- This topic has 7 replies, 4 voices, and was last updated 11 years, 8 months ago by Thailandaren.
-
AuthorPosts
-
-
24 July, 2012 at 12:56 am #391151stgrheParticipant
Thai Regional Airlines kommer att öppna en ny flygline mellan Suwarnabhumi och Hua Hin. Rutten är tänkt att trafikeras f.n. måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar. Start sker i oktober 2012.
http://www.thairegionalairlines.com/
Avgång från Suvarnabhumi sker 09.50, medan returen från Hua Hin avgår 13.30. *)
Priset för en enkel resa, ett introduktionspris, är 1,990 baht. Man tillåter 40 kg bagage per person.
Rutten opereras med en Piper PA-31 Navajo Chieftan, som är en tvåmotorig turboprop.
[img2:dqiyydgn]http://www.flugzeuginfo.net/acimages/pa31-350_coffey.jpg[/img2:dqiyydgn]
http://www.thairegionalairlines.com/?page_id=1035
Göran
*) På hemsida står det att avgången kommer att ske 17.00 men i en artikel i Hua Hin Today står det att avgången sker 13.30.
-
25 July, 2012 at 12:13 am #463098stgrheParticipant
Något som bekymrar mig, när jag läser på flygbolagets hemsida, är deras tillåtna bagagevikt om 40 kg per passagerare. Det kan ju i och för sig låta som en förmån och är det också när det gäller större flygplanstyper, men för en så pass liten maskin som en Piper PA-31 Navajo Chieftan kan det vara förenad med stor risk.
Alla flygplan har en viss tillåten maxvikt och dessutom är det mycket viktigt att vikten är rätt fördelad över flygplanet. Innan start har piloterna och i förekommande fall flygteknikern, till uppgift att se till att maxvikten inte överskrides. För det ändamålet använder man chabloner för både passagerarna och för handbagaget. Emmertid stämmer sällan chablonerna nu för tiden eftersom genomsnittspassageraren oftast numera väger mer än chablonen. På liknande sätt är handbagaget ett problem eftersom passagerana i regel har tyngre handbagage än chablonen.
För ett litet flygplan är det mycket stor haveririsk om planet är över- eller fellastat. Ett för oss svenska känt fall är det flygplan, som Stockholms f.d. finansborgarråd färdades i och som kraschade utanför Oskarshamn 1989. I det fallet visade det sig att flygplanet var baktungt. Det finns fler fall, bl.a. i USA där regionalflyget expanderade något kollosalt efter det att flygrätterna släpptes fria.
För små flygplan, som t.ex. Piper PA-31 Navajo Chieftan, är den korrekta metoden att man väger varje passagerare och allt bagage, dvs. även handbagaget, så att inte maxvikten överskrides. Sedan gäller det att fördela vikten rätt och det kommer inte att bli lätt om t.ex. tio passagerare har maximalt tillåten bagagevikt med sig. I de små flygplanstyperna lastas ju bagaget i regel bakom passagerarna och inte under som man gör i större maskiner. Det är det som föranleder mig att vara tveksam till bolagets generösa bagagevikt och kan man lita på att ett nystartat thailändskt regionalflygbolag kommer att ha en personal, som är tillräckligt nitisk? Jag tror inte det.
Göran
-
25 July, 2012 at 12:49 am #463099NilleKeymaster
Bra tanke där Göran! Det dröjer nog innan flygfirman tänker på det – någon måste påpeka det först.
Däremot borde de ju kunna skicka bagaget med minibuss eller dyl till Hua Hin och sedan transportera ut väskorna direkt till folks hus, eller låta dem hämta dem på flygplatsen. Då kan man ta in några fler passagerar också kanske.. Kan inte störa så mycket att få vänta 2-3 timmar på bagaget. MEN, för passagerare från Sverige som reser med Thai så bör det inte vara några problem, flyget går så sent så väskorna är säkert i Hua Hin innan deras ägare… :thumbleft:
-
26 July, 2012 at 3:48 pm #463100ThailandarenMember
Sen kan man undra vem som kommer att flyga med denna linje…
Vet inte varför frun och jag skulle välja flyget istället för taxi.
Totala restiden blir knappast kortare och flyget är dessutom dyrare än
en minibuss som vi har för oss själva. Vi anlitar alltid samma chaufför som
möter oss i ankomstterminalen i Bkk. Kan knappast vara smidigare än så.
Dessutom slipper man ny in check och släpande på bagage då chauffören fixar det. -
27 July, 2012 at 12:14 am #463101stgrheParticipant
I Hua Hin Today skrevs det att flygbolaget bjuder på limousine till hotell i Hua Hin. Jag kan nog tänka mig att många utländska turister kommer att flygalternativet för att slippa den skumpiga bilresan från Suvarnabhumi. Det finns ett antal fyr- och femstjärninga hotell i Hua Hin och för de turister som bor i de hotellen måste 1,990 baht per person kännas som ytterst billigt.
Som en jämförelse kan nämnas att en E-klass Mercedes med AOT Limousine kostar över 7,000 baht till Hua Hin medan en BMW 7-series är ännu dyrare.
Göran
-
27 July, 2012 at 1:52 am #463102NilleKeymaster
Tror det finns gott om folk som skiter pengar men om man inte tjänar nämnvärt med tid på flyget har jag svårt att förstå varför man skulle välja det framför taxi. Flygplatsen är ju ingen turistattraktion direkt. Tror man behöver avsevärt fler avgångar för att få detta att fungera.
-
27 July, 2012 at 12:12 pm #463103pgstoyMember
Jag tycker det är kanon
40kg hum på Tha är det 30 så det blir noginga problem
Själv reser jag med en liten kabinväska
Testr dg i ocktober återkommer med mer synpunkter efter resan
Ha ett bra livPG
-
27 July, 2012 at 5:45 pm #463104ThailandarenMember
Om man landar med Thai på morgonen i Bangkok så är man i Hua Hin med minibuss när planet lyfter från Suvarnabhumi. Jag vill ner direkt och skulle absolut inte vänta flera timmar på flygplatsen för att komma vidare.
Men säkert finns det nån rik som gärna röker några cigarrer innan planet lyfter 🙂
Men sen måste väl baggaget hämtas ut och checkas in igen, för knappast kan man checka in det direkt till
Hua Hin från t.ex. Arlanda?
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.