Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Föra över 500 000 thb, till Sverige?

Viewing 7 reply threads
  • Author

Tänkte föra över 500 000 thb till Sverige, kommer svenska banken att ställa massa frågor, och ställa till med tjafs? Allt har gått rätt till, arbetar och betalar skatt i Thailand sedan länge, men vill helst göra det så smärtfritt som möjligt.

Skall man växla till SEK här, eller låta svenska banken växla till SEK därhemma, vad blir mest fördelaktigt?

Något mer man skall tänka på?

Hemska Sven
      Participant

Din Thaibank kommer säkert att behöva se alla papper om du ska få föra ut pengarna. Din svenska bank borde bara bli tacksamma?

@Hemska Sven wrote:

Din Thaibank kommer säkert att behöva se alla papper om du ska få föra ut pengarna. Din svenska bank borde bara bli tacksamma?

Ja, Thaibanken är en sak men jag tänkte på framförallt svenska banken, kommer de vilja se kontoutdrag, utdrag från skatteregister osv, ingen som har fört över pengar från Thailand till Sverige på detta forum??

Och någon som har något tips om man sakll växla innan man skickar pengarna, eller om man skall låta dem växla i Sverige?

Anders99
        Participant

Ace,

Varför skulle en svensk bank bry sig? Nej, det behöver du inte tänka mer på. Alla överföringar som överstiger 150000:- rapporteras in men det drabbar inte dig.
          Jag har själv skickat liknande belopp som du nämner och jag lät min thai bank skicka sek till sverige. Vet inte om det var bra eller dåligt för mig men det var smidigt.

Mvh,
          Anders

Rz-Chackpong
          Participant

Jag har gjort detta många gånger, även hjälp andra att föra över.

Generellt;
            Om summan är betydande så vill banken i SE se verifikationer om du normalt sett inte har en större omsättning på ditt SE konto.

I mitt fall så har jag fått förfrågningar från banken i SE när det gäller stora summor men inte vid mindre överföringar, jag har även fått från skattemyndigheterna.

Vänner har fått förfrågningar om verifikationer (senast förra veckan, stort belopp), där banken vill se pengarnas ursprung, även fast det är glasklart så dröjer banken med transaktionen i SE.

Får du en förfrågan så är det väl bara att visa upp arbetstillstånd och lönebesked för SE banken om de frågar (är du skattskyldig i SE?).

Rz

songsam
            Participant

Enklast är att göra överföringen via internetbanken, beloppsgränsen är 1 milj baht per överföring. Vilken valuta du skickar bestämmer du själv, gjorde en liknande överföring för ett par dagar sen, 3-5 dagar sen finns pengarna på kontot i Sverige.

@Rz-Chackpong wrote:

Jag har gjort detta många gånger, även hjälp andra att föra över.

Generellt;
              Om summan är betydande så vill banken i SE se verifikationer om du normalt sett inte har en större omsättning på ditt SE konto.

I mitt fall så har jag fått förfrågningar från banken i SE när det gäller stora summor men inte vid mindre överföringar, jag har även fått från skattemyndigheterna.

Vänner har fått förfrågningar om verifikationer (senast förra veckan, stort belopp), där banken vill se pengarnas ursprung, även fast det är glasklart så dröjer banken med transaktionen i SE.

Får du en förfrågan så är det väl bara att visa upp arbetstillstånd och lönebesked för SE banken om de frågar (är du skattskyldig i SE?).

Rz

Ungefär hur mycket är:

“betydande summor”?

“stora summor”?

och

“mindre summor”?

Nej, inte skattskyldig i SE

Jag har själv skickat liknande belopp som du nämner och jag lät min thai bank skicka sek till sverige. Vet inte om det var bra eller dåligt för mig men det var smidigt.

Viewing 7 reply threads
          • You must be logged in to reply to this topic.