Hem › Forums › Resa i Thailand › Provinser och platser i Thailand › Östra › Gräsbowling, söndagar 14:30 Pattaya
- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 17 years, 4 months ago by
wickeh.
-
AuthorPosts
-
-
11 January, 2009 at 3:59 am #386305
Hej alla idrottsturister!
Idag kör vi igång Gräsbowlingen på söndagar ett tag framöver.
Vi träffas på La Chiquita 14:00 – 14:30
För er som inte vet vad Gräsbowling är så ska ni veta att alla kan delta, även om det är första gången du spelar kan du avgöra hela matchen för ditt lag, det finns det många exempel på. Reglerna är enkla och liknar dem man använder i boule. Avståndet är dock längre och man rullar kloten ett trettiotal meter. Kloten är också större och mäter ungefär 12 cm i diameter.
Det brukar bli väldigt bra stämning och i stort sett alla som varit med någon gång blir positivt överaskade och vill spela fler gånger. Det finns nog ett antal som kan intyga detta.
Det kostar 200 baht och vi brukar spela i 2-3 timmar. Det finns trevliga flickor som serverar drycker till oss. Man kan hoppa in i något av lagen om man är sen och man kan sluta tidigare än övriga, även om det är mycket sällsynt att det hänt.
Välkomna!
-
12 January, 2009 at 1:07 pm #418665
Jag har inga bilder själv, men jag har nu stulit några från slutet av september. Jag hoppas att komma över några bilder från i söndags också. Lite mer story omkring gräsbowlingen kommer också här..
Det är ett förbaskat roligt spel. Speciellt så kan tråkningarna och mobbingen efterråt bli påfrestande efter några dagar, åtminstone för de som ingår i det förlorande laget
Engelsmännen tycker ibland att det är lite jobbigt när det kommer ett gäng svenskar som tar spelet på allvar. Men det är ju för guds skull så nära en kamp på liv och död som man kan komma! Man måste ju skrika ut sitt missnöje och jubla ut sin glädje lite mest hela tiden och trakkasserierna av motståndarna kan bli lite livliga emellanåt. Särskilt livat blir det efter ett tag när vår servitris sammanlagt sprungit ett marathonlopp för att hämta öl och andra alkoholhaltiga drycker till oss. Vi svenskar skriker och livar upp begravningsstämmningen som råder när de te- eller vattendrickande engelska bowl-nördarna i vita hattar spelar. Personalen och ägarna älskar oss för att vi livar upp stämmningen lite!
Det finns en hel del engelsmän som går dit och spelar och bara dricker två st vatten under fem-sex timmar. Vi svenskar har i alla fall förståelse för ägarnas svåra ekonomiska situation och vi gör vad vi kan för att dricka dem ur deras problematiska situation.
Det har förekommit en del saker på bowlingbanan… Ett gäng engelsmän tyckte vi lät lite mycket och de började stirra irriterat på oss i stället för att koncentrera sig på sitt eget spel. Deras spelstandard sjönk därmed ytterligare. Vi var ju inte dummare än att vi märkte hur det låg till och att de började bli uppenbart irriterade och vi tog tillfället i akt för att ha ännu roligare, vi började ojja oss än mer, nu även över det som hände på deras bana, eller åtminstone så lät vi lite extra när de gjorde misstag, även om vi råkade titta åt ett annat håll än deras bana när de började stirra mot vårat håll… Till slut kom ägaren ut och pratade med mig och han sa att de andra gästerna tyckte att vi var störande, men han sa också att det inte gjorde så mycket eftersom vi alltid är så bra gäster. Han gick och pratade med dem också, när de sedan slutat spela och tittat ett tag på vårt spel så insåg de hur himla kul vi hade och de bjöd faktiskt oss på en runda öl.
Jag överhörde en konversation en gång. Det kom in några karlar och frågade ägaren om det var någon stor tävling på gång eller vad det var som försiggick inne på planen , svaret var: Nej det är bara Svenskarna som är här.
Jag lägger med två egenhändigt stulna bilder från i slutet av september.
Gräsbowling kräver precision och timing, det gäller att komma så nära den vita som möjligt…
[attachment=0:1q1zwcz5]11.JPG[/attachment:1q1zwcz5]
Koncentrations- och motoriskt krävande, det är inte så enkelt att hålla i ölen samtidigt som man spelar…
[attachment=1:1q1zwcz5]05.JPG[/attachment:1q1zwcz5]
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.