Hem › Forums › Att bo i Thailand › Visum och Uppehållstillstånd › När är det dags att förlänga besöksvisum.
- This topic has 22 replies, 5 voices, and was last updated 10 years, 8 months ago by
mabl1.
-
AuthorPosts
-
-
23 September, 2015 at 7:00 am #395005
Vet att det redan finns en del trådar i ämnet men kunde inte hitta exakt det som jag sökte efter.
Jag startar en ny tråd.Tjejen är i Sverige på besöksvisum just nu. Hon har ett 3 månaders visum som vi vill förlänga.
Kan någon ge mig tips om när det är dags att ansöka om förläning. Kilar man bara ner till migrationsverket eller hur fungerar det. När vi sökte besöksvisum så lämnade vi in en massa olika papper.Hur långt innan hennes visum går ut bör man ansöka om förlängning? Vill varken göra det för tidigt eller för sent.
Något speciellt som jag bör tänka på?Tacksam för alla goda tips och råd.
:salute:
-
23 September, 2015 at 12:32 pm #491038
Tjejen är väl inrest på ett Schengenvisum?
Det går inte att förlänga, utan jag antar att Du menar att det är besöket som ska förlängas.
Det åstadkommer man genom att söka ett nationellt visum enligt Utlänningslagen, vilket söks på något av Migrationsverkets kontor och som kan medges för minst tre månader upp till högst ett år.
Uppehållstillstånd för besök kallas det.
Se vidare följande länk från Migrationsverket: Fakta om visum för mer information.
Vad jag vet kan ni söka nationellt Uppehållstillstånd för besök när som helst.
-
23 September, 2015 at 2:21 pm #491039
Tack Thaisambo
Ja det stämmer. Hon är här på Schengenvisum. Trodde att det hette besöksvisum. Kunde söka max 90 dagar.
Fanns turistvisum och besöksvisum att söka har jag för mig.
Trodde att jag visste men nu känner jag mig osäker.“Ett visum gäller för vistelse i Schengenländerna i upp till 90 dagar under en period av 180 dagar. Du som har varit i Schengenländerna under en sammanhängande period av 90 dagar måste vara utanför Schengenländerna i 90 dagar för att kunna få ett nytt Schengenvisum.”
Nu är jag helt nollställd efter läst det.
Krävs det något speciellt för att bli beviljad Uppehållstillstånd för besök?
-
23 September, 2015 at 2:39 pm #491040
Nu när jag kollar på migrationsverket så tror jag att vi sökte det visumet som heter “Besöka släkt eller vän”.
Sökte 90 dagar och fick det.Jag blir inte klok på reglerna.
Hoppas att vi kan förlänga hennes besök.
-
23 September, 2015 at 3:15 pm #491041
Ni åker bara till Migationsverket och söker. Kan vara lagom att söka när det är 1 månad kvar på visumet.
Dessutom måste ni kunna visa att personen har möjlighet att lämna landet med den nya giltighetstiden.hf
-
23 September, 2015 at 4:20 pm #491042
Tack hasseigöteborg
Blir inte riktigt klok på reglerna.
Hon har visum nu, 3 månader. (Besöka släkt eller vän)
Men om jag förstår det rätt, så kan vi söka uppehållstillstånd för besök?
Är det 3 månader som gäller för det också?Stod något om att det krävdes starka skäl för att det skulle bli godkänt.
Sitter och läser med det blir bara gegga i huvudet.
-
23 September, 2015 at 6:38 pm #491043
Så ansöker du om uppehållstillstånd för besök
En ansökan om uppehållstillstånd för besök ska lämnas in personligen vid någon av våra tillståndsenheter. Du ska boka tid före ditt besök. Är du inbjuden till Sverige för att besöka släkt eller vänner ska personen som bjuder in dig vara med vid besöket och kunna legitimera sig. Du ska också ta med dig ditt pass i original.
Du ska lämna in
blankett Ansökan om uppehållstillstånd för besök, nr 164011. För barn under 18 år ska du använda blanketten Ansökan om uppehållstillstånd för besök för barn under 18 år, nr 166011. De finns på alla Migrationsverkets tillståndsenheter och här på vår webbplats
blankett Familjeuppgifter ‑ Bilaga till ansökan, nr 238011
kontoutdrag eller något annat dokument som visar att du har pengar för ditt uppehälle under den tid du planerar att besöka Sverige. Om någon annan ska stå för din försörjning ska den personens inkomstuppgifter/tillgångar styrkas
returbiljett eller tillräckliga medel för att skaffa en sådan
avgiften för ansökan om uppehållstillstånd är 1000 kr för vuxna och 500 kr för barn. Du får inte tillbaka pengarna om du får ett avslag på din ansökan. Avgiften betalas i samband med att du lämnar in din ansökan. Du kan bara betala med kontokort.http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Forlanga-besok.html
-
23 September, 2015 at 8:55 pm #491044
@Pioneer wrote:
Tack hasseigöteborg
Blir inte riktigt klok på reglerna.
