Hem Forums Att bo i Thailand Hälsa, Fritid & Sjukvård Dengue i Thailand 2013

Viewing 4 reply threads
  • Author
      Thaisambo
      Participant
        Birger
        Participant

Någon som vet vilka områden som ev. är smittofria? Jag har hört att vissa områden i Isaan är fria från Dengue, men jag vet inte.

Thaisambo
          Participant

Jag har letat lite efter utbredningsrapporter, hittade denna från den 13 maj 2013. Men det kan ju finnas färskare rapporter.

Från denna drygt en månad gamla rapport:

Most of Thailand’s patients and deaths were found in the southern region, followed by the northeastern region.

Report on recent Dengue Fever cases in Thailand as number for 2013 reaches 26,000
            (Utgivare är något som heter trpical medical bureau)

Det finns länkar till mer information på sidan.

Nille
            Keymaster

Symtom av denguefeber är huvudvärk, ryggsmärtor och blodsprängda ögon.

Små hudblödningar kan ske från armhålor och händer. Symtomen brukar vara i 6–7 dagar. Även mildare symtom kan förekomma som lätt kan misstas för en vanlig influensa. Smärre hudblödningar, framför allt på händer och fötter, kan också ses. I vissa fall, vid förnyad smitta eller när små barn är smittade, kan patienten drabbas av hemorragisk dengue, med mera uttalade blödningar i inre organ och från matsmältningskanalen. Detta är en mycket allvarlig komplikation som kan orsaka en livshotande blödningschock

wiki – denguefeber

Riktigt otrevlig sjukdom från en mygga som är dagaktiv, använd myggmedel säger de !Här finns inga myggor i Isaan ,vi har ju inget vatten så alla myggor har dött . Detta trots regnperioden .. Stort problem är det nu i stora delar av Isaan , inget kommunalt vatten i flera stora kommuner och städer runt Korat .. 🙁

Viewing 4 reply threads
          • You must be logged in to reply to this topic.