- This topic has 20 replies, 7 voices, and was last updated 11 years, 2 months ago by Anonymous.
-
AuthorPosts
-
-
7 December, 2012 at 10:06 am #391722AnonymousInactive
Hejsan!!
Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand.
Jag hoppas att jag som gammal “shipping-kille”, och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods.
Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd.
Första tanken är ju då; – “Vad skall man ta med sig vid flytten” är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. “affektionsvärdet” att ställa krav på Er.
Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp, och som man trivs alldeles utmärkt i, och fortfarande är fräscha, så kan de vara värda transporten ner till Thailand. Det kan vara stundom väldigt billigt att nyanskaffa möbler nere i Thailand, så då kanske det i vissa fall är värt att inte betala frakt för dom samma. . Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid “till” saker och ting som man inte tänkte på.
Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att “fylla” mitt teoretiska hem nere i Thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet.
PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg.
Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent shipping-språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden).
Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ädodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m.
Forts. imorgon…. så ni orkar läsa….
MVH – Pegasus
-
7 December, 2012 at 10:32 am #469629NilleKeymaster
Detta tackar vi för!
Min fru har inrett några småhus här i Thailand. Hon har kört budget och det är svårt att komma under 250,000 thb och då är inte vitvaror och kök inräknat. Pratar enplans hus på 90 m2, 2 sovrum, vardags rum, mm…
-
7 December, 2012 at 11:29 am #469630goodolleParticipant
Bra det tackar vi för men
Transporten är nog inga större problem men hur är det att få in varorna i Thailand. Räcker 7% skatt på varorna? Eller skall man försöka muta tulltjänstemännen här i Thai? Om man ser på reglerna för att föra in varor i landet så verkar det bli mycket dyrt för allt räknas ju som import. Olika skattesatser på olika varor.
Jag har hört men inte fått det bekräftat att om man flyttar till Thai så får man ta med sig bohag för vissa saker som inte kan köpas i Thai annars då blir det skatt på varorna. sådana saker som konst,antika möbler och dylikt går att ta in i landet utan problem vid flytt till landet..Hälsningar goodolle
-
7 December, 2012 at 12:00 pm #469631PhonthaisongthaisilkMember
Har du en Thaifru som har bott en tid i Sverige så kan hon ta med sig sitt bohag tullfritt såsom hemvändande Thai ……
Vill även varmt rekommendera Pegasus till att sköta Era flyttar , mycket bra upplägg samt vad jag har kollat upp klart bäst den bästa prisbilden …. :flower:Massor med mycket struliga entreprenörer har jag haft kontakt med i mitt sökande efter en med enkel samt praktisk logistik . 🙂
-
8 December, 2012 at 1:26 am #469632AnonymousInactive
@goodolle wrote:
Bra det tackar vi för men
Transporten är nog inga större problem men hur är det att få in varorna i Thailand. Räcker 7% skatt på varorna? Eller skall man försöka muta tulltjänstemännen här i Thai? Om man ser på reglerna för att föra in varor i landet så verkar det bli mycket dyrt för allt räknas ju som import. Olika skattesatser på olika varor.
Jag har hört men inte fått det bekräftat att om man flyttar till Thai så får man ta med sig bohag för vissa saker som inte kan köpas i Thai annars då blir det skatt på varorna. sådana saker som konst,antika möbler och dylikt går att ta in i landet utan problem vid flytt till landet..Hälsningar goodolle
tack så mycket, angående dina frågor, så kommer det att komma några svar på dina frågor lite längre fram i min redovisning. De eventuella frågor som du har kvar efter det, svarar jag gärna på då istället om det är OK…
Pegasus
-
8 December, 2012 at 1:36 am #469633AnonymousInactive
Forts. från igår…..
När vi har bestämt oss för vad vi vill göra, så är det dags att fundera på packning av godset, och här finns olika vägar att gå. Men en sak som ALLTID fungerar bäst det är att gå till en kontorshandel och köpa in en rulle bubbelplast med ett gäng tejprullar av den breda sorten ni vet. Rullen med bubbelplast kostar faktiskt en liten slant, kanske runt 6-800:-, men det är en väl värd investering skall ni veta…
För de kunder som väljer bort en container som alternativ, och skeppar sitt gods som styckegods, har i flera fall valt att “bygga” lådor med hjälp av att snickra runt pallen eller att använda s.k. pallkragar. Det brukar ge ett alldeles charmant skydd emot både skador som repor på godset. och dessutom så hålls ju “klåfingriga” typer borta.
