Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Allmänt Thaifestivalen 2009 i Ragunda – 16-19 Juli

Viewing 25 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Jag funderar på att ta mig till Thaifestivalen 2009 i Ragunda i år. Passar perfekt i mina sommarplaner! Lite dåligt med info på deras hemsida dock? Brukar det vara trevligt?

19:e Juli: Den här högtidsdagen är en unik påminnelse av vad ett kungabesök i Utanede för 111 år sedan har gjort för att föra Sverige och Thailand närmare varandra. Minnet av Kung Chulalongkorns besök i Ragunda lever kvar och där det förr fanns en fårhage och björksly finns idag ett av landets vackraste kulturområden, en spelplats för festivaler och framförallt en plats där människor möts för samverkan och kulturutbyte!

[img2:148wah8q]http://lh3.ggpht.com/_7LVl_kNLADg/SlRwZ3tX8sI/AAAAAAAAAMY/TWUM4sXowPQ/s400/ScreenShot175.jpg[/img2:148wah8q]

Alla aktiviteterna hittar ni här!

Jag brukar vara där varje år, brukar vara en jädrans fest där…..är vädrets makter med så är det otroligt vackert där också. Ska se om jag kan lyckas få in lite bilder från fjolårets festival där.

walart
        Participant

Skall Ni till Ragunda och Thaifestivalen så har jag bra boende ca 10 mil därifrån. precis vid höga kusten.
          Mer info på http://www.getbergets-vandrarhem.se/ eller ring 0612-430 90 070-756 53 07 mvh Johan Wahlström

@walart wrote:

Skall Ni till Ragunda och Thaifestivalen så har jag bra boende ca 10 mil därifrån. precis vid höga kusten.
          Mer info på http://www.getbergets-vandrarhem.se/ eller ring 0612-430 90 070-756 53 07 mvh Johan Wahlström

Menar du allvar? 10 mil från festivalen eller menar du 10 km……det är dygt 8,5 mil in till Sundsvall och där finns massor av boenden i form av hotell och vandrarhem men vill man på festivalen vill man nog bo alldeles i närheten, kolla boenden på hemsidan http://www.thaivalley.nu eller ring Bobo på restaurang paviljongterassen 070-3114344 så finns campingmöjligheter 10 meter från området, både husvagn och tältplatser finns i stort sett obegränsat. :cheers:

Men ska ni vidare på semester så är det jätte fint här http://www.getbergets-vandrarhem.se

Varför inte ta in på Holmsta Gården uppe på backen c:a 2oo meter bakom paviljongen. Frugan och jag låg två nätter i dubbelrum med frukost förra året 1200 spänn, bra sängar och bra mat, visserligen dusch i korridoren, men so what.
          Tel 0696-32030 .http://WWW.utanede.nu Får se om jag åker upp även detta året, har cirka 10 timmars körning men
          vad gör man inte för de små älsklingarna.

clas391: Visst träffades vi på marknadsområdet en snabb sväng förra året? klart som tusan ni ska upp i år igen :cheers:

Tjenare viking! Jo mycket riktigt så träffades vi som hastigast på marknadsplatsen, du var visst lite stressad, sprang som en yr höna mellan marknadsstånd,och alla Thaidamer som ville ha bästa platsen, det är säkert inte lätt :scratch: att fördela så att alla blir någotsånär nöjda. Frågan om jag kommer upp detta året är fortfarande öppen, har ingen semester i sommar, utan åker hem i nov, och stannar tills mitten på mars, kan dock försöka smita från på fredag middan, och då bär det iväg, har ju bara åttio mil att åka så det är ju nästgårds. Dock tycker jag att Nille ska följa sin tanke, att åka dit på ett besök, är helt övertygad om att frugan hans kommer att uppskatta besöket, tycker nog också att alla med någon Thaianknytning borde försöka att besöka paviljongen någongång, så varför inte då på årliga marknads helgen, tjejerna får språka på sitt hemlands vilda tungomål, och kanske knyta nya kontakter, dessutom finns det ju ett tempel med några munkar och ett bönerum inte långt från paviljongen, kanske skulle finnas ett anslag om detta på marknaden. Tog en bild efter festen på lördagsnatten som får bli avslut på detta inlägg.

clas391: GRYM bild…..

Jag var idag på möte med VD:n för det kommunala bolag som ansvarar för paviljongen, till veckan så bör schemat vara spikat så då kommer det offentliggöras så fort som möjligt…..

För övrigt så är det helt klart idag att MONG kommer att köra karaoke torsdag-lördag på restaurang terassen bredvid paviljongen. Det kommer mera info inom kort.

Innan midsommar har alla thairestauranger,massageställen,Thaimarkets,thaiboxningsklubbar och thaiföreningar i Sverige afficher som dom kan sätta upp…..sen blir det intensiv marknadsföring i Sundsvalls och Östersunds tidningar och nätbilagor….

Redan innan detta vart bokat och klart till 100% så har intresset varit stort. :thumbright:

Ps: Intressenter till marknaden är välkomna att maila mig på vikingen73@hotmail.com

Idag vart det klart att Thai Rasta Man kommer att spela akustiskt på Fredag & Lördag på Restaurang Terassen.

