- This topic has 23 replies, 12 voices, and was last updated 13 years, 12 months ago by maprao.
-
AuthorPosts
-
-
25 April, 2010 at 5:24 pm #388589mapraoParticipant
Thai hade idag cirka 400 svenskar på en kölista för svenskar vars flyg varit inställda pga askan i Europa. Idag fanns det mindre än 10 platser för dessa. Många ligger och väntar i källaren på flygplatsen. Flygbolagen har, inte av egen vilja, ställt in flygningar under ett antal dagar. Man försöker nu flyga hem resenärerna på tomma platser i de ordinarie planen. Är det någon som vet hur andra flygbolag behandlar sina resenärer?
Kj
-
25 April, 2010 at 5:31 pm #441416mr bangkokMember
jag har väntat sedan den 21e. De ringde och bekräftade att jag har en plats den 29e..och fortsätter att ligga på kö för tidigare avgångar…
-
25 April, 2010 at 5:32 pm #441417PhonthaisongthaisilkMember
Ska flyga Thai Air den 5 juni, garanterat kommar JAG aldrig att köpa en Thai Air biljett mer. I alla fall så länge det finns alternativ. Vore väl i alla fall rätt normalt att flyga hem dessa med ett enda extraflyg :scratch:
-
25 April, 2010 at 5:52 pm #441418RosarinMember
OJOJ, fy vad jobbigt.
Pratade med en som jobbar på ambassaden i kväll och det är inte lätt att försöka hjälpa människor som är stressade och förtvivlade och arga.
Ambassaden gör allt de kan för att ordna plaster till alla så fort det bara går men jag förstår att det måste vara jobbigt med ovissheten för många.Men vem visste att vulkanen på island plötsligt skulle börja spy ur sig aska så där?
-
25 April, 2010 at 6:59 pm #441419RobMember
Årets I-lands problem.
-
25 April, 2010 at 9:03 pm #441420jjonssonParticipant
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Ska flyga Thai Air den 5 juni, garanterat kommar JAG aldrig att köpa en Thai Air biljett mer. I alla fall så länge det finns alternativ. Vore väl i alla fall rätt normalt att flyga hem dessa med ett enda extraflyg :scratch:
I alla fall hade det ju varit en enkel lösning kan tyckas, med tanke på att det rör sig sig om en extra 747:a
Men hur går den hem till thailand, tom?
Vilken rutt skall den tas i från?
Finns det tillräckligt med passagerare att flyga hem?
Antar att det finns en hel del huvudbry hos flygbolagen just nu, hur man skall lösa hela sitsen… :scratch:
Tror inte att detta bara gäller thai.
Eller har dom andra bolagen satt in extraflyg? -
25 April, 2010 at 10:17 pm #441421mapraoParticipant
@jjonsson wrote:
I alla fall hade det ju varit en enkel lösning kan tyckas, med tanke på att det rör sig sig om en extra 747:a
Men hur går den hem till thailand, tom?
Vilken rutt skall den tas i från?
Finns det tillräckligt med passagerare att flyga hem?Thaiairways har ju sluppit flyga sex ggr fram och tillbaka utan att betala tillbaka en spänn, varför kan då inte kärran gå tom i ena riktningen?? Fel, de har satt in en extra flight. Flygtekniskt vet jag dock inte om man kan flyga utan passagerare.
Visst har flygbolagen huvudbry att hitta den optimala lösningen och kortsiktigt tjäna så mycket som möjligt. Jag hoppas det kommer fram en sammanställning hur de olika bolagen hanterat sina resenärer och att det slår tillbaka på de sämsta bolagen.Men kan man nu flyga fram och tillbaka till månen är det en skam för alla länder att inte snabbt ta hem passagerarna från Bangkok vid liknande situationer och sedan göra upp notan med flygbolagen. Vid liknande situationer och då menar jag “läget i Bangkok”, inte helt säkert och H1N1 börjar spridas enligt The N. Vad skall man då unvika? jo, folksamlingar typ de som ofrivilligt finns på Suvarnabhumi.
Det skulle vara intressant att veta hur SAS resonerar och agerar. Det här kanske kan vara starten till att vi blir nationalistiska (thailändska) och flyger SAS i fortsättningen.
Finnair har det varit tyst om, någon som vet hur de lyckats?
Kj
-
26 April, 2010 at 12:16 am #441422stgrheParticipant
Nu måste jag ta Thai Airways i försvar.
