Hem Forums Gemensamt, för alla Medier om Thailand Nyhetsbrevt den 27/7 – Allt har sin tid

Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #391024
      Nille
      Keymaster

        Hej,

        För att göra en lång historia så kort det bara går.

        [img2:31p8mucw]http://a1.ec-images.myspacecdn.com/images02/3/8ee62660c96a40da9e9eb8b71934ef6d/l.jpg[/img2:31p8mucw]
        Bilden har inget med oss att göra!

        En Fredag i Augusti 1992 landade jag i syndens näste Pattaya. Det var första gången i Thailand och Pattaya kunde jag inte ens stava till. Söndagen innan hade min mor berättat för mig att hon köpt en bar, osedd, i Pattaya, och hon undrade om jag ville följa med och sköta den? Varför inte sa jag och satt ett par dagar senare på planet med hennes dåvarande make. Mamma var kvar i Sverige och jobbade ett tag till. Detta skulle straffa sig.

        Baren de hade köpt hette Hard Rock Cafe och var intryckt i en liten spricka i väggen på soi Diamond. 🙂 Mitt i smeten med andra ord. Mina första veckor kan jag inte beskriva med ord men det kändes som jag befann mig på en annan planet – och jag var oavsett snyggast i stan.

        Mamma skulle komma och gå, då det var hon som åkte hem och fyllde på kassan då den började sina. Vilket hände ganska ofta det första året. Av någon anledning lyckades vi vända på steken och andra året gick vi plus minus noll ungefär. Då fick vi istället andra problem. Utan att gå in på detaljer så stänger vi baren 2 år efter vi köpt den. Mamma och hennes man skiljer sig…. men först blir gubben hennes portad. Gubben hennes blir sur och tömmer baren på alla inventarier när ett tillfälle ges, dels för att jävlas, dels för att köpa sig en biljet hem. Alla vill bara hem så inga försök görs för att sälja.

        Jag kommer tillbaks till Sverige en stor erfarenhet rikare men också ganska medtagen. Jag har druckit mer eller mindre varje dag under dessa 2 år. Vill inte ha detta ogjort men skulle inte göra det igen. Jag var 29 år när jag flyttade tillbaks till Sverige. Någon här som känner mig från den tiden?

        Mamma då? Hon har varit halvtidsboende i Pattaya sedan dess. Förra året köpte hon till min stora förvåning en ny restaurang – i Pattaya!! :O Då hon fortfarande jobbar i Sverige blev ju detta en omöjlig ekvation, det förstod alla utom hon. Personalen rullande henne både när hon var på plats och speciellt då hon var i Sverige. Min mamma är inte som andra mammor men nu har jag lyckats övertala henne att sälja detta. Mamma är en grym läkare men den uslaste av affärsmän. Vi hoppas kunna kliva ur innan högsäsongen, tills dess har vi slagit igen. Någon som vill köpa? 🙂

        Axplock från forumet och veckan som gått:

        Nilles mamma bar i Pattaya är till salu, intresserad? Länk här!

        Nyöppnad flyglinje mellan Suvarnabhumi och Hua Hin – hur skall det gå denna gång? Länk här!

        Myndigheten river hus på Phuket. Länk här!

        Vilken dokumentation behövs för att köpa bil i Thailand? Länk här!

        Peter funderar på att bosätta sig i Bangsaen, vad tror du om det? Länk här!

        Vill du kommentera nyhetsbrevet gör du det här!

        Trevlig helg!

      • #462124

        Någon om känner igen mig från den tiden?

        Nille, absolut, det var ju där vi lärde känna varandra. Många kvällar som jag och Jari startade hos er under vintern 92-93. Du och jag var ett starkt dart-team, inte allt för ofta som vi fick betala för shots-rundan 🙂 Vill minnas att det var ca 20 olika shots-varianter på er lista, nån gång ibland orkade vi hela vägen ner på undre halvan 🙂 Sen självklart inte lätt att förtränga båtresan med er den dag som en av killarna dök i från övervåningen på båten och blev skadad/förlamad ute på ön, då var det skönt att ha en distriktsläkare från Borlänge (minns jag rätt?) med på turen… Minns att mamma Inger vid ett tillfälle hjälpte mig med ett sår jag hade där de lokala klåparna hade ordinerat totalt fel medikamenter…

        Lycka till med försäljningen. Är ju knappast där man tryggar sin försörjning, utan mer ett sätt att leva under en period (subventionera en livsstil?)…

        mvh // Micke

      • #462125
        Nille
        Keymaster

          Stämmer bra allt det där Micke, vad skoj det var!
          Det var kul att springa på dig på thaifestivalen härom året!

        • #462126
          whome
          Participant

            Det är verkligen en speciell berättelse du har Nille. Och en mycket speciell mamma också!

            Att köpa en osedd bar i Thailand har aldrig min mamma eller pappa gjort. Bara en tomt på Bahamas… Den visade sig vara ett snårigt buskage när jag åkte dit och tittade. Ingen annan än jag har någonsin sett tomten. Det var första och sista gången någon i familjen såg tomten. Inte mycket att se med andra ord.

        Viewing 3 reply threads
        • You must be logged in to reply to this topic.