- This topic has 35 replies, 11 voices, and was last updated 9 years, 7 months ago by farang82.
-
AuthorPosts
-
-
10 March, 2009 at 5:00 pm #386786NilleKeymaster
Fungerar det att checka in hemifrån över internet eller gör man det bara på Arlanda?
Flyger Thai
De där datastyrda incheckingsdiskarna verkar jobbiga om man är 5 som vi är… Vet inte ens om man kan checka in på Thai med dem men det gissar jag att man kan.
-
10 March, 2009 at 5:37 pm #422665RosarinMember
Hej!
Pratade just med Roya på msn och hon tror inte att man kan checka in på Thai air via internet hemifrån.
-
10 March, 2009 at 7:20 pm #422666ThaisamboParticipant
Jag har visserligen aldrig gjort det själv, men testade nu. Man får upp det efter att ha loggat in med sitt ROP id, men så står det så här:
* Only confirmed reservation codes by Royal or Amadeus are accepted.
* Maximum of 4 passengers (plus 4 infants) under one reservation code.
* Check-in is available from 24 hours up to 2 hours prior to scheduled departure time.
* Not available for passengers requiring special assistance or seating. For special assistance please contact THAI reservations.
* Initial departure point must be a THAI check-in online station.
* Flights must be operated by THAI.
* Automatically through check-in on immediate connecting flight or return flight within 24 hours.
* THAI reserves the right to deny boarding for passengers with incomplete travel documents.Man ska initiera incheckningen på en särskild terminal tydligen, som tillhör flygbolaget,
De har en tjusig demofilm, https://www.thaiair.com/ADD_IWCI/iCheckIn_demo.jsp
Ni kan väl testa om ni vill betr hur pass noga den kritiska punkten ovan är. OBS att man måste logga in med sitt ROP nummer innan man kommer åt incheckningssidan. Annars får man bara en infosida.
-
10 March, 2009 at 7:23 pm #422667RosarinMember
Åh vad bra!:)
Hoppas att det funkar, vore ju toppen att slippa stressa till Arlanda bara för att sedan få sitta där och vänta.
Håller tummarna att det funkar!
Kram Rosarin
-
11 March, 2009 at 4:47 am #422668SunebamMember
Checkar du in på nätet när du ska hem från Bangkok så får du gå före i kön.
Det kan vara ganska skönt om det är en mil kö. -
11 March, 2009 at 7:33 am #422669ThaisamboParticipant
“THAI checkin on-line station” kan ju mycket väl betyda att IP-adressen man använder ska gå att lokalisera till någon plats i Thailand! Det behöver kanske inte vara flygbolagets terminal. Men det gäller alltså första incheckning på resan, sen kan man göra det där man är.
-
11 March, 2009 at 10:35 am #422670LadPraoMember
Tja.
Ja det gar att checka in online. (icheckin)
Gor det, du tjanar mycket tid eftersom det bara att ga till speciell, oftast tom incheckningsko for bagagedrop.Aven maskinerna pa arlanda sparar en mycket tid, tror att det funkar med Thaibiljetter.
mvh LP
-
11 March, 2009 at 10:46 am #422671ThaisamboParticipant
@LadPrao wrote:
Ja det gar att checka in online. (icheckin)
Innebär det att icheckin går att använda från vilken dator som helst i världen? Jag uppfattade den av ThaiAir givna restriktionen som att det måste ske från en IP adress som går att lokalisera till Thailand. Eller möjligen en terminal eller dator som tillhör ThaiAir (men de använder ju ordet “THAI” och inte exempelvis “ThaiAir”, vidare skriver de “initial check-in”).
Intressant att höra om någon testat! Man behöver ju ha bokade biljetter till hands där det är mindre än 24 timmar kvar till avgången!
-
11 March, 2009 at 12:19 pm #422672LadPraoMember
Tja.
Ja man kan checka in fran varsomhelst i varlden. Har anvant det pa arlanda, sydney, taipei och i hong kong.
