Viewing 14 reply threads
  • Author
    Posts
    • #393548
      NollArton
      Participant

        Då vi äntligen blivit klara med UT-strul hos Migrationsverket har det blivit dags att boka en enkelbiljett åt älsklingen från Bangkok till Sthlm.

        Blev lite chockerad när jag fick höra att det skulle kosta 35,000 baht (~7200 SEK) att boka direkt med Thai där. Det är ju mer än vad jag oftast betalar för ToR från Sverige med Thai via resebyrå.

        Kollade på Norwegian och där kan man få en biljett för strax under 3000 SEK. Antar att det tillkommer sjuttioelva dolda avgifter men det är ju ändå bra mycket billigare. Som bekant flyger dock Thailändare helst med Thai Airways.

        Finns det några bra resebyråer motsvarande t.ex. Ticket, Flygstolen o.s.v. i Bangkok? Är de i så fall billigare än att boka direkt med Thai? Tips på någon seriös och bra isf?

        Om jag nu skulle lyckas övertala att ta Norwegian istället, kan jag helt enkelt boka via deras svenska hemsida och skriva namnet precis som det står i passet? Eller är det nån slags restriktion att bara svenskar kan boka där?

        Lite nybörjarfrågor kanske men man vill ju inte göra av med en massa pengar i onödan.

      • #482992
        Nille
        Keymaster

          Hej, Sök på Norwegian här skall du se att det finns mycket positivt med dem.

          Åkte själv med dem nyligen och vi var en familj på 6, fungerade jättebra.

          Det tillkommer inte så mycket extra men du kanske vill köpa till extra bagage (20 kg) och mat på planet. se till att köpa direktflight bara. Antar att du kan köpa biljetten åt henne själv och skicka dokumentet. Se till att stava hennes namn rätt bara…

        • #482993
          humpe
          Participant

            Kör på norwegian, åkte med dom för 3v sen å det va kanon.

          • #482994
            NollArton
            Participant

              Okej jag får försöka argumentera för Norwegian. 🙂 Har mest läst om problem med dem – ersättningsflyg av låg standard, förseningar på flera dygn, dålig service o.s.v. men man sparar ju flera tusen kronor i det här fallet.

              Tyckte det var konstigt att Thai är så dyra åt det “andra hållet” bara. I maj åkte jag tur och retur med dem för strax över 6 000 SEK, bokade via Ticket. Kan det ha med bär/svampsäsongen att göra (tittar på att boka i juli)?

            • #482995
              Hemska Sven
              Participant

                Om Nille hade råkat ut för samma som jag gjorde i augusti förra året så skulle han nog inte vara så positiv om Norwegian. Själva var jag ensam, men 32 timmars försening hade nog inte varit så roligt med hela Nille-familjen?
                Trots ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden så betalar Norwegian INTE ut den ersättning på 600 Euro som jag har rätt till enligt EU-direktivet.
                I Norwegians fall så är det bara priset och direktflyget som talar till deras fördel. Maten, extraavgifter och bristen på samarbetspartner om något skulle inträffa,gör att jag iaf tills vidare avstår. :flower:

              • #482996
                humpe
                Participant

                  Förseningarna som många drabbades av förra året berodde ju på problem med Dreamlinern, dessa verkar vara lösta nu och jag kan helt klart säga att Dreamlinern är kanon bekvämt och maten var normal ok flygplans käk. Jag skulle inte betala extra för att åka med Thai.

                • #482998
                  Super smurfen
                  Participant

                    När jag köper biljetter på nätet och betalar med kort, måste jag visa betalkortet vid incheckningen.
                    Något att tänka på om du köper biljetten och skickar över resedokumentet till Thailand.

                  • #483002
                    humpe
                    Participant

                      @Nypan wrote:

                      @NollArton wrote:

                      Okej jag får försöka argumentera för Norwegian. 🙂 Har mest läst om problem med dem – ersättningsflyg av låg standard, förseningar på flera dygn, dålig service o.s.v. men man sparar ju flera tusen kronor i det här fallet.

                      Tyckte det var konstigt att Thai är så dyra åt det “andra hållet” bara. I maj åkte jag tur och retur med dem för strax över 6 000 SEK, bokade via Ticket. Kan det ha med bär/svampsäsongen att göra (tittar på att boka i juli)?

                      Flygbiljetter från Bkk till Arn är alltid dyrare än från Arn. Sedan kostar en TOR samma som en enkel, kan vara bra att tänka på.

                      Stämmer inte alls när det gäller norwegian

                    • #483003
                      Thaisambo
                      Participant

                        Det är rätt…. Varje bolag har sin egen prispolicy.

                        ThaiAir har alltid varit dyra när det gäller ordinarie pris, men det var nog för att finansiera deras ständiga “kampanjpriser” (speciellt T/R max 30 dagar Europa-Bangkok). Det förekom T/R priser på nedåt 30% av priset för motsvarande enkelbiljett. De höll på att gå i stöpet pga det – det blev för mycket kampanjpriser och finansieringen av det med ordinarie biljetter räckte inte till, det är lugnare nu. Men ThaiAir är luriga när det gäller priser under kampanj – det sitter nån där och micklar med priset hela tiden så de hamnar på fulla plan oavsett. Men för resenären är det inte kul att se priset åka jojo hela tiden. Att man kunde hålla på så där beror nog på att thailönerna är låga allmänt sett, personal är förhållandevis billigt.

