, alla framåt.
Överhuvudtaget så slår nu Mitzu igenom hårt , ser mer och mer på vägarna , köpte en ny “Long bed” pickis för två veckor sedan , får otroligt mycket för slantarna hos Mitzu.
En Izu i samma utförande men med motorsvagare motor samt ingen radio kostar drygt 100,000 thbt till . varför välja Izu eller Toyota , det är bara insnöade Thai som tror de är bättre än annat .. Ta tillex Toyota , ett olje byte tar de drygt 4000 thbt för ,rent löjligt dyrt , de svarar då att det är en märkesverkstad …
oljan de använder kostar 500thbt för 4 liter +filter ca 200 thbt ,, så betala gärna då nästan 4000 thbt för jobbet , nä ,jag tror Toyota och Izu måste tänka om , Thaisen börjar vakna även de ..jag betalade 495000 thbt /cash för min Titan Long bed , inkluderat all “smink samt radio ,skatt och ettårs number one isurance 🙂
Oj vilken prisskillnad!
Det här låter nästan som en blåsning… När vi gör årlig service ink. ny olja + filter på märkesverkstad,
Isuzu (Hua Hin) brukar räkningen ligga på totalt 1200 baht. -
13 August, 2013 at 11:11 pm #476273stgrheParticipant
Och för min Volvo V70 betalar jag ett pris om 500 baht för service plus kostnaden för delar; detta hos en mycket bra verkstad på soi 50 i Hua Hin, en verkstad som specialiserat sig på europeiska bilar.
Göran
-
14 August, 2013 at 12:21 am #476274Hemska SvenParticipant
Suzuki Ertigan levererad och LPG (gasoldrift) installerad.
Är, än så länge, mer än nöjd, med stadigt chassie, ett lågt vägljud och en automatlåda som växlar mjukt. Möblerna i Suzukin håller förvånansvärt hög klass, även baksätets ryggstöd är fällbara.
Gasoltanken av donutmodell på 57 liter hänger under bilen, så det blir att lämna reservhjulet hemma eller att ha det inne i bilen. Saknar tyvärr lite fästpunkter för att surra last, ska se vad jag kan göra åt saken själv. Ljudanläggningen håller hög klass, riktigt bra ljud för att vara standardmonterad. En finnes som uppskattades av våra yngre damer i baksätet, var det separata luftutsläppet i taket med egen fläkt, går enkelt att hålla bra kyla jämnt fördelad i hela bilen. AC:n har dessutom riktigt bra effekt. Hur den ljusa inredningen, som idag är enda alternativet,kommer att se ut om några år vågar jag inte tänka på… Suzuki ger 3 års garanti eller 100000 km och billig service?? Säger dom, framtiden får utvisa. :flower: -
14 August, 2013 at 3:59 am #476275humpeParticipant
@Hemska Sven wrote:
Suzuki Ertigan levererad och LPG (gasoldrift) installerad.
Är, än så länge, mer än nöjd, med stadigt chassie, ett lågt vägljud och en automatlåda som växlar mjukt. Möblerna i Suzukin håller förvånansvärt hög klass, även baksätets ryggstöd är fällbara.
Gasoltanken av donutmodell på 57 liter hänger under bilen, så det blir att lämna reservhjulet hemma eller att ha det inne i bilen. Saknar tyvärr lite fästpunkter för att surra last, ska se vad jag kan göra åt saken själv. Ljudanläggningen håller hög klass, riktigt bra ljud för att vara standardmonterad. En finnes som uppskattades av våra yngre damer i baksätet, var det separata luftutsläppet i taket med egen fläkt, går enkelt att hålla bra kyla jämnt fördelad i hela bilen. AC:n har dessutom riktigt bra effekt. Hur den ljusa inredningen, som idag är enda alternativet,kommer att se ut om några år vågar jag inte tänka på… Suzuki ger 3 års garanti eller 100000 km och billig service?? Säger dom, framtiden får utvisa. :flower:Vad blev slutnotan inkl LPG?
