Viewing 13 reply threads
  • Author

Har fått flyga Både med Boeing 777 (Austria airlines) och Thai airways Airbus och tycker personligen att Boeingen var hästlängder bättre än Airbusen. Båda hade Tv i ryggstöden vilket iofs är lite lull lull för min del. Boeing 777 kändes större maffigare och framför allt så hade man plats för sina långa ben vilket man definitivt inte hade i Airbusen. Maten hos austria airlines var dessutom super!, en egen kock ombord på planet som hanterade maten etc. Vet att vingspannen är 65 meter på boeingen men sen vet jag inte så mycket om airbusen tror det fanns något med 600 i modell betäckningen.

Vad tycker ni ? någon som sitter på lite mer info?

//Micke

hur det ser ut i ett plan har absolut ingenting med flygplanstypen att göra (jo självklart är innandömet lika stort på samma typ men ändå 🙂 ) egna skärmar, benutrymme etc. är HELT upp till bolagen och skiljer rätt rejält, flög du Thai så har dom mer benutrymme än dom flesta andra flygbolag (eller hade iaf förr när dom använde det i sin PR, 60cm eller nått får jag för mig) Qatar har också bra. ..

777an är ju också ett ganska nytt plan så blir ju självfallet fräschare. . någon airbus med 600 i finns inte så vitt jag vet?

personligen har jag alltid föredragit Airbus för jag tycker dom ofta har känts rymligare 🙂 dock har jag aldrig flugit 777an . .det är väl en av deras bredare?

Benutrymmet var sämre i den här airbusen än boeingen. tycker till och med att man sitter bra mycket bättre i en boeing 747. jag visste inte på vilken ledd jag skulle sitta med benen i ThaiAirbusen. Vill också påpeka att Boeingen flög i nästan 1000 kmh cruise hastighet nåt som airbusen inte kom i närheten av.

[img2:3tcvgmc6]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/B777.jpg/800px-B777.jpg[/img2:3tcvgmc6]

Boeing 777, modell av tvåmotoriga passagerar- och fraktflygplan, utvecklade och tillverkade av Boeing. Det är det största tvåmotoriga planet någonsin, motorerna är också världens största, GE90-115 är den absolut största.

Boeing 777 kan ta mellan 305 och 550 passagerare och har en aktionsradie på mellan 10 400 och 17 400 kilometer. Den första 777:an flög år 1994.

Boeing 777 förekommer i en rad versioner, av vilka några (777-200 och 777-300) förekommer i förkortade former (772 respektive 773). B777 kan utrustas med GE90-115 vilket är världens största och kraftfullaste jetmotor. (starten var brutal)

//Micke

jjonsson
      Participant

340-600 en riktigt ståtlig fransyska 🙂
        Den största varianten i 340 serien
        http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a330a340/a340-600/

Jag föredrar Boeing framför Airbus, dock har jag inte åkt 380, Ännu…
        777 är definitivt ett riktigt monster, motorerna har samma diameter som flygkroppen på en Boeing 737 känn på den.

Men det finns en grej jag måste erkänna och det är att Airbus nog har tystare plan än Boeing generellt.

Sen gällande benutrymme håller jag med, det är definitivt sämre än Boeing.
        Dock skall väl tilläggas att det är flygbolagen i sig som bestämmer Seatingen, så kanske de bolag jag flög med var lite snålare, vem vet.

A-380 Dubai – BKK varje dag . . om priserna är inte för saftiga så flyger jag via Dubai nästa gång! (och då får man ju en ursäkt att ta en dag eller två i Dubai också)

jjonsson
        Participant

Tack för den inforn gosatta det piggade upp.
          Själv skall jag sätta mig på SAS MD83 och vingla uppåt landet när jag kommer tillbaka från semester, skall hålla dig uppdaterad… :drunken:

Vad ligger en biljett på idag?