Verkar dock begransat till foljande flygplatser.Station in Thailand BKK/Bangkok, DMK/Don Muang,
CEI/Chiang Rai, CNX/Chiang Mai,
HDY/Had Yai, HGN/Mae Hong Son,
HKT/Phuket, KBV/Krabi,
KKC/Khon Kaen, PHS/Phitsanulok,
UBP/Ubon Ratchathani,
URT/Surat Thani, UTH/Udon ThaniStation Abroad AKL/Auckland-Newzealand
ARN/Stockholm-Sweden
ATH/Athens-Greece
BLR/Bangalore-India
BNE/Brisbane-Australia
BOM/Mumbai-India
CAN/Guangzhou-China
CDG/Paris-France
CGK/Jakarta-Indonesia
CMB/Colombo-Sri Lunka
CPH/Copenhagen-Denmark
DAC/Dhaka- Bangladesh
DEL/Delhi-India
DME/Moscow- Russia
DPS/Denpasar-Indonesia
FCO/Rome-Italy
FRA/Frankfurt-Germany
FUK/Fukuoka-Japan
HKG/Hong Kong-China
HYD/Hyderabad-India
ICN/Seoul-Korea
ISB/Islamabad-Pakistan
KHI/Karachi-Pakistan
KIX/Osaka-Japan
KTM/Kathmandu-Nepal
KUL/Kualalumpur-Malaysia
KWI/Kuwait-Kuwait
LAX/Los Angeles-USA
LHR/London-United Kingdom
MAD/Madrid-Spain
MEL/Melbourne-Australia
MNL/Manila-Philippines
MXP/Milano-Italy
NGO/Nagoya-Japan
NRT/Tokyo-Japan
PEK/Beijing-China
PEN/Penang-Malaysia
PNH/Phnom Penh-Cambodia
PER/Perth-Australia
PUS/Busan-Korea
RGN/Yangon-Myanmar
SGN/Ho Chi Minh City-Vietnam
SHA/Shanghai-China
SIN/Singapore
SYD/Sydney-Australia
TPE/Taipei-Taiwan
VTE/Vientiane-Laos
ZRH/Zurich-Switzerlandmvh LP
-
11 March, 2009 at 12:32 pm #422673ThaisamboParticipant
Initialfrågan:
@Nille wrote:Fungerar det att checka in hemifrån över internet eller gör man det bara på Arlanda?
Och jag skrev:
@Thaisambo wrote:Innebär det att icheckin går att använda från vilken dator som helst i världen?
Det var det frågan gällde! Naturligtvis – underförstått – att datorn har Internetanslutning.
-
11 March, 2009 at 2:41 pm #422674LadPraoMember
Ja.
Man kan anvanda vilken dator som helst. jobbdator , hemdator. laptop, hotelldator, internetcafe spelar ingen roll.
Funkar precis som dom flesta andra flygbolag.Man behover inte vara inloggad pa sitt ROP. Det racker med informationen pa e-biljetten.
Dock tidigast 24 timar fore avresan.
mvh LP
-
13 March, 2009 at 7:06 am #422675NilleKeymaster
Begin Check-in
Conditions:Only confirmed reservation codes by Royal or Amadeus are accepted. (mitt föll på detta eftersom vi bokar under Sabre)
Maximum of 4 passengers (plus 4 infants) under one reservation code.
Check-in is available from 24 hours up to 2 hours prior to scheduled departure time.
Not available for passengers requiring special assistance or seating. For special assistance please contact THAI reservations.
Initial departure point must be a THAI check-in online station.
Flights must be operated by THAI.
Automatically through check-in on immediate connecting flight or return flight within 24 hours.
THAI reserves the right to deny boarding for passengers with incomplete travel documents.
Note: You have 3 minutes for each page before timeout.Länken var: http://www.thaiair.com/ADD_IWCI/iCheckin.jsp
-
13 March, 2009 at 9:32 am #422676ThaisamboParticipant
Amadeus är ju vanligt – jag testar detta nästa vecka (men har inte printat ut Amadeusbokningen än, ska göra det). “Reservationskoden” måste väl vara det där som man knappar in tillsammans med efternamnet för att komma åt bokningsinfon, dvs ett slags inloggning till Amadeus? Annars är min fundering det där villkoret Initial departure point must be a THAI check-in online station eftersom jag kommer att utgå från Sverige och Arlanda.
Men jag vet också hur besvärligt det är att kolla IP-adresser – det är massor som delats ut utanför den ursprungliga fördelningen ARPANET gjorde på sin tid och inte alla registrerar sin location ordentligt. Att checka på sourceadress håller inte särskilt bra – det har varit en del försök med det för att komma tillrätta med kontokortsfalsarierna på nätet (restriktionen att man bara kan använda kortet på nätet från en station som står i den region där kortet utfärdats). Men det har orsakat mer trassel än att lösa några problem.