För det första så är det inte så lätt för flygbolagen att helt plötsligt “skaffa fram” flygplan för att kunna sättas in extra. Flygplanen, rätt typ också, måste finnas på “rätt” plats vid rätt tillfälle och i den nuvarande situationen fanns flera av flygplanen på “fel” plats, något som t.o.m. gör det svårt att få ordinarie trafik att rulla som den skall.
För det andra, när väl extra flygplan skaffats fram måste man ansöka om överflygningsrätter och ankomstslots hos flygplatserna, beslut som ligger utanför flygbolagens kontroll. Det är inte bara att starta hur som helst.
För det tredje lyckades Thai Airways, trots besvärliga omständigheter, skaffa fram stora 747:or för fyra extraturer, två i lördags till London och Stockholm samt i går till Köpenhamn och Paris, vilker är faktiskt en bedrift i sig.
Alla gnällspikar som klagar på flygbolagen skall vara tacksamma för den eventuella hjälp de får då situationen egentligen är en solklar force majeure, dvs. en händelse som uppstått utan flygbolagen förskyllan. De som reser utan försäkring eller reservmedel för oförutsedda händelser har självmant tagit en kalkylerad risk och får själva ta konsekvenserna av detta. Att skylla på flygbolagen är bara patetiskt. Bangkokhotellen hade massor med lediga rum så ingen skulle rimligen behövt sova på golvet ute i Swampy om de tänkt om sitt hus före.
Göran
-
26 April, 2010 at 1:54 am #441423mapraoParticipant
@stgrhe wrote:
Nu måste jag ta Thai Airways i försvar.
Alla gnällspikar som klagar på flygbolagen skall vara tacksamma för den eventuella hjälp de får då situationen egentligen är en solklar force majeure, dvs. en händelse som uppstått utan flygbolagen förskyllan. De som reser utan försäkring eller reservmedel för oförutsedda händelser har självmant tagit en kalkylerad risk och får själva ta konsekvenserna av detta. Att skylla på flygbolagen är bara patetiskt. Bangkokhotellen hade massor med lediga rum så ingen skulle rimligen behövt sova på golvet ute i Swampy om de tänkt om sitt hus före.
Göran
Du skulle behöva göra ett besök på flygplatsen och se situationen live.
Om man vill ha en fast avgång är det juni 2010 som gäller. Om man vill ha en restplats på ordinarie flyg är man tvingad att finnas standby på flygplatsen mellan kl 18 och 24. I praktiken är det mellan 12 och 24 som gäller. Man ska då ha väskorna med sig och sedan få ett besked kl 24 att man inte kommer med. In till Bangkok efter midnatt och boka hotell och sedan samma rutin dagen efter. Det är då inte bara gnäll.
Vilken försäkring täcker force majeure??Man kan också köpa dyrare biljetter om man vill. Det är då ren business av bolaget.
300 svenskar kommer aldrig mer att flyga med Thai. En droppe i havet, men det brukar bli ringar på vattnet.
Snart är det bara de diplomatiska svenskarna kvar, men de kanske har tur och få ett extraplan till Paris och sedan ta sig hem på egen bekostnad.
Kj
-
26 April, 2010 at 2:08 am #441424stgrheParticipant
Självklart förstår jag att det kan vara kaotiskt men det är inte flygbolagens fel att situationen blivit som den är. De gör säkert så gott de kan. Det jag opponerar mig mot är att flygbolagen, i det här faller Thai Airways, får bära hundhuvudet för något det rimligen inte kan belastas för. Om planen är fullbokade så är de och då är det stand-by som gäller eller så försöker man hitta en ledig plats på något annat bolag och tar merkostnaden.
Göran
-
26 April, 2010 at 2:20 am #441425mapraoParticipant
@stgrhe wrote:
Alla gnällspikar som klagar på flygbolagen skall vara tacksamma för den eventuella hjälp de får då situationen egentligen är en solklar force majeure, dvs. en händelse som uppstått utan flygbolagen förskyllan. De som reser utan försäkring eller reservmedel för oförutsedda händelser har självmant tagit en kalkylerad risk och får själva ta konsekvenserna av detta.
Göran
Frågan kvarstår, finns det någon försäkring som täcker force majeure? Jag och säkert många andra är nog intresserad av att teckna en sådan i framtiden.
Kj
-
26 April, 2010 at 5:48 am #441426PhonthaisongthaisilkMember
Vad jag vet så är det just det som alla försäkringsbolag friskriver sig från, naturkatastrof samt utbrott av krig. Det innebär att de som eventuellt befinner sig i Thailand om ett inbördeskrig skulle utbryta kan bli helt utelämnade, IOFS brukar ju då Svenska myndigheter gå in och ordna transporter
-
26 April, 2010 at 6:34 am #441427AnonymousInactive
@jjonsson wrote:
Finnair har det varit tyst om, någon som vet hur de lyckats?