-
14 August, 2013 at 6:53 am #476276Hemska SvenParticipant
Bilens pris 689.000 inkl. 1 års klass 1- försäkring, solskyddsfilm och backradar.
LPG av bästa sorten (Energy-Reform) med tre års garanti och försäkring upp till 4 milj Baht vid ev. brand 40000 Baht (för att den garantin ska gälla ska bilen fortfarande vara “rödskyltad” och max 50000 km) om jag fattat riktigt. http://www.suzuki.co.th/webpage/ertiga/cover.html
:flower: -
14 August, 2013 at 8:21 am #476277hasseigoteborgParticipant
@Hemska Sven wrote:
Suzukin bokad. Efter att ha besökt Suzuki Rayong och åkt förbannad därifrån pga oduglig säljare som inte hade en aning om vilket jobb han hade att sköta. For till Suzuki i Chonburi istället, där var det en mycket vacker kvinnlig bilförsäljare fick nöjet att göra affär med en gammal gubbe från Sverige. Leverans på fredag e.m, leverans på fredagar betyder tur enligt sambon??? :flower:
Ser fram emot ett omdöme när du haft den ett tag.
hf
-
14 August, 2013 at 10:27 am #476278humpeParticipant
@Hemska Sven wrote:
Bilens pris 689.000 inkl. 1 års klass 1- försäkring, solskyddsfilm och backradar.
LPG av bästa sorten (Energy-Reform) med tre års garanti och försäkring upp till 4 milj Baht vid ev. brand 40000 Baht (för att den garantin ska gälla ska bilen fortfarande vara “rödskyltad” och max 50000 km) om jag fattat riktigt. http://www.suzuki.co.th/webpage/ertiga/cover.html
:flower:Mycket bil för pengarna.
De Suzuki som jag kört i Sverige har jag upplevt som väldigt slöa i förhållande till uppgiven motoreffekt, hur går din bil? -
14 August, 2013 at 12:20 pm #476279Hemska SvenParticipant
Denna gång valde jag inte en bil för motoreffekten, men 95 hk och 130 Nm på 1200-1300 kg kan aldrig räknas om snabb. Men motorn och automatlådan gör ett hyggligt jobb och motorn är en modern konstruktion med kamkedja och variable time valving. Inte blir den snabbare av gasoldriften, utan tvärtom lite långsammare. Men denna biltyp s.k. MPV gör inte att jag direkt längtar tillbaka till Formel Forden på 70-talet…Men utrymmet är klart bättre! :flower:
-
5 October, 2013 at 10:08 am #476280Hemska SvenParticipant
Omdöme om Ertigan: En mycket trevlig bil att köra, tyst,bekväm och bra med utrymme.
Men efter 120 mil började det skramla under huven, mot verkstaden för ett utlåtande. Svaret blev fel på installationen av LPG, vilket jag starkt betvivlade. Till LPG-installatören som kollade bilen och konstaterade att skramlet kom från området mellan motor och växellåda. Tillbaka till Suzuki-verkstaden i Chonburi och det är tio mil mellan verkstäderna. Suzuki:Ja vi ska kolla vad som är felet och om det är garantifel.
Veckorna går och de har under tiden plockat ner motorn i atomer för att sedan konstatera att oljudet härstammar från ett skadat svänghjul? Duktiga mekaniker, tja?
Idag den 6 oktober, när jag till slut fick tillbaka bilen så skulle de ha betalt för alla oljor som de fick ersätta samt packningssats för motorn totalt runt 8000 Baht, annars ingen bil. Jag förklarade för verkstadschefen tillika chef för hela anläggningen att jag ska skick räkningen till Suzuki Motor Thailand, för att de ska veta. Han såg lite bekymrad ut, men tog inte tillbaka kravet.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Men jag ska nog inte använda den Suzukiverkstaden mera. :flower: -
5 October, 2013 at 12:18 pm #476281ThaisamboParticipant
När det gäller de stora bilmärkena har de egna nät med auktoriserade märkesverkstäder med utbildad personal som hanteras från den som innehar generalagenturen…. Jag vet inte hur det fungerar i Thailand, men en garantireparation bekostas av generalagenten så det är inte verkstaden som tar kostnaden.
