Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Byråkrati & Myndigheter "UT för besök" medan man väntar?

Viewing 21 reply threads
  • Author
    Posts
    • #393153

      Hej, jag är förlovad med en tjej från Thailand och vi har skickat in ansökan om “uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige”.
      Jag blev chockad när jag fick reda på att väntetiden är “11 månader om du ansöker på webben”, detta sade dom inget om när vi ansökte, utan sidan där detta står, dök upp när jag skickade e-post till dom där jag undrade hur länge detta skulle ta eftersom ambassaden i Thailand sade 1-2 veckor och vi har nu väntat i jobbiga 3 veckor!

      Inga mänskliga rättigheter här inte :angryfire:

      I alla fall så undrar jag om man nu kan/får ansöka om “uppehållstillstånd för besök” så att hon kan komma hit en tid medan dom behandlar ärendet i 11 månader?

      Hur lång är väntetiden för “uppehållstillstånd för besök” i så fall? Det står inget om det på deras hemsida(värdelöst!)

      Jag är inte gjord av pengar, så jag vill få det här så smärtlöst som möjligt både pengamässigt och att jag är ifrån min förlovade. Vad är det bästa att göra?

      Det verkar vara omöjligt att komma i kontakt med migrationsverket för att få svar på det här.

    • #480676
      rednuf
      Participant

        Man får inte befinna sig i Sverige när man har en ansökan om uppehållstillstånd under utredning. Söker ni UT För Besök eller turistvisum torde det antingen resultera i avslag, eller att ansökan om bosättning påverkas negativt. vad gäller bristen på “mänskliga rättigheter” så brukar inte en tidskrävande ansökan om uppehållstillstånd hamna speciellt högt upp på listan över brott mot dem vad jag minns.

      • #480677

        @rednuf wrote:

        Man får inte befinna sig i Sverige när man har en ansökan om uppehållstillstånd under utredning. Söker ni UT För Besök eller turistvisum torde det antingen resultera i avslag, eller att ansökan om bosättning påverkas negativt.

        Det är helt kört alltså? Vi är alltså tvungna att vänta i 11 månader, nästan ett år innan vi ses igen?

        Får jag åka till Thailand eller påverkas det även då?

        @rednuf wrote:

        vad gäller bristen på “mänskliga rättigheter” så brukar inte en tidskrävande ansökan om uppehållstillstånd hamna speciellt högt upp på listan över brott mot dem vad jag minns.

        Jo jag vet, men det borde vara en mänsklig rättighet att få komma till den man är förlovad med eller gift med på liknande sätt som barnens rättigheter. Men jag borde kanske inte vara förvånad när man hört andra fall där man känslokallt utvisat och nekat människor ett värdigt liv.

        Jag förstår inte hur man tänker i Sverige som ska vara ett föredöme i världen.

        Är det likadant i Thailand? Om jag söker Uppehållstillstånd för att bosätta mig i Thailand, är det också ett års handläggningstid innan man får reda på något?

        Jag är ganska trött på Sveriges byråkrati och känslokalla kultur överhuvudtaget, så jag har haft funderingar på att flytta till Thailand. När jag var där så kände jag mig mer hemma på något sätt. Min fästmö är helt annorlunda än svenska tjejer, det är därför jag vill gifta mig med henne. Och så har jag inte känt med någon svensk tjej.

      • #480678
        Jimmieboy
        Participant

          OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad… Det kräver dock att allt var korrekt ifyllt och alla handlingar inskickade.

          För min flickvän tog det 16 dagar att få UT.

          Men ni ska nog ändå räkna med att det kan dra ut på tiden och tyvärr får hon inte befinna sej i Sverige medans ni väntar på besked som andra redan påpekat.

        • #480679

          @Jimmieboy wrote:

          OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad… Det kräver dock att allt var korrekt ifyllt och alla handlingar inskickade.

          “en månad”? Varför står det elva månader på migrationsverkets hemsida?

          http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

          @Jimmieboy wrote:

          För min flickvän tog det 16 dagar att få UT.

          När ansökte ni?

          Jag förstår att det blir längre väntetider nu när det kommer flyktingar från Syrien, men att vissa får vänta 11 månader och andra 1 månad känns ju lite oschysst .

          @Jimmieboy wrote:

          Men ni ska nog ändå räkna med att det kan dra ut på tiden

          Jo men elva månader? Det är ju nästan ett år.

          @Jimmieboy wrote:

          och tyvärr får hon inte befinna sej i Sverige medans ni väntar på besked som andra redan påpekat.

