Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Medier om Thailand › Nyhetsbrevet den 1 Aug – Evolutionen, går den baklänges?
- This topic has 4 replies, 4 voices, and was last updated 11 years, 10 months ago by
li12na.
-
AuthorPosts
-
-
1 August, 2014 at 7:37 am #393692
Hej,
Ytterligare en vecka till arkivet.
Var tar tiden vägen? Känns inte som den springer långsammare iaf…
Längtar nästan tillbaks till förfädernas liv på de öppna slätterna, samlandet, samtalandet, och skrattandet. När jag läser böcker i ämnet känner jag i hela kroppen att det känns rätt. Visst livet var kortare med säkert mer kvalitativt. (Ja, det beror ju på vad man värderar förstås). Allas vår moder Eva är ca 160,000 år gammal. Ingen större skillnad på våra hjärnor nu mot för 60,000 år sedan. För 10,000 år sedan höll man ihop i små grupper om upp mot 200 stycken. Alla kände alla. Man tog hand om varandra.
[img2:hu1yfn86]http://media.npr.org/assets/img/2012/06/01/human-evolution_wide-23e1b8e7a3d02eeb594a58edb14e21f5bdc817bd-s6-c30.jpg[/img2:hu1yfn86]
Sen uppfanns pengarna och religionerna, och oj vad vi blev beroende och förslavade. Det enda vi sysslar med är att plugga fler fjädrar i hattarna och helst för lånade pengar och gärna medan vi tittar på en skärm. Tror inte vi är skapade för individualismen. Det är inte grejen liksom. Men nu är vi så inkörda att det är det enda vi hanterar. Tror det var något med att Thailand låg 50 år efter oss som lockade när jag först kom hit och föll för landet. Man brydde sig fortfarande om mamma, pappas tänder och sjuka vattenbufflar…
Ja, det var djupare än på länge. Såg They Live igår, det kanske hjälpte till 🙂 Vi kämpar vidare!
Ett axplock från veckan som gått:
Diskussioner:
– Strängare och delvis nya regler om att kunna visa ID strangare-och-delvis-nya-regler-om-att-kunna-visa-id-t13009.html
– Thaimassage dekor & inredning i SWE, eller import? thaimassage-dekor-inredning-i-swe-eller-import-t13004.html
– Att bosätta sig i Thailand under en längre period att-bosatta-sig-i-thailand-under-en-langre-period-t12141.htmlResetips:
– Phukets bästa utsiktsplatser resetips-phukets-basta-utsiktsplatser-t13007.html
– Vandra till smaragdpoolen i Krabi resetips-vandra-till-smaragdpoolen-i-krabi-t13001.html
– Koh Wai – en spartansk ö nära Koh Chang resetips-koh-wai-en-spartansk-o-nara-koh-chang-t12985.htmlNyheter:
– 2-4 miljoner färre resenärer för Suvarnabhumi i år 2-4-miljoner-farre-resenarer-for-suvarnabhumi-i-ar-t13000.html
– Thailändsk munk klagar på undermåliga “merithinkar” thailandsk-munk-klagar-pa-undermaliga-merithinkar-t12993.html
– Illegala lånehajar gripna på Phuket Illegala lånehajar gripna på PhuketTrevlig helg på er!
-
1 August, 2014 at 4:51 pm #483742
Tack för dom orden!! Det är så skönt att se att det finns andra som också tycker att vi lever heeeelt galet i vår tid. Jag tillhör nog också få som trots 33-års ålder tycker att de verkar ha haft det bättre förr. Såklart att allt inte var bra men jag tror många saker var mycket bättre. När de rikaste och “bästa” länderna toppar listor över självmordsstatistik så är det ju nåt som inte är så bra i dessa länder… Vi har också typ flest ensamhushåll i världen. Och jag tycker precis som du att det var många av dessa saker som tilltalade mig från början med Thailand. Deras mot Sverige väldigt annorlunda sätt att se saker på, att leva nära varandra, vad som är viktigt. Första gången man träffar nån i Sverige så är första frågan nästan alltid; vad jobbbar du med? Tror aldrig någonsin jag fått den frågan i Thailand…
Som sagt tack för ett fint nyhetsbrev!
/Sara
-
1 August, 2014 at 10:46 pm #483743
@Sala wrote:
Tack för dom orden!! Det är så skönt att se att det finns andra som också tycker att vi lever heeeelt galet i vår tid. Jag tillhör nog också få som trots 33-års ålder tycker att de verkar ha haft det bättre förr. Såklart att allt inte var bra men jag tror många saker var mycket bättre. När de rikaste och “bästa” länderna toppar listor över självmordsstatistik så är det ju nåt som inte är så bra i dessa länder… Vi har också typ flest ensamhushåll i världen. Och jag tycker precis som du att det var många av dessa saker som tilltalade mig från början med Thailand. Deras mot Sverige väldigt annorlunda sätt att se saker på, att leva nära varandra, vad som är viktigt. Första gången man träffar nån i Sverige så är första frågan nästan alltid; vad jobbbar du med? Tror aldrig någonsin jag fått den frågan i Thailand…
Som sagt tack för ett fint nyhetsbrev!
/Sara
Skojar du med mig? vad man jobbar med är bland det första thailändare frågar om, följt av allt för närgångna frågor kring inkomst och annat som återspeglar social status, något som i Thailand är mycket mycket viktigare än i Sverige. Diverse kommentarer som beskriver ens person (fet, smal, lång, kort, tunnhårig etc) kommenteras också friskt utan hämningar. En del säger att det är så de är i Thailand, och att de inte menar något illa men det är total BS. Nästa gång någon säger något i Thailand om din person kan man ju prova att säga något om deras kroppskomposition och se om det faller i god jord..Typ “vad du blivit fet” och så svarar du “ja du har ju kvar din grisnäsa ser jag”
-
2 August, 2014 at 2:17 am #483744
@Sala wrote:
Tack för dom orden!! Det är så skönt att se att det finns andra som också tycker att vi lever heeeelt galet i vår tid. Jag tillhör nog också få som trots 33-års ålder tycker att de verkar ha haft det bättre förr. Såklart att allt inte var bra men jag tror många saker var mycket bättre. När de rikaste och “bästa” länderna toppar listor över självmordsstatistik så är det ju nåt som inte är så bra i dessa länder… Vi har också typ flest ensamhushåll i världen. Och jag tycker precis som du att det var många av dessa saker som tilltalade mig från början med Thailand. Deras mot Sverige väldigt annorlunda sätt att se saker på, att leva nära varandra, vad som är viktigt. Första gången man träffar nån i Sverige så är första frågan nästan alltid; vad jobbbar du med? Tror aldrig någonsin jag fått den frågan i Thailand…
Som sagt tack för ett fint nyhetsbrev!
/Sara
Tack Sara. Tyvärr är det väl som så att jakten på pengar är global och sker där de finns. Thailand går i våra fotspår. Individualismen breder ut sig. På landsbygden kan man fortfarande se det gamla thailand även om det har mycket av det nya. Gamla Nätverk är fortfarande mycket viktigt, släkt, familj och byfolket.
-
2 August, 2014 at 3:08 am #483745
Om ni längtar tillbaks till flydda tider är det bara att flytta hit till en by eller småstad i Isaan. Bo här ett par år och ni får perspektiv på livet förr och nu. Jag har min uppfattning klar men det vore intressant att höra någras uppfattning av de som prövat båda dessa livsformer!
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.