Skriver här sen hur det gått!
-
15 March, 2009 at 3:53 pm #422677LadPraoMemberThaisambo wrote:Annars är min fundering det där villkoret Initial departure point must be a THAI check-in online station eftersom jag kommer att utgå från Sverige och Arlanda.
uote]
Hej.
Det funkar bra med icheckin från arlanda Kravet är bara att avresan sker från ngn av dessa flygplatser.
https://www.thaiair.com/ADD_IWCI/Online_Stations.jsp
Har som sagt använt mig av det ett flertal gånger från diverse flygplatser, utan problem.
Att bara Amadeus och THAI reservationskoder funkar visste jag inte, måste ha haft turen att ha sådana reservationskoder på mina biljetter.mvh LP
-
15 March, 2009 at 4:06 pm #422678ThaisamboParticipant
Vi menar naturligtvis incheckning via hemdatorn (motsvarande) innan resan till avgångsflygplatsen påbörjas. Detta ska man kunna göra när mindre än 24 timmar återstår till planets avgång.
Men då tror jag att jag förstår den något kryptiska formuleringen. Med “Thai online checkin station” menas inte någon sorts incheckningsterminal (självbetjäningsstation) som står uppställd på flygplatsen, utan uttrycket avser att “online checkin” är öppet för avgångar som utgår från de listade flygplatserna. Det är tillägget av ordet “station” som sätter myror i huvudet helt enkelt. Stryker man det ordet blir det begripligare. Eller använder t ex ordet “airport” istället.
Hoppas vi fattat det rätt! Jag kollar senare i veckan praktiskt (torsdag kväll eftersom vi åker fredag).
Lite OT: Kanske är det så att vi svenskar rent praktiskt lägger in en annan nyansbetydelse i ordet “station” än vad man gör på andra språk, något slags glidning är det. Vi säger “järnvägsstation” men “flygplats”. Finska språket använder orden “rautaasema” och “lentoasema” (asema = station) och på finlandssvenska säger man det för rikssvenskar något främmande flygstation (som vi uppfattar som något litet med låg trafikfrekvens i t ex fjällvärlden). Man tänker som svensk i dessa sammanhang mer på en betjäningsstation än en flygplats.
Det är väl därför det blev lite underligt här. -
15 March, 2009 at 6:06 pm #422679AnonymousInactive
@Thaisambo wrote:
Hoppas vi fattat det rätt! Jag kollar senare i veckan praktiskt (torsdag kväll eftersom vi åker fredag).
Passa på att kolla om du kan seata er då. Dom eftertraktade stolarna vid nödutgången går inte att boka via resebyrån, inte heller på ThaiAirways kontor :shaking:
Vid vår senaste resa var vi kanske nummer 3-4 i incheckningskön och likförbannat var dom redan upptagna :banghead:
http://www.thaiair.com/Travel_Destination_Information/Aircraft_Seatmaps/B7442_l.htm
// Skalis
-
15 March, 2009 at 9:34 pm #422680ThaisamboParticipant
Det brukar vara bättre utrymme vid de platserna, bl a benutrymme… Tror inte man kan få dom på det sättet, möjligen skulle det kunna gå om man har speciella behov markerade i biljetten (rullstolsbunden o dyl). Annars borde det vara personalen vid incheckningen som får placera det så gott de kan. Kan inte tänka mej att de går hursomhelst i turordningen, det blir till de som har bäst behov och nytta av dem på flighten.
Så jag tycker att det finns goda skäl till att de platserna hanteras för sej. Det är ingen extra avgift på att markera för speciella behov redan när man köper biljetten förresten.
Annars ska vi i online checkin kunna markera de platser vi vill ha förstås, man brukar på såna här system kunna se vilka som är tillgängliga att markera sej för enligt biljetten.
Men visst ska jag kolla och se vad vi egentligen erbjuds av icheckin systemet!
-
19 March, 2009 at 5:41 am #422681LadPraoMember
Tja.
Funkade idag också.
Confirm Check-in
Your iCheck-in is completed.