          Hon är i Thailand nu, men om väntetiden är elva månader så är det hjärtlöst att hon dessutom är förbjuden att komma hit med turistvisum en månad. Varför är det ett problem? Tror dom att man kommer att gömma sig i Sverige bara för att man först ansökt om att bo i Sverige och sedan ansöker turistvisum?

        • #480680
          Jimmieboy
          Participant

            Hon ansökte 17 agusti och fick beslut 3 september.

            Jo visst är det jobbigt. Du får försöka besöka henne. Vi var oxå inställda på att det skulle ta minst 10 månader.

            Sent from my iPhone using Tapatalk

          • #480681
            rednuf
            Participant

              @plan wrote:

              @rednuf wrote:

              Man får inte befinna sig i Sverige när man har en ansökan om uppehållstillstånd under utredning. Söker ni UT För Besök eller turistvisum torde det antingen resultera i avslag, eller att ansökan om bosättning påverkas negativt.

              Det är helt kört alltså? Vi är alltså tvungna att vänta i 11 månader, nästan ett år innan vi ses igen?

              Får jag åka till Thailand eller påverkas det även då?

              @rednuf wrote:

              vad gäller bristen på “mänskliga rättigheter” så brukar inte en tidskrävande ansökan om uppehållstillstånd hamna speciellt högt upp på listan över brott mot dem vad jag minns.

              Jo jag vet, men det borde vara en mänsklig rättighet att få komma till den man är förlovad med eller gift med på liknande sätt som barnens rättigheter. Men jag borde kanske inte vara förvånad när man hört andra fall där man känslokallt utvisat och nekat människor ett värdigt liv.

              Jag förstår inte hur man tänker i Sverige som ska vara ett föredöme i världen.

              Är det likadant i Thailand? Om jag söker Uppehållstillstånd för att bosätta mig i Thailand, är det också ett års handläggningstid innan man får reda på något?

              Jag är ganska trött på Sveriges byråkrati och känslokalla kultur överhuvudtaget, så jag har haft funderingar på att flytta till Thailand. När jag var där så kände jag mig mer hemma på något sätt. Min fästmö är helt annorlunda än svenska tjejer, det är därför jag vill gifta mig med henne. Och så har jag inte känt med någon svensk tjej.

              Att få Uppehållstillstånd, alltså Residence Permit i Thailand är på gränsen till omöjligt, eller i alla fall väldigt svårt. Det innefattar bla språktest, förhör om Thailands historia och att du vistats och betalat skatt i Thailand i minst 10 år (om jag minns rätt) med arbetstillstånd och ettårsvisum. Sverige är otroligt mycket mera generöst än Thailand i det här avseendet. Thailand är överlag rent ut sagt främlingsfientligt, och då menar jag officiellt och öppet, med rasistiska lagar och restriktioner mot utlänningar.
              Du kan bo i Thailand i 20 år, ha barn här, ha arbetat här men i samma sekund du inte kan uppfylla kraven om arbetstillstånd eller ettårsvisum blir du av med allting, och kan endast besöka Thailand som turist.
              Dags att ta av de rosa glasögonen.

            • #480682
              Thaisambo
              Participant

                Här är lite mer matig information om hur det går till.

                WikiHow: How to Become a Thai Resident

                ThaiLawOnline: Permanent Residency in Thailand

                Det är bökigt, men vissa faktorer som extremt fet plånbok (minst 40 miljoner baht, motsvarande ca SEK 8 miljoner) kan underlätta.

                Jag skulle dock vara mycket försiktig med att föra in så mycket pengar – Thailand är på medellång sikt att uppfatta som en såväl politiskt som ekonomiskt instabil högriskzon. Kina vore ett bättre alternativ, men där släpps man inte in på det sättet – de har redan fullt upp med att bromsa sin egen ekonomi för att inte åstadkomma en global överhettning.

                Realistiskt och ekonomiskt vettigt kunde vara Spanien. Om man nu skulle ha sådana finansiella resurser (vilket inte särskilt många svenskar har) och ägna sej åt att besöka Thailand istället när andan faller på.

              • #480683
                islander
                Participant

                  @Jimmieboy wrote:

                  Hon ansökte 17 agusti och fick beslut 3 september.
                  Jo visst är det jobbigt. Du får försöka besöka henne. Vi var oxå inställda på att det skulle ta minst 10 månader.

                  Bästa tiden är precis efter semestern inte ovanligt med snabba beslut då (även om det just nu är betydligt värre än vanligt med väldigt många flyktingar), gäller nog inte bara Thaidamer utan även andra att de kommer hit över sommaren på besök i sex månader och sen åker de hem och ansöker om UT och toppen av ansökningar är innan årsskiftet..

