Hem › Forums › Att bo i Thailand › Visum och Uppehållstillstånd › Turistvisum 60+30 dagar: ok med returbiljett efter 90 dagar?
- This topic has 11 replies, 5 voices, and was last updated 10 years, 4 months ago by
songsam.
-
AuthorPosts
-
-
5 January, 2016 at 3:49 pm #395186
Ska vara i Thailand 90 dagar februari-maj och ska just ansöka om visum. Men jag blir lite osäker på om de godkänner att hemresan ligger efter 90 dagar? Visumet är ju egentligen bara för 60 dagar, men kan förlängas till 90 dagar. Det framgår ju inte helt tydligt någonstans tycker jag. Borde jag safea och boka en billig utresa till något grannland inom 60 dagar? Eller är det bortkastade pengar?
-
6 January, 2016 at 10:31 am #491759
För att förtydliga – hemresan är på dag 89. Insåg att “efter 90 dagar” lät som att den var efter dag 90 🙂
-
6 January, 2016 at 2:21 pm #491760
På konsulatet i Göteborg godkänner dom det iallafall. Har haft det flera gånger.
hf
-
6 January, 2016 at 2:52 pm #491761
Problemet är väl om flygbolaget låter dig checka in, eftersom du inte har uppehållstillstånd för hela tiden.
-
6 January, 2016 at 3:56 pm #491762
Kom att tänka på en grej som gör att hela min frågeställning blir ett slags moment 22:
Om det vore så att man behöver ha en utresa inbokad inom 60 dagar, så innebär det ju per definition att man aldrig kan stanna mer än 60 dagar. Eftersom det är ett single entry visum menar jag. I annat fall blir det ju knäppt, då det i princip kräver att man bokar en “fejkad” utresa inom 60 dagar som man inte kan utnyttja, eftersom man då förbrukar sitt visum när man åker ut… Om ni hänger med på hur jag menar?
Enligt den logiken är set självklart så att jag kan visa upp en inresa och utresa med 89 dagars mellanrum och få ett 60-dagars visum som sedan förlängs med 30 dagar… eller??
@hasseigöteborg wrote:
På konsulatet i Göteborg godkänner dom det iallafall. Har haft det flera gånger.
hf
Bor i Skåne så blir tyvärr tvungen att skicka ansökan till Stockholm mha. Allavisum.se.
-
6 January, 2016 at 8:22 pm #491763
Har du visum så brukar dom inte krångla vid check in…
Så ha en resa bokad efter 89 dagar ska gå hur bra som helst..
-
6 January, 2016 at 9:07 pm #491764
@Jimmieboy wrote:
Nej det är visumansökan jag oroar mig för… men som jag själv insåg så måste det ju vara ok att skicka med kopia på bokningsbekräftelsen för flyget till Thailand och tillbaka 89 dagar senare… men det är det där med att visumet från början endast är 60 dagar som gjorde att jag började fundera kring det här med att visa upp en utresa inom 60 dagar… fast om det krävs så vore det ju meningslöst med ett single entry 60+30 dagars visum antar jag.
-
6 January, 2016 at 9:28 pm #491765
@Coconutz wrote:
@Jimmieboy wrote:
Nej det är visumansökan jag oroar mig för… men som jag själv insåg så måste det ju vara ok att skicka med kopia på bokningsbekräftelsen för flyget till Thailand och tillbaka 89 dagar senare… men det är det där med att visumet från början endast är 60 dagar som gjorde att jag började fundera kring det här med att visa upp en utresa inom 60 dagar… fast om det krävs så vore det ju meningslöst med ett single entry 60+30 dagars visum antar jag.
Visumansökan tvivlar jag på att det kommer bli problem med. skickar du med biljett ut ur Thailand inom 90 dagar är det inga problem…
Har du tänkt lämna in ansökan personligen är det ju bara fråga när du lämnar in den i sånna fall…
-
7 January, 2016 at 10:47 am #491766
Varför inte resa in i Thailand på visumfri inresa och skaffa turistvisum i nåt grannland efter 1 mån, då slipper du dessutom förlänga visumet. Har själv gjort så massor av gånger och aldrig haft några problem.
-
7 January, 2016 at 10:52 am #491767
@songsam wrote:
Varför inte resa in i Thailand på visumfri inresa och skaffa turistvisum i nåt grannland efter 1 mån, då slipper du dessutom förlänga visumet. Har själv gjort så massor av gånger och aldrig haft några problem.
Så du menar att de skulle vara enklare att åka iväg till ett grannland än att fixa visumet innan i Sverige?
-
7 January, 2016 at 11:25 am #491768
@songsam wrote:
Jo det är en tanke jag haft också. Har tidigare aldrig haft visum utan åkt till Laos, Kambodja eller Malaysia, men det tar ändå minst en dag i anspråk och är inte gratis när man räknat in alla omkostnader… så då känns det smartare att lägga 800kr och 30 minuter på att skicka/hämta visumet på Posten i Sverige… vore en annan sak om jag var intresserad av att besöka andra länder, men inte denna gången…
-
8 January, 2016 at 11:31 am #491769
@Jimmieboy wrote:
@songsam wrote:
Så du menar att de skulle vara enklare att åka iväg till ett grannland än att fixa visumet innan i Sverige?
Var skrev jag att det var enklare?
Det var ett alternativ men det var tydligen för svårt för dig att förstå.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.