Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Byråkrati & Myndigheter › Frågor om Uppehållstillståndskort !
- This topic has 40 replies, 11 voices, and was last updated 7 years, 6 months ago by
Thaikonsult.
-
AuthorPosts
-
-
25 September, 2015 at 1:23 pm #395009
Hej på er !
I väntan på svar från migrationsverket, så hinns det med att funderas på en hel del saker.
Startar därför en frågetråd angående UT-Kortet-
Det är väl max giltligt så länge som frugans pass är ?
Vad händer sedan ?
Måste man ansöka om nytt UT-kort då ?
Om man har lång tid kvar på passet kanske man skall ansöka om svenskt medborgarskap ?
Måste man fortfarande vänta 4 veckor efter beslut för att få det skickat till ambassaden ?
Fyll gärna på om ni har flera frågor rörande UT-kortet !
/carlsberg
-
25 September, 2015 at 2:39 pm #491066
När man får UT så får man ju oftast det i 2 år och då kan ju UT-kortet max gälla i 2 år…
När man sedan får PUT gäller UT-kortet i max 5 år oavsett hur långt kvar det är på passet…
-
25 September, 2015 at 3:10 pm #491067
Svenskt medborgarskap kan hon tidigast få efter tre år, förutsatt att hon har PUT och
bor tillsammans med en svensk medborgare sedan minst två år.
Annars är det fem år som gäller!
//Magnus -
25 September, 2015 at 3:30 pm #491068
Uppehållstillståndet/Uppehållstillståndskortets giltighetstid har ingenting med giltighetstiden för eventuellt pass att göra, Hur detta fungerar varierar starkt mellan olika nationaliteter, men ifråga om tredjelandsmedborgare är giltihetstiden för uppehållstillståndskortet vara densamma som för det UT som bevillats, i regel 2 år.
Har PUT beviljats, dvs uppehållstillstånd “tills vidare” äsätts uppehållstillståndskorten normalt en giltighetstid på 5 år, sen måste det förnyas. Det är samma som gäller för ID-kort. svenskt pass m m.Som en “pikant” detalj kan väl nämnas att vi fick problem vid utresan från Sydkorea 2011 (om jag minns årtalet rätt) därför att sambon visserligen hade PUT på Sverige, men det var på svenska och på platsen där de väntade sej ett slutdatum så stod det “tills vidare”. Totalt obegripligt för incheckningen, men jag var med och tillsammans med mitt svenska pass så räckte minförsäkran att vad som stod där var (på engelska) “forever” annars hade de väl varit tvungna att tillkalla svensk-koreansk tolk för att få klarhet i vad det stod…. Absolut ingen trevlig situation att hamna i – man kan missa planet på sånt bara för att resedokumenten och behörigheten till destinationen är skrivna på något underligt, obekant språk.
Annars höll sambon på att bli nekad incheckning för utresan till Sydkorea också…. De påstod att thailändare måste ha visum för att få resa in i Sydkorea – som tur var hade jag kollat detta i förväg och visste att det var fel – thailändare får besöelka Sydkorea på visumfri inresa 90 dagar bara de inte avser att arbeta där. Men der tog skrämmande lång tid för incheckningen på Arlanda att hitta den texten i det reglemente som de annars har tillgång till online på flygplatserna. En skrämmande upplevelse – vi som reser på svenska pass ser inte mycket av det krångel och besvär som tredjelandsmedborgare uppenbarligen råkar ut för när de ska resa nånstans, Den erfarenheten var ett mycket starkt skäl till att se till att sambon fick svenskt pass snarast möjligt. Svenska pass är för övrigt sjätte tillgängliaste pass i världen när det gäller att resa mellan olika länder – etta är amerikanskt pass. Detta enligt en undersökning jag såg häromåret. Så detta är ett helvete vi svenskar inte ser så mycket av.
Man kan tycka att det är oansvarigt av Migrationsverket att utfärda PUT på svenska…. Det är globalt sett ett mycket smalt och udda språk. Tur att jag var med och att de efter en del palaver accepterade min försäkran – hade hon rest ensam vet man inte hur det gått.
