Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Medier om Thailand › Nyhetsbrevet 18/7 – Är det du eller jag som tänker?
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 12 years ago by
Nille.
-
AuthorPosts
-
-
18 July, 2014 at 4:09 am #393650
Hej,
Skrev tidigare om hur jag uppfattade att nyhetssändningarna i thailand bytte inriktning. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad men man börjar lyfta fram vettiga saker och mindre trasiga kroppar, fulla munkar, och sönderknarkade brottslingar. Reflekterar över det igen och kan bara konstatera att jag står fast vid detta.

Samtidigt läser jag Tänka, snabbt och långsamt av nobelpristagaren Daniel Kahneman. Recensionen utlovar: ” Detta storverk kommer för evigt att förändra ditt sätt att tänka om hur du tänker.” Korrekt antagande. Han beskriver tydligt hur vi påverkas av allt som händer kring oss även om vi inte tror vi reflekterar över det. Precis vad alla storköpare av propaganda och reklam redan visste. Det handlar ju inte bara om reklamen utan även programmen, artiklarna och tonen. Börjar det redan i småskolan med läromedlen och skolplanen? Hemska tanke…
Bitarna faller på plats.
I Thailand har man definitivt slagit om tonen. Frågan är nu bara om det blir beständigt eller åter bara är en övergångsfas. Gult eller rött framstår som pest eller kolera i vanlig ordning, medan juntan och dess budskap framstår som vanilj i jämförelse. Bra jobbat där, de vet hur man använder media. Makten har tagit ett steg framåt och ställt sig framför barrikaderna och vi kan nog räkna med att de står kvar där ett tag. På gott och på ont. Nog en hel del lagar som skall skivas om innan man kör en ny vända, och sånt tar tid.
Forumet från veckan som gått:
Diskussioner:
+ Den omvända frågan. Hur flyttar man hem till Sverige igen? flytta-tillbaka-till-sverige-med-frun-t12969.html
+ Varning för ny scam !! Septanks bluffen – Skampris efter tömning septanks-bluffen-skampris-efter-tomning-t12971.html
+ För att spinna vidare på veckans nyhetsbrev. Andra nyheter under nytt styre? andra-nyheter-under-nytt-styre-t12793.htmlResetips:
+ Koh Panyi – en by byggd på styltor resetips-koh-panyi-en-by-byggd-pa-styltor-t12967.html
+ Bangkoks bästa shoppingcenter resetips-bangkoks-basta-shoppingcenter-t12960.html
+ Metallslottet – unik tempelbyggnad i Bangkok resetips-metallslottet-unik-tempelbyggnad-i-bangkok-t12949.htmlNyheter:
+ Många personer med turistvisum nekas inresa till Thailand manga-personer-med-turistvisum-nekas-inresa-till-thailand-t12959.html
+ Thailändsk lärare bytte betyg mot 7-Eleven-märken thailandsk-larare-bytte-betyg-mot-7-eleven-marken-t12968.html
+ Yingluck ber NCPO om tillåtelse att resa till Europa yingluck-ber-ncpo-om-tillatelse-att-resa-till-europa-t12966.htmlPassar på att önska er alla en trevlig helg!
-
20 July, 2014 at 4:10 pm #483551
“Tänka, snabbt och långsamt av nobelpristagaren Daniel Kahneman”
Jag håller på läsa den också, det finns många läsnyttiga sidor i den måste jag ändå säga. Varmt rekommendera den om man inte har ngt bättre för sig.Kostvet
-
21 July, 2014 at 5:53 am #483552
kul att du också gillar den.
man får beta av den ett kapitel i taget och det är kanske ingen kvällslektyr. jag har nog haft den igång 1 månad nu, minst :O
verkligen en intressant bok.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.