Hem › Forums › Resa i Thailand › Praktiska Prylar & Finurliga Råd › Allt om flyg och flygplatser › Lågprisflyget
- This topic has 17 replies, 10 voices, and was last updated 13 years, 2 months ago by
Leamsing.
-
AuthorPosts
-
-
6 April, 2013 at 11:38 am #392097
Givetvis vart man ju extremt intresserad när Norwegian gick ut och domderade över att lågprisflyget till Thailand nu var här.
Men när man tittar vad det kostar så slutar direktflyg till BKK från ARN på runt 29 000:- för vår familj. Vi är två vuxna och två barn (5 och 4år)
Lägger man då till vad det kostar att ta sig tor BKK-HKT så är man uppe i vad Thai vill ha för ARN – HKT via BKK utan att behöva checka om bagage osv. Då börjar man ju fundera på vad det är förutom nöjet att få flyga ett modernare flygplan som motiverar att välja dom ? Ett flygplan som dessutom strular så jäkla mycket att de antagligen kommer att få börja flyga med inhyrda äldre Airbus kärror.
Eller har jag missat något ?
-
6 April, 2013 at 12:37 pm #473532
Det tror jag inte. Ukrainska Aerosvit, som för två år sen hade extrema lågpriser (dock med byte i Kiev, med måttliga transittider) fick i början av året betalningssvårigheter och försattes i någon sorts konkurs i Ukraina. Exakt vad som hände är inte bekant, det var ett halv- eller helstatligt bolag och lades ned eller i malpåse. Flygningarna ställdes in.
SAS är på väg bort från traden Arlanda-Bangkok och har uppenbarligen inte ekonomi på det utan drar sig ur.
Effekten bör bli minskat utbud och högre priser eftersom konkurrensen minskar. Antagligen leder även de högre priserna till färre kunder också på sikt – volymen minskar.
Man mörkar naturligtvis detta och försöker hålla skenet uppe för att volymen inte ska minska alltför snabbt, planen ska gå fulla så länge befintliga kontrakt på flygplatser m m löper sen får man se om det blir fler avhopp och hur det går med Norwegians mystiska försök att etablera sej – de ger kunderna låga skenpriser där man debiterar tillägg för allt möjligt som bagage, handbagage, sittplats på planet, förmodligen även mat, så slutpriset blir ändå på någorlunda branschnormal nivå.
ThaiAir har köpt en del nya (och dyra) plan, planerna har varit att pendeln Stockholm-Bangkok skulle få del av härligheten, men man segar på det. Tidigare hette det att förnyelse skulle göras i oktober 2013, en bit senare än andra långlinjer, men i sista info jag fick från dem (några dagar sen) är den informationen bortplockad. ThaiAir sålde mycket tidigare med sina kampanjpriser (Stockholm-Bangkok 30 dagar) men nivån har stigit ganska markant. Det finns rykten om att vissa kampanjbiljetter skulle säljas till lägre pris genom SAS som något slags samarbete, men när SAS nu tillkännagett att man att man har för avsikt att lämna Stockholm-Bangkok pendeln har det samarbetet nog spruckit.
Bilden är inte alls entydig och det här är inte tydlig information, det är informationsfragment som poppar upp här och var, men prisbilden till slutkunder som man kan se på nätet ger förtydligande tilläggsinformation. Priserna stiger och det påverkar kundtillströmningen. Samtidigt som två stora bolag försvunnit eller drar sej ur. Och så Norwegians uppenbara svårigheter att få sina inledande braskande utfästelser i höstas på plats. Vi får se om de ens lyfter i sommar – vill se att de verkligen kör igång den utbasunerade trafiken!
Just nu är det mer eller mindre välgrundade spekulationer – tror inte någon vet säkert hur det blir ännu, så det finns inga klara besked än. Det kan gå hur som helst.
-
6 April, 2013 at 3:28 pm #473534
Nu kan jag förstås inte svara på när din planerade resa för 29.000 kr bär av men som med allting annat så brukar dom billigaste biljetterna vara av begränsad upplaga vilker brukar betyda att man behöver vara ute tidigt för att landa superpriserna. Jag själv bokade 3 st enkel med avgång den 1:a oktober strax efter kampanjen lanserades (nu får man väl se vilken vagn det blir men det hör ju inte till frågan) för 4800, dock utan baggage och mat vilket hade kostat 300 extra per biljett.
:salute: -
6 April, 2013 at 10:25 pm #473535
SAS har skickat ut en stor massa “billigare” biljetter. När jag bokade så var biljetterna “slut” för thai eller fruktansvärt dyra i sökmaskinerna. På thais hemsida kosta dom 9000kr. På sas fannas det mängder med lediga platser 3000kr billigare. Det är en djungel att hitta rätt.
-
7 April, 2013 at 12:41 am #473536
Angående SAS till Bangkok. Kanske samma för ARN-BKK?
-
7 April, 2013 at 8:16 am #473538
@MaritasGuesthouse wrote:
Nu kan jag förstås inte svara på när din planerade resa för 29.000 kr bär av men som med allting annat så brukar dom billigaste biljetterna vara av begränsad upplaga vilker brukar betyda att man behöver vara ute tidigt för att landa superpriserna. Jag själv bokade 3 st enkel med avgång den 1:a oktober strax efter kampanjen lanserades (nu får man väl se vilken vagn det blir men det hör ju inte till frågan) för 4800, dock utan baggage och mat vilket hade kostat 300 extra per biljett.