Beträffande svenskt medborgarskap är det andra regler som gäller, det har inget med UT att göra utan beror av bland annat varifrån man kommer (t ex nordisk medborgare), ev relatio/anknytningn till svensk medborgare m m.
Se information på Migrationsverkets hemsida:
lSå ansöker du om svenskt medborgarskap
Min hustru, som är tredjelandsmedborgare (Thailand), fick UT första gången 2008 och blev svensk medborgare 2013. Det gick snabbt, 10-12 dagar från insändandet av ansökan tills beslutet kom.
Men jag har förstått att det finns de som fått vänta 3-4 månader på beslut efter ansökan.
Haka inte upp er på passets giltighetstid – detta har ingenting med det här med uppehållstillståndskort/svenskt medborgarskap att göra!
Men självklart bör man ha ett gällande pass om man planerar en utlandsresa.
-
25 September, 2015 at 4:38 pm #491069
När man söker Uppehållstillstånd första gången kan man Aldrig få tillstånd längre än passets giltighetstid. Har man 11 mån kvar på passet, får man 11 mån UT. Vid förlängning däremot spelar det ingen roll.
-
25 September, 2015 at 5:32 pm #491070
@PathumThani wrote:
När man söker Uppehållstillstånd första gången kan man Aldrig få tillstånd längre än passets giltighetstid. Har man 11 mån kvar på passet, får man 11 mån UT. Vid förlängning däremot spelar det ingen roll.
Korrekt. :thumbleft:
-
26 September, 2015 at 2:45 am #491071
@PathumThani wrote:
När man söker Uppehållstillstånd första gången kan man Aldrig få tillstånd längre än passets giltighetstid. Har man 11 mån kvar på passet, får man 11 mån UT. Vid förlängning däremot spelar det ingen roll.
Då borde det alltså om jag tolkar dig rätt nu, innebära att om man får PUT direkt på första ansökan så är det 5 års giltlighet på kortet som gäller ?
-
26 September, 2015 at 3:26 am #491072
Det där är nog snarare en hopblandning av regler för svenska uppehållstillstånd och tillämpningen av thailändska besöksviseringar, där uppehållstillståndet för besök sätts med ledning av passet vid inresan. Exempelvis thailändskt bosättningstillstånd (Residence Permit) är inte ett besöksvisum och har inget med passets giltighetstid att göra.
Schengenvisering sätts med ledning av passets giltighetstid, men jag kan inte påminna mej ha sett något sådant i samband med nationell visering (uppehållstillstånd för besök, D-visering och dylikt).
Det är stor skillnad på olika länders tillämpningar av den internationella nomenklatura, som togs fram i början av 1950-talet, den s k “Stammboken”, där man tog fram vilka beteckningar som skulle användas och för att normera olika länders beteckningssystem för olika tillstånd. Syftet var och är fortfarande att det ska vara begripligt mellan olika länder vad de olika tillstånden innebär.
Migrationsverket använder fortfarande beteckningar enligt “Stammboken” för att i kodform redovisa beslutsgrunder i sina beslut.
Vi har pratat om “Stammboken” tidigare på forumet och vad dekryptiska beslutskoderna egentligen innebär, men det var ett tag sen.
Men här tror jag det är en sammanblandning av svenskt och thailändskt system. Lite otydligt att vi pratar om det svenska systemet, men det framgår av att vi använder termen “uppehållstillståndskort” här. Motsvarande finns inte i det thailändska systemet och en av anledningarna till att ha ett uppehållstillståndskort är att man inte ska behöva förnya kortet bara för att man skaffat nypp pass, t ex för att det befintliga passet gått ut.
Passets och uppehållstillståndets giltighetstider är härigenom frikopplade från varandra – det var lite bökigt tidigare när uppehållstillståndet bestod av en lapp som klistrades in i passet.-
14 May, 2017 at 5:21 am #588270
Jo hejsan!
Nu är det så att jag flyttade till Sverige 1986 och har kvar mitt thailändska medborgarskap. Kvar har jag även mitt permanenta uppehållstillstånds “klistermärket” i passet med. Jag kom till Thailand i slutet av 2012 och planerar åka tillbaka till Sverige snart. Så min fråga är, eftersom det är i kort format som gäller. Hur får jag det?
