Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Medier om Thailand › Nyhetsbrevet den 24 Augusti – Förlåt mig ty jag har syndat
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 13 years, 10 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
24 August, 2012 at 12:44 am #391384
Hej igen!
Förlåt mig för att jag har syndat, det var 3 veckor sedan senaste nyhetsbrevet gick men här är vi igen.
Igår fick vi ett ryck och bestämde oss för att skolka lite. Till ungarnas stora förtjusning förstås. Om en timme hoppas jag ligga på vägen för en färd till mormor i Soidao. Fredag och Måndag blir skolk för barnen. För egen del åker datorn med men det blir säkert lite si och så med själva arbetandet. 🙂
[img2:21enm5gh]http://www.skrikut.com/kulonline.se/cache/multithumb_thumbs/1___images_stories_kaos-001_Polis_i_Thailand.jpg[/img2:21enm5gh]
Just sådana här saker gillar jag att göra – bara skita i allt och ta ett break. Ett break som inte kostar miljoner och som inte skapar problem i skolan. Att ansöka om ledighet ett par veckor i förväg för sånt här fungerar inte för mig. Börjar tro att alla dessa Zombie filmer man sätt på TV inte är påhittad fiction utan mer en metafor av hur samhället idag ser ut. Men mig lurar man inte. Systemet är ute och cyklar och mig är den sista ni skall få sätta tänderna i 🙂
En av diskussionerna vi haft på forumet sista veckorna har handlat om att köra bil i Thailand, inta bara om att köra, utan om giltigheten på körkortet. Diskussionen har ofta spårat ur då folk anser att då man kommit igenom en polisspärr med ett ogiltigt körkort måste det vara giltigt. Och då tänkte man inte på att man befann sig i landet där de röda regerar (sedelfärgen). Självklart är thailändskt körkort det bästa men för en turist är det kanske inte det smidigaste. Visste du att ett 1-årigt Internationellt körkort bara gäller i 3 månader tex? Det är giltigheten på försäkringen som varit utgångsläget för denna diskussion.
Här följer ett axplock från veckorna som gått:
Är ett Internationellt körkort utfärdat i Thailand ogiltigt i Thailand? Man utfärdar det ju inte för att köra i Thailand utan för att thailändare skall kunna köra utomlands. Länk här
På plats kan man även via postorder fixa ett internationellt körkort utfärdat i IAA men ovanliga giltighetstider. Vanligt i Phuket. Men hur giltigt är detta om det skiter sig? Länk här
Att tänka på om du låter Motormännen i Sverige utfärda ditt internationella körkort. Länk här
Bästa trådlösa uppkopplingen i Thailand? Länk här
Hur du bäst nyttjar ditt a/c aggregat i Thailand. Länk här
Nu är det dags att åka. Ha en underbar helg alla!
-
24 August, 2012 at 2:20 am #465249
Arme syndare!
Självklart är Du väl förtjänt av absolution efter denna ångerfulla bekännelse, men ärligt talat har jag inte ens märkt denna gången att nyhetsbrevet uteblivit. Och forumet fungerar riktigt bra idag efter de senaste reformistiska aktiviteterna – det skall framhållas!
Intressant tanke det där om absolution i de polisiära körkortskontrollerna….. Tänk att få den absolutionen dokumenterad, certifierad och stämplad ordentligt av de behöriga auktoriteterna – MIN bilförsäkring gäller minsann enligt detta dokument från vederbörliga höga auktoriteter som noggrannt kontrollerat just MINA handlingar ….
Hursomhelst – jag gillar forumet och tycker att det är ett kul forum – att man samtidigt lär sej lite om allt möjligt är bara en extra bonus.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.