Den “bekymrade minen” vet man inte vad den beror på, men av beskrivningen att döma så funkade felsökeriet och jobbet inte riktigt som man ska kunna förvänta sej av en märkesverkstad. Och slarvar man kan verkstaden förlora sin auktorisation vilket har ekonomiska konsekvenser för dem.
Skulle auktorisationen vara falsk leder även det till en dålig sits för verkstaden, men om det går att komma åt sånt i Thailand vet jag inte.
Det är intressant att få veta vad som händer härnäst, men troligtvis vill inte generalagenten betala om den auktoriserade märkesverkstaden konstaterat att detta inte är en garantireparation.
Och vi känner ju till bilskojeriet som var vanligt i Sverige förr – det är inte enkelt att komma åt för en bilköpare och det är massor med konsumentregler kring detta i Sverige nu.
Hur gör de thailändska konsumenterna av dessa tjänster?
-
5 October, 2013 at 1:42 pm #476282humpeParticipant
@Hemska Sven wrote:
Omdöme om Ertigan: En mycket trevlig bil att köra, tyst,bekväm och bra med utrymme.
Men efter 120 mil började det skramla under huven, mot verkstaden för ett utlåtande. Svaret blev fel på installationen av LPG, vilket jag starkt betvivlade. Till LPG-installatören som kollade bilen och konstaterade att skramlet kom från området mellan motor och växellåda. Tillbaka till Suzuki-verkstaden i Chonburi och det är tio mil mellan verkstäderna. Suzuki:Ja vi ska kolla vad som är felet och om det är garantifel.
Veckorna går och de har under tiden plockat ner motorn i atomer för att sedan konstatera att oljudet härstammar från ett skadat svänghjul? Duktiga mekaniker, tja?
Idag den 6 oktober, när jag till slut fick tillbaka bilen så skulle de ha betalt för alla oljor som de fick ersätta samt packningssats för motorn totalt runt 8000 Baht, annars ingen bil. Jag förklarade för verkstadschefen tillika chef för hela anläggningen att jag ska skick räkningen till Suzuki Motor Thailand, för att de ska veta. Han såg lite bekymrad ut, men tog inte tillbaka kravet.
Framtiden får utvisa vad som händer.
Men jag ska nog inte använda den Suzukiverkstaden mera. :flower:Hur kunde du gå med på att betala för en garanti rep?
Du skulle vänt dig till säljaren och berättat om verkstadens orimliga krav.
Dom här pengarna ska du kräva i retur, det är inte bra att vi faranger låter oss luras så här, det uppmuntrar bara till fler scams. -
18 November, 2013 at 9:22 am #476283Hemska SvenParticipant
Nu är Suzukin Ertigan tre månader och snart 600 mil på mätaren, och efter att den åtgärdats för tillverkningsfelet så är jag mycket nöjd med den som transportmedel. Ingen racerbil men mycket tyst kupé och trevligt uppförande på vägen. Motorn är klart ekonomisk, bränsleförbrukningen ligger på 0,7 liter per mil blandad och 0,6 på landsväg. Med LPG blir bränslekostnaden närmast försumbar. Automatlådan arbetar mycket fint och växlar helt ryckfritt.
Nackdelar: inga surrningsöglor i lastutrymmet och ömtålig färg på den enda klädselfärgen som levereras i Thailand samt klent med auktoriserade serviceverkstäder.
Om ni är ute efter en liten bil med bra plats för upp till sju personer eller fem personer och ett stort bagageutrymme så kan Suzuki Ertiga vara ett alternativ att kolla på. Det finns liknande modeller som Toyota Avanza och Innova, Honda Freed och Proton Exora. :flower: -
22 November, 2013 at 11:22 am #476284Hemska SvenParticipant
@humpe wrote:
Hur kunde du gå med på att betala för en garanti rep?