Till svenska ambassaden för att få det?! Hur går jag till väga? Snälla hjälp mig! Vägleda mig! Jag har varit in på deras hemsida men lyckades inte bli klokare. Jätte tacksam för råd och hjälp 🙏
Vanida-
4 December, 2018 at 11:04 pm #590368
Kontakta ambassaden så hjälper de dig.
Med vänlig hälsning Thaikonsult
-
-
-
26 September, 2015 at 4:25 am #491073
@carlsberg wrote:
@PathumThani wrote:
När man söker Uppehållstillstånd första gången kan man Aldrig få tillstånd längre än passets giltighetstid. Har man 11 mån kvar på passet, får man 11 mån UT. Vid förlängning däremot spelar det ingen roll.
Då borde det alltså om jag tolkar dig rätt nu, innebära att om man får PUT direkt på första ansökan så är det 5 års giltlighet på kortet som gäller ?
Precis, det är endast när Uppehållstillståndet är tidsbegränsat som det inte kan överstiga passet giltighetstid. PUT vid första ansökan ger ett kort som är giltigt i 5 år, sen blir det ett besök på Mig. för nytt foto och fingeravtryck igen.
-
26 September, 2015 at 6:05 am #491074
@PathumThani wrote:
@carlsberg wrote:
@PathumThani wrote:
När man söker Uppehållstillstånd första gången kan man Aldrig få tillstånd längre än passets giltighetstid. Har man 11 mån kvar på passet, får man 11 mån UT. Vid förlängning däremot spelar det ingen roll.
Då borde det alltså om jag tolkar dig rätt nu, innebära att om man får PUT direkt på första ansökan så är det 5 års giltlighet på kortet som gäller ?
Precis, det är endast när Uppehållstillståndet är tidsbegränsat som det inte kan överstiga passet giltighetstid. PUT vid första ansökan ger ett kort som är giltigt i 5 år, sen blir det ett besök på Mig. för nytt foto och fingeravtryck igen.
Tack för klargörandet !
Tror ju i och för sig att efter 5 år med SFI och PUT-kort, så är det nog dags att ha ansökt om medborgarskap eller ? 🙂
-
26 September, 2015 at 6:46 am #491075
Absolut, det håller jag med dig om. Min fru har fortfarande bara sitt Thai-medborgarskap, men det är bara därför att vi är lata 🙂
-
26 September, 2015 at 9:29 am #491076
Är ni verkligen säkra på att den som beviljas ett 2-årigt svenskt uppehållstillstånd för bosättning verkligen får den tiden reducerad i uppehållstillståndskortet bara därför att det är mindre än två års giltighetstid kvar på passet?
Ett thailändskt pass går ju att förnya på thaiambassaden i Stockholm och detsamma gäller numera även thailändskt ID-kort (medborgarkortet).
Finns det verkligen något sådant exempel? Jag har letat lite, men hittade inte mer än att passet ska vara giltigt vid inresan till Sverige och visas upp tillsammans med uppehållstillståndskortet.
Innan uppehållstillståndskortet kom skulle man vid utbyte av hemlandspass så snart som möjligt efter bytet ta sig till någon av Migrationsverkets tillståndsenheter för att få ett nytt tillståndsmärke inklistrat i passet.
Känner faktiskt inte igen den beskrivningen, å andra sidan har jag heller inte sett någon som sökt UT till Sverige, som gjort detta med ett hemlandspass med mindre än två års giltighetstid kvar.
Men det är helt riktigt att hemlandspasset måste vara gällande för att däri införda tillstånd, stämplar m m (tillägg) ska vara gällande. Men uppehållstillståndskortet är ju inte inklistrat i passet och det behöver inte förnyas bara för att man byter ut hemlandspasset.
Jag är frågande inför resonemanget och det vore bra med en källa på det.
Fem års giltighetstid är annars normalt på den här typen av handlingar, ID-kort, pass (även svenskt), uppehållstillståndskort m m. Ett undantag är svenskt körkort, som har tio års giltighetstid (thailändska körkort gäller fem år liksom även thailändskt ID-kort och pass).