Hon har visum nu, 3 månader. (Besöka släkt eller vän)
Men om jag förstår det rätt, så kan vi söka uppehållstillstånd för besök?
Är det 3 månader som gäller för det också?Stod något om att det krävdes starka skäl för att det skulle bli godkänt.
Sitter och läser med det blir bara gegga i huvudet.
Dom brukar bevilja 3 månader i normalfallet. Men ibland ger dom bara 1 eller 2. Och skälen. Där får man väl hitta på något. Att odla relationen brukar vara ett bra svar.
Är lite därför jag säger 30 dagar innan visumet går ut. Dom kan bli lite putt om man kommer veckan efter inresan. Då borde man ju sökt “UT för besök direkt”hf
-
24 September, 2015 at 5:57 am #491045
@hasseigöteborg wrote:
Dom brukar bevilja 3 månader i normalfallet. Men ibland ger dom bara 1 eller 2.
Det där gällde tidigare, men ändrades 2011 genom att en ny föreskrift infördes. Det handlar om att om besöket ska pågå högst tre månader så ska tillståndet medges som en “enhetlig visering” enligt EU:s regelverk (Schengenavtalet inkorporerades med EU:s regelverk per den 5 april 2010 om jag minns rätt på datumet, kontrollen vid EU:s inre gränser togs också bort i samma veva).
Så här står det numera i Utlänningslagen, 3 kap 4 § om det:
4 § Om det finns särskilda skäl får nationell visering beviljas. En sådan visering ger tillstånd att resa in i och vistas i Sverige. Viseringen får endast beviljas för längre tid än tre månader, dock högst ett år. Den får beviljas för längre tid än utlänningens pass gäller endast när det finns särskilda skäl. Lag (2011:705).
Så Viseringen får endast beviljas för längre tid än tre månader. Enda undantaget, som nämns i lagtexten, är om det är mindre än tre månader kvar på giltighetstiden för utlänningens pass.
Tre månader tangerar alltså undre gränsen för tillståndet, under den gränsen ska tillståndet alltså inte medges normalt.
Å andra sidan är det inte straffbart att vistas i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd. Blir man påkommen med det blir man i regel ombedd att snarast lämna landet.
Tvångsavvisningar med poliseskort m m är nåt helt annat. Sånt är komplicerat, formellt avvisningsbeslut ska fattas i domstol och handräckning för verkställighet begäras hos polisen. En personundersökning och även social utredning görs. En krånglig och för samhället dyr process som man inte sätter igång med hursomhelst.
Sverige tar inte ens ut någon avgift eller böter för “overstay” som till exempel Thailand gör.
Utresan registreras på vanligt sätt i utresekontrollen genom att kopia på utlänningens pass (och ev boardingcard) scannas in. Att en ev “overstay” då också registreras “på köpet” är naturligt men jag tror inte uppgifterna idag används på något sätt som är till nackdel för utlänningen. De finns dock naturligtvis registrerade.
-
24 September, 2015 at 6:03 am #491046
@Thaisambo wrote:
@hasseigöteborg wrote:
Dom brukar bevilja 3 månader i normalfallet. Men ibland ger dom bara 1 eller 2.
Det där gällde tidigare, men ändrades 2011 genom att en ny föreskrift infördes. Det handlar om att om besöket ska pågå högst tre månader så ska tillståndet medges som en “enhetlig visering” enligt EU:s regelverk (Schengenavtalet inkorporerades med EU:s regelverk per den 5 april 2010 om jag minns rätt på datumet, kontrollen vid EU:s inre gränser togs också bort i samma veva).
Så här står det numera i Utlänningskagen, 3 kap 4 § om det:
4 § Om det finns särskilda skäl får nationell visering beviljas. En sådan visering ger tillstånd att resa in i och vistas i Sverige. Viseringen får endast beviljas för längre tid än tre månader, dock högst ett år. Den får beviljas för längre tid än utlänningens pass gäller endast när det finns särskilda skäl. Lag (2011:705).
Så Viseringen får endast beviljas för längre tid än tre månader. Enda undantaget, som nämns i lagtexten, är om det är mindre än tre månader kvar på giltighetstiden för utlänningens pass.
