Hem › Forums › Resa i Thailand › Praktiska Prylar & Finurliga Råd › Allt om flyg och flygplatser › Ta med cykel i kartong på Thai?
- This topic has 28 replies, 7 voices, and was last updated 13 years, 8 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
20 October, 2012 at 4:37 pm #391570
Jag kommer att ha som enda incheckat-bagage en kartong med cykel på 19 kg mått 144 x 76 x 18.
Kommer bara att ha en liten väska som handbagage utöver detta.
Tillkommer det någon extra kostnad för mig i detta fallet? (Thai har max 20 kg).
(Frågan kan också utökas till att om man endast har en golfbag och inget övrigt bagage, är det avgift)?Har försökt leta på nätet, men frågorna består oftast av att man har en incheckad stor väska och sedan har man golfbag eller kartong utöver detta.
-
20 October, 2012 at 4:41 pm #467201
@sailingman wrote:
Jag kommer att ha som enda incheckat-bagage en kartong med cykel på 19 kg mått 144 x 76 x 18.
Kommer bara att ha en liten väska som handbagage utöver detta.
Tillkommer det någon extra kostnad för mig i detta fallet? (Thai har max 20 kg).
(Frågan kan också utökas till att om man endast har en golfbag och inget övrigt bagage, är det avgift)?Har försökt leta på nätet, men frågorna består oftast av att man har en incheckad stor väska och sedan har man golfbag eller kartong utöver detta.
Det finns en del på Thais hemsida , dock oklart om det gäller Sverige till Thai eller bara till Usa
Annars tror jag det blir skrymmande max 119 dollar om det går som specialbagage …..
Kolla noga skall själv åka upp till deras kontor på Drottninggatan i Veckan -
20 October, 2012 at 5:02 pm #467202
är folk rädda för telefoner?
ring å fråga??
-
20 October, 2012 at 5:14 pm #467203
Läste att gränsen för skrymmande går vid 156 cm och vikt över 25 kg.
När jag sist åkte från Thailand till CPH så hade jag en stor väska plus en mindre kartong tillsammans vägde de 21 kg men damen vid check-in sa inget och jag behövde inte betala något extra.
Men tycker det låter mycket med 119 dollar för cykel i kartong 19 kg när man inte har något annat bagage? -
20 October, 2012 at 5:22 pm #467204
Har försökt komma fram till Thai i Köpenhamn, men efter en timma i telefonkö (utlandsamtal) så gav jag upp, blev nog svindyrt. Varför jag inte ringer till Thai Sverige? Har hört att regler och rutiner skiljer sig mellan Köpenhamn och Stockholm, eftersom jag åker från Köpenhamn så är det CPH som gäller.
Tänkte att det måste väl vara någon på detta forum som gjort samma sak………eller är jag Världsunik mån tro :cheers: -
20 October, 2012 at 5:23 pm #467205
Självklart så är det fler, men dom vill väl inte skriva om sina erfarenheter :alien:
Skal kolla upp detta jag med …
-
20 October, 2012 at 6:08 pm #467206
@sailingman wrote:
Läste att gränsen för skrymmande går vid 156 cm och vikt över 25 kg.
När jag sist åkte från Thailand till CPH så hade jag en stor väska plus en mindre kartong tillsammans vägde de 21 kg men damen vid check-in sa inget och jag behövde inte betala något extra.
Men tycker det låter mycket med 119 dollar för cykel i kartong 19 kg när man inte har något annat bagage?Det enda som fanns prissatt hos Thaiair när det gäller extra bagage var resor till eller från USA/Canada.
Länk:
Överhuvudtaget är informationen på nätet från Thaiair mycket tunn.
Så här står det på länken ovan:
Other checked items (To/ from USA and Canada )
Additional Items as checked baggage that may have extra handling charges. The following items are subject to a special handling fee based on itinerary. All fees listed are per item.
Bicycles
A bicycle may be included as part of your free baggage allowance. For a bicycle above your free baggage allowance, normal excess baggage rates apply: USD119Du får ta med cykeln inom ramen för den normala frivikten, åtminstone när det gäller till/från USA/Canada.
Detsamma gäller rimligtvis alla andra flighter också med Thaiair, men det står inget om det i deras onlinedokumentation.
Varför ser vi inte.
Det man kan göra är att ringa dom och be dem bekräfta att samma sak gäller från Europa till Bangkok också.
-
20 October, 2012 at 6:25 pm #467207
UPPDATERING:
Jag fattade inte att länken Changed Bag Rules (Eff : 23JUL2012) var klickbar – ber om ursäkt!