                • #480684
                  NollArton
                  Participant

                    @plan wrote:

                    @Jimmieboy wrote:

                    OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad… Det kräver dock att allt var korrekt ifyllt och alla handlingar inskickade.

                    “en månad”? Varför står det elva månader på migrationsverkets hemsida?

                    http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

                    @Jimmieboy wrote:

                    För min flickvän tog det 16 dagar att få UT.

                    När ansökte ni?

                    Jag förstår att det blir längre väntetider nu när det kommer flyktingar från Syrien, men att vissa får vänta 11 månader och andra 1 månad känns ju lite oschysst .

                    @Jimmieboy wrote:

                    Men ni ska nog ändå räkna med att det kan dra ut på tiden

                    Jo men elva månader? Det är ju nästan ett år.

                    @Jimmieboy wrote:

                    och tyvärr får hon inte befinna sej i Sverige medans ni väntar på besked som andra redan påpekat.

                    Hon är i Thailand nu, men om väntetiden är elva månader så är det hjärtlöst att hon dessutom är förbjuden att komma hit med turistvisum en månad. Varför är det ett problem? Tror dom att man kommer att gömma sig i Sverige bara för att man först ansökt om att bo i Sverige och sedan ansöker turistvisum?

                    Det kan ta allt mellan några veckor till den tid som står på hemsidan eller mer. Har sett på forum folk som har fått svar allt mellan 1 timme efter intervjun till 4-5 månader till 11 månader efter. Det beror på hur komplett er ansökan är, hur länge ni känt varandra, vad hon säger på intervjun o.s.v., men verkar även handla om “tur”. Migrationsverket har även någon form av lotteri där man kan hamna i något slags pilotprojekt som ger mycket kortare väntetider, om man har tur. Förhoppningsvis utökar de detta under året till fler enheter.

                    Vad jag förstår så granskar JO just nu Migrationsverkets långa väntetider och att det skiljer så mycket mellan olika fall och beroende på hur man sökt. Enligt lagen får det inte ta längre än 9 månader, och regeringen hade tidigare (vet inte hur det är nu) 6 mån som mål.

                    Vi har väntat 3 mån nu. Mitt tips är att hoppas på snabb handläggning men planera för det värsta. Själv lever jag som en fattig student för tillfället och sparar allt för att kunna göra 2 resor ner till Thailand om det behövs, en i vår och en senare i sommar. Då har man också något att fokusera på medan man väntar.

                  • #480685

                    @NollArton wrote:

                    @plan wrote:

                    @Jimmieboy wrote:

                    OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad… Det kräver dock att allt var korrekt ifyllt och alla handlingar inskickade.

                    “en månad”? Varför står det elva månader på migrationsverkets hemsida?

                    http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

                    @Jimmieboy wrote:

                    För min flickvän tog det 16 dagar att få UT.

                    När ansökte ni?

                    Jag förstår att det blir längre väntetider nu när det kommer flyktingar från Syrien, men att vissa får vänta 11 månader och andra 1 månad känns ju lite oschysst .

                    @Jimmieboy wrote:

                    Men ni ska nog ändå räkna med att det kan dra ut på tiden

                    Jo men elva månader? Det är ju nästan ett år.

                    @Jimmieboy wrote:

                    och tyvärr får hon inte befinna sej i Sverige medans ni väntar på besked som andra redan påpekat.

                    Hon är i Thailand nu, men om väntetiden är elva månader så är det hjärtlöst att hon dessutom är förbjuden att komma hit med turistvisum en månad. Varför är det ett problem? Tror dom att man kommer att gömma sig i Sverige bara för att man först ansökt om att bo i Sverige och sedan ansöker turistvisum?

                    Det kan ta allt mellan några veckor till den tid som står på hemsidan eller mer. Har sett på forum folk som har fått svar allt mellan 1 timme efter intervjun till 4-5 månader till 11 månader efter. Det beror på hur komplett er ansökan är, hur länge ni känt varandra, vad hon säger på intervjun o.s.v., men verkar även handla om “tur”. Migrationsverket har även någon form av lotteri där man kan hamna i något slags pilotprojekt som ger mycket kortare väntetider, om man har tur. Förhoppningsvis utökar de detta under året till fler enheter.

                    Vad jag förstår så granskar JO just nu Migrationsverkets långa väntetider och att det skiljer så mycket mellan olika fall och beroende på hur man sökt. Enligt lagen får det inte ta längre än 9 månader, och regeringen hade tidigare (vet inte hur det är nu) 6 mån som mål.