Du skulle vänt dig till säljaren och berättat om verkstadens orimliga krav.
Dom här pengarna ska du kräva i retur, det är inte bra att vi faranger låter oss luras så här, det uppmuntrar bara till fler scams.Sent svar. Hade jag inte betalat så hade jag inte fått bilen ur verkstaden. Säljaren var tyvärr underställd verkstadschefen som också var anläggningschef.
Så här slutade det.
Efter diverse skrivelser och telefonsamtal med Suzuki Thailand så tröttnande jag och skrev ett brev till Suzukis HK i Japan, det tog det skruv och inom en vecka inklusive postgång fick jag svar från Suzuki Thailand. Jag undrar hur många som fått ett brev med ursäkta VI har gjort fel, från ett Thailändskt företag? De hade också givit instruktioner till sin återförsäljare om att gottgöra mig, återförsäljaren har också ringt och bett om ursäkt och erbjudit framtida verkstadsrabatter. Det har jag bett att få skriftligt på.
Så nu tror jag att de vet hur de ska hantera sina farangkunder. :flower: -
29 November, 2013 at 7:08 am #476285EndooMember
Någon med koll på hur Volvo i övrigt är i Thailand, service etc.
Har funderat på en Av de vassare s60 benisnare men även XC90 disel eller bensinare helt olika bilar s60 och XC90 men gillar olika saker med dem.
Dock tycker jag mig läsa mycket negativt om xc90 och bla motor och automatlåde problem.Åsikter och tips välkomna.
-
29 November, 2013 at 8:18 am #476286stgrheParticipant
@Endoo wrote:
Någon med koll på hur Volvo i övrigt är i Thailand, service etc.
Har funderat på en Av de vassare s60 benisnare men även XC90 disel eller bensinare helt olika bilar s60 och XC90 men gillar olika saker med dem.
Dock tycker jag mig läsa mycket negativt om xc90 och bla motor och automatlåde problem.Åsikter och tips välkomna.
Jag har en sex år gammal V70:a som jag köpte för fem år sedan. Både i Khon Kaen, där jag bodde första året och i Hua Hin finns det förstklassig service för Volvobilar. Reservdelar som inte finns på lager anländer till dagen efter, detsamma gjorde det i Khon Kaen. Volvobilarna som säljs i Thailand är monterade här.
Min fru Lisa har en lika gammal VW Passat diesel, som är en helimporterad bil och även om servicen är lika bra som för Volvon (samma verkstad) kostar servicen för Passaten i snitt dubbelt så mycket som vad Volvon kostar.
Det var visserligen inte det du frågade om, men jag skulle inte tveka att köpa en Volvo igen här i Thailand.
Göran
-
30 November, 2013 at 5:51 pm #476287EndooMember
@stgrhe wrote:
@Endoo wrote:
Någon med koll på hur Volvo i övrigt är i Thailand, service etc.
Har funderat på en Av de vassare s60 benisnare men även XC90 disel eller bensinare helt olika bilar s60 och XC90 men gillar olika saker med dem.
Dock tycker jag mig läsa mycket negativt om xc90 och bla motor och automatlåde problem.Åsikter och tips välkomna.
Jag har en sex år gammal V70:a som jag köpte för fem år sedan. Både i Khon Kaen, där jag bodde första året och i Hua Hin finns det förstklassig service för Volvobilar. Reservdelar som inte finns på lager anländer till dagen efter, detsamma gjorde det i Khon Kaen. Volvobilarna som säljs i Thailand är monterade här.
Min fru Lisa har en lika gammal VW Passat diesel, som är en helimporterad bil och även om servicen är lika bra som för Volvon (samma verkstad) kostar servicen för Passaten i snitt dubbelt så mycket som vad Volvon kostar.
Det var visserligen inte det du frågade om, men jag skulle inte tveka att köpa en Volvo igen här i Thailand.