Tre månader tangerar alltså undre gränsen för tillståndet, under den gränsen ska tillståndet alltså inte medges normalt.
Å andra sidan är det inte straffbart att vistas i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd. Blir man påkommen med det blir man i regel ombedd att snarast lämna landet.
Tvångsavvisningar med poliseskort m m är nåt helt annat. Sånt är komplicerat, formellt avvisningsbeslut ska fattas i domstol och handräckning för verkställighet begäras hos polisen. En personundersökning och även social utredning görs. En krånglig och för samhället dyr process som am inte sätter igång med hursomhelst.
Var ju intressant . Jag vet ganska många som varit här dom sista åren. Dom kommer hit på besöksvisum och förlänger sedan på migrationverket. Och då får dom max 3 månaders förlängning. Men någon har också fått 30 resp 60 dagar.
Däremot om man söker ut för besök direkt i Bangkok måste det vara mer än 3 månader.
hf
-
24 September, 2015 at 6:19 am #491047
Det är bara Migrationsverket (och Regeringskansliet) som får ta beslut i dessa ärenden om nationell visering och det finns även en förordning om hur Utlänningslagen ska tillämpas.
Där kan det ju sägas något om möjligheten att begränsa Uppehållstillstånd för besök till 30/60 dagar?Lite komplicerat eftersom Schengenvisering egentligen ska användas för de fallen. Men “90 dagar per sexmånaders period” kan ju vara förbrukat.
Kan tänka mej att artister, idrottsmän som turnerar i Europa m fl från tredjeland som avses. Det var dessa som avsågs med möjligheten till SINK-beskattning från början.
Ett knixigt och komplicerat område, förändringsbenäget och förändringstempot är ganska högt.
-
24 September, 2015 at 7:05 am #491048
Tack Jimmieboy, Thaisambo och hasseigöteborg
Uppskattar att ni tog er tid att hjälpa mig att få lite klarhet.
Tack så mycket
Ps. kommer ni på något annat som jag bör tänka på. Kanske från egna erfarenheter så hojta gärna till.
:salute:
-
25 September, 2015 at 3:30 pm #491049
@Pioneer wrote:
Vet att det redan finns en del trådar i ämnet men kunde inte hitta exakt det som jag sökte efter.
Jag startar en ny tråd.Tjejen är i Sverige på besöksvisum just nu. Hon har ett 3 månaders visum som vi vill förlänga.
Kan någon ge mig tips om när det är dags att ansöka om förläning. Kilar man bara ner till migrationsverket eller hur fungerar det. När vi sökte besöksvisum så lämnade vi in en massa olika papper.Hur långt innan hennes visum går ut bör man ansöka om förlängning? Vill varken göra det för tidigt eller för sent.
Något speciellt som jag bör tänka på?Tacksam för alla goda tips och råd.
:salute:
Kom ihåg att teckna försäkring för henne den tid som hon får stanna, reseförsäkringen hon har
gäller bara under den tid hon har visum, annars kan det bli en dyr historia om hon ex skulle ramla
och bryta ett ben!!!! -
28 September, 2015 at 7:10 am #491050
Tack för tipset mabl1
För dom tre månaderna som hon har visum nu tecknade vi försäkring via ett Thailändskt bolag. Kan vi forstsätta med det bolaget eller behöver via använda ett svenskt bolag eftersom hon redan befinner sig i Sverige? Vet du det?
Längre fram kommer vi att söka UT men det måste hon göra från Thailand har jag förstått.
Är det helt galna väntetider? Vet att migrationsverket är helt överkörda just nu med alla som söker asyl.
Vore ju väldigt jobbit och trist om vi skulle behöva vänta typ 10 månader för att hon skulle kunna komma hit igen.
Det ligger längre fram men lika bra att börja forska i det.:salute:
-
28 September, 2015 at 7:20 am #491051
@Pioneer wrote:
Tack för tipset mabl1
För dom tre månaderna som hon har visum nu tecknade vi försäkring via ett Thailändskt bolag. Kan vi forstsätta med det bolaget eller behöver via använda ett svenskt bolag eftersom hon redan befinner sig i Sverige? Vet du det?
Längre fram kommer vi att söka UT men det måste hon göra från Thailand har jag förstått.
Är det helt galna väntetider? Vet att migrationsverket är helt överkörda just nu med alla som söker asyl.
Vore ju väldigt jobbit och trist om vi skulle behöva vänta typ 10 månader för att hon skulle kunna komma hit igen.
Det ligger längre fram men lika bra att börja forska i det.:salute:
Prova med Europeiska ERV, eller Gouda, finns på nätet.