Uppehållstillståndskort infördes i Sverige i maj 2011, men naturligtvis bytte man ju inte ut alla tillståndsmärken på en gång – det gjordes successivt efter hand som de som hade tillståndsmärken bytte hemlandspass och kom till Migrationsverket för att få nytt tillståndsmärke inklistrat. Då fick de ett uppehållstillståndskort istället! Källa: Uppehållstillståndskort (UT-kort) (skriven av Sveriges generalkonsulat i S:t Petersburg, men det är generell information om historiken).
De första femåriga uppehållstillståndskorten (för PUT-innehavare) som utfärdades i Sverige är med andra ord fortfarande gällande och behöver inte bytas förrän tidigast i maj 2016.
Själva bytte vi hemlandspass i november 2011 (5 år sånär som på knappt 4 månaders kvarvarande giltighetstid) och fick då uppehållstillståndskort, som dock inte blev kvar så länge då hustrun blev svensk medborgare 2013 – och då drogs uppehållstillståndskortet in!
Ni får förlåta, men det känns som om slutsatsen som dras om att giltighetstiden för ett svenskt UT skulle vara begränsat av passets giltighetstid kommer från den tid då vi fortfarande använde inklistrade tillståndsmärken i hemlandspassen. Men det som gällde då var att man skulle ta sej till en av Migrationsverkets tillståndsenheter för att få ett nytt tillståndsmärke inklistrat efter byte av hemlandspass – inte att man behövde ge in en ny ansökan om UT!
Och det är inte mer än drygt fyra år sen systemet med uppehållstillståndskort infördes.
-
26 September, 2015 at 9:43 am #491077
Scrolla ner lite här, Thaisambo. Sedan var anledningen till UT-korten att stickerna som fanns innan var lätta att förfalska, och dessutom försvann det en massa stickers från exempelvis ambassader av okänd anledning.
Det var inte för att man skulle slippa få en ny sticker när man bytte pass. -
27 September, 2015 at 2:35 am #491078
Handel med falska tillståndsmärken är inget jag vet nåt om, Men med tanke på den omfattande närvaron av “hjälpsamma” människor runt Amarin Tower var det säkerligen en begärlig handelsvara,
Införandet av uppehållstillståndskort var för övrigt gemensamt inom EU och gjordes ungefär samtidigt i samtliga medlemsländer. Det framgår av referenslänken jag gav tidigare till det svenska konsulatet i S:t Petersburg.
I övrigt har Du inte lämnat någon som helst referensinformation om att svenska uppehållstillstånd för bosättning skulle sättas efter passets giltighetstid och i så fall när det skulle varit fallet.
Quota hellre den text Du syftar på, “scrolla upp” bäddar för förväxlingar och missförstånd om vad Du egentligen syftar på. Tvåårigt första UT för bosättning har funnits ett bra tag liksom anvisningen att vända sig till ett av Migrationsverkets kontor för inklistring av nytt tillståndsmärke vid byte av hemlandspass (före maj 2011), men jag vet inte när det infördes. Det är i varje fall före mitten av 2000-talet då jag först började titta på det här (då för att hjälpa min bror som träffat en thailändska, som han gifte sej med 2006). Men frågan om detta bosättningstillstånd skulle begränsas i tiden av passets giltighetstid kom överhuvudtaget aldrig upp.
Om detta Du säger vore korrekt så innebär det att ni skulle ha avkrävts en ny UT-ansökan i samband med att hon bytte hemlandspass, men det har Du inte sagt nåt om. Och på Migrationsverkets hemsida har jag inte sett något annat än att man skulle åka till något av Migrationsverkets tillståndskontor för att få nytt tillståndsmärke inklistrat i passet.
Tillståndsmärkena upphörde att gälla den 20 maj 2015, se Migrationsverket: Uppehållstillståndskort
Uppehållstillstånd för bosättning har – utan närnare undersökning – efter kriget meddelats sedan åtminstone 1949, då Olof Palme gifte sig i skenäktenskap med tjeckiskan Jelena Rennerova. På den tiden gällde dock att både utrese- och inresetillstånd krävdes för förflyttningar mellan länderna i Europa – det var säkert ingen enkel sak att genomföra på den tiden!
