Hem › Forums › Att bo i Thailand › Hälsa, Fritid & Sjukvård › Muang Thai Life Assurance för 4900 thb om året? Täcker vad?
- This topic has 13 replies, 7 voices, and was last updated 13 years, 9 months ago by
Nille.
-
AuthorPosts
-
-
16 October, 2012 at 2:47 am #391551
Läste en diskussion på en öppen grupp på Facebook gällande försäkringar. Den tar upp Muang Thai Life Insurance som bara skulle kosta 4900 Bath om året och täcka allt. I mina ögon låter det för bra för att vara sant men har inte tid att gå på djupet – någon annan kanske har mer kött på benen?

Jag är nog inne på Rogers linje men håller tummarna för att Gunnar har rätt..
Gunnar – Jag har Muang Thai Life Insurance, betalar 4900 Bath om året, täcker allt, plus jag har 100 000 Baht på Förskringskortet, som jag fått av Försäkrings Bolaget.
about an hour ago · LikeRoger – Har kollat upp den dar Gunnar, den tacker nastan inget. Behover du vistelse pa sjukhuset tacker den inte alls. En bra forsakring ligger pa 20-25.000 baht per manad. 100.000 baht racker inte langt om du verkligen behover sjukhushjalp. Kolla med ditt bolag igen vad det egentligen e dom salt till dig. Flera harinne kan sakert intyga detta ocksa. Var valdigt forsiktig med dessa billiga forsakringar.
about an hour ago · LikeGunnar – Jag har den genom min före detta som jobbar där som Vice VD, tror inte hon lurar folk, var på sjukuset, o tog bort en Böld, visade kortet, kostade inget.Så ni får göra hur ni vill, jag har vad jag har.
-
16 October, 2012 at 3:07 am #467055
Försäkringstekniskt är detta enkelt, försäkringsbolaget sätter naturligtvis premierna så att de aldrig går med förlust på utbetalningarna.
Svenska livförsäkringsbolag får inte gå med vinst utan eventuellt överskott ska gå till försäkringstagarna som återbäring, hur det är i Thailand vet jag inte, men man kan under alla förhållanden utgå från att det absolut inte är fråga om någon “Ebberöds bank”-princip.
Det här är ett bra exempel på hur viktigt det är att gå igenom och förstå försäkringsvillkoren för att få klarhet i vad försäkringen egentligen täcker och till vilka belopp. Visst kan den “täcka allt” – men vilka takbelopp gäller då? Det ska man se upp med så att man inte tror att man har ett skydd som motsvarar förväntningar/behov.
I Sverige har vi en kontroll (Finansinspektionen har det uppdraget numera) som ska se till att vi slipper oseriösa aktörer i försäkringsbranschen, men den kontrollen kan man inte räkna med finns överallt utomlands.
Så kolla ordentligt och förefaller försäkringsvillkoren (t ex premie) rent absurda så räkna med att det är en hund begraven någonstans.
-
16 October, 2012 at 3:57 am #467056
Det går bra att ha en försäkring med mycket låg premie men att säga upp den efter att personen utnyttjar den. Till slut får man kvar de som betalar år efter år men aldrig andvänder sin försäkring.
Jag kallar dessa engångs försäkringar. -
16 October, 2012 at 4:49 am #467057
För min del får de gärna säga upp den efter den är använd. Jag vill bara veta att jag och familjen är försäkrade i det fall “shit hits the fan” liksom.
Vi skall förnya våra försäkringar nästa månad. Troligstvis stannar vi hos Bupa men är intresserad av vad det skulle kosta med ovan nämnda om man höjer upp beloppet till låt säga 500,000 thb.
-
16 October, 2012 at 5:31 am #467058
Vad är du ute efter olycksfall eller sjukförsäkring. Min erfarenhet är att det blir lättare och bättre om du väljer något av dem eller kombinerar två. En försäkring som Bupa är väl alltid bäst men kostar. Själv har jag nu valt att stå förkostnaderna själv om något händer. Problemet är väl om man vid olyckstillfället är utan medvetande. Då hade det varit skönt med ett kort i plånboken där det står att man har försäkring.
Dina barn har väl försäkring genom skolan.Min fru gjorde grundliga undersökningar när vi flyttade till Thailand och kom framtill att det finns inget riktigt bra men det slutade med två olika som vi sedan slutade med kostade för mycket samt att de vissade sig att de upphörde ganska snabbt om man utnyttjade dem. Problemet är att när du som utlänning knallar in på de privata sjukhusen tar de bra betalt för att undvika detta skaffade vi oss sjukförsäkring. Nu mera andvänder vi oss av den vanliga sjukvården det lokala sjukhuset här vi bor är bra och läkarna springer man på då och då graderar upp vi behov efter diskussion med dem. Bupa var aldrig med i konkurrensen för dyra då lägger jag heller ut de pengarna själv.
Men saknar ett kort i plånboken som säger att jag är försäkrad.
-
16 October, 2012 at 6:07 am #467059
Har aldrig hört att barnen skulle vara extraförsäkrade via skolan?
Däremot kan vi ju alla åka till lokala sjukhus om det skiter sig utan försäkringar. Och skiter det sig ordentligt kan man väl inte säga att man skall till finare sjukhus heller. Dilemma.
-
16 October, 2012 at 6:24 am #467060
min sjukforsakring kostar 5500 b var 3 manad men funkar tror den heter aie sa for mig later det orimligt att ha en fors for 5000 om aret
-
16 October, 2012 at 5:10 pm #467062
Kan du speca tro? Vad gör Aia bättre än andra .. Är seriöst intresserad att hitta en bra försäkring , 5500 per kvartal är helt ok.. 🙂
-
16 October, 2012 at 5:32 pm #467063
Killar, vi håller oss till Muang Thai Life Assurance
-
22 October, 2012 at 1:39 pm #467065
ok speca var det var pa sjukhus idag behover opereras de ville operera imorgon men villevanta 3 veckor bara lamna kortet o forsakringen betalar o jag har 800 bath var dag jag ar inlagd pa ett av dom battre privata sjukhusen i thailand allriog nagra problem
-
23 October, 2012 at 8:52 am #467066
Med Muang Thai life hörde jag att man får 2000 baht per dag om du ligger på sjukhus. (Det är ju peanuts dock om du är riktigt sjuk).
Man får dra av kostnaden för försäkringen på löneskatten tror jag med.Men 4900 baht? Jag har för mig att vi betalar 600baht / mån för Muang Thai life. Det blir 7200 / år det ju. ?
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.