Last Name First Name Class Seat Number ROP/FFP Number Infant
XXXXXXX XXXXXXMR Y 34H TG-QA99999 –Flight Number / Date From To Departure Time
TG960 / 20MAR BANGKOK STOCKHOLM-ARLAND 0045• Click ‘View Boarding Pass’ button to see / print ‘Home Print Boarding Pass’ (domestic flight only).
• If ‘View Boarding Pass’ button is not active, please contact staff at check-in counter due to some of documents (ticket, credit card used when purchased e-ticket via Telephone / Web Sale, passport / visa) need to be checked.
• If you need to change seat or cancel your already checked-in flight(s), please reenter iCheck-in.Thank you for visiting THAI iCheck-in.
Home Print Boarding Pass is available only on Thailand domestic flights for all e-tickets passengers,
except e-ticket purchased via Telephone Sale or Web Sale.* Passenger on International Flights from Bangkok, please contact staff at check-in ‘Row J’
for boarding pass and baggage registration, one hour before departure time.
* THAI operates domestic flights from / to 2 airports:
Bangkok International Airport (please contact check-in Row C).
Donmuang Domestic Airport (please contact check-in counter no.15-26).* The seat(s) is subject to be changed without prior notice in case of flight irregularity.
* THAI reserves the rights to deny boarding for passengers with incomplete travel documents.Angående seating så går det att boka/byta sittplats vid icheckin, har dock aldrig vart med om att någon nödutgångsplats har vait ledig. Idag fanns det bara ett fåtal platser att byta till, så jag fick nöja migt med den platsen jag bokade förut.
mvh LP
-
19 March, 2009 at 6:41 pm #422682ThaisamboParticipant
Jag ska åka från Stockholm till Bangkok imorgon, testade nu iCheckin på ThaiAirs hemsida från min hemdator (en Dell).
Det går bra att logga in och att få fram biljetten via Amadeus bokningskoden. Däremot går det inte att markera platser.
När jag försöker får jag följande svarsmeddelande:
Sorry, unable to process.
Please contact THAI staff at check-in counter.
Thank you for visiting THAI iCheck-in.Har försökt med både Firefox och med Internet Explorer ifall det skulle ha nåt med webbläsaren att göra.
Man skulle kunna spela in trafiken och se om det är nåt i dataströmmen som den inte gillar (jag har brandvägg som bl a gör nätverksadressöversättning), men att göra det blir för bökigt, det skulle dock antyda att det fungerar på en oskyddad Internetförbindelse om man ser någon sådan lokal information, t ex IP adress, utskickad till ThaiAirs server.
Kanske funkar det på någon incheckningsterminal (self checkin) som står på flygplatsen, Stockholm (Arlanda) är ju med på listan över “THAI check-in online station”, men det tycks inte innebära att man kan göra det från hemdatorn. Eller också är det nåt annat bivillkor.
-
20 March, 2009 at 1:33 am #422683leoMember
Du var väl inte för tidigt ute? Jag är inte säker, men har för mig att det måste vara mindre än 22 timmar kvar till avgång när man checkar in.
En annan förklaring kan vara att Thais bokningssidor ofta hänger sig eller är extremt långsamma, även härifrån Thailand.
Ytterligare en möjlighet är att man har stängt seatingfunktionen för flighten p g a för stor överbokning. Datorn har en förmåga att skapa många ströplatser i och med att systemet är ganska nyutvecklat. Erfaren personal gör helt andra bedömningar av ett resande sällskap och kan placera mer effektivt än datorn, än så länge.
Det finns ännu dock ingen anledning till försening från ARN idag, planet beräknas landa 25 minuter före tidtabell.
-
20 March, 2009 at 7:16 am #422684ThaisamboParticipant
Leo: Jag vet inte om jag var för tidigt ute. TG961 har avgångstid kl 13.55 idag och jag försökte upprepade gånger med båda de ROP som vi har – vi har varsin. Bytte mellan IE och Firefox. Försökte seata en istället för två för att se om jag kom fram till de sidorna. Nix.
Jag försökte igen efter det att jag skrivit här, höll alltså på ca kl 20-22. Funkade inte.
Ett sista försök nu på morgonen – nu gick det! Klockan 8 på morgonen avresedagen.
