Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Driva företag i Pattaya

Viewing 7 reply threads
  • Author
    Posts
    • #390308

      Hej!

      Just nu står jag helt handfallen ……

      Jag bodde tidigare i Thailand (Pattaya) då mina 2 töser gick på Regents School fick jag ett studentvisum. Nu tänkte jag och min nya sambo åka ner till Pattaya och stanna ett år.

      Då flickorna stannar hemma behöver jag något att göra och tänkte då driva en bar.
      Vad behöver jag då? (Förutom pengar)
      Jag ser det som en självklarhet att jag får åka in på ett business visa om jag KÖPER en bar?
      Hur är det med min sambo? Får han följa med eller måste vi gifta oss?
      Jag behöver inte jobba utan vill bara ha möjlighet att övervaka den, blir det lättare då?

      Åker ner om ca 1 månad för att kolla på boende och visa sambon runt. Är det lättast att man haffar en advokat på plats? Och är det ganska lätt eller är detta något som kommer ta ett år att genomföra?

      Kan man fortfarande göra visa-runs till singapore/malaysia och få obegränsat med 3 månadersvisum eller är det ändrat?

      Mvh
      Helena

    • #455144
      stgrhe
      Participant

        Några korta svar:

        – Nej, du kan inte få businessvisum bara för att du köper en bar. Du behöver först bilda ett bolag och anställa minst fyra thailändare per utländsk medarbetare. Du kan dock resa in i landet på ett turistvisum och på plats ordna bolagsköpet, söka arbetstillstånd och ändra status på uppehållstillståndet.

        – En utländsk medborgare kan inte få tillstånd för alkoholförsäljning, det måste vara en thailändsk medborgare som söker licensen.

        – Även om du inte aktivt driver baren behöver du ha arbetstillstånd om du skall stå som firmatecknare i bolaget.

        – Om du beviljas arbets- och temporärt uppehållstillstånd kan din make, ej sambo, söka Non-Immigrant visum typ O med multipla inresor baserat på familjeanknytning. Det blir ett ettårsvisum som ger 90 dagars uppehållstillstånd vid varje inresa. Han måste således göra “visa runs” var tredje månad. (OBS! Detta gäller om han är under 50 år; 50+ ger istället möjligheten att söka Non-Immigrant O-A visum).

        Göran

      • #455145
        Nille
        Keymaster

          Har du redan en säck pengar varför hälla dem ner i ett svart hål?

          Jag har svårt att se ditt inlägg som speciellt seriöst.

        • #455146

          @hillepille wrote:

          Hej!

          Just nu står jag helt handfallen ……

          Jag bodde tidigare i Thailand (Pattaya) då mina 2 töser gick på Regents School fick jag ett studentvisum. Nu tänkte jag och min nya sambo åka ner till Pattaya och stanna ett år.

          Då flickorna stannar hemma behöver jag något att göra och tänkte då driva en bar.
          Vad behöver jag då? (Förutom pengar)
          Jag ser det som en självklarhet att jag får åka in på ett business visa om jag KÖPER en bar?
          Hur är det med min sambo? Får han följa med eller måste vi gifta oss?
          Jag behöver inte jobba utan vill bara ha möjlighet att övervaka den, blir det lättare då?

          Åker ner om ca 1 månad för att kolla på boende och visa sambon runt. Är det lättast att man haffar en advokat på plats? Och är det ganska lätt eller är detta något som kommer ta ett år att genomföra?

          Kan man fortfarande göra visa-runs till singapore/malaysia och få obegränsat med 3 månadersvisum eller är det ändrat?

          Mvh
          Helena

          behöver jag något att göra och tänkte då driva en bar.

          Tänk en gång till innan du köper/hyr en bar. 🙂

        • #455147

          Jag fattar inte varfor detta med att driva bar/restaurant ar sa lockande. I Sverige ar jattetufft att etablera sig inom restaurang varlden, De flesta banker vagrar lana ut pengar…. for de vet att framtida konkurs bara ar en tidsfraga.
          Sa varfor tro att de ar sa mycket enklare i Thailand?
          Jag ser varje manad hoppfulla thaiare som bygger och oppnar. 3 manader senare…. vantarna i bordet.
          Den enda iden som jag tror ar hel ratt ar att hyra ut studentlagenheter. Javiss oglamourost …inte en bar vid beachen… dar man sitter och slappar medan pengarna rullar in.
          Utan satta sig i inlandet och vara vaktmastare.
          Hitta mark nara nytt universitet, bygga billiga rum.
          Planerar att gora det sjalv som ett komplement till var firma.

        • #455148

          Jag vill bara få ett enkelt visa och trodde det kunde vara en väg! Vi vill inte vara hemma i Sverige under vintern. Kan man fortfanande göra visa runs var 3:e månad så gör jag hellre det. Fick dock höra att man bara kan göra det 1 gång?

        • #455149
          Illuvatar
          Participant

            Skaffar du ett 1-årsvisum så kan du göra ett visa-run var 3:e mån till sammanlagt 15 mån.

          • #455150

            Varför jobbar inte du bara hemifrån? Det gör jag =)

        Viewing 7 reply threads
        • You must be logged in to reply to this topic.