@Micke_Prik wrote:

(starten var brutal)

Håller med dig 777 är ett moster.
          Faktum är att med lätt last accelerar en 777 från 0 till 96 km/h på 6 sekunder.
          Då skall man inte glömma att bara planet i sig väger 140.000 kg OLASTAT! (777/200)

jag har ens inte vågat kolla upp priserna med 380 ännu, tänkte leva på hoppet att det är ekonomiskt och smart tills jag vet när jag åker igen 🙂

jjonsson
          Participant

Ok, lev på hoppet då för det var fasen inte farligt med den prislappen:
            Läs inte nedanför denna linjen gosatta men det finns kanske andra som vill veta så jag måste ju ändå skriva…

THB 29990.00 for 1 passenger(s) (Fare THB 28540.00 + Taxes THB 1450.00)

Tur och Retur Bangkok – Dubai :thumbright:

Thaisambo
            Participant

Air France flyger A 320 och A 340 på rutten Stockholm – Paris – Bangkok och det är “snälla” priser just nu ifall nu någon vill provåka! Det är http://www.flygbilligare.se som lyckats få ihop något med AF, jag ser priser på lite drygt SEK 4.100 – Lägre än att boka direkt på AF:s hemsida.

@jjonsson wrote:

Ok, lev på hoppet då för det var fasen inte farligt med den prislappen:
              Läs inte nedanför denna linjen gosatta men det finns kanske andra som vill veta så jag måste ju ändå skriva…

THB 29990.00 for 1 passenger(s) (Fare THB 28540.00 + Taxes THB 1450.00)

Tur och Retur Bangkok – Dubai :thumbright:

det var bättre pris än jag trodde så nu finns det mer hopp 🙂

stgrhe
              Participant

@Micke_Prik wrote:

Har fått flyga Både med Boeing 777 (Austria airlines) och Thai airways Airbus och tycker personligen att Boeingen var hästlängder bättre än Airbusen. Båda hade Tv i ryggstöden vilket iofs är lite lull lull för min del. Boeing 777 kändes större maffigare och framför allt så hade man plats för sina långa ben vilket man definitivt inte hade i Airbusen. Maten hos austria airlines var dessutom super!, en egen kock ombord på planet som hanterade maten etc. Vet att vingspannen är 65 meter på boeingen men sen vet jag inte så mycket om airbusen tror det fanns något med 600 i modell betäckningen.

Vad tycker ni ? någon som sitter på lite mer info?
                //Micke

Micke_Prick, det hade varit bra om du berättat vilken Airbusmodell du jämför B777 med. Det är som att påstå att Volvo S80 är bättre än Mercedes.

Av de s.k. “wide body” som fortfarande flygs idag så är det endast en flygplanstyp som jag absolut inte uppskattar och det är M11. Finnair använder fortfarande sig av den flygplanstypen.

När det gäller Airbus så tycker jag också att Boeing 777 oftast är trevligare att flyga med än Airbus 330 medan Airbus 340 tillhör en av min favoriter, framför allt därför att det är en av de tystaste flygplansmodellerna och har fyra motorer.

När det sedan gäller jämförelsen mellan olika bolag så har det inte så mycket med flygplanstypen att göra. Thai Airways har nya och moderna flygplan med tyvärr har de också några riktigt gamla häckar och de är synnerligen trista att flyga med tycker jag. Min erfarenhet av Austrian är inte lika omfattande som den med Thai men det har varit blandad kompott även där.

Göran

jjonsson
                Participant

@stgrhe wrote:

Micke_Prick, det hade varit bra om du berättat vilken Airbusmodell du jämför B777 med. Det är som att påstå att Volvo S80 är bättre än Mercedes.

När det gäller Airbus så tycker jag också att Boeing 777 oftast är trevligare att flyga med än Airbus 330 medan Airbus 340 tillhör en av min favoriter, framför allt därför att det är en av de tystaste flygplansmodellerna och har fyra motorer.