Under tiden som ni packar era saker, så skall ni föra “lista” över era tillhörigheter. det finns lite riktlinjer här som är ovärderliga att följa. Visst kan man fuska till det i “latmansland”, men varför utmana ödet i form av en förbannad tulltjänsteman borta i Thailandet, det är ju bara idi*tiskt!! Därför, skriv packlistan på engelska. har ni möjlighet med t.ex. en thaifru, så skriv den också på thai, det visar respekt. Lika mycket som långbyxor och skjorta visar respekt på Immigrations-kontoret.
Listan skall vara detaljerad, men inte hopplöst detaljerad. jag ger härmed ett par stycken exempel på hur det kan se ut, ni kan säkert göra just “Er” lista ännu snyggare:
PACKINGLIST FOR FAMILY NOI ENGLUND
1 carton kitchenware
1 carton books
1 carton book
1 carton tools
1 carton bedroomware
3 tables
12 chairs
4 drawers
2 bookshelves
1 colour-TV panasonic 52 ” model XYZ-001 secondhand year 2005
1 refrigator Electrolux model UOP-302 secondhand year 2009
4 mirrorsVäxjö den 27 september 2012
………………………
xx Noi EnglundUngefär så här håller ni på. Allt som är elektriskt försöker ni att vara lite mer detaljerade med. De saker som kan tänkas vara “target” för thailändska tulltjänstemän är ju de med värde på sig. Så försök att ha dokumentation på sakerna om möjligt. “Hitta” gamla fakturor som visar att TV;n verkligen är så gammal som ifrån 2005….. och inte är värd mycket nuför tiden….. Ni har bevisbördan…..
Maskinskriven packlista, visst jag har hört om folk som berättar om sina handskrivna packlistor, och klarat så sig bra igenom tullen. Visst så kul för Er. Men de som drabbas är de som kommer efter Er, där tulltjänstemannen bara spyr över utländska svårtydda packlistor skrivna för hand. Tänk på att han har ett hellvete bara att tyda ren engelska och maskinskrivet…. ordspråket “En lycklig tulltjänsteman är en generös tulltjänsteman”, och visst vill vi alla ha den killen på vår sida, eller hur???
Så nu är det packat och klart och Er utvalde shippingkille, kanske jag rent av, blir emailad och ni beställer transporten med datum och allt. Det gäller nu att ni verkligen försöker ha en kontakt som ni kan lita på. Det gäller för Er att kolla offerten, så att “allting” finns med där. det finns ju inget trökigare än ekonomiska överaskningar, eller hur?
Godset är nu packat in i Er container, och den har plockats upp av containerbilen och körts till hamnen i Göteborg. Nu när fartyget har lämnat hamnen antingen i Göteborg eller Hamburg-Bremerhafen-Rotterdam-Antwerpen, detta beroende på vilket rederi Er shippingkille har valt att samarbeta med. Då kommer fartygsagenten att utfärda ett konossement, på engelska ett s.k. “Bill of lading”. Det är alltså på ren svenska en “fraktsedel” på sjön. Ni kommer att få uppge:
– Fullständigt avsändningsnamn, personnummer och full adress.
– Mottagare med fullt namn, full adress passnummer samt telefonnummer i Thailand där man
kan nå Er vid ankomsten av godset.
– containernummer
– sealnummer (sigillnummer)
– kolliantal
– viktEn VIKTIG sak i sammanhanget är att ni som har en thaifru, skriver naturligtvis thaifrun som avsändare och mottagare, glöm nu inte vid dubbla pass att skita i att nämna det svenska passets nummer, ta endast med thaipassets nummer. Vidare så MÅSTE den som står som avsändare fortfarande vara skriven i Sverige, vid tidpunkten när jag utförtullar sagda container ur Sverige. Det sker när jag kör in containern in i hamnen i Göteborg. Man får ICKE exportera gods ut ur Sverige om man inte är skriven i Sverige. Forts. i morgon
Pegasus
-
10 December, 2012 at 1:51 am #469634AnonymousInactive
Forts från igår……
När godset har kommit in i hamnen, så är det dags att uppfylla shippingkillens största önskan och det är att betala räkningen. Alla ni som tror att det finns kredit, eller att ni skall betala vid framkomsten, glöm det snälla. För flyttsaker och bohagsflyttningar så finns ingen kredit, utan det är betalning omgående efter slutförd lastning. Jag nämner det bara, så ni inte blir besvikna. har själv fått så många olika förslag ifrån privatmänniskor som flyttat så man kunnat skriva en bok om det;
a – Om du skickar dokumenten nu så betalar jag på fredag!!!
b – jag vill inte betala allt nu, jag vet ju inte om du tänker göra ditt, så här får du 50%……
c – jag betalar när du levererar godset i Chaiyaphum…Ja så kan det gå till, men betalning förfaller omgående för oss privatpersoner.