Så frågan till Dig kvarstår: När skulle uppehållstillstånd för bosättning ha varit kopplat till passets giltighetstid? Det finns ingen information om en sådan koppling i den information jag kan överblicka för de senaste tio åren och ingenting om att nytt uppehållstillstånd skulle behöva sökas när man byter hemlandspass.
Ifall det skulle vara så att tillståndsmärket i passet i något fall skulle ha fått ett datum som satts lika med passets sista giltighetsdag så ska man minnas att själva uppegållstillståndet är ett beslutsdokument som förvaras i original hos Migrationsverket.
Men det Du säger går helt enkelt inte ihop med Migrationsverkets gamla anvisningar från tillståndsmärkets tid (åtminstone sen mitten av 2000-talet), där sägs bara att man vid byte av hemlandspass ska ta sej till ett av migrationsverkets tillståndskontor för att få ett nytt tillståndsmärke inklistrat. Ingenting om att en ny ansökan om UT skulle behöva göras pga detta med passets giltighetstid.
Det gör att det Du säger blir dunkelt och oklart. Du måste kunna visa på referensinformation för detta.
-
27 September, 2015 at 4:51 am #491079
Dokument du ska skicka med:
kopior av de sidor i ditt pass som visar personuppgifter, giltighetstid, utfärdandeland, namnteckning och om du har tillstånd att bo i andra länder än ditt hemland.
Om ditt pass är på väg att gå ut bör du förlänga det eftersom du inte kan få tillstånd för längre tid än ditt pass är giltigt.
Thaisambo. Denna texten är kopierad från sidan jag länkade till. Förövrigt så har vi inte själv varit i denna situationen, då fruns pass var nytt när hon ansökte för ett antal år sedan. Sedan har jag aldrig sagt att man behöver söka nytt UT när man byter hemlandspass, det begriper jag att man inte behöver, MEN, som svar på ursprungsfrågan, och som framgår av Migrationsverkets anvisningar, söker man ett UT från hemlandet så ger dom bara dig den tid som finns kvar i passet OM tiden understiger 2 år. Pass och UT kort är två vitt skilda saker. Får man under ett år, ger det ingen rätt till folkbokföring, men det vet du. Du behöver inte blanda in Olof Palme och hans skenäktenskap i detta. Är du fortfarande inte övertygad, ring Mig. imorgon och kolla.
-
27 September, 2015 at 5:14 am #491080
Vi har varit med om det, min fru fick bara 22 månader p.g.a. passet.
Då fick hon söka förlängning ett år, sedan efter det kunde hon få 5 års förlängning. -
27 September, 2015 at 5:25 am #491081
@Super smurfen wrote:
Vi har varit med om det, min fru fick bara 22 månader p.g.a. passet.
Då fick hon söka förlängning ett år, sedan efter det kunde hon få 5 års förlängning.Tack 🙂 . Det är precis så det fungerar.
-
27 September, 2015 at 5:54 am #491082
Giltighetstid
Du får ett nytt uppehållstillståndskort varje gång du får nytt eller förlängt uppehållstillstånd. Kortet gäller lika länge som tillståndet men aldrig längre än fem år. När du behöver ett nytt uppehållstillståndskort ska du bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck igen.Om du förlorar kortet
Om du tappar bort ditt uppehållstillståndskort eller om det blir stulet ska du först anmäla det till polisen. Sedan ska du besöka Migrationsverket för att fotograferas och lämna fingeravtryck för ett nytt kort. Ta med dig en kopia av polisanmälan som du fått på posten eller på polisstationen.http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Uppehallstillstandskort.html
Med vänlig hälsning Thaikonsult
-
27 September, 2015 at 7:03 am #491083
@PathumThani wrote:
@Super smurfen wrote:
Vi har varit med om det, min fru fick bara 22 månader p.g.a. passet.
Då fick hon söka förlängning ett år, sedan efter det kunde hon få 5 års förlängning.Tack 🙂 . Det är precis så det fungerar.