När det sedan gäller jämförelsen mellan olika bolag så har det inte så mycket med flygplanstypen att göra. Thai Airways har nya och moderna flygplan med tyvärr har de också några riktigt gamla häckar och de är synnerligen trista att flyga med tycker jag. Min erfarenhet av Austrian är inte lika omfattande som den med Thai men det har varit blandad kompott även där.

Göran

Håller med du Göran
                  Det är väl lite äpplen och päron, men så är ju vi lite mer flygplansnördar också kanske… :blackeye:
                  Micke snackade om 340 -600 antar jag, det kanske man då mer rättvist skall jämföra med 747-400 som också är fyrmotorigt.
                  Faktum är att där tycker jag ändå att 747 vinner, fast jag köper ditt argument om tystheten där vinner 340.
                  Men det är också det enda, resten är föga imponerande av det jag flugit hitills med 340.

Som du säger, det handlar mer om bolag än flygplanstyp, jag var inne på det lite tidigare med säteskonfiguration.
                  Sen finns många aspekter och det är svårt att jämföra rutter flygplan och olika bolag, micke tex snackade om starten.
                  Faktum är att det är massor som spelar in på en härlig start .
                  Där temperatur och banlängd kan göra stor skillnad oberoende av flygplansmodell, då konfigurationen innan start är annorlunda…(Min favoritstart är för övrigt med BEA146 från bromma, fyrmotorigt och kort bana :thumbright:)

Thaiair gamla häckar ja, jag funderade på det för ett tag sedan
                  HS-THG eller Chaiprakarn som hon hette, lyfte från Arlanda, hon flög första gången den 21 februari 1990.
                  Men med den ekonomin som thaiair har nu så lär väl hon flyga ett tag till.

@stgrhe wrote:

Av de s.k. “wide body” som fortfarande flygs idag så är det endast en flygplanstyp som jag absolut inte uppskattar och det är M11. Finnair använder fortfarande sig av den flygplanstypen.

Göran

´

Jag förstår det och är lite ledsen att jag inte snappade upp det bättre när jag satt och bläddrade i broschyren om planet. Det var i alla fall en kärra som kördes utav Thai air till schweiz och den hade dom där vinklade vingspetsarna. Vad jag förstått så är ju airbus senaste modell en utav de största planen någonsin, och det har jag inte fått äran att flyga med än. av något konstigt skäl så har jag på känn att jag nog kommer tycka om Boeing mera. Men vi får se, jag kanske blir slagen med häpnad. Sen när Boeing släpper sin Boeing 787 Dreamliner tror jag att Airbus ligger i lä med hästlängder.

Boeing 787 Dreamliner
                  [img2:1kvqf5ds]http://img.ledsmagazine.com/objects/news/2/3/22/Boeing787.jpg[/img2:1kvqf5ds]
                  [img2:1kvqf5ds]http://ednixon.com/pix/2007/787dreamliner/imav052206_01_01.jpg[/img2:1kvqf5ds]
                  Kolfiber det ni!

//Micke

Om man nu ska ska jämföra B-777 mot en Airbus modell borde ju A-330 ligga närmast, har flugit A-330 ett par gånger och även B-777-300ER med Ge-90 motorer och visst är Airbusen lite tystare men jag gillar endå Boeing bäst. Som flygnörd så har jag inget emot att höra lite motorljud och då speciellt ifrån två GE-90 motorer med dess speciell ljud. Känns lite som att Airbus har skjutit sig i foten med A-380 och Boeing har ju en ny modell på 747,747-800 plus 787 serien. Sen har ju Boeing funnits sen tidigt 20-tal med tonvis med erfarenheter. Airbus är för mycket datorer för min del och personligen så känns Airbus planen väldigt plastiga om man kan säga så. Boeing planen känns som riktiga flygplan på något konstigt sätt.

Viewing 13 reply threads
              • You must be logged in to reply to this topic.