Finnair har inte satt in några extra flygningar (till skillnad från SAS och Thai) och de skriver “att de försöker ordna alternativ”. Men de verkar inte anstränga sig. Jag kollade upp enkelväg Bangkok-Stockholm den här veckan och nog finns det plats med på andra flygbolag (dock till ett högt pris). Min man skulle flyga 19 april och han har nu plats 1 maj.
Angående reseförsäkringar, min reseförsäkring gäller vid naturkatastrofer. Men det är ett litet lokalt försäkringsbolag så jag vet inte om det är aktuellt om man bor i t ex Sverige.
Josefina
-
26 April, 2010 at 6:42 am #441428ThaisamboParticipant
Det finns naturligtvis möjlighet att teckna försäkrinhg för händelser som inte täcks av normala standardförsäkringar, typ naturkatastrofer, myndighetsbeslut, krigsutbrott och att det ska snöa på julafton. Eller att månen ska ramla ned på jorden.
Såna försäkringar kan man erbjuda på försäkringsauktionen Lloyds i London och se om någon försäkringsgivare nappar på det. Man kan lägga förslag på ungefär vad som helst.
Det här känns väl som udda för svenskar, men försäkring är tekniskt sett en form av spel och bygger på spelteori. Försäkringsgivaren räknar på risken och vilken insats (premie) som är rimlig i förhållande till förväntad utbetalning. I vanlig sak- och olycksfallsförsäkring brukar man försöka hålla 80/20, ca 80% av försäkringstagarnas insatser totalt går tillbaka som utbetalningar, resterande 20% ska täcka administration och kanske en liten vinst på verksamheten.
-
26 April, 2010 at 6:46 am #441429NilleKeymaster
Jag förstår att det inte är kul att ligga på flygplatsen och vänta på en flight men som någon redan påpekat har man slarvat med sin planering om man inte har en buffert att lösa detta utan förlitar sig på att flygbolagen skall göra det åt dem.
Detta är mer att likna dessa alkisar vi garvar åt som super bort pengarna och står utan medel att ta sig hem.
Alltså, jag lider med båda grupper men någonstans måste vi börja ta ansvar för oss själva.
Kanske inte i trygghetsnarkomanernas värd dock…
Ps. Ni skall se att försäkringsbolagen snart bankar in detta i sina reseförsäkringar – nu kanske man kan börja ta betalt för detta. Alternativt kan vi dra det direkt från skatten, som allt annat. Sedan kan vi leasa en egen SAS kärra och flyga hem våra egna själva :scratch:
-
26 April, 2010 at 7:52 am #441430stgrheParticipant
Hörde just att Thai Airways planerar att köra två extraturer om dygnet till Europa. Det sägs vara möjligt genom omdisponering i trafiken. Jag kan tänka mig att Frankfurt möjligen kan stå först i tur eftersom de inte fick “del av kakan” under veckohelgen.
-
26 April, 2010 at 9:30 am #441431RosarinMember
Thai Air har satt in extra flyg sträckan:
Bkk-Madrid
Bkk-Moskva
Bkk-RomFör att hjälpa strandade europeer som sitter fast i Bkk.
-
26 April, 2010 at 2:40 pm #441432mapraoParticipant
@Rosarin wrote:
Thai Air har satt in extra flyg sträckan:
Bkk-Madrid
Bkk-Moskva
Bkk-RomFör att hjälpa strandade europeer som sitter fast i Bkk.
Jag undrar vilken källa du har?
Jag har thais hemsida som källa.
Det gick ett plan till Frankfurt på fm idag.
Inatt flyger man till London.
Imorgon till Stockholm. De svenskar som kommer med har biljetter tom den 18. De som har biljetter till de 3 senare flighterna??Kj
-
26 April, 2010 at 5:42 pm #441433kostvetParticipant
Åkte med KLM den 21 april från Thailand till Amsterdam. Sedan blev det stopp för vidareflyg till Landvetter, fick vänta i nästan 6 timmar som standby för vidare flygning till Stockholm istället. Från Stockholm Arland vidare till Stockholmcentral sedan blev det en dyr tågresa hem till Götet, men Gud att den var värd vartenda jäkla spänn att få komma hem! allt som allt fick jag betala dryga 2000 spänn mer plus 13 timmar mer restid( jag hade just då semester humör kvar, men skulle detta hända på min vanliga arbetsdag då skulle jag vart ganska sur). Ska ta det lärdom för nästa resa (att vara mer beredd för såna situationer)
Jag tycker att flygbolag som jag åkte med gjorde så gott de kunde för att få iväg resenärerna.kostvet
-
27 April, 2010 at 1:46 am #441434stgrheParticipant
@Rosarin wrote:
Thai Air har satt in extra flyg sträckan:
Bkk-Madrid
Bkk-Moskva
Bkk-RomFör att hjälpa strandade europeer som sitter fast i Bkk.