:salute:Jag betalade 5150 per person(2 vuxna 1 barn) från Köpenhamn i juni tor med SAS.Flygs av Thai.Hemresa i aug. Inkl bagage 23 kg/pers o alla måltider.Som sagt..en djungel där man måste ha turen komma rätt!
-
7 April, 2013 at 9:04 am #473539
@areeya wrote:
@MaritasGuesthouse wrote:
Nu kan jag förstås inte svara på när din planerade resa för 29.000 kr bär av men som med allting annat så brukar dom billigaste biljetterna vara av begränsad upplaga vilker brukar betyda att man behöver vara ute tidigt för att landa superpriserna. Jag själv bokade 3 st enkel med avgång den 1:a oktober strax efter kampanjen lanserades (nu får man väl se vilken vagn det blir men det hör ju inte till frågan) för 4800, dock utan baggage och mat vilket hade kostat 300 extra per biljett.
:salute:Jag betalade 5150 per person(2 vuxna 1 barn) från Köpenhamn i juni tor med SAS.Flygs av Thai.Hemresa i aug. Inkl bagage 23 kg/pers o alla måltider.Som sagt..en djungel där man måste ha turen komma rätt!
Jag betalar 4546 kr för två enkelbiljetter med Norvegian i oktober. Köpte samma dag som dom kom ut med utbudet.
-
7 April, 2013 at 9:05 am #473540
@areeya wrote:
@MaritasGuesthouse wrote:
Nu kan jag förstås inte svara på när din planerade resa för 29.000 kr bär av men som med allting annat så brukar dom billigaste biljetterna vara av begränsad upplaga vilker brukar betyda att man behöver vara ute tidigt för att landa superpriserna. Jag själv bokade 3 st enkel med avgång den 1:a oktober strax efter kampanjen lanserades (nu får man väl se vilken vagn det blir men det hör ju inte till frågan) för 4800, dock utan baggage och mat vilket hade kostat 300 extra per biljett.
:salute:Jag betalade 5150 per person(2 vuxna 1 barn) från Köpenhamn i juni tor med SAS.Flygs av Thai.Hemresa i aug. Inkl bagage 23 kg/pers o alla måltider.Som sagt..en djungel där man måste ha turen komma rätt!
Jag betalar 4546 kr för två enkelbiljetter med Norvegian i oktober. Köpte samma dag som dom kom ut med utbudet.
-
7 April, 2013 at 11:12 am #473541
@MaritasGuesthouse wrote:
Nu kan jag förstås inte svara på när din planerade resa för 29.000 kr bär av men som med allting annat så brukar dom billigaste biljetterna vara av begränsad upplaga vilker brukar betyda att man behöver vara ute tidigt för att landa superpriserna. Jag själv bokade 3 st enkel med avgång den 1:a oktober strax efter kampanjen lanserades (nu får man väl se vilken vagn det blir men det hör ju inte till frågan) för 4800, dock utan baggage och mat vilket hade kostat 300 extra per biljett.
:salute:Vi siktar på att komma iväg första veckan i Januari nästa år. Vi var ner i Januari i år och köpte då biljetter via Thai. Dom kostade oss ca 35k för 2vuxna och 2barn tor ARN-HKT via BKK.
Norwegian har inte släppt biljetter så långt fram förrän nu och till helt andra priser än lockpriserna dom körde med i början av lanseringen :/
Vi blir borta runt 8-10 veckor denna gång och vill gärna ha biljetter tor. Man kanske borde avvakta några månader och se hur saker utvecklar sig.
-
7 April, 2013 at 2:26 pm #473542
Med priset på 35000K…ska ni nog ta det lugnt! Skulle aldrig betala så mkt. Kolla alla sökmotorer.
-
7 April, 2013 at 3:08 pm #473543
@areeya wrote:
Med priset på 35000K…ska ni nog ta det lugnt! Skulle aldrig betala så mkt. Kolla alla sökmotorer.
Billigt är det inte det kan jag hålla med om 🙂
Vi reser däremot med små barn så 25-30h restid med flera byten går bort. Direktflyg till Bangkok är ett måste för oss.
Men vi får se om det kanske dyker upp något, det är ju ett tag kvar till Januari.
-
8 April, 2013 at 9:32 am #473544
Thai Airways lägger in nya flyg på Arn-Bkk från den 16de Juli 2013.
Skall bli skönt att slippa de gamla trotjänarna som i och för sig varit bra.
Länk http://www.thaiairways.se/nyheter -
8 April, 2013 at 11:51 am #473545
@Thailändaren wrote:
Thai Airways lägger in nya flyg på Arn-Bkk från den 16de Juli 2013.
Skall bli skönt att slippa de gamla trotjänarna som i och för sig varit bra.
Länk http://www.thaiairways.se/nyheterJag har inte sett den nyhetssidan förut – får nyhetsmail då och då från ThaiSirs ROP.
Det här är betydligt tidigare än de utannonseringar som gjorts förut om bytet av plan på den traden.
Noterar dock den lilla brasklappen…..
* flygplanstyp kan ändras utan föregående meddelande
-
8 April, 2013 at 1:30 pm #473546
Jag åker 3 juni från Bangkok och då med ett nytt flygplan.
Man kan åka ganska billigt med Qatar Air, men då ingår ett byte i Doha, en till två timmars väntetid. -
8 April, 2013 at 2:04 pm #473547
Trevligt med nya kärror på den sträckan ! Inte för att jag hade något emot 747orna med det generösa benutrymmet.
-
11 April, 2013 at 2:37 pm #473548
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.