Men ingen idé att seata. Vi har redan fått platserna – jag vet var vi sitter, i bakre delen med fönsterplats – jag vill undvika det och sitta i mittgången för att slippa drag från fönstret. Dessutom gärna närmare storbildsskärmen – det här är för långt ifrån.
Det går inte att seata om, allt är redan seatat. Vi kan inte göra nånting, jag vet inte varför det ser ut så här. Säkert flygbolaget som seatat samtliga passagerare, normalt borde minst hälften av platserna vara “oseatade” nu innan incheckningen öppnat – så stor andel som 100% av passagerarna kör knappast detta med ThaiAirs iCheckin – och det är inte vi som seatat.
Antagligen bekvämt för incheckningspersonalen att ha det här klart i förväg, det går nog snabbare då om man slipper diskutera placeringen med varje passagerare. Kolla biljetten, lappa och slänga in väskan på bagagebandet – boardingcard till passageraren – klart!
Antagandena om överbokning m m är förstås rimliga, jag har ingen aning om det brukar se ut så här från Stockholm. LadPrao sa ju att han kunde seata om jag fattar det rätt.
Det är väl bara de som jobbar på centralkontor på flygbolaget som vet hur de egentligen gör. Jag tror att någon enstaka ströplats var oseatad, en liten blå punkt på de bilderna istället för ett stort rött kryss. Men det var inte många och väldigt utspritt. Kanske 5-6 st. Jag vet inte säkert hur de visar oseatade platser för kunden, väntade mej ju en stor grön färgblaffa eller liknande. -
20 March, 2009 at 7:43 am #422685SpiritfishParticipant
Kan inte tänka mej att de går hursomhelst i turordningen, det blir till de som har bäst behov och nytta av dem på flighten. Så jag tycker att det finns goda skäl till att de platserna hanteras för sej.
Dom brukas ges till killar(eller tjejer) som klarar av att öppna nödutgången. Dvs, inga gamla tanter eller farbröder som vill ha lite extra benutryme.
Ett tips kan vara att spänna in magen och göra några armhävningar innan ni checkar in. Sedan säger ni att ni jobbar som brandman eller nåt. Så ska det nog inte vara svårt och få dem. :drunken:
-
20 March, 2009 at 8:02 am #422686AnonymousInactive
@Thaisambo wrote:
jag vill undvika det och sitta i mittgången för att slippa drag från fönstret.
Ser du ett öppet fönster på en 747 så har du anledning att vara orolig :scratch:
// Skalis
-
20 March, 2009 at 8:27 am #422687ThaisamboParticipant
@Skalman™ wrote:
@Thaisambo wrote:
jag vill undvika det och sitta i mittgången för att slippa drag från fönstret.
Ser du ett öppet fönster på en 747 så har du anledning att vara orolig :scratch:
// Skalis
Okej, men det är dragigt vid yttervägg överallt och det är faktiskt märkbart bättre i mitten! Och man sitter där i mer än tio timmar…. Jag vill inte ha muskelvärk efteråt!
Även om man inte märker nåt på plats så tar kroppen stryk. Och det märker man efteråt. Man bli stel av att sitta i drag även om det inte känns.
Nu åker vi ut till Arlanda! Hörs vidare nån gång när vi installerat oss i Bangkok!
-
20 March, 2009 at 3:26 pm #422688LadPraoMember
Tja
“LadPrao sa ju att han kunde seata om jag fattar det rätt.”
Ja, jag lyckades få fram popupp fönstret för att seata om trots att jag snålsurfar på trueWifis gratis “green Bangkok” grej. Påminner om gamla goda uppringd telefonmodem tiden. Dom tre första gångerna så timade jag ur innan fönstret kom upp. Men skam den som ger sig, 4:e gången så funkade det. Jag hade också bra 6-7 ‘obokade’ säten att välja mellan. Så jag valde att behålla 34H.
En stor fördel på Suvarnabhumi (stavning?) var att det var jättelång kö till incheckningen men J1 tror jag det är som är luggagedrop för icheckin var helt tom, så jag lyfte sonika på bandet och gick före hela den 50-60 personer långa kön.
Så försök icheckin framförallt från BKK är det en stor fördel.
mvh LP
-
21 March, 2009 at 9:11 am #422689ThaisamboParticipant
@LadPrao wrote:
Jag hade också bra 6-7 ‘obokade’ säten att välja mellan. Så jag valde att behålla 34H.