Och jag hoppas också att detta kan vara till lite hjälp för de av Er som inte är i “branschen” då. Jag räknar här upp en s.k. transportkedja mellan Växjö (ex.) till Chaiyaphum (ex.), Thailand. De kostnadsposter som finns oftast är följande baserat på att vi transporterar s.k. styckegods;
a – Upphämtning iVäxjö
b – Ni har själva packat Ert gods
c – FOB-kostnader i GBG,s hamn terminalavgifter m.m.
d – Sjöfrakt Göteborg-Bangkok
e – Fartygsagentens avgifter s.k. ankomstavgifter
f – Införtullningsagentens avgifter typ tullavgift och VAT och annat.
g – Transport av godset upp till Chaiyaphum
h – Lossning av godset av familjen eller inhyrt folkJa så här kan en s.k. transportkedja se ut – eller kostnadskedja om ni så hellre vill. Se i alla fall till att “utmana” de offerter ni stöter på, och kolla så att dessa poster verkligen täcks utav de företag ni vill arbeta med. Har själv märkt att många yngre förmågor som har fått “komma in på kontoret” alldeles snabbt, inte har mycket susning om alla detaljer, så det är upp till Er själva att stå på Er och hålla kollen på de ni väljer.
Ni kommer att ha frågor, som sagt var, och jag svarar gärna… vill ni hålla det mer personligt så PM,a mig!!!
MVH – Pegasus
-
10 December, 2012 at 2:16 am #469635AnonymousInactive
Tack för en intressant tråd!
-
11 December, 2012 at 8:37 am #469636AnonymousInactive
Forts. sista avsnittet….
Vid “export” av varor, och i detta fallet då flyttsaker, bohag, personliga effecter, removals, ja det finns många namn på “kärt barn”, man bör då tänka på saker och ting i förväg. Vara noggrann, gärna utsätta den shippingkille som ni valt som Er leverantör, för frågor. Det gamla ordspråket som säger att – ” det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar” fyller en bra funktion i detta läge i ens liv.
Vid “iordningsställande” av de underlag som kräves för att “bevisa” värdet på Era saker som ligger i lådan eller containern, så kanske det någon gång kan vara svårt att hitta de där gamla kvittona eller fakturorna, det finns ju olika vägar att gå då för att klara sig ur den knipan, och hitta ner till de värden som man vill ha och visa tullverket i t.ex. Thailand. I det läget så får ni fråga mig PM-vägen eller emailvägen, det är inget som jag skriver här.
Stressa inte, ta det vackert i alla fall, och tänk igenom alla de steg som beskrivits ovan. Spara gärna noteringar och de mail som ni får från Er shippingkille. Det finns tillfällen i livet som ens goe leverantör i ett besvärligt läge inte längre känner till vad han lovat, Och det kan gälla handskak eller givna muntliga eller t.om. skrivna löften.
Kontrollräkna och ifrågasätt om ni känner att det inte stämmer. Många människor har jättesvårt att räkna själva, och jag menar nu alltså leverantörerna. Och det är ju inte bra om ni som kunder får betala för andra människor oförmåga att skriva och räkna. Så kolla summan som presenteras för Er. Och be om förklaring om det inte stämmer med vad ni tycker det skall vara.
Godset har nu kommit fram till t.ex. Bangkok, och nu börjar den “thailändska huggsexan” vad det gäller att betala avgifter både relevanta som orelevanta sådana. Jag i alla fall har fått den uppfattningen om att det faktiskt inte går speciellt “rätt” till här bland fartygsagenter, införtullningsagenter och tulltjänstemän. Om man jämför med “falangvärlden” så bedriver Thailand en ren och skär lekstuga nere i hamnen i Bangkok.
Men låt Er icke avskräckas, har ni en duktig och erfaren shippingkille vid Er sida, så tar han reda på alternativen man har som importör och presenterar det för Er som kund. Jag nämnde det förut vid något tillfälle, men min sista kund fick som svar via mig följande text när jag ifrågasatte varför han skulle betala 4.500 baht när det egentligen borde ha varit helt fritt ifrån avgifter:
Citat:
Hi ……..,
1) As informed before, mostly customs may levied some duty on some items that they may consider as not so necessary items such as electric appliance, kitchen ware, games, cd/dvd, some of decoration items…
2) We had clearly informed and explained to Mrs. …… for smooth clearance if she is acceptable for an amount of duty of Baht 4500.00 and need not to get her original passport……it is also convenient for herself too.I am intending to send a report of POD to you but it is regret the POD report is later than yours !!!!