-
28 September, 2015 at 10:24 am #491052
Vi har själva använt AXA-Schengen för tidsbegränsad vistelse i Sverige (för utomeuropeiska besökare), både under Schengenvisum och under Uppehållstillstånd för besök. Innehållet i de här försäkringarna regleras genom Schengenavtalet och de är av det skälet likvärdiga mellan olika bolag. Men priserna kan variera kraftigt!
Skadereglering görs i regel genom någon internationell larmcentral i Europa, t ex SOS International i Köpenhamn, men det finns flera.
Enklast och billigast är naturligtvis att hon skrivs in i Din hemförsäkring, men för att det ska vara möjligt måste hon vara inskriven i det svenska systemet och folkbokförd hos Dig. Då omfattas hon även av det offentliga svenska socialförsäkringssystemet, vilket är orsaken till att det blir avsevärt lägre försäkringspremier.
-
16 October, 2015 at 7:01 am #491053
Satt och tittade på frågorna. Där var en som jag hängde upp mig på och det var om hon hade planer på att bosätta sig i Sverige. Vi har ju talat om det men jag misstänker att det kan vara en nackdel att svara JA på den frågan. Någon som har en tanke?
Migrationsverket har mycket att göra eftersom så många söker asyl just nu. Funderar på om det kommer göra att vårt ärende kan bli lidandes.
Hennes visum går ut den 20 november, hur långt innan borde man boka in tid för att fixa med UT för besök?Tack för alla som kommer med råd och tips
:salute:
-
16 October, 2015 at 7:54 am #491054
@Pioneer wrote:
Satt och tittade på frågorna. Där var en som jag hängde upp mig på och det var om hon hade planer på att bosätta sig i Sverige. Vi har ju talat om det men jag misstänker att det kan vara en nackdel att svara JA på den frågan. Någon som har en tanke?
Migrationsverket har mycket att göra eftersom så många söker asyl just nu. Funderar på om det kommer göra att vårt ärende kan bli lidandes.
Hennes visum går ut den 20 november, hur långt innan borde man boka in tid för att fixa med UT för besök?Tack för alla som kommer med råd och tips
:salute:
Skulle tveklöst svara JA på den frågan, om ni har planer på att bo tillsammans i Sverige. Annars kan det försvåra vid kommande UT ansökan!!
-
20 October, 2015 at 7:21 pm #491055
Tack mabl1
Försäkring
Jag hittar försäkring som täcker max 90 dagar åt gången.
Någon som kan ge ett tips på en bra försäkring som vi kan använda för hennes UT för besök.:salute:
-
21 October, 2015 at 10:47 am #491056
-
21 October, 2015 at 11:13 am #491057
@mabl1 wrote:
@Pioneer wrote:
Tack mabl1
Försäkring
Jag hittar försäkring som täcker max 90 dagar åt gången.
Någon som kan ge ett tips på en bra försäkring som vi kan använda för hennes UT för besök.:salute:
Finns även för 180 dagar, kolla AXA -Schengen försäkring.
Är dock osäker om hon kan få mer än 90 dagar för UT-för besök, men ni bör nog ansöka ca 2-3 veckor innan visumet går ut…lycka till 😀 //Magnus
-
21 October, 2015 at 7:09 pm #491058
Tack mabl1
Jag satt och läste om UT för besök och fick uppfattningen om att man sökte minst 3 månader och max 1 år.
Så min plan var att söka 9 månader eftersom hon redan fått 3 månaders visum för besök.
Tänkte att dom kanske la ihop tiden för besök.Så du tror inte mer än 90 dagar.
Citat från migrationsverkets hemsida.
“Längre vistelse
Om du ska besöka Sverige under längre tid än 90 dagar ska du ansöka om ett uppehållstillstånd för besök”Är min plan på att söka om 9 månader helt galen?
:salute:
-
21 October, 2015 at 9:16 pm #491059
@Pioneer wrote:
Tack mabl1
Jag satt och läste om UT för besök och fick uppfattningen om att man sökte minst 3 månader och max 1 år.
Så min plan var att söka 9 månader eftersom hon redan fått 3 månaders visum för besök.
Tänkte att dom kanske la ihop tiden för besök.Så du tror inte mer än 90 dagar.
Citat från migrationsverkets hemsida.
“Längre vistelse
Om du ska besöka Sverige under längre tid än 90 dagar ska du ansöka om ett uppehållstillstånd för besök”Är min plan på att söka om 9 månader helt galen?
:salute:
Du kan ju alltid prova och se vad som händer, men att hon får ytterligare tre månader är nog mest troligt.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.