Du var alltså också redan seatad innan du kom in i iCheckin systemet – och du åker från Bangkok.
Då innebär det att det för närvarande är meningslöst att försöka seata själv via iCheckin – det finns praktiskt taget ingen plats ledig att markera som önskad – flygbolaget har redan lagt in alla placeringar och det man ser är var man kommer att sitta.Ev lokala problem med långsamt WiFi nät lämnar vi därhän, det var om servern hade några särskilda krav på klientens behörighet.
Vi vet nu iallafall detta – och att det där med att det ska gå att använda iCheckin för en viss flight 24 timmar före inte verkar hålla riktigt. Om flygbolaget seatar innan användarna släpps fram i iCheckin så är val av plats nåt man i praktiken kan göra bara för flighter som inte är fullbokade. Vi får se hur det utvecklar sej!
-
18 May, 2009 at 1:11 pm #422690LadPraoMember
@Thaisambo wrote:
@LadPrao wrote:
Jag hade också bra 6-7 ‘obokade’ säten att välja mellan. Så jag valde att behålla 34H.
Du var alltså också redan seatad innan du kom in i iCheckin systemet – och du åker från Bangkok.
Då innebär det att det för närvarande är meningslöst att försöka seata själv via iCheckin – det finns praktiskt taget ingen plats ledig att markera som önskad – flygbolaget har redan lagt in alla placeringar och det man ser är var man kommer att sitta.Ev lokala problem med långsamt WiFi nät lämnar vi därhän, det var om servern hade några särskilda krav på klientens behörighet.
Vi vet nu iallafall detta – och att det där med att det ska gå att använda iCheckin för en viss flight 24 timmar före inte verkar hålla riktigt. Om flygbolaget seatar innan användarna släpps fram i iCheckin så är val av plats nåt man i praktiken kan göra bara för flighter som inte är fullbokade. Vi får se hur det utvecklar sej!
Tja.
Var seatad vid besök på Thai’s i STHLM före avreasan (Var dit och hämtade en gratisträcka från ROP).
Mvh LP
-
24 August, 2014 at 8:04 am #422691farang82Participant
Ursäkta att jag lyfter en så pass gammal tråd, men flera gånger som jag stått i den långa check-in-kön på Arlanda och sneglat över på den separata Thai Internet-Check-in/Bagage Drop (där knappt någon brukar gå), så har jag alltid tänkt: “nästa gång så måste vi testa det där…“, men det har konstigt nog aldrig blivit av 🙂
Inför kommande resa så tänkte jag vara ute i tid och kolla upp hur det fungerar, eftersom man verkar slippa en hel del köande.
Om jag då förstått förklaringen så är det alltså mellan 1-24 timmar innan avgång som man kan göra check-in via http://www.thaiairways.com/en_TH/index.page (iCheck-In, som menyalternativet heter).
Detta oavsett ifall du bokat via tredjepart (reseguiden.se, flygresor.se, o.s.v.) eller direkt via Thai Airways, huvudsaken att du har en Thai Airways Booking Reference att uppge?
Jag har lyckats välja stol på flighterna via tidigarenämnd webbsida, så referensen har jag koll på (antar att vissa kan blanda ihop referenserna, eftersom man även får en sådan via det resebolag man bokar via).När man genomfört iCheck-In, så får man lämna in sitt bagage via den dedikerade Thai Internet-Check-in-stationen (som brukar vara till höger om de ordinarie check-in-stationerna på Arlanda), samt på så vis slippa den långa slingrande kön som brukar vara?
Jag håller även med om att samma procedur på Suvarnabhumi brukar flyta på betydligt bättre (dvs. vanlig check-in). Antagligen för att det är fler Check-in-stationer, samt att man kan checka in/lämna sitt bagage där långt före jämf. med Arlanda. Däremot kan ju passkontrollen vara långsammare 🙂
-
24 August, 2014 at 8:17 am #422692JimmieboyParticipant
@Thaisambo wrote:
Det brukar vara bättre utrymme vid de platserna, bl a benutrymme… Tror inte man kan få dom på det sättet, möjligen skulle det kunna gå om man har speciella behov markerade i biljetten (rullstolsbunden o dyl). Annars borde det vara personalen vid incheckningen som får placera det så gott de kan. Kan inte tänka mej att de går hursomhelst i turordningen, det blir till de som har bäst behov och nytta av dem på flighten.