                      • #483004
                        Thaisambo
                        Participant

                          Ang att visa upp kreditkort som “biljett” för att få ut biljetten (E-ticket) har jag aldrig varit med om det på internationellt flyg – där är det som jag sett alltid passet som är nyckeln.

                          Och vem vill springa omkring och vifta med kreditkortet stup i ett? Deä är att bädda för kontokortsbedrägerier – ett risktagande med andra ord.

                          Däremot förekom det för en del år sen på inrikesflyg – man skulle checka in i passerautopmat genom att dra det kort man hade köpt biljetten med för att komma ut. Det är flera år sen jag reste inrikes med flyg och jag vet inte om det är kvar el hur man gör nu för att få ned kostnaden för incheckningspersonal – för det är det saken gäller med alla incheckningsautomater. Resenären ska tagga bagaget själv m m så att personal inte ska behöva göra nåt i onödan.

                          Hellre bokningskod till biljetten än kreditkort i alla fall, men det är väl infört numera?

                        • #483005
                          Jimmieboy
                          Participant

                            På Turkish Airways måste man skriva in när man köper biljetten om inte kortinehavaren ska vara med på flyget…

                          • #483006
                            Thaisambo
                            Participant

                              @Jimmieboy wrote:

                              På Turkish Airways måste man skriva in när man köper biljetten om inte kortinehavaren ska vara med på flyget…

                              Det där är väl när man köper biljetten?

                              Det är en restriktion som många använder för att försöka förhindra falsarier med kontokort och flygbiljetter, kriteriet är att den som betalar anses som huvudresenär och ska vara med på resan.
                              Såna restriktioner är vanligen inbyggda i de automatiska E-handelssystemen där man arbetar med flygbiljetter och betalning över nätet med kontokort, betalningen släpps inte igenom.

                              Man kan kontakta nätresebyrån/flygbolaget för att få hjälp med genomförandet av betalningstransaktionen på annat sätt i den situationen, denna tjänst tar de inte extra betalt för trots den manuella insatsen.

                              Varför skulle detta vara specifikt för Turkish Airways?

                            • #483007
                              Jimmieboy
                              Participant

                                @Thaisambo wrote:

                                @Jimmieboy wrote:

                                På Turkish Airways måste man skriva in när man köper biljetten om inte kortinehavaren ska vara med på flyget…

                                Det där är väl när man köper biljetten?

                                Det är en restriktion som många använder för att försöka förhindra falsarier med kontokort och flygbiljetter, kriteriet är att den som betalar anses som huvudresenär och ska vara med på resan.
                                Såna restriktioner är vanligen inbyggda i de automatiska E-handelssystemen där man arbetar med flygbiljetter och betalning över nätet med kontokort, betalningen släpps inte igenom.

                                Man kan kontakta nätresebyrån/flygbolaget för att få hjälp med genomförandet av betalningstransaktionen på annat sätt i den situationen, denna tjänst tar de inte extra betalt för trots den manuella insatsen.

                                Varför skulle detta vara specifikt för Turkish Airways?

                                Jag skrev bara att det var så på Turkish. Har inte sett det alternativet när jag bokat med nåt annat bolag.

                              • #483008
                                Thaisambo
                                Participant

                                  Tack för klargörandet!

                                  Det är välkänt att det varit stora problem med fusk med både flygbiljetter och kontokort och det har gjorts mycket för att förhindra såna falsarier med olika kontroller just när det gäller flygbiljetter, som kan representera höga belopp i internationell trafik och dessutom går att växla in i kontanter (begränsat numera, NON-REFUNDABLE är vanligt, men förekommer fortfarande för de dyraste biljetterna, dvs full återbetalning om resenären så önskar).

                                  Att ha maskinell kontroll på att den som betalar biljetten också är med på resan är en vanlig åtgärd för att begränsa problemen med fusket, som för en del år sen var omfattande och ett stort problem. Det är lite bättre kontroller nu i de elektroniska betalsystemen – i början räckte det med att man kunde uppge kontokortsnumret, sen kom systemet med CVV/CVC kod på baksidan, som skulle visa att man verkligen var i besittning av kortet. American Express är ett av de kontokortsföretag som höll på att råka illa ut pga den omfattande volymen kontokortsbedrägerier, det är bättre nu sen de gjort om sina kort, men deras kort betraktas fortfarande med misstänksamhet och accepteras inte överallt för betalningar. Det är obegränsad limit, skyhöga årsavgifter och mängder med rabatter knutna till deras exklusivare kort för övrigt, antagligen utformat med inriktning på oljemiljardärer och liknande, det skulle vara så lättanvänt som möjligt – och läckte som ett såll!

                                  Men ok, det Turkish Airways tydligen har för sej är alltså något som syftar till att förhindra falsarier bara.

                                  En annan sak är väl att det inte är så vanligt att man köper en dyr flygbiljett åt någon annan utan att själv följa med på resan.

                                • #483010
                                  Super smurfen
                                  Participant

                                    Jag har flugit med Qatar sista fem åren, köper biljetterna direkt på nätet.
                                    Vid incheckningen i Bkk vill dom se kortet man betalat biljetten med, även vid returresan från Arlanda, men det är kanske beroende på att jag inte ser ut att ha råd att åka så långt.
                                    Så har det varit sista tre åren, men om man köper via resebyrå eller annan agent blir det annorlunda då är det din konsult som är kund hos flygbolaget.

                                Viewing 14 reply threads
                                • You must be logged in to reply to this topic.