Best regards,
slut citatSå här får vi då ett s.k. alternativ presenterat för oss, OK det är bra med alternativ. Och detta alternativ gällde då att OM slutkunden (min kund alltså) accepterade att betala 4.500 baht, så skulle de slippa att åka hela vägen till Bangkok och lämna över original-passet till tullen där. Nu slipper de det besväret.
Lagar och regler härnere är för idi*ter och “långsamma” människor känns det som faktiskt. I alla fall så presenteras det så för oss falanger,I Thailand så kan allting lösas pengavägen verkar det som stundtals. Om jag får säga min egna mening, så är detta lite grand något av ett tudelat “svärd”. Jag menar då att som falang, så vill man jobba efter givna regler och givna situationer där en sak antingen kan lösas eller icke lösas.
Nu på ålderns höst här i Thailand så har man då märkt att det å andra sidan finns en helt annan värld som helt är på kollissionskurs med övriga världen, och ens egna “uppväxt” i branschen,. Men jag tror nog att det ser ut på detta sättet i övriga 3:e världen också….jag har i alla fall funnit nu, att jag hellre “spelar med” och får saker gjorda än att jag sätter hårt mot hårt och skall ha “rätt”, men inte får något gjort…. Så för kundens skull så presenterar man de alternativ som finns, råder kunden, och sedan får kunden göra som han vill….
Vi pratar icke om några stora livsavgörande pengar, utan det är väl egentligen bara principen som retar oss falanger att där sitter det tjänstemän som helt öppet är med i ligor känns det som, och styr över en hel hamn i Thailand… Helt otroligt… Men igen.. mitt råd, spela med.. och spela samma spel…. därför vill jag att ni PM;ar eller mailar….. som jag skrev ovan… så löser vi det så att det blir jämvikt nere i Bangkoks hamn….
Tullavgifter varierar väldigt mycket, precis som hemma. De ligger mellan 2% – 7% beroende på godsslag. Till detta så kommer det en tullmoms, som i Thailand är 7%. Hur man räknar ut tullen baserat då på värdet på godset, tullavgiften och tullmomsen, man gör då som följer:
Man har en sak som tullen i Thailand vill att vi betalar tull och moms på. Vi har bevisat värdet på denna sak till SEK: 10.000:-. Ekvationen startar med att man får ta reda på vilken kurs som Tullverket i Thailand använder sig av. I detta teoretiska fall så kör de med 4.55 (bussigt nog). Sedan vilken procentsatsen tullavgiften är på, och den råkar vara 3%. Så det hela ser ut som följer.
SEK: 10.000:- x 4.55 = 45.500 baht x 3% = 1.365 baht
45.500+1.365 = 46.865 baht x 7% tullmoms = 3.281 baht
Totalt att betala till Tullverket Thailand = 4.646 bahtSå ni förstår att det är viktigt att man tar det på fullt allvar redan hemma i Sverige när man letar efter “bevismaterial” för att kunna visa på värdet på vissa av de dyrare sakerna.
Godset är nu betalt av Er, och nu skall godset köras hem till Er i Thailand. Ni har naturligtvis 2 val här. Antingen, så har ni gjort upp med att ni hämtar godset själva, om det nu är styckegods ni skeppat. Och då är det ju inga problem kvar. Det är ju bara att hämta godset.
Men för containerns, så kör alltså vi hem containern till Er. Notera att det är lite annorlunda i Thailand gentemot de flesta andra länder i världen. Här i Thailand, så är det upp till Er som mottagare att lossa bilen med styckegodset eller lossa godset ur containern när containern står kvar på bilen.
Tänk också på att ni inte har hela dagen på Er att lossa. När ni gått över den s.k. “fri tiden”, så debiteras s.k. “väntetid” på bilen. Denna tid varierar, så det får man ta ifrån fall till fall. Men ta det på fullt allvar. Har ni bestämt att bilen skall komma på onsdag. Så se till att köpa hem Som Tam i mängder 1 flak öl samt kanske en flarra Regency och samla ihop lite thai,så hjälper de Er gärna att lossa snabbt och elegant….
Så med detta så skall det vara klart, och ni kommer att ha Ert bohag lyckligt och väl innanför dörrarna i Tjotaheiti nånstans i Thailand, och ni kan leva lyckliga resten av livet….
Lycka till..
Maila mig gärna frågor, om ni har några.
Välkomna
Pegasus -
14 December, 2012 at 1:51 pm #469637AnonymousInactive
Fråga från kund:
Quote
God morgon!!
Jag håller just på att planera min packning av de flyttlådor som ska ner till Rayong. Jag undrar då hur hanterar tullarna i Thailand flyttgodset?
Röntgar dom lådorna för att försöka se om innehållet stämmer med bifogad lista? Eller har dom endast voffsingar som sniffar knark?