Det där hände för min kompis oxå fast han fick bara lte drygt 1 år på sitt uppehållstillsståndkort så dom förlorade inte så många månader på att dom fick söka 1 år extra innan dom kunde få PUT. Men onödigt då det hade varit lättare att fixa nytt pass innan den första ansökan.
-
27 September, 2015 at 7:07 am #491084
Alla är inte så förutseende och pålästa , som tur är, det vore så trist.
-
27 September, 2015 at 7:10 am #491085
Då är väl denna tråden avslutad, grabbar. ELLER??
-
27 September, 2015 at 7:32 am #491086
Japp helt rätt.
-
27 September, 2015 at 8:06 am #491087
Nej tråden är inte avklarad ännu !
I trådstarten fanns även denna fråga :
Måste man fortfarande vänta 4 veckor efter beslut för att få det skickat till ambassaden ?
Ja alltså om någon av oss här får beslut kan det ju vara intressant att veta hur lång tid man måste vänta på att kortet kommer till ambassaden.
Kan ju faktiskt underlätta för en flygbiljettbokning för sin kära partner !
-
27 September, 2015 at 8:23 am #491088
@Jimmieboy wrote:
Det där hände för min kompis oxå fast han fick bara lte drygt 1 år på sitt uppehållstillsståndkort så dom förlorade inte så många månader på att dom fick söka 1 år extra innan dom kunde få PUT. Men onödigt då det hade varit lättare att fixa nytt pass innan den första ansökan.
@Super smurfen wrote:
Alla är inte så förutseende och pålästa , som tur är, det vore så trist.
Det kostar ju extra pengar också i och med att en ny UT-ansökan måste göras om man missat att ha koll på passets giltighetstid.
M a o är det inte bara att hämta ut nytt uppehållstillståndskort – det krävs mer.
@carlsberg wrote:
Nej tråden är inte avklarad ännu !
I trådstarten fanns även denna fråga :
Måste man fortfarande vänta 4 veckor efter beslut för att få det skickat till ambassaden ?
Ja alltså om någon av oss här får beslut kan det ju vara intressant att veta hur lång tid man måste vänta på att kortet kommer till ambassaden.
Kan ju faktiskt underlätta för en flygbiljettbokning för sin kära partner !
När man gör detta på Migrationsverget (vilket vi gjorde) blev det fotografering på deras kontor och sen kom uppehållstillståndskortet per post några dagar senare. Detta gjordes i början av november 2011 i samband med växling till nytt hemlandspass.
Men här gäller det på Bangkokambassaden. Underlaget skickas med kurirpost och jag har hört om turnaroundtider på runt två veckor till leverans. Men det är några år sen.
Med tanke på nuvarande flyktingströmmar – de ska ju också ha uppehållstillståndskort – är det nog mer. Beroende på hur gammal uppgiften om 4 veckor är så är det mycket möjligt att tiden kan ha ökat ytterligare.
Fråga på ambassaden vad de ser för turnaroundtider just nu för en fingervisning!
-
27 September, 2015 at 8:33 am #491089
Det kommer ett mejl från ambassaden i Bangkok till sökandens mejladress när uppehållstillståndskortet är klart för avhämtning på ambassaden. Nu i september tog det 11 dagar efter beslutet för kortet att komma till ambassaden.
Med vänlig hälsning Thaikonsult
-
27 September, 2015 at 9:41 am #491090
@Thaikonsult wrote:
Det kommer ett mejl från ambassaden i Bangkok till sökandens mejladress när uppehållstillståndskortet är klart för avhämtning på ambassaden. Nu i september tog det 11 dagar efter beslutet för kortet att komma till ambassaden.
Med vänlig hälsning Thaikonsult
Tack uppdateringen om det Thaikonsult !
Endast 11 dagar ? Låter ju nästan för bra för att vara sant.
Så här står det på Svenska ambassadens hemsida:Det kan ta upp till fyra veckor för uppehållstillståndskortet att tillverkas och levereras till utlandsmyndigheten. När kortet är klart och levererat till ambassaden, kan du hämta det utan tidsbokning måndag, tisdag, torsdag, fredag 8.00 – 12.00. Du måste ha ditt pass med dig. Vill du veta om ditt kort har nått ambassaden, kan du kontakta ambassaden via e-post ambassaden.bangkok-visum@gov.se.