Det är nya regler från 23 juli 2012 – mycket bättre uppställt och de har delat upp i taxezoner istället för att prata om USA/Canada!
Läs följande för korrekt info från Thaiair!
Changed Bag Rules (Eff : 23JUL2012)
Men jag får trösta mej med att ingen annan tydligen upptäckte det….
Det var först när jag råkade dra muspekaren över texten som jag upptäckte att det var en klickbar länk…. Ruskigt!
-
20 October, 2012 at 7:09 pm #467208
Tack!!! Det innebär att jag kan ta med cykel i kartong utan extra avgift!!! Härligt!!
-
20 October, 2012 at 7:21 pm #467209
@sailingman wrote:
Tack!!! Det innebär att jag kan ta med cykel i kartong utan extra avgift!!! Härligt!!
Tack så mycket för den fina feedbacken!
Glöm bara inte att ta med cykelpump så kan Du packa upp och cykla iväg direkt från flygplatsen efter ankomsten! 🙂
-
20 October, 2012 at 7:35 pm #467210
Ja just!!! Bra tips om pumpen, det skall jag verkligen!!! Det blir kartong i taxi till Hua hin sedan montering.
Planen är att cykla på morgonen/ förmiddag (när det är svalt) sedan på eftermiddagen/kväll blir det moppe!Mvh Tompa
-
20 October, 2012 at 10:33 pm #467212
Ja, faktiskt.
Jag köpte för något år sedan franska bocciaklot till en släkting i Thailand, som håller på och tävlar i boccia sedan Thailand arrangerade VM i boccia för en del år sen (The Petanque World Championship In Pattaya, From 18th – 23rd September 07).
Det var fina franska bocciaklot av fabrikatet “La France”.
Emellertid stod det också “Made in Thailand” på förpacningen ……
Jag har försökt komma underfund med om de finns att köpa hos detaljist i Thailand, men inte lyckats. Intrycket är att en del varor visserligen tillverkas i Thailand (eller annorstädes i Sydöstasien), men de finns inte att köpa där utan allt går på export till beställarlandet. Det är tillverkningen som finns lokalt, men ingen försäljning.
Förhållandet lär vara likartat med norsk lax, som skickas till Thailand för att fileas. Sen skickas det tillbaka till Norge för att gå ut i butikerna …… Det är tydligen lönsamt med sådana transporter eftersom lönerna är lägre i Thailand/Sydöstasien ….
Jag fick förresten underkänt på bocciakloten – det var inte den “rätta” proffskvalitén så jag köpte sedan en uppsättning riktiga franska proffsklot (graverade med ägarens namn också) och då blev det bra. Kloten köptes på nätet efter noggrann precisering av modell, diameter och vikt – det finns: Petanqueshop.com.
Och det går bra i tävlingarna och prissamlingen växer.
Det ska med tanke på trådens ämne framhållas att kloten tursamt nog transporterades i incheckat bagage – det är förbjudet att ta med bocciaklot i kabinen på flygplan av säkerhetsskäl – de kan användas som vapen. Men det fick jag reda på först när vi mellanlandade i Kiev på nerresan till Thailand, detta förbud är tydligt skyltat där!
-
21 October, 2012 at 6:57 am #467213
Ett problem är att cyklar i Thailand är gjorda för små personer, har cyklat runt på en liten Thai-cykel i några år nu, dax att kunna sträcka på benen :cheers:
En fråga, är Boccia samma spel som Boule? -
21 October, 2012 at 7:47 am #467215
Intressant , vilken gräns avser du nu då .. 300 svenska för frakten …seriöst 🙂
Vill även jag ha en fullstor cycel , funderar på att packa min skepshult i en kartong …
-
21 October, 2012 at 12:12 pm #467216
@Dieselrat wrote:
@sailingman wrote:
Ett problem är att cyklar i Thailand är gjorda för små personer, har cyklat runt på en liten Thai-cykel i några år nu, dax att kunna sträcka på benen :cheers:
En fråga, är Boccia samma spel som Boule?hehehehe!!..Här kommer dagens fråga!. Är du beredd att betala mig 300 spänn för ”Frakten** så köper jag den värsta Mountainbike eller Roadracer du kan föreställa dig och cyklar den via Vietnam och Laos för leverans vid Thai Border. Har inget att göra där just nu så jag tar flyget tillbaka till Guangxi China.
Jag bjuder på cykeln :king:
Tusen tack!!! Vilken superhjälte Du måste vara!!! Tror ditt riktiga namn är “Disel Bond”!!! Hahahaha
-
21 October, 2012 at 2:05 pm #467218
@sailingman wrote:
En fråga, är Boccia samma spel som Boule?