Inte för att jag tänker försöka smuggla in något, jag kommer att försöka skriva en så komplett lista som möjligt. Är mest nyfiken.
mvh
Unquote
Tullen i Thailand som överallt. Har den utrustning som krävs för att säkerställa nationens säkerhet. De har röntgen, och de har hundar, och de har mänsklig intuition.hejsan!!!!!
Packlistan är ofta en sak som förbises av människor. Jag menar dock på att den kan vara en av de viktigaste sakerna på hela transporten. Utifrån din packlista så bedöms du som människa. Och om Tullen t.ex. ser en handskriven ful jäkla packlista, så surnar de bara till och begär undersökning av godset, och är de riktigt sura, så lyfter de ur allt godset i förpackningarna, och kostnaderna för att återställa det faller på kunden, icke på Tullverket som instutition. Därför att det viktigt att man sköter det snyggt och fint, och med lagom “böjd rygg” gentemot t.ex. Thailands Tullverk.
Dock skall du veta, att man behöver inte skriva så förbaskat detaljerat så det blir löjligt, utan du tar och kallar t.ex. knivar gafflar skedar plus kärl i köket för “Kitchenware”. Saker ifrån sovrummet kallar du för gemensamt namn “bedroomware”, Verktyg icke elecktriska, kallar du för “tools”.
Men sedan så gäller det allting som är elektriskt, och där är det viktigt att du skriver upp dessa detaljerat, du skriver då t.ex.:’
1 pcs drillingmachine Bosch modell; Azh-1252 year: 2002. est.value 1.150 baht
1 pcs colour-TV Panasonic modell OO0W-1215 year 2004 est. value 800 bahtMen du räknar alltså inte antalet knivar.gafflar, skedar och tallrikar. När det gäller möbler så skriver du t.ex.
1 pcs table in wood est.value 1.500 baht
och så här håller det på…. Fick du ditt svar med detta??MVh
-
25 December, 2012 at 9:11 am #469638AnonymousInactive
Ok fattar vad du menar, Vad jag har förstått så skiljer sej uppfattningen om vad som är nödvändigt för att bo i hus och vad som har med livskvalite att göra mellan Thai och Svensk uppfattning.
Så en nöjd tullare är en snäll tjänstemanja det skiljer sig markant, men om detta är en del i den stora “planen” får andra bedöma, Alltså om det ingår för att skaffa inkomster till folk som jobbar inom det thailändska tullverket. jag vet inte men man undrar ju.
Våra regler i Sverige säger ju att ta in “flyttsaker-household-goods-removals” är tull och momsfritt. Dock så kan man inte ta in obegränsat utav en och samma sak, vilket då kan bli ihopblandaat som kommersiellt gods. men för övrigt så är det fritt ifrån kostnader.
Enligt Thailands egna lag, så är detsamma också tull och momsfritt vid importtillfället om det importeras:
a – utav en person med thaipass, alltså thailändsk medborgare.
b – falang som ansöker om tullfri behandling inom 6 månader på hans första 1:åriga uppehållstillstånd.Lagen är sådan, vad gör man då för att komma runt detta för att klämma folk på pengar, och det skall sägas, de tar ALLA på pengar oavsett om det handlar om thailändare eller om falanger.
Jo då “begränsar” dom lagen och reglerna och säger till importörerna, att elektriska saker gäller icke de undantagna varorna, dessa måste ni betala för. Och just sådant gör mig skitsur faktiskt. De vänder sig då till importören och “föreslår” ett belopp och så säger de för att ta uppmärksamheten ifrån själva “grejen”, att om kunden “går med på” att betala detta beloppet ……baht, så räcker det att kunden “bara” visar upp kopior av sitt pass och slipper därmed att åka ifrån sin uppehållsort i Thailand.
Det kan ju vara Phuket, Chiang Mai, Khon Kaen eller Rayong som folk bor i, och sedan åka ned till Bangkok för att personligen visa upp sitt pass i original. Alla vill ju slippa att ta sig in i Bangkok, krångla med trafiken, försöka att hitta kontoret nere i hamnen o.s.v. så visst Tullverket vet om detta så då föreslår de typ 4.500 – 10.000 baht cirka i “kostnad”, och kunden tänker efter att -” visst är det värt c.a SEK: 1.300:- och slippa att ta sig till råtthålet Bangkok”… Så alla blir nöjda, men lagen har inte följts…
Men jag har nu kommit till insikten att det är ingen ide´att själv slåss emot “väderkvarnar” här i Thailand. Rätta in sig i ledet till viss del är nog orden för dagen tror jag och se glad ut under tiden, ty man kan ändå aldrig ändra på en hel nation och hela deras styrelsesätt , som ju har tillrättalags bara för att sådana här saker skall kunna tillämpas och skapa extra inkomster för thaiarna själva……
pegasus
-
25 December, 2012 at 9:45 am #469639PhonthaisongthaisilkMember
Stämmer rätt bra det , gilla läget kan man säga . Det går inte att leva i Thai om man hela tiden tror att de kan omvändas.
