Hem › Forums › Att bo i Thailand › Visum och Uppehållstillstånd › Avgiftsfria turistvisum fram till mars 2010
- This topic has 7 replies, 6 voices, and was last updated 16 years, 9 months ago by
Rosarin.
-
AuthorPosts
-
-
24 June, 2009 at 7:40 am #387376
Thailändska försöker att locka fler turister till Thailand genom utöka de avgiftsfria turistvisumen fram till 2010.
Inte så dumt va? 🙂Hela artikeln:
http://www.thaivisa.com/forum/Free-Tourist-Visas-June-25-2009-t275547.html -
21 August, 2009 at 12:41 pm #427989
Mamma o hennes sambo visste inte om det o fick pengarna tillbaka med posten från konsulatet..
-
21 August, 2009 at 1:17 pm #427990
Jo riktigt bra för oss. Meningen är väl från Thailand är att få mer turister att besöka landet o jag förstått det rätt? Men allvarligt? Har ni ens någon stött på någon person som ens funderat över kostnaden över sitt visum innan dom åkt till Thailand. Det är det sista folk tänker på. Om det är gratis eller kostar 200:- SEK tror jag inte ändrar om folks val vart dom vill åka. Men dom 200:- blir ju vara rätt så mycket pengar för Thailand istället. Tänk om dom tog alla pengar dom fick in från visum ansökningar och spenderade dom på dom fattiga i Thailand. Tänk vilken skillnad det skulle kunna göra. lär ju blir åtskilliga miljoner per år, om inte miljarder. För turisterna som kommer hit är 200:- ingenting men många bäckar små blir massa pengar i slutändan. Nu blir ju dom tvingade att använda skattepengar att finansiera deras konsulat och ambassader. Blir mindre pengar kvar åt alla det andra.
Jaja, personligen är det så klart bra för mig men tror inte det är bra för Thailand i stort.
-
21 August, 2009 at 1:27 pm #427991
Om visumen är avgitsfria så blir det ju något billigare att åka dit och dessutom ökar det benägenheten att stanna lite längre (om man kan). Man brukar mäta sånt här i antal besöksdagar totalt för turister (utlänningar) och det är mycket tänkbart att den här insatsen gör att dessa blir fler än de annars skulle blivit. Ett annat sätt – som gör att turisten slipper söka på ambassad i förväg – är att öka antalet dagar man får vistas i landet på det automatiska uppehållstillstånd som beviljas vid gränsen, det är ju 15/30 dagar nu. Vore intressant att se vad som händer om man ökar till t ex 30/60 eller 45/90.
För min del tror jag att inflödet av pengar från turister ökar betydligt mer än vad man förlorar på att tillfälligt ta bort avgiften på turistvisum.
Det finns också en annan besparingspotential på det – man behöver inte lika mycket personal på ambassaderna – mindre ju enklare det är att besöka landet!En annan synergieffekt är att flygbolagens beläggning ökar och därmed att flyglinjerna ökar sin ekonomiska bärkraft, både genom fler passagerare och genom högre avgifter – det här är ett sätt att styra efterfrågan genom att förenkla för resenären!
-
21 August, 2009 at 2:52 pm #427992
Fungerar inte visum ansökningar exakt likadant som förut? Bara att man slipper betala för det? Man måste fortfarande ansöka om det och handläggarna måste göra precis likadant som förut? Så var det allifall när jag åkte till Kota Bahru, Malaysia och förnyade mitt visum för några månader sedan. Betalade ingen avgift men allt det andra var precis som vanligt.
För min del tror jag att inflödet av pengar från turister ökar betydligt mer än vad man förlorar på att tillfälligt ta bort avgiften på turistvisum.
Jo får hålla tummarna. Om det skrivs om det i tidningar över världen så blir det lite gratis reklam åt dem allifall.
-
22 August, 2009 at 11:32 pm #427993
Sen när börja det gälla och i vilka länder? Jag var i Brisbane för 3 veckor sen och då fick jag nog pröjsa för turistvisumet!!!
-
23 August, 2009 at 12:08 am #427994
@j.j wrote:
Sen när börja det gälla och i vilka länder? Jag var i Brisbane för 3 veckor sen och då fick jag nog pröjsa för turistvisumet!!!
De fria turistvisumen har gällt sedan en tid tillbaka och gäller till 4 mars nästa år om jag inte minns fel. När du sökte ditt turistvisum i Brisbane så var det hos en honorarkonsul, dvs oavlönad person och det har rapporterats från flera håll att liknande konsulat tagit ut en administrationsavgift, en avgift som de i normala fall också tar ut i tillägg till avgiften för själva visumet. Troligen var det en sådan administrativ avgift du fick betala.
Göran
-
25 August, 2009 at 9:42 pm #427995
Tyvärr verkar det som om en del konsulat tar lite “egna” avgifter trots att turistvisumen ska vara fria enligt lag.
Ett exempel är Penang som tyvärr som oftast har sina “egna” regler.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.