Så jag tycker att det finns goda skäl till att de platserna hanteras för sej. Det är ingen extra avgift på att markera för speciella behov redan när man köper biljetten förresten.
Annars ska vi i online checkin kunna markera de platser vi vill ha förstås, man brukar på såna här system kunna se vilka som är tillgängliga att markera sej för enligt biljetten.
Men visst ska jag kolla och se vad vi egentligen erbjuds av icheckin systemet!
Tror ju knappast att dom placerar någon som sitter i rullstol vid en nödutgång…
-
24 August, 2014 at 11:00 am #422693ThaisamboParticipant
Inlägget är ju gammalt och numera har man möjlighet att själv boka plats över Internet redan vid biljettköpet.
Förmodligen har de vanliga resebyråerna också samma möjlighet att låta resenären välja plats på flyget redan vid resebokningen, annat vore konstigt.
Det tas ut en extra avgift för platsbokningen och har man speciella behov som att man är rullstolsbunden kan man få plats för det, då hamnar man i den “reserverade” sektionen i planet som inte är bokningsbar för “vanliga” passagerare.
Systemet med att boka plats redan vid biljettköpet mot extra avgift (tillägg) är relativt nytt, det har väl varit igång ett par år nu i stor skala (mer eller mindre “alla” flygbolag, framförallt inom “lågprisflyget”, tillämpar det nu eftersom det ger möjlighet att debitera lite mer på kunden. Och sänka sina annonserade “lockpriser” ännu mer.).
De som hoppar över platsbokningen i förhand får naturligtvis finna sej i att hamna på någon av de “ströplatser” som finns kvar och som ingen velat förhandsboka. Det innebär bland annat att till exempel ett par, som reser tillsammans, inte är garanterade att få sitta tillsammans under resan, de kan hamna var som helst i planet.
-
24 August, 2014 at 11:14 am #422694JimmieboyParticipant
@Thaisambo wrote:
Inlägget är ju gammalt och numera har man möjlighet att själv boka plats över Internet redan vid biljettköpet.
Förmodligen har de vanliga resebyråerna också samma möjlighet att låta resenären välja plats på flyget redan vid resebokningen, annat vore konstigt.
Det tas ut en extra avgift för platsbokningen och har man speciella behov som att man är rullstolsbunden kan man få plats för det, då hamnar man i den “reserverade” sektionen i planet som inte är bokningsbar för “vanliga” passagerare.
Systemet med att boka plats redan vid biljettköpet mot extra avgift (tillägg) är relativt nytt, det har väl varit igång ett par år nu i stor skala (mer eller mindre “alla” flygbolag, framförallt inom “lågprisflyget”, tillämpar det nu eftersom det ger möjlighet att debitera lite mer på kunden. Och sänka sina annonserade “lockpriser” ännu mer.).
De som hoppar över platsbokningen i förhand får naturligtvis finna sej i att hamna på någon av de “ströplatser” som finns kvar och som ingen velat förhandsboka. Det innebär bland annat att till exempel ett par, som reser tillsammans, inte är garanterade att få sitta tillsammans under resan, de kan hamna var som helst i planet.
Har dom börjat ta betalt för det? Jag har alltid bokat plats i samband med köpet och det har dom aldrig tagit något extra för… Brukar boka via Jade..
-
24 August, 2014 at 12:19 pm #422695ThailandarenMember
Jag har flera gånger checkat in hemma från datorn innan vi åker mot Suvvan. Väl där har vi ändå varit tvingade att stå mellan bandena i slingerkö och vänta på tur. Finns det nån VIP ingång till bagagebandet för de som är klart incheckade till Thai Airways? Vi har inte sett någon sådan på Suvarnabhumi eller om man varit för trött efter taxiresan till flygplatsen…
-
24 August, 2014 at 2:35 pm #422696ThaisamboParticipant
@Jimmieboy wrote:
Har dom börjat ta betalt för det? Jag har alltid bokat plats i samband med köpet och det har dom aldrig tagit något extra för… Brukar boka via Jade..
Det är en avgift till flygbolaget – inte resebyrån – och jag brukar välja bort alla tilläggstjänster från ev nätresebyrå, avbokningsskydd m m.
