Hem › Forums › Att bo i Thailand › Kultur, Samhälle & Politik, › Vem wai:ar först, Suchart eller städerskan?
- This topic has 16 replies, 11 voices, and was last updated 14 years ago by
Phonthaisongthaisilk.
-
AuthorPosts
-
-
3 February, 2007 at 8:07 am #383785
Kontorskillen Sushart 25 år gammal möter kontorets 52 åriga städerska i entrén. Vem wai:ar först? Behöver du veta något mer innan du svarar så får du anta något…
-
3 February, 2007 at 7:31 pm #398368
Hej
Detta är ett knepigt ämne.
Jag vill ta ett annat exempel.
Man wai:ar inte normalt till servetriser, taxi chauförer eller andra inom service sektorn eller?
När vi kommer till våran stam restaurang i phuket town, khun jeed seafood, så brukar ägaren wai:a oss, han är äldre än mig och min fru, hon wai:ar tillbaka.
När vi besöker våran normala lunch restaurang vid vårt bostadsområde, förekommer inget wai:ande, bara sawadee kaa/khap
När vi besöker andra restauranger, där personal wai:ar så wai:ar hon ofta inte tillbaka.Tillbaka till frågan, det beror antagligen vilken relation de har, kanske de inte wai:ar alls, om de har en relation så bör den yngre wai:a först.
mvh
Patrik -
4 February, 2007 at 8:43 am #398369
@patrik wrote:
Detta är ett knepigt ämne.
Tillbaka till frågan, det beror antagligen vilken relation de har, kanske de inte wai:ar alls, om de har en relation så bör den yngre wai:a först.Så sant så. Låt oss anta att Sushart äger en splitter ny mercedes (familjens pengar), gör det någon skildnad?
Välkommen till forumet Patrik!
-
4 February, 2007 at 11:21 am #398370
I det fallet tror jag städerskan förväntas wai till Suchart.
-
15 February, 2007 at 12:55 pm #398371
Om städerskan rattar en Ferrari då? :cheers:
-
20 February, 2007 at 9:25 am #398372
Då tror jag Suchart kommer fria till henne 💡
-
4 April, 2007 at 10:23 pm #398373
nä.. för då är det Taxins städerska
hetinyang
-
6 April, 2007 at 8:33 am #398374
-
8 August, 2009 at 9:34 am #398376
Städerskan skall waia herr suchart i de fall där herr suchart jobbar på kontoret som annat än städare och paperboy…
Det antas då här att herr suchart är i position nog att få städerskan sparkad. Det ger då honom en högre social status än städerskan.
-
24 June, 2010 at 3:19 pm #398378
@jaiburiram wrote:
Jag tror att städerskan skall huka och gå ur vägen. Inte söka uppmärksamhet. En “wai” är inte rätt i sammanhanget.
Japp, så går det nog till.
-
19 June, 2012 at 3:23 am #398379
@glegolo wrote:
@Nille wrote:
Kontorskillen Sushart 25 år gammal möter kontorets 52 åriga städerska i entrén. Vem wai:ar först? Behöver du veta något mer innan du svarar så får du anta något…
ojojoj Nille, detta är alltså en 2 år gammal tråd, och den vill du blåsa liv i!!!
OK då, mitt inlägg blir att det verkar vara lite hysteri ifrån turistsvenskars sida det här med alla måsten i thailand.
jag själv hejar på folk (thaiare) hur som helst, och alla är glada att falangen hälsar.
Jag har sagt det förut. man hejar och de hejar tillbaka, man får ett stort brett leende som svar på ens egna leende, och man blir varm i hjärtat.
jag säger det igen, skit i alla måsten ifrån “frigida” thailärare… och hälsa om du känner för det.. kom igen släpp loss!!glegolo
Ungefär som att räcka fram handen till kassörskan på ICA, det förvirrar mer. I Thailand gör som thailändarna eller inte alls när det gäller detta med Wai:en. Med vissa förbehåll.
I övrigt håller jag med om att städerskan och Suchart nog inte wai:ar till varandra alls…
-
20 June, 2012 at 8:44 am #398380
En nick samt ett leende räcker mer än väl till folk man inte känner eller till folk man möter dagligen , annat när man pratar med äldre människor som man har ett ärende till eller en relation med . gammelmormor tillex när man inte setts på ett halvår ,då anser jag det vara på sin plats att Waia, det gäller att veta vad Wai är samt hur det går till , annars bättre att ge fa.. i att använda detta ..
Det handlar om respekt , vördnad samt att veta sin position i samhälletWaia INTE till små barn , om barnen Waiar dig7mig så Waiar jag kanske tillbaka men mycket “lågt”
Rätta mig gärna om jag har fel… Jag tror mig veta , vet alltså inte bestämt utan min personliga uppfattning om Waihälsningen … -
23 June, 2012 at 5:10 am #398381
@Nille wrote:
Kontorskillen Sushart 25 år gammal möter kontorets 52 åriga städerska i entrén. Vem wai:ar först? Behöver du veta något mer innan du svarar så får du anta något…
Ingen waiar, om det nu inte är Sucharts mamma som städar. Då waiar såklart Suchart först 🙂
/ SatanG
-
23 June, 2012 at 6:06 am #398382
Ni har fått detta om bakfoten.
Den som waiar har ingenting med position att göra så länge de känner varann.
Suchart ska alltid waia städerskan först om de känner varann, spelar ingen roll om han är premiärministerns barn eller vad som helst.Den enda gången en äldre ska waia en yngre är tex om du ska till regeringen och eller något annat officiellt så ska du waia den officiella personen först. (Dock inte om ni är kompisar, men kommer du dit i ett officiellt ärende så wairar den äldre först iallafall med hänsyn till andra personer runt i kring mötesrummet kanske (Scenariot är då om den yngre jobbar för den officiella parten såklart)).
Sen behöver man inte waia varje gång man möts. Det är på sin plats att waia om ni inte setts på ett tag.
-
24 June, 2012 at 4:05 pm #398383
Om man nu antar att Du vet detta med säkerhet, då var ju i alla fall inte jag helt fel ute 🙂
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.