Hem Forums Resa i Thailand Praktiska Prylar & Finurliga Råd Bangkok – Januari 2016

Viewing 15 reply threads
  • Author

Hej jag och en vän har bokat en resa till Thailand och kommer vara där hela januari fram till 3 februari.

Vi tänkte åkte runt i landet (vart vet vi inte) men några dagar här o där (pattaya, öarna osv) och därför har vi inte bokat boende, vet ni om det kommer bli problem så att åka oplanerat och har ni någon aning om vad priser på boende, mat osv ligger på den månaden?

Hoppas att med hjälp av er få en toppen resa!! Tack

Nille
      Keymaster

Första natten är alltid skönt att ha bokad. Inga problem att hitta hotellrum förutom ute på öarna kanske. Kolla in priserna på Agoda.com

moolek
        Participant

Precis som Nille säger skall det inte vara några problem i allmänhet…

Men…

Det är högsäsong så många bra ställen kan vara fulla.
          På helgen semestrar Thai själva så då kan det bli fullt på närliggande öar, Koh Larn, Koh Samed osv…

Helgdagar är det tvärfullt på öarna!
          Så nyårshelgen bör ni boka.
          I början av februari firas kinesiska nyåret, då blir det också fullt.

Tack för era svar, jag ska kolla upp hemsidan du tipsa om..

Funderar på om två nätter räcker i Bangkok för att senare bege sig ut på andra ställen, det tror jag.
          Jag vill gärna höra era åsikter och synpunkter på hur ni skulle lägga upp eran rutt/resa på bästa möjliga sätt. Vi är två unga grabbar som vill festa och ha kul..

SatanG
          Participant

@Alsopranos wrote:

Funderar på om två nätter räcker i Bangkok för att senare bege sig ut på andra ställen, det tror jag.
            Jag vill gärna höra era åsikter och synpunkter på hur ni skulle lägga upp eran rutt/resa på bästa möjliga sätt. Vi är två unga grabbar som vill festa och ha kul..

Personligen hade jag lagt mer tid i Bkk om jag vore er, finns hur mycket sköna takbarer och party ni vill och mycket mer.

/ SatanG

Ja varför inte, jag är öppen för alla förslag…men vill gärna höra hur du skulle efter bangkok

moolek
            Participant

@Alsopranos wrote:

Nej, två nätter i Bangkok är för lite. Finns enormt mycket att se och göra. Bara att hinna med “måste” ställena kommer ta minst 3 dagar. Därtill så kommer allt annat roligt! Kan vara en ide att ha sista dagarna i Bangkok också, när flygplatsen och så kan man göra shoppingen i slutet, så slipper ni släppa runt på alla era inköp under hela semestern.

Lägga upp en rutt… Ja, det beror helt på vad man vill göra… Dykning nere i Phuketregionen, Djungel och flodsafari i norr, Matlagningskurs i Chiang Mai, Party hela natten i Pattaya, Sola och bada på Koh Tao… Thailand har enormt mycket att erbjuda!

Här på forumet hittar du massor om infon om de olika platserna och folk som varit där eller till och med bor där. Så ni får nog surfa lite på vad ni är intresserade av, sedan när ni har en grov plan kan ni få tips här om guldkornen. Resturanger man inte får missa, vilken strand som är bäst på just den ön, vilken nattklubb man bara måste besöka, vilket taxibolag man skall åka med osv…

Gör en grov skiss på vad ni vill hitta på, lägg upp den här. Så skall du se att du snabbt kommer få mer detaljerade tips i och kring er resplan.

Ducky
              Participant

Precis som vissa andra påtalat är 2 nätter för lite i Bangkok men ni kan ju avsluta i Bangkok igen innan ni åker hem. Eftersom ni är unga och vill festa tycker jag ni ska ta en runda till pattis, koh Samui och inte missa fullmoonparty 23 Januari på koh phangan. Så mitt förslag för er är bkk-pattis-samui-phangan-bkk. när kommer ni till Thailand? Sätt er och skissa lite vad ni vill se, göra och vill få ut av er resa?