Om ni vill tjuvlyssna på hans musik så kan ni gå in på dessa adresser.

http://www.myspace.com/thairastaman

http://www.imeem.com/tag/thairastaman

[youtube:13wvcu2o]http://www.youtube.com/watch?v=rzZ5NyFzk_c[/youtube:13wvcu2o]

Nille
          Keymaster

Ok, jag skapade en omröstning – tänker du besöka festivalen eller inte?

Är det någon som kan skicka ett preliminärt program för festivalen, vad som händer vart, när och hur skulle det uppskattas. :cyclopsani: Jag behöver planera min resa. :cyclopsani:

Nille: Lovar att fixa det till dig så snart jag kan, väntar in lite material från paviljongen bara…..

Lite uppdateringar av vad som händer:

Varje dag: Dagliga uppträdanden av en professionell ungdomsgrupp från Ministry of Culture i Thailand

Varje dag: Spa och massage. Prova på massage. Kvalificerade massörer från Thai Spa Association

Fredag 17/7 kl.10.00-12.00: Lär dig laga thailändska mat. Föranmälan på telefon 070-3771077 eller niklas.edstrom@thaipaviljongen.se

Fredag 17/7-Måndag 20/7: Thailändska kulturministeriet kommer till sommaren att skicka en folkdansgrupp med ett 20-tal ungdomar i åldern 11 – 18 år. De kommer att vara i Sverige en vecka och bl.a. uppträda vid paviljongen 18 – 20 juli

Söndag 19/7: kl.10 Ceremonier vid paviljongen, Kung Chulalongkorns minnesdag kl.11 Thailändsk kultur, dans och musik kl.12 Tal och överlämnande av gåvor kl.12.30 Flotating market i paviljongdammen kl.13 Thailändsk kultur, dans och musik (avslutas kl.16)

Lördagen den 18/7 kl. 12.00-13.00 Pengaträdsceremoni vid Meditationscentret i Bispgården

Nille
            Keymaster

Tack för fortlöpande info, mycket uppskattat!

Nille: Skicka mig en mailadress så ska jag skicka dig en pdf på affishen som finns klar nu.

Idag är vi uppe i 35 marknadsdeltagare vilket är mer än dubbelt så mycket som ifjol. Massor av thailändsk mat kommer att finnas.

Om det är någon som vill deltaga med försäljning på marknaden kan maila mig på vikingen73@hotmail.com

3 meter kostar 450:- för 4 dagars försäljning.

Massage,mat,blommor,kläder,souvenirer,frisör,thaigrönsaker,godis,skor,kepsar och mycket mycket mer….passa på att fynda.90% av marknadsdeltagarna är thai och det är ju förstås extra roligt.

Nille
              Keymaster

Första inlägget i denna tråd är uppdaterat med en komplett kalender över festivaldagarna, inlusive aktiviteter

Strålande Nille……får man se dig på plats? en bira på terassen kanske !!

Nille
                Keymaster

Det kan du räkna med 🙂 Vi kommer troligtsvis bo på Geråbadets Camping.

@Nille wrote:

Det kan du räkna med 🙂 Vi kommer troligtsvis bo på Geråbadets Camping.

Jäklar vad skoj, lova att komma fram och hälsa…jag finns på dagarna nere på marknaden och kvällarna kommer jag som sagt att spendera på terassen :cheers:

Kommer en hel del från dom olika forumen så det blir kanonskoj

Nille
                  Keymaster
                    Nille
                    Keymaster

Missade att det fanns en campingplats på festivalområdet. Vi kommer bo på Paviljongterassens Camping. Det kan vara smidigt att ha nära hem på kvällarna,

Tja, hur går det till med bokning av campingplats (för tält), behöver man boka eller kommer det att finnas ledigt?
                      Behöver man köpa någon form av biljett till festivalen?
                      Tack på förhand!

@virretk wrote:

Tja, hur går det till med bokning av campingplats (för tält), behöver man boka eller kommer det att finnas ledigt?
                      Behöver man köpa någon form av biljett till festivalen?
                      Tack på förhand!

Hej! Det finns plats för tält så det är ingen fara alls, bara anmäla sig på restaurang terassen när du kommer, om du vill vara på den säkra sidan ring Bobo på 070-3114344 och kolla läget.
                      Festivalen är gratis, marknaden,karaoke osv…däremot när det gäller dans,spa och andra uppvisningar som är inne på paviljongområdet så tar dom betalt…se http://www.thaipaviljongen.se för sådan info. Där finns också ett schema för allt inne på paviljongområdet.

Se egen tråd med bilder därifrån..skapad idag

Nille
                      Keymaster

Jag har skapat en tråd där vi kan tipsa om vad som kan göras ytterligare för att göra nästa thaifestival 2010 ännu bättre. Jag tror ju att det ledigt kan bli dubbelt så stort.

@Nille wrote:

Jag har skapat en tråd där vi kan tipsa om vad som kan göras ytterligare för att göra nästa thaifestival 2010 ännu bättre. Jag tror ju att det ledigt kan bli dubbelt så stort.

Mycket kreativt och skoj…..alla ideèr är bra att föra fram…..

Viewing 25 reply threads
                    • You must be logged in to reply to this topic.