Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Medier om Thailand › Nyheter › På lördag höjs taxipriser i Bangkok
- This topic has 10 replies, 7 voices, and was last updated 11 years, 6 months ago by
Shovel78.
-
AuthorPosts
-
-
12 December, 2014 at 12:19 pm #394199
Imorgon lördag så kommer taxibilarna i Bangkok höja priset för första gången på 13 år. Ökningen är till att börja med bara 8% på kilometertaxan, men ska fortsätta att öka till 13% inom 6 månader.
Egentligen skulle prishöjningen ägt rum den första december, men på grund av att besiktningen av alla taxibilar har dragit ut på tiden så blev prishöjningen framflyttad.
[img2:nvnqulp0]http://lh4.ggpht.com/-fXXgxzGLAcA/UyLJnNyhdkI/AAAAAAAAwt4/1QEAkOyT3sk/bangkok-taxi-76.jpg?imgmax=800[/img2:nvnqulp0]
Den fasta startkostnaden på 35 baht kommer inte ändras, men prisstegen kommer ändras från 12 km till 10 km och en liten ökning. Fastnar man i trafikstockning så kommer det nu kosta 2 baht i minuten, en höjning med 50 satang.
Bild: Amusingplanet
Källa: Bangkokpost
Sponsrat av: Thaivisa.se – Din visumservice -
13 December, 2014 at 2:36 am #485918
Bättre sent än aldrig men tror det är för lite och för sent.
-
15 December, 2014 at 2:23 am #485919
Dom använder ju aldrig taximetern ändå. I alla fall inte i Bangkok.
-
15 December, 2014 at 4:40 am #485920
-
15 December, 2014 at 5:24 am #485921
@Jimmieboy wrote:
@Shovel78 wrote:
Dom använder ju aldrig taximetern ändå. I alla fall inte i Bangkok.
Dom använder den 99% av alla gånger jag åker iaf…
Bara nån enstaka gång när vi ska till flygplatsen som dom har krånglat…
Man ser väl ut som en vanlig turist då kanske för dom senaste gångerna vi åkte från soi Kasem San 1 till Platinum så vägrar dom att sätta på metern. Funkar kanske bättre om man har sällskap av en Thai :scratch:
-
15 December, 2014 at 6:32 am #485922
@Shovel78 wrote:
@Jimmieboy wrote:
@Shovel78 wrote:
Dom använder ju aldrig taximetern ändå. I alla fall inte i Bangkok.
Dom använder den 99% av alla gånger jag åker iaf…
Bara nån enstaka gång när vi ska till flygplatsen som dom har krånglat…
Man ser väl ut som en vanlig turist då kanske för dom senaste gångerna vi åkte från soi Kasem San 1 till Platinum så vägrar dom att sätta på metern. Funkar kanske bättre om man har sällskap av en Thai :scratch:
Utanför Platinum, Asiatique, MBK, Khao San Road och andra områden så vägrar taxichaufförerna att använda taxameter oavsett om du är thailändare eller västerlänning. Mina thailändska vänner har samma problem med att åka taxi i dessa områden. Skulle inte militärjuntan ordna upp detta eller gjordes det bara en enstaka gång för att skapa rubriker?
-
15 December, 2014 at 6:00 pm #485923
Tog en Taxi van från Suvarnabhumi i Söndags och den taxin hade inte ens en taxameter. Detta fick vi reda på bra efter att vi stoppat in 3 storaväskor och 2 barn, kändes inte värt besväret då att bråka då man redan var sliten efter en lång resa.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
-
15 December, 2014 at 6:29 pm #485924
Tidigare fanns ju prislistan för taxi att hämta på nätet och jag har länken till den kvar.
Det var: http://www.taxi.co.th/taxirate.jpg
Enkel och trevlig webbadress, men nu tycks siten, http://www.taxi.co.th, ha stängts ned, i varje fall svarar den inte, så hittar någon de nya priserna går det bra att lägga en länk till dem här!
Hittade en “taxi rate calculator” men är lite tveksam till om den verkligen ger officiella priser eftersom den ligger på en domän som har det föga förtroendeingivande namnet “freelancer”……
https://www.freelancer.co.th/work/taxi-rate-calculator//
Men någon kanske får ut nåt vettigt av den så jag lägger med länken!
-
15 December, 2014 at 8:41 pm #485925
@Shovel78 wrote:
@Jimmieboy wrote:
@Shovel78 wrote:
Dom använder ju aldrig taximetern ändå. I alla fall inte i Bangkok.
Dom använder den 99% av alla gånger jag åker iaf…
Bara nån enstaka gång när vi ska till flygplatsen som dom har krånglat…
Man ser väl ut som en vanlig turist då kanske för dom senaste gångerna vi åkte från soi Kasem San 1 till Platinum så vägrar dom att sätta på metern. Funkar kanske bättre om man har sällskap av en Thai :scratch:
Antar att du frågade bilarna som stod parkerade på gatan?
Går du bara ut till stora gatan och stoppar en bil som kör så brukar det inte vara några problem.
-
15 December, 2014 at 10:19 pm #485926
@Jimmieboy wrote:
Går du bara ut till stora gatan och stoppar en bil som kör så brukar det inte vara några problem.
Undra på det!
Taxameterpriset är så lågt att ska det bli ekonomi på körningen så finns inget utrymme alls för nån diskussion, vare sig före eller efter körningen. Tid är pengar i allra högsta grad och frågar Du så ser man en chans att ta in lite extra genom att ta betalt även för tiden det tar att svara på frågor.
Om kunden bara säger vart man ska och inget mer så blir det taxameter på en gång. Gör dom inte det så kan det bli diskussion efter körningen och det kostar den lilla förtjänst körningen möjligen ger netto, dessutom, har man inte slagit på taxametern har man inget bevis för vad körningen ska kosta och får kunden för sej att ta hjälp av polisen eller turistpolisen är chansen stor att man får åka timhänt därifrån.
Så tjafsa inte med chaffisen om pris för körningen. Då tror dom bara att Du har gott om stålar och gärna vill betala lite mer. Och prövar lyckan.
Gäller det en långkörning så tala om vart Du ska innan du stiger in i bilen – han kanske redan kört i 10-12 timmar och vill hem och käka middag.
Vägavgifter, färjavgifter o dyl betalar Du som passagerare så ha kontanter till det, små sedlar.
Men slösa inte med chaufförens tid på onödigt tjafs, dom har inte råd att bjuda på det. Och ar inte heller råd med nåt tjafs efter körningen heller – det slipper dom gärna.
-
16 December, 2014 at 2:55 am #485927
Stoppade bilarna på stora gatan sa bara adressen inget mer. Vägrade att sätta på metern alla gånger.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.