I mitt tycke är dessa alldeles för dyra, det är billigare att bara slänga biljetten om nåt skulle komma ivägen och så köpa ny. Men min frekvens på detta ligger på ca 1/20 och t ex avbeställningsskyddet kan ses som ett slags försäkring, dessutom faller den inte ut annat än under vissa tilläggsvillkor. Jag fixar det mesta av tilläggen själv i den mån det behövs (t ex platsbokningen, extra bagage och liknande) direkt med flygbolaget över nätet istället. Det blir billigare.
Men Du bokar via resebyrå….. Antagligen är de här detaljerna per automatik inkluderade i det pris Du får av resebyrån för avgiften för till exempel platsbokning måste ändå betalas nånstans i och med att det är flygbolagets avgift.
Tidigare låg de här kostnaderna inbakade i biljetten, men för att kunna locka kunder så sänker flygbolag och nätresebyråer sina priser genom att plocka bort de här sakerna ur det pris kunden ser och så extradebiterar man istället…. Det är lurigt. Norwegian är känt för att ha gått väldigt långt med “skalade” priser, det är extradebitering på nästan allt dom kan komma på, mat, bagage, dryck och allt vad det är. Man ser det på deras hemsida till exempel – mat, bagage, sittplats m m på planet är tillval!
Allt för att kunna erbjuda något som ser ut som “marknadens lägsta priser”, vi börjar vänja oss nu lite vid att allt inte längre ingår i flygbiletten ….
Det är ett gammalt försäljarknep för att öka den egna intäkten att bara plussa på det som kunden ska betala med diverse tillägg och extraavgifter för allt böjligt utan att knysta om detaljer. Det är sånt som det är “självklart” att kunden “måste” ha och så kör man på att kunden inte reagerar utan bara snällt betalar.
-
24 August, 2014 at 2:45 pm #422697ThaisamboParticipant
@Thailändaren wrote:
Jag har flera gånger checkat in hemma från datorn innan vi åker mot Suvvan. Väl där har vi ändå varit tvingade att stå mellan bandena i slingerkö och vänta på tur. Finns det nån VIP ingång till bagagebandet för de som är klart incheckade till Thai Airways? Vi har inte sett någon sådan på Suvarnabhumi eller om man varit för trött efter taxiresan till flygplatsen…
ThaiAIR har nåt de kallar för Royal Silk och så sitt system med bonuskort. Inriktningen är helt klart mot affärsflyget, det ser man på rabatterbjudandena och den resefrekvens som man måste ha för att få behålla sina förmåner, särskilt de högre förmånsklasserna.
Royal Silk finns både på Arlanda och på Suvarnabhumi, men jag tycker väl att Royal Silk gaten känns lite överdriven. De kommer strax innan incheckningen öppnar och rullar ut en röd matta där på Arlanda för de resenärer som har tillträde till den incheckningsdisken….. Det brukar inte vara många om det nu inte är någon högre befattningshavare från ambassaden som ska hem med hela familjen och ett berg av väskor, det förekommer, och som vanlig resenär baxnar man när man ser det.
-
24 August, 2014 at 3:20 pm #422698ThailandarenMember
Då har man ingen fördel av att checka in via nätet som resenär utan dessa kort, när man likväl måste köa. Möjligtvis går det några sekunder snabbare vid incheckningsdisken men det vet i tusan.
-
25 August, 2014 at 7:51 am #422699farang82Participant
@Thailändaren wrote:
Då har man ingen fördel av att checka in via nätet som resenär utan dessa kort, när man likväl måste köa. Möjligtvis går det några sekunder snabbare vid incheckningsdisken men det vet i tusan.
När det gäller Suvarnabhumi så tror jag det inte är någon tidsvinst med att ha gjort iCheck-In innan.
Däremot kan det vara det på Arlanda. Här har jag för mig, om jag inte drömt, att de brukar ha en separat disk för Internet-Check-in (dvs. utöver den/de diskar för Royal Silk-resenärer). Jag tolkar detta som en dedikerad disk för resenärer som genomfört iCheck-In innan.
Medan jag stått i den ordinarie slingrande kön så har jag noterat ett fåtal personer som vandrat fram till denna disk (utan att köa, eller separat kö i sådana fall), fått sitt bagage incheckat och boarding card i handen.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.