Nej ,anpassa sig lagom och försöka förstå deras regellösa system ofta helt utanför vad Thailagen säger … -
28 December, 2012 at 4:23 am #469640AnonymousInactive
Forts. på transportinformationen ./..
Försäkring av godset är en fråga som för många människor är en sak som svävar i stor ovisshet!! Och jag kan förstå det. Försäkringsbolag liksom alla instutioner brukar hölja in sin verksamhet i något slags dunkel som är svårt att penetrera för människor med en normal energi. Man orkar bara “en viss del” kämpa, läsa och lura ut hur saker och ting fungerar.
Vad det gäller försäkring, så fungerar det ungefär som så här. När man skeppar gods via fartyg, så finns där naturligtvis en försäkring som alla rederier har. Man säger till sina kunder att de har en försäkring och hoppas att frågorna stoppar där. Jag skall förklara det jag vet om denna försäkring som rederierna har.
Man försäkrar per automatik godset ungefär som en företagsförsäkring. Kan kunden via påskrivna fraktsedlar och helst fotograferat gods “bevisa!” uppkomsten av en skada, och att skadan icke är deras egna fel, då kan man kanske ha tur att rederiet behandlar claimen, och ger sig till slut efter något års tjatande i skriven form både brev som fax som email.
Kallduschen som kommer då brukar nästan vara värre än att få ett avslag faktiskt. Ofta på vanligt gods typ personliga effekter, så kan man få ersättning med några svenska kronor per kilo, och det blir nästan löjligt de belopp som man pratar om.
Jag själv brukar därför förorda att man tar en försäkring genom mig själv. Jag, som ombud för ett försäkringsbolag, ordnar med en sjöförsäkring för godset där åtminstone fösäkringsbolaget är vant att hantera skador och bedöma skador och inte är för himla negativa i alla lägen. Jag har ganska god erfarenhet av dessa situationer, och som sagt var, brukar förorda en försäkring och där är försäkringspremien 2,275% av det värde som ni själva väljer att uppge för mig!!!
Rent praktiskt, så duger denna s.k. A-försäkring faktiskt ÄVEN om man har packat godset självt, vilket icke var fallet fram tills för några år sedan. När godset kommer hem till Er,t.ex. till Ert hem i Thailand, så öppnar man godset och kollar om där är skador. Finner man att godset är skadat, så låter man det hela vara, och pillar inte med det mera. Man väntar tills försäkringsagenten kommer på besök och tittar på godset, och sedan “godkänner” skadan.
Ofta så brukar försäkringsbolaget t.om godkänna skadan per telefon eller per fotografi om det är för himla långt att resa för att kolla. Och kanske för kostsamt att kolla. En sak som jag vill framhålla för Er alla, och som är det absolut viktigaste är något som i stort sett ingen någonsin kommer att påtala för Er och det är det följande.
Med en tagen försäkring tagen genom t.ex. mig, så är man försäkrad för en sådan sak som “General Average”. Och det är alltså i korthet en lag som säger att alla “shippers” på ett fartyg, alltså ALLA som har gods lastat på fartyget står ansvarigt PRO RATA för den förlust som rederiet kommer att få p.gr.a. om fartyget förliser.
Man skulle alltså i princip kunna bli skyldig miljoners miljoner om man skeppar ett par pallar och fartyget förliser….. Jag skall dock säga att sedan jag började jobba med shipping och transporter 1967, så har jag icke hört talats om ett endaste fall där denna lag har satts i “spel” gentemot avlastarna. Men jag har läst om det ifrån äldre tider, då det var en realitet och verklighet som ALLA levde med och under.
Frågor?? Skriv gärna, så skall jag efter bästa förstånd försöka att svara…..
pegasus
-
29 December, 2012 at 4:39 am #469641AnonymousInactive
Nu när allting är avklarat hemma i Scandinavien med Er transport, och ni inte kan göra mer än
att luta Er tillbaka och avvakta tills godset ankommer Thailand. Kanske bläddra i lite tidskrifter
och bara vänta och vänta och vänta tills ni själva skall åka ner till Thailand.DÅ har jag ytterligare en liten förströelse för Er, om ni nu vill göra detta. Jo klicka på nedan länk
som jag klistrat in, Där kan ni se med maximalt 1 timmes förskjutning exakt position på fartyget som
bär Ert gods ner till Thailand.http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100
Dock vänta gärna tills det återstår cirka 14 dagar, så att fartyget själv har börjat att rapportera in sin position till denna WEB-sida. Klicka och lek med denna sidan, lite tid spiller ni säkert, och tycker nog det är ganska kul för den delen också.