Hej!! Då var det dags att uppdatera läget. 😉

Vi kommer att stanna i Bangkok i 4 nätter och boendet är bokad vi kommer därefter ta bussen till pattaya. Men innan jag bokar pattaya boendet så ville jag kolla med er innan. Har själv tänkt stanna där 4 nätter..räcker det eller är det för mycket eller lite? Vi kommer sen åka vidaretill nån närliggande Ö..

Trevlig helg! 🙂

carlsberg
                Participant

@Alsopranos wrote:

Vi kommer att stanna i Bangkok i 4 nätter och boendet är bokad vi kommer därefter ta bussen till pattaya. Men innan jag bokar pattaya boendet så ville jag kolla med er innan. Har själv tänkt stanna där 4 nätter..räcker det eller är det för mycket eller lite? Vi kommer sen åka vidaretill nån närliggande Ö..

Trevlig helg! 🙂

Det beror ju på hur ni upplever pattaya och med vilken inställning ni åker dit 🙂
                  Själv blev jag fast där 3 år så se upp.

Koh Samed rekommenderas varmt som en relax/retreat ö.
                  Alltså igen direkt party ö. Men mycket trivsam.

Haha oh fan. Jag förstår men meningen med resan är att inte fastna på en plats för länge, så 4 nätter i pattaya duger tror jag. Sen vidare till Koh Samet och efter det Koh Samui och Phangan. Har vi missat något? Phuket är uteslutet..

carlsberg
                  Participant

@Alsopranos wrote:

Haha oh fan. Jag förstår men meningen med resan är att inte fastna på en plats för länge, så 4 nätter i pattaya duger tror jag. Sen vidare till Koh Samet och efter det Koh Samui och Phangan. Har vi missat något? Phuket är uteslutet..

Ni kan ju ta en kulturresa på 2 dagar till Ayutthaya när ni ändå är i bangkok.

En del av UNESCOs världsarv. Är faktiskt ganska häftigt att uppleva själv.
                    Från Don Muang tar det cirka 50min till Ayutthaya.

https://www.google.se/search?q=gamla+tempel+i+ayutthaya&biw=1093&bih=534&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCYQsARqFQoTCJjL19umpcgCFYJOjgodz2MEXg

moolek
                    Participant

@Alsopranos wrote:

Emellan Pattaya och Koh Samed finns Utapao flygplats, därifrån kan ni flyga direkt till Koh Samui. Smidigt att inte behöva åka upp till Bangkok för det.

Kan vara värt att boka lite i förväg, priserna kan gå upp när man kommer nära resetillfället i högsäsong.

Shovel78
                      Participant

@carlsberg wrote:

@Alsopranos wrote:

Trevlig helg! 🙂

Det beror ju på hur ni upplever pattaya och med vilken inställning ni åker dit 🙂
                        Själv blev jag fast där 3 år så se upp.

Koh Samed rekommenderas varmt som en relax/retreat ö.
                        Alltså igen direkt party ö. Men mycket trivsam.

Dom har rivit reggae baren på höjden före Sai Keaw beach (vid statyn) tyvärr 🙁 . Fast Naga finns ju kvar :cheers:

moolek
                        Participant

@Shovel78 wrote:

Dom har rivit reggae baren på höjden före Sai Keaw beach (vid statyn) tyvärr 🙁 . Fast Naga finns ju kvar :cheers:

Ja, det gjordes i sommar.
                          Men P’Nana som hade stället har öppnat nytt 50m från 7/11 på huvudgatan.
                          Den talangfulla personalen på Reggae finns delvis kvar på Samed Daeng. Annars finns det talang på Island Bar, Cafe Amsterdam eller som du nämner Naga.

Många av dem som jobbar på Samed Deang, Island Bar och Cafe Amsterdam brukar hamna på Naga efter stängning, så kan vara värt ett besök framåt småtimmarna…. 🙂

Nu är det så att resan börjar närma sig, och man har ännu inte kommit fram till en bra rutt.

Måste nämna att den 23e januari kommer man befinna sig på phangan under fullmoon party.

Bangkok – Pattaya – Samet – Ko Chang tillbaka till Bangkok för att åka till Samui..

Är vad jag kommit fram till, vad tycker ni?

Viewing 15 reply threads
                      • You must be logged in to reply to this topic.