Och med den “tur” som vi som väntar på UT just nu upplever så skulle jag inte bli förvånad om det tar just 4 veckor när det blir dags för oss.
-
27 September, 2015 at 9:50 am #491091
Väntetiden kan variera lite beroende på när handläggaren beställer tillverkningen av kortet. Våra kunder har den senaste tiden fått hämta sina kort hyfsat snabbt.
Med vänlig hälsning Thaikonsult
-
27 September, 2015 at 12:09 pm #491092
Jag läste alldeles nyss i en tråd på Facebook att Sveriges regering skulle ha beslutat att inte ta fingeravtryck på flyktingar som säger sig vara papperslösa…..
Samtidigt så har samma stat (igen läs regering) beslutat att INTE ta fingeravtryck på nytillkomna flyktingar som säger sig vara papperslösa. Regeringen har, på egen hand, utan att ens fråga oss, folket, även bestämt att helt öppna våra gränser för flyktingar från Syrien.
Källa sägs vara programmet “Uppdrag granskning”.
Det skulle kunna förklara varför det just nu går tämligen snabbt att få fram uppehållstillståndskortet på ambassaden i Bangkok.
Men är det verkligen möjligt att det är så?
Fingeravtryck är en del av den biometriska information som lagras på uppehållstillståndskortet, men går det verkligen till så här? Klart att det är positivt för TS, men man blir undrande om det verkligen är på detta vis när det gäller den pågående flyktingströmmen? Informationen är häpnadsväckande!
Nån som känner igen det?
-
29 September, 2015 at 6:59 pm #491093
@Thaisambo wrote:
Jag läste alldeles nyss i en tråd på Facebook att Sveriges regering skulle ha beslutat att inte ta fingeravtryck på flyktingar som säger sig vara papperslösa…..
Samtidigt så har samma stat (igen läs regering) beslutat att INTE ta fingeravtryck på nytillkomna flyktingar som säger sig vara papperslösa. Regeringen har, på egen hand, utan att ens fråga oss, folket, även bestämt att helt öppna våra gränser för flyktingar från Syrien.
Källa sägs vara programmet “Uppdrag granskning”.
Det skulle kunna förklara varför det just nu går tämligen snabbt att få fram uppehållstillståndskortet på ambassaden i Bangkok.
Men är det verkligen möjligt att det är så?
Fingeravtryck är en del av den biometriska information som lagras på uppehållstillståndskortet, men går det verkligen till så här? Klart att det är positivt för TS, men man blir undrande om det verkligen är på detta vis när det gäller den pågående flyktingströmmen? Informationen är häpnadsväckande!
Nån som känner igen det?
Jag tror knappast att våra fruar/sambos kan klassas som papperslösa flyktingar… De får snällt legitimera sej och lagra biometriska data på kortet, annars är de inte välkomna hit. Terrorister som vill dölja sina identiteter kan med fördel försöka (och troligen lyckas med) förstöra sina handlingar och söka asyl, men om en vacker thailändska skulle försöka göra detsamma skulle det vara deportering direkt…
En annan sakfel är att sagda biometriska data tas in vid intervjun, alltså (numera) långt innan beslut fattas och kortet tillverkas…
-
30 September, 2015 at 3:55 am #491094
@Trucker wrote:
Jag tror knappast att våra fruar/sambos kan klassas som papperslösa flyktingar…
Det var absolut inte det som det var fråga om!
Det gällde Thaikonsults upplysning om att det bara skulle ta 11 dagar från beslut om UT på Migrationsverket till dess att uppehållstillståndskort fanss tillgängligt för avhämtning på ambassaden i Bangkok (dvs mindre än två veckor.
Och frågan var “Hur är detta möjligt?” under nuvarande smått absurda flyktingtryck som vi har just nu – för även flyktingar ska väl ha uppehållstillståndskort de med.
Och så meddelar någon att svenska staten beslutat att fingeravtryck inte ska tas på “papperslösa flyktingar”, källan sägs vara TV-programmet “Uppdrag Granskning”.