Det är en bra fråga. Faktum är att språkbruket är vacklande, men i princip är svaret på det ja.
Det heter egentligen Petanque, men det ordet är alldeles för tungvrickande och krångligt för svenskar. Vi brukar säga Boccia eller Boule.
Boule är det franska ordet för “boll” medan boccia är italienska för “skål”, jag undrar om det inte var genom Prins Bertils boulespelande i Frankrike som vi började använda ordet “boule” istället för “boccia”.
Det finns inget svenskt namn för den sporten/spelet. I officiella sammanhang är det inte fel att kalla det för “Petanque”.
En annan sida är att spelet med modifikationer blivit populärt som idrott för handikappade, grupperna förlamningsskadade och t ex de med atrofi (muskelförtvining) och en del andra grupper.
Modifikationerna består av att man använder lätta klot i plast, det ska annars vara metallklot på ca 700 gram (vikten kan variera inom snäva gränser) och runt 70 mm i diameter, det är alltså egentligen ganska tunga klot som används i petanque/boule medan namnet boccia allt mer kommit att beteckna de handikappades version.
Det finns artiklar på Wikipedia om dessa sporter:
Wikipedia sätter för närvarande likhetstecken mellan Boule och Petanque – man blir omdirigerad till Bouleartikeln. Om detta blir bestående återstår att se.
-
21 October, 2012 at 5:24 pm #467219
@Dieselrat wrote:
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Intressant , vilken gräns avser du nu då .. 300 svenska för frakten …seriöst 🙂
Vill även jag ha en fullstor cycel , funderar på att packa min skepshult i en kartong …
Såvitt jag vet så har Thailand och Laos bara EN gräns!!Kanske Geogge Majjen 1965 var fel ute???
Seriöst!!..Jag kan tämka mig att leverera Cykeln-Cyklarna i Nakhom Phanong…Var det rätt stavat??..Hursomhelst !!…Det finns fina kräftor att fånga där så jag kanske går med vinst???? 🙂Hmmm.. Ligger nära Nongkai säger min hustru , är det korrekt , du säger montainbike , hur är kvaliteten på Kinacyclar , finns det någon länk eller bilder på ev objekt
🙂 -
21 October, 2012 at 9:03 pm #467220
@Dieselrat wrote:
@sailingman wrote:
Ett problem är att cyklar i Thailand är gjorda för små personer, har cyklat runt på en liten Thai-cykel i några år nu, dax att kunna sträcka på benen :cheers:
En fråga, är Boccia samma spel som Boule?hehehehe!!..Här kommer dagens fråga!. Är du beredd att betala mig 300 spänn för ”Frakten** så köper jag den värsta Mountainbike eller Roadracer du kan föreställa dig och cyklar den via Vietnam och Laos för leverans vid Thai Border. Har inget att göra där just nu så jag tar flyget tillbaka till Guangxi China.
Jag bjuder på cykeln :king:
Du kan få städa mitt hus!!!!
-
22 October, 2012 at 7:11 am #467222
Cyklar finns i alla storlekar och prisklasser överallt i Thailand. Min cykel köpte jag för 11000 Baht.
Amerikanskt märke, aluminium och dubbla skivbromsar. Mycket bra cykel. Väger 11 kg.
Varför ta med från Sverige? -
22 October, 2012 at 11:21 am #467223
@li12na wrote:
Cyklar finns i alla storlekar och prisklasser överallt i Thailand. Min cykel köpte jag för 11000 Baht.
Amerikanskt märke, aluminium och dubbla skivbromsar. Mycket bra cykel. Väger 11 kg.
Varför ta med från Sverige?Låter prisvärt … 🙂
-
23 October, 2012 at 5:09 am #467224
Har precis köpt en cykel i Thailand. 1500 bath för en beg 6 växlad (Shimanoväxel) av en hemvändande tysk, sadeln var lite trasig köpte en ny inklusive montering o lite justeringar av cykeln för 500 bath. Den var 6 månader och ser ny ut. En likadan ny säljes för c:a 5-6000 bath i affärerna i Korat.
Har cyklat på den några dagar nu och den funkar helt OK för någon som mig, jag vill bara ta mig från A till B, behöver ingen racer-cykel för det.Mvh
BBJ
:thumbright: -
25 October, 2012 at 10:48 pm #467228
Den uppfinningen lär ge evig ära, berömmelse och en plats på den här listan:
Det är Wikipedias Hall of Fame.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.