Göran
Tack Göran.
Det lät ju i varjefall väldigt bra.
Blir att fundera vidare mellan modellerna tills det är dags 🙂 -
8 February, 2014 at 12:19 pm #476288Hemska SvenParticipant
Idag 8 februari emottog jag ursäkt, presentkorg och värdecheckar för service arbeten i företagets verkstäder av chefen i företaget Itoa http://itoa.co.th/welcome. Vad som hände var i korthet att företagets lokala verkstadschef hade bristande kunskaper och han tyckte att kunden kunde betala för de reservdelar han hade förbrukat helt i onödan. De ledde till en brevväxling mellan mig och Suzuki Thailand och Suzuki HK i Japan plus lite negativa synpunkter på företagsanknutna Facebooks sidor. Detta har efter 6 månader resulterat i ovanstående “seger”.
Det jag lärt mig är att i Thailand är det allt för ofta kunden som är till för företaget och inte tvärt om, det känns lite ovanligt. Ungefär som sjukvården, Systembolaget, Telia och Vattenfall borta i Sverige. Men nu har iaf en av Suzuki:s ÅF fått för klart för sig att alla kunder inte står och bockar… :flower: -
8 February, 2014 at 4:50 pm #476289humpeParticipant
@Hemska Sven wrote:
@humpe wrote:
Hur kunde du gå med på att betala för en garanti rep?
Du skulle vänt dig till säljaren och berättat om verkstadens orimliga krav.
Dom här pengarna ska du kräva i retur, det är inte bra att vi faranger låter oss luras så här, det uppmuntrar bara till fler scams.Sent svar. Hade jag inte betalat så hade jag inte fått bilen ur verkstaden. Säljaren var tyvärr underställd verkstadschefen som också var anläggningschef.
Så här slutade det.
Efter diverse skrivelser och telefonsamtal med Suzuki Thailand så tröttnande jag och skrev ett brev till Suzukis HK i Japan, det tog det skruv och inom en vecka inklusive postgång fick jag svar från Suzuki Thailand. Jag undrar hur många som fått ett brev med ursäkta VI har gjort fel, från ett Thailändskt företag? De hade också givit instruktioner till sin återförsäljare om att gottgöra mig, återförsäljaren har också ringt och bett om ursäkt och erbjudit framtida verkstadsrabatter. Det har jag bett att få skriftligt på.
Så nu tror jag att de vet hur de ska hantera sina farangkunder. :flower:Bra jobbat! Enda sättet att få slut på det här beteendet mot oss är att säga ifrån ordentligt, föredömligt gjort av dig 🙂
-
8 February, 2014 at 4:53 pm #476290humpeParticipant
@stgrhe wrote:
@Endoo wrote:
Någon med koll på hur Volvo i övrigt är i Thailand, service etc.
Har funderat på en Av de vassare s60 benisnare men även XC90 disel eller bensinare helt olika bilar s60 och XC90 men gillar olika saker med dem.
Dock tycker jag mig läsa mycket negativt om xc90 och bla motor och automatlåde problem.Åsikter och tips välkomna.
Jag har en sex år gammal V70:a som jag köpte för fem år sedan. Både i Khon Kaen, där jag bodde första året och i Hua Hin finns det förstklassig service för Volvobilar. Reservdelar som inte finns på lager anländer till dagen efter, detsamma gjorde det i Khon Kaen. Volvobilarna som säljs i Thailand är monterade här.
Min fru Lisa har en lika gammal VW Passat diesel, som är en helimporterad bil och även om servicen är lika bra som för Volvon (samma verkstad) kostar servicen för Passaten i snitt dubbelt så mycket som vad Volvon kostar.
Det var visserligen inte det du frågade om, men jag skulle inte tveka att köpa en Volvo igen här i Thailand.
Göran
Enligt säljaren jag pratade med i Hua Hin så är volvo bilarna som säljs här tillverkade i Malaysia.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.