Ett sådant beslut innebär ju att något uppehållstillståndskort INTE utfärdas för dessa flyktingar och därför minskar trycket på den avdelning som producerar dessa uppehållstillståndskort – det skulle vara det som möjliggör den jämförelsevis korta väntetid som Thaikonsult redovisar. 11 dagar är mycket marginellt i förhållande till de annars mycket utdragna väntetider på UT som många här redovisar.
Frågan gällde bara om någon visste mer om det här regeringsbeslutet att inte ta biometriskt avtryck (fingeravtryck) av papperslösa flyktingar och därmed utesluta dem från systemet med utfärdande av uppehållstillståndskort.
Men effekten är tydligen en mycket kort hanteringstid för utfärdande av uppehållstillståndskort i förhållande till den övriga hanteringen av UT-ansökningarna.
Att bli klassad som “papperslös flykting” är lätt – det har vi sett många exempel på genom åren under lång tid – man bränner medvetet sina ID-handlingar därför att den som ordnar resan till Sverige säger åt dom att “det blir lättare” att komma in i Sverige då. Det är gammalt. Och det var en omfattande trafik på sin tid med afrikaner. Nu år det syrier som är den stora strömmen, på flykt undan ISIS och det pågående kriget i Syrien.
Nackdelen är att det finns andra som “slinker med” på köpet bara för att komma in i Sverige utan papper föregivande flyktingstatus.
-
20 October, 2015 at 2:41 am #491095
En uppdatering !
Nu har frugan varit och hämtat sitt UT kort (igår 19:e) så det tog alltså 13 dagar från beslut för oss.
Allt faller nu på plats bit för bit :cheers:
-
20 October, 2015 at 5:16 am #491096
@carlsberg wrote:
En uppdatering !
Nu har frugan varit och hämtat sitt UT kort (igår 19:e) så det tog alltså 13 dagar från beslut för oss.
Allt faller nu plats bit för bit :cheers:
Ahh..härligt:) Grattis!
-
15 November, 2015 at 7:00 am #491097
Ny i forumet…men har efter endast 7 veckor från inlämnad ansökan om UT fått beviljat. Och frågan är då…när kan vi hämta kortet? Tar det 11 dagar? Och i såfall hur får vi reda på det?
-
16 November, 2015 at 5:04 am #491098
@Samissac wrote:
Ny i forumet…men har efter endast 7 veckor från inlämnad ansökan om UT fått beviljat. Och frågan är då…när kan vi hämta kortet? Tar det 11 dagar? Och i såfall hur får vi reda på det?
I genomsnitt tar det ca 2 veckor för att få kortet när UT är beviljad som jag förstått det…
Bara 7 veckor till beslut? För oss tog det 6 månader till kallelse för å boka intervju på ambassaden, när fick ni det undanstökat?
-
16 November, 2015 at 5:54 am #491099
Det blev klart förra veckan. 20 september lämnade vi in. Hon är gravid så det var ju prioriterat.
-
15 May, 2017 at 2:30 am #588272
MissV. Om du inte har varit i Sverige sedan 2012, så har du förlorat ditt uppehållstillstånd och måste göra en ny ansökan.
-
15 May, 2017 at 1:49 pm #588274
Sydkorea stoppar många thai som reser från Thailand. Finns mycket att läsa om det på nätet.
Anledningen är la att många åker till Korea för att jobba illegalt.
-
30 November, 2018 at 11:50 pm #590367
Bumpar tråden lite !
Min fru har ju haft PUT i drygt 1år nu.
Hennes thaipass går ut i okt-2019,
Och vi tänkte resa till thai å fira thailändska nyåret i april 2019.När vi då kommer tillbaka är hennes thaipass bara giltligt 5 månader. Är det är det något problem vid inresa till Sverige ?
-
17 December, 2018 at 3:46 am #590375
Du som vill att Migrationsverket ska skicka UT kortet till referenspersonen i Sverige istället för till ambassaden, ska meddela detta till Migrationsverket före de fattar beslutet om uppehållstill-ståndet och skickar in beställningen av kortet till tillverkaren.
Med vänlig hälsning Thaikonsult
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.