Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Medier om Thailand › Nyheter › Översvämning i Pattaya efter regnstorm
- This topic has 6 replies, 4 voices, and was last updated 10 years, 9 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
18 September, 2015 at 7:28 am #394997
Efter en regnstorm i onsdags så blev omkring 400 turister och thailändare fast på Koh Larn, samt att stora delar av Pattaya blev översvämmade.
Regnstormen varade i runt 3 timmar och gjorde att motorvägen Sukhumvit låg under 30 – 40 cm vatten.
[img2:quuj9yfe]https://pbs.twimg.com/media/CPEsvjkUwAAVHhf.jpg[/img2:quuj9yfe]
Det dåliga vädret berodde på tropiska stormen Vamco som även orsakade två meter höga vågor och starka vindar i Thailandsbukten.
380 turister som var fast på Koh Larn blev tillslut räddade av fyra räddningsbåtar som kom och hämtade dem.
Översvämningen orsakade stora skador i Pattaya, mycket av arbetet som har gjorts för att renovera Beach Road blev förstört.
Källa: BangkokCoconuts
Sponsrat av: Gecko Do It – Webbyrå i Thailand -
18 September, 2015 at 10:13 am #491012
Även Aftonbladet rapporterar från Pattaya:
-
18 September, 2015 at 2:14 pm #491013
@Thaisambo wrote:
Även Aftonbladet rapporterar från Pattaya:
Det nämns dock inte så värst mycket om de som faktiskt bor där och förlorar arbetsmöjligheter/tvingas stänga på grund av vatten i butikerna osv.
Det som nämns är ju alla stackars turister som blev fast på ön.. !
Hur ser det ut hos dig Nille ? Ta båten till 7-11 eller ?
-
19 September, 2015 at 5:21 am #491014
Jag var i Bangkok och kunde bara titta på bilderna. Var lite trygg i att vi bor högt och nära skolan iaf. Var lite orolig för moppen som stod vid busstationen i norra pattaya.
Undrade om jag skulle kunna komma hem med det hade runnit undan så det gick hyfsat bra.
Min mor som har hus mitt i smeten hade 3 dm i alla rummen och en del möbler som gått sönder och elektrokik som dött. Hon nämde att en damm hade brustit och det skulle ju kunna förklara hur så mycket kunde komma så snabbt. Mycker regn och länge är ju inget nytt. Mycket jobb efteråt för de som blivit översvämmade ;(
-
19 September, 2015 at 8:41 am #491015
Vi finns ju inte så långt sydöst om Pattaya men här var det i stort sett som det brukar vara.
Vi ligger relativt högt inte så långt från Ban Phe och det vatten som kommer rinner ut där rätt omgående. Hur mycket som kom just här har jag ingen aning om.
Men det där med att en damm ska ha brustit var intressant! Det påminner mej om Ragunda, Döda Fallet och kung Chualongkorns paviljong! Samt om Vild-Hussen som ändrade Indalsälvens lopp och tömde Ragundasjön.
Det räknas som en av Sveriges värsta naturkatatrofer någonsin även om den meteorit som sägs ha skapat Siljansringen nog var ännu värre. Men den senare hör till förhistorisk tid.
Och denna damm som sägs ha brustit var nog inte i närheten av den gamla Ragundasjön – men man vet ju inte. Jag vet bara det Nille berättar om men det låter otäckt nog.
Vi var där i de trakterna kring Ragunda och tittade, våren 2011.
-
19 September, 2015 at 8:48 am #491016
@Thaisambo wrote:
Vi finns ju inte så långt sydöst om Pattaya men här var det i stort sett som det brukar vara.
Vi ligger relativt högt inte så långt från Ban Phe och det vatten som kommer rinner ut där rätt omgående. Hur mycket som kom just här har jag ingen aning om.
Men det där med att en damm ska ha brustit var intressant! Det påminner mej om Ragunda, Döda faller och kung Chualongkorns paviljong! Samt om Vild-Hussen som ändrade Indalsälvens lopp och tömde Ragundasjön.
Det räknas som en av Sveriges värsta naturkatatrofer någonsin även om den meteorit som sägs ha skapat Siljansringen nog var ännu värre. Men den senare hör till förhistorisk tid.
Och denna damm som sägs ha brustit var nog inte i närheten av den gamla Ragundasjön – men man vet ju inte. Jag vet bara det Nille berättar om men det låter otäckt nog.
Vi var där i de trakterna kring Ragunda och tittade, våren 2011.
Det skulle nog mer ha varit någon av de lokala reservoarerna tror jag.
-
19 September, 2015 at 8:58 am #491017
@Nille wrote:
Det skulle nog mer ha varit någon av de lokala reservoarerna tror jag.
Det är nog så också i verkligheten – husen står ju kvar – men det kom upp så mycket spännande associationer med den resa vi gjorde våren 2011 genom norra Sverige och ända upp till Jultomten i Rovaniemi i Finland då.
Thailändarna jag hade med mig har fortfarande den upplevelsen med sig i mycket ljust minne!
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.