Hem Forums Att bo i Thailand Visum och Uppehållstillstånd Ändringar i turistvisum från 13 november 2015

Viewing 15 reply threads
  • Author
      stgrhe
      Participant

Som säkert många redan vet sker det en omfattande ändring i turistvisum den 13 november 2015.

Bort faller möjligheten att söka ett turistvisum med två eller tre inresor. I stället tillkommer ett visum som blir giltigt för multipla inresor under de sex månader som visumet kommer att gälla. Turistvisum för en resa blir kvar och oförändrat bortsett från att man tillfogar ett ekonomiskt krav.

Det nya multipla turistvisumet kommer bara att kunna sökas i de länder där sökanden är medborgare eller har permanent uppehållstillstånd. Det åligger sökanden att bevisa att man har permanent uppehållstillstånd om man inte är medborgare i landet i fråga.

För att beviljas det nya multipla turistvisumet krävs det också att man kan garantera sitt uppehälle med motsvarande 200,000 baht i lokal valuta. Några ambassader nämner beloppet 8,000 US$.

kio

Litet tillägg ang de “krav” som kommer ställas för att söka detta visum (i alla fall från Sthlm) är ett intyg från sin arbetsgivare att man är beviljad ledighet. Detta sa de på ambassaden till mig förra veckan och jag sa lite ironiskt “försöker ni bli av med alla turister” var på han svarar på blodigt allvar “nej, men vi vill säkerställa att vi bara får in dom bästa”.

Fortsättning följer väl troligtvis på dessa parodikrav…

KIO

Jimmieboy
          Participant

@kio wrote:

Litet tillägg ang de “krav” som kommer ställas för att söka detta visum (i alla fall från Sthlm) är ett intyg från sin arbetsgivare att man är beviljad ledighet. Detta sa de på ambassaden till mig förra veckan och jag sa lite ironiskt “försöker ni bli av med alla turister” var på han svarar på blodigt allvar “nej, men vi vill säkerställa att vi bara får in dom bästa”.

Fortsättning följer väl troligtvis på dessa parodikrav…

KIO

Samma krav som Sverige har då…

humpe
            Participant

Vad blir det ekonomiska kravet för single entry då?

stgrhe
              Participant

Här finns mer information från den thailändska ambassaden i Köpenhamn. Ambassaden i Stockholm verkar inte ha någon uppdaterad information.

kio

Lämnar in min ansökan om dubbelt turistvisum på måndag i Sthlm.
                  Det borde väl inte vara några problem?

@baver999 wrote:

Lämnar in min ansökan om dubbelt turistvisum på måndag i Sthlm.
                  Det borde väl inte vara några problem?

nya reglerna gäller endast från om med 13 November. så lämnar du in det på måndag är det samma regler som tidigare som gäller.

dalahesten
                  Participant

Antar att detta inte gäller ED-visum? Går det även att ordna multiple entry ED visum?

Tommera
                    Participant

@dalahesten wrote:

Antar att detta inte gäller ED-visum? Går det även att ordna multiple entry ED visum?

ED är egentligen ett uppehållstillstånd som skolan hjälper till med.
                      Det finns i dag strikta krav, på ED “visa” med dokumenterade studietimmar och närvarokontroller.
                      Var väl tidigare ett riktigt “Flummarvisa”

dalahesten
                      Participant

@Tommera wrote:

@dalahesten wrote:

Det finns i dag strikta krav, på ED “visa” med dokumenterade studietimmar och närvarokontroller.

Jag studerar på ett “riktigt” publikt universitet så dokument är inga problem. Jag undrar bara om denna visumändring omfattar ED och hur jag ska bära mig åt för att söka multiple entries nästa gång jag förlänger.

stgrhe
                        Participant

@dalahesten wrote:

@Tommera wrote:

@dalahesten wrote:

Jag studerar på ett “riktigt” publikt universitet så dokument är inga problem. Jag undrar bara om denna visumändring omfattar ED och hur jag ska bära mig åt för att söka multiple entries nästa gång jag förlänger.

Nej, det är endast turistvisum som berörs av den ändring som träder ikraft 13 november.

@Tommera wrote:

@dalahesten wrote:

Vanligast lär vara att ambassader bara ger möjlighet att söka visumtypen single-entry non-immigrant ED, men det finns även multiple-entry på vissa ställen. Dock verkar det inte finnas på ambassden i Stockholm:
                          http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/53.

Visum är inresetillstånd, och med ED-visum menar man alltså ett inresetillstånd av typen non-immigrant ED. Med detta inresetillstånd får man vanligtvis 90 dagar uppehållstillstånd vid inträdet i Thailand, och det ska också gå bra att förlänga detta uppehållstillstånd med 90-dagar i Thailand.

Det ställs ganska höga krav på skolan för att du ska beviljas denna typ av visum (se länken ovan), och när du är på plats i skolan så är det vikitgt att du ser till att eventuell frånvaro är giltig eftersom skolan har skyldighet att rapportera frånvaro. Har du för mycket ogiltig frånvaro så är det risk för att ditt uppehållstillstånd återkallas, och det innebär att du måste lämna Thailand under skyndsamma omständigheter.

MvH,
                          Hans

dalahesten
                          Participant

Tack för svaren.

För att förtydliga det så är jag redan i Bangkok och har studerat där i tre månader men behöver förlänga mitt visum nästa vecka. Jag har redan fått de dokument som ambassaden kräver av mitt universitet men jag kommer att resa till Korea under julhelgen för en kort semester och vill därför ha multiple entries. Har hört att detta även går att fixa på flygplatsen, någon som vet mer om detta?

dalahesten
                            Participant

@hans1977 wrote:

Det ställs ganska höga krav på skolan för att du ska beviljas denna typ av visum (se länken ovan), och när du är på plats i skolan så är det vikitgt att du ser till att eventuell frånvaro är giltig eftersom skolan har skyldighet att rapportera frånvaro. Har du för mycket ogiltig frånvaro så är det risk för att ditt uppehållstillstånd återkallas, och det innebär att du måste lämna Thailand under skyndsamma omständigheter.

MvH,
                              Hans

Jag betalar 85 000 baht per termin så jag ser till att inte missa en enda lektion 😉

hasseigoteborg
                              Participant

@dalahesten wrote:

Tack för svaren.

För att förtydliga det så är jag redan i Bangkok och har studerat där i tre månader men behöver förlänga mitt visum nästa vecka. Jag har redan fått de dokument som ambassaden kräver av mitt universitet men jag kommer att resa till Korea under julhelgen för en kort semester och vill därför ha multiple entries. Har hört att detta även går att fixa på flygplatsen, någon som vet mer om detta?

Nu är det ju så som dom sa innan att det är ju inte ett visum då har längre. Det förfall ju med att du fick “uppehållstillståndet baserat på ED visa” vid inresa. Och det du nu skall göra är ju att förlänga detta uppehållstillstånd.

Sedan om man har ett uppehållstillstånd och vill resa ut så standardmässigt förfaller det vid utresa. Men med dom flesta (och jag antar att ED fungerar också) så kan man ta bort att det förfaller. Detta genom att köpa en re-entry. Denna kan köpas på imigration eller på flygplatsen INNAN du går genom passkontrollen. Och eftersom du skall förlänga i dagarna på imigration så kan du ju fixa detta re-entry när du är där.

hf

Viewing 15 reply threads
                            • You must be logged in to reply to this topic.