Lycka till….
pegasus -
29 December, 2012 at 5:27 am #469642AnonymousInactive
Tackar för bra info :thumbleft:
@pegasus wrote:
Där kan ni se med maximalt 1 timmes förskjutning exakt position på fartyget som
bär Ert gods ner till Thailand.
Märkligt vad glest med fartyg det är i vissa delar av världen, kan det vara så att transpondrarna stängs av på vissa sträckor 🙂// Skalis
-
3 January, 2013 at 12:41 pm #469643AnonymousInactive
Satt och funderade över det här med att flytta till Thailand, och visst är det rent fantastiskt hur många av oss det är som går i funderingar på att förändra vår framtid.
jag tycker i alla fall att det är ett klart hälsotecken, att vi människor trots att vi kanske har blivit lite luggsletna och lite till åren, inte bara sätter oss hemmavid, och bara väntar ut den tid som är tilldelad just oss själva. Vi kanske är allt emellan 50 till 70 år gamla, men ändå så lever vår äventyrsådra, och fortfarande lever den lite “barnsliga” ådra som vi män har och som vi alltid haft och alltid kommer att ha. Det är nog just den ådran som gör att vi är lite äventyrliga och inte bara nöjer oss med att vänta in slutet.
Glädjande är att det är såpass många som funderar på att göra något åt sitt liv, i de flesta fall här då, funderar på att flytta och slå ner sina bopålar just här i Thailand. jag kan ju själv enbart prata ur mitt egna perspektiv, men det som jag själv funnit är enormt, och det är en enorm push för ens egna jag, där man känner sig stolt över att man gjort nåt, att man försökt nåt, och inte bara självdött därhemma.
jag känner att jag fick just det som jag drömt om i hela mitt liv, jag kom till sist fram till den “paradisö” som jag drömt om alltsedan man blev könsmogen hemma i Sverige. Paradisö representerar inte nödvändigtvis just en paradisö, utan den dröm man haft vad det än månde vara….. jag tror att det helt enkelt är svårt att misslyckas om man bara har rätt inställning.
De flesta av oss har en pension, och de flesta av oss har därför alternativ vad vi än tar oss för. Träffar vi en madam här i Thailand och flyttar ihop, och det skiter sig…..vem har nästintill noll alternativ, ja inte är det vi falanger i alla fall, vi har ju vår “månadspeng” som kommer i en aldrig sinande ström. Så det är bara att försöka igen…. att bli av med “tillhörigheter” som ju verkar vara den allra största katastrof som vi falanger kan råka ut för i Thailand enligt många, är för min egna del fullständigt skitsamma. Klart man inte letar efter en katastrof, men om det händer, ta ditt pick och pack, lämna det materiella bakom dig, och börja om igen.
Du kan enkelt hitta ett nytt boende, lägenheter kostar ute på landet runt 2.500 – 3.500 baht per månad, och kanske inte är så himla mycket mer nere i Pattaya t.ex. Men de finns där alltid till hands i alla fall. Så med detta sagt, vi behöver aldrig vara rädda och skrajsna, VI klarar oss alltid vilka blåsningar vi än åker på.
pegasus
-
5 January, 2013 at 7:07 am #469644AnonymousInactive
Lite återgång till ämnet då, iställer för mina små funderingar. Vi har ju tidigare talat om det här med lagar och regler och hur dessa efterlevs (inte) i Thailand. och nu tänker jag då på regeln som säger att:
a – Thailändsk medborgare med ett thaipass som varit borta minst 1 år
b – Falang som tar in sina personliga effekter (secondhand) under de första 6 månaderna
av sitt första 1.åriga uppehållstillstånd här i Thailand, även folk med en workpermit faller
in under denna kategorin…Dessa två tar in det utan pålagor, alltså tull och skatt (VAT). Nu fick jag höra ifrån Bangkok och införtullningsbolagen att Thailand inte med definitivt bestämdhet behöver böja sig för denna lag och regel som t.om. står nämnd i deras Tullverks document.
jag har de sista månaderna märkt en tendens, och den tendensen fick jag bekräftat nu häromdagen då, när återigen en skeppning som införtullades belades med dessa avgifter och moms, som mer verkar vara mutor i form av offentliga avgifter.
Jag tolkar därför från och med nu förfarandet härnere som att en viss nivå pengamässigt kräves in här, om man har tillstånd i form av thaipass eller 1:årigt uppehållstillstånd enligt ovan.