Det skulle förvåna mig om uppgiften är korrekt därför att varken Madrid eller Moskva var drabbade av askmolnet medan Rom var det i en mindre grad. Att i det läge som råder då prioritera de destinationerna verkar inte rimligt.
Göran
-
27 April, 2010 at 2:17 am #441435Hemska SvenParticipant
Man kan inte ha tur jämt.
Ger man sig till Asien med eller utan småbarn och inte har en rejäl extrakassa att ta till om det blir kris, så har man nog inte klart för sig att utanför Sverige råder helt andra regler och värderingar. Oavsett vilket flygbolag man åker med uppstår det problem i en akut situation. Thai airways är ett normalt flygbolag som också är det enda som flyger nonstop Sthlm -Bkk, så dom kommer nog inte ta någon större skada av att några svenskar tycker dom ska ha företräde. Dock kan jag personligt tycka att Thai airways stardard tyvärr har sjunkit betydligt under de senaste åren. :flower: -
27 April, 2010 at 6:14 am #441436stgrheParticipant
@Hemska Sven wrote:
Dock kan jag personligt tycka att Thai airways stardard tyvärr har sjunkit betydligt under de senaste åren.
Det är vi många som kan hålla med om och det sedan en betydligt längre tid än “senaste åren”.
-
27 April, 2010 at 7:06 am #441437RosarinMember
@maprao wrote:
@Rosarin wrote:
Thai Air har satt in extra flyg sträckan:
Bkk-Madrid
Bkk-Moskva
Bkk-RomFör att hjälpa strandade europeer som sitter fast i Bkk.
Jag undrar vilken källa du har?
Jag har thais hemsida som källa.
Det gick ett plan till Frankfurt på fm idag.
Inatt flyger man till London.
Imorgon till Stockholm. De svenskar som kommer med har biljetter tom den 18. De som har biljetter till de 3 senare flighterna??Kj
Jaa det är precis Thais hemsida jag har som källa.
Jag tittade åt en kompis som satt fast i Sverige men som har kommit ner till Bkk nu.
Så det är inte den senaste informationen men det var det som erbjöds. Sedan hur man tog sig till destinationerna var upp till var och en att lösa.Flera säger att Thais service inte är var det var förr. Tråkigt att det har blivit så.
-
27 April, 2010 at 7:36 am #441438mapraoParticipant
@Rosarin wrote:
@maprao wrote:
@Rosarin wrote:
Thai Air har satt in extra flyg sträckan:
Bkk-Madrid
Bkk-Moskva
Bkk-Rom
För att hjälpa strandade europeer som sitter fast i Bkk.Jag undrar vilken källa du har?
Jag har thais hemsida som källa.
Det gick ett plan till Frankfurt på fm idag.
Inatt flyger man till London.
Imorgon till Stockholm. De svenskar som kommer med har biljetter tom den 18. De som har biljetter till de 3 senare flighterna??Kj
Jaa det är precis Thais hemsida jag har som källa.
Thais hemsida uppdaterad 16.00 dvs 30 min innan du skrev inlägget säger dock följande:
Information for passengers to-from Europe due to volcano eruption
Last updated at 1600hrs (+7 GMT) on 26 April.
Thai Airways International extra flights for stranded passengers:
Flight
From
Departing Date
To
Arriving Date
TG9209
Bangkok
Monday, 26 April, 1030 hrs
Frankfurt
Monday, 26 April, 1645 hrs
Tg9239
Frankfurt
Monday, 26 April, 1820 hrs
Bangkok
Tuesday, 27 April, 1000 hrs
TG9109
Bangkok
Tuesday, 27 April, 0210 hrs
London
Tuesday, 27 April, 0815 hrs
TG9119
London
Tuesday, 27 April, 1130 hrs
Bangkok
Wednesday, 28 April, 0505 hrs
TG 9609
Bangkok
Tuesday, 27 April, 1300 hrs
Stockholm
Tuesday, 27 April, 1850 hrsTG9619
Stockholm
Tuesday, 27 April, 2030 hrs
Bangkok
Wednesday, 28 April, 1150 hrsInget att tjafsa om, du hade en äldre uppgift.
Kj
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.