Och en annan nivå om man har ingenting av det, nivån blir då bara lite högre. Fortfarande så är lockbetet att man skall slippa att själv åka och härja med dokument nere i Bangkok, och helt sonika bara mailar in kopia av passet, packlistan samt om man går in på thaipass, man också scannar in kopia av Tabien Baan.
Väljer man att inte gå med på detta och dyker upp i Bangkok, så åker man ändå på samma avgifter, så det hjälper inte hur vi falanger vrider oss, pengarna kommer ändå att rulla ner i tjänstemännens fickor.
Så med detta vill jag ha sagt, att ingen kommer in gratis här i Thailand även om man uppfyller alla kraven. De kräver in sina pengar, och det ända vi kan göra är att hålla nere kostnaderna så mycket det går. Jag får deala och wheela med detta några gånger för varje transport, sedan brukar alla vara så nöjda som man kan bli…..
jag ville i alla fall nämna det, så ni alla vet.Pegasus
-
9 January, 2013 at 6:26 am #469645AnonymousInactive
Jag funderade lite grand på det här med fraktvolymer och mått överhuvudtaget på godset som man skeppar iväg. Det är ju alltid bra om man försöker att mäta godset hemma själv, innan man kör ner det til terminalen i utförsel-hamnen.
Grundregeln är alltså som vi kanske redan sagt att man letar upp de punkter på godset som representerar följande;
– Den längsta längden (L)
– Den bredaste bredden (B)
– Den högsta höjden (H)
M3, eller som det heter i dagligt tal kubikmeter mätes alltså genom den ekvationen LxBxH. Till skillnad ifrån andra transportsätt som bil och flyg så har fartygstransporterna kvar sitt sedan länge system för hur man beräknar fraktvolymen. Vi gör inte som biltrafiken och som fklygtrafiken gör, alltså konstrar med ekvationer som ingen mänsklig varelse utanför själva branschen förstår. Det systemet i sig är utformat efter att enbart gynna en part i sammanhanget och det är inte kunden…
På sjösidan så är 1.000 kilo (ton) detsamma som 1 m3, och inga andra konstigheter… Så det kräves alltså 1.001 kilo för att det skall anses vara mer än 1 m3, ok?
För att ytterligare förtydliga: 12 kollin bly 18 ton 9,5 m3, Här är det så välkänt bland shippingkretsar att vissa godsslag är tyngre än det mäter (skrymmer), så då är fraktnivån bra mycket högre än fraktraten vad det gäller m3 på samma fartygsrutt…
Personliga effekter i snitt, och detta är nu lite personligt, men i snitt vågar jag säga med stor tilltro att det mäter 10 ggr mer volymmässigt än viktmässigt, menandes då att 150 kilo är detsamma som 1,5 m3…..
Detta är lite grand hur det fungerar…..
pegasus
med vänlig hälsning -
6 February, 2013 at 3:11 pm #469646rollethaiMember
Mycket bra tråd!Kommer troligen att höra av mig lte längre fram i livet. :salute:
-
6 February, 2013 at 10:26 pm #469647nathonParticipant
Vad galler for skattesatser pa olika varor samt ar det nagra varor som det ej ar mojligt att ta med sig ?
Sjalv funderade jag pa att skicka en mindre segelbat i en container,
har hort att de ar forhojd skatt pa batar. -
7 February, 2013 at 12:56 am #469648AnonymousInactive
@rollethai wrote:
Mycket bra tråd!Kommer troligen att höra av mig lte längre fram i livet. :salute:
Tack så mycket!! Har PM;at dig!
@nathon wrote:
Vad galler for skattesatser pa olika varor samt ar det nagra varor som det ej ar mojligt att ta med sig ?
Sjalv funderade jag pa att skicka en mindre segelbat i en container,
har hort att de ar forhojd skatt pa batar.I regel när det gäller saker och ting som ICKE är personliga effekter som t.ex. bilar, båtar så är det i regel alldeles utolmordentligt dyra skattesatser som godset belägges med vid införseln här i Thailand. har t.om. hört om skattesatser på bilen på runt 300%……
Om man bortser ifrån rent kriminella saker som ju naturligtvis icke är tillåtna att ta med sig in i landet (I vilket land som helst i världen), så fungerar det samma i Thailand som överallt annars. Du kan importera vad du vill, men det klassas kanske inte som flyttsaker bara för att du vill det själv.
Saker som används i hemmet är flyttsaker…. Jag har ingen möjlighet att rabbla upp så mycket olika godsslag här i tråden och deras tullsatser, utan detta sker ifrån fall till fall när jag har kunder som vill ta med sig saker.
pegasus
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.