                    Vi har väntat 3 mån nu. Mitt tips är att hoppas på snabb handläggning men planera för det värsta. Själv lever jag som en fattig student för tillfället och sparar allt för att kunna göra 2 resor ner till Thailand om det behövs, en i vår och en senare i sommar. Då har man också något att fokusera på medan man väntar.

                    Tack för ditt svar, ja JO eller någon borde granska detta. Det känns som ett lotteri med människoliv där vissa drar nitlotten 11 månader (jag fick kontakt med handläggaren nu, hon sade 12 månader) medan för andra går det på 16 dagar. Det är ju helt sanslöst, var finns den svenska rättvisan, var finns rättssäkerheten? Varför får vissa vänta 1 år medan andra får två veckor? Är inte det sjukt?

                    Bäddar man inte för korruption på detta sättet? Det vore guld om man kände en handläggare på migrationsverket.

                    Våran handläggare hade inte ens börjat titta på vårt ärende, hon sade att det inte är någon ide att ringa till henne förrän sommaren, så det handlar inte om vår ansökan, beroende på “hur komplett er ansökan är, hur länge ni känt varandra, vad hon säger på intervjun o.s.v., ” handläggaren har helt enkelt inte tid att kolla på vårt ärende förrän sommaren.

                    I vårt fall kommer det ha tagit minst 9 månader innan någon ens granskat vårt fall, hur kan man då prata om att “OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad”?????

                    Kan det vara så att dessa som säger dessa saker inte är insatta i ämnet?

                  • #480686
                    Jimmieboy
                    Participant

                      Jag tycker det är extremt orätvist men eftersom det var för våran fördel så kan jag ju själv inte klaga..

                      Tycker själv att alla nya ansökningar ska tas i tur och ordning oavsett vem de är som ansöker… För det är ju inte rimligt att någon som ansöker nu kan få svar före någon som ansök för 6 månader sen.

                      Detta problemet uppkommer ju eftersom dom testade ett nytt datorsystem som vissa nya ansökningar hamnar i… Verkar ju som att alla nya normala ansökningar hamnar i det om det inte kommer in allt för många för då flyttas dom vidare till det gamla igen med lång väntetid…

                      Jag hoppas att i en snar framtid att alla nya ansökningar kan hanteras i det nya systemet så det blir rättvist för alla..

                      Det hjälper ju dock inte dom som redan har gjort ansökan och hamnat i det gamla systemet.

                      Sen påverkar ju antalet flyktingar hur lång väntetid det blir med…

                    • #480687
                      NollArton
                      Participant

                        Ja det är hög tid att Migrationsverket förtydligar hur de arbetar och även informerar kundtjänsten om detta. Naturligtvis är det ett problem för rättssäkerheten när det skiljer så otroligt mycket mellan olika ärenden. Många skulle säkert kunna tänka sig att betala rätt mycket för att få sig en plats i “snabbkön” med tanke på det man sparar i lidande, utgifter för desperata resor till sin partner under väntetiden o.s.v. Förtur ska man ju annars bara kunna få om det finns särskilda skäl, inte något som mer eller mindre godtyckligt lottas ut.

                        Det känns som ett lotteri med människoliv där vissa drar nitlotten 11 månader (jag fick kontakt med handläggaren nu, hon sade 12 månader) medan för andra går det på 16 dagar.

                        Detta låter inte alls bra. Vilken enhet var det? Det jag har läst mig till främst genom tidningsartiklar och Migs kvartals- och årsrapporter, är att man hoppas att läget ska förbättras under 2014.

                        I vårt fall kommer det ha tagit minst 9 månader innan någon ens granskat vårt fall, hur kan man då prata om att “OM ni är ett “normalt par” utan några konstigheter så borde det kunna gå på cirka en månad”?????

                        Min vilda gissning är att de plockar ut en viss andel av ärendena och tar sig en snabb titt på dem för att se om de är kandidater för “snabbkön” (E3), och flyttar då över dem till pilotprojektet. Så att man har en ansökan “utan konstigheter” är en förutsättning, men inte en garanti för att hamnar där.

                        Sen läser man ju ofta om folk som får svar efter 4, 5 eller 7 månader också. Den officiella väntetiden, 11 månader, är när 90% av ärendena blir avgjorda just nu. Då det inte ens är 90% av alla som får beviljat inkluderar ju det även ansökningar med stora brister som kräver utredning (DNA-analyser, extra intervjuer och kompletteringar), och sedan får avslag ändå. Vore intressant att se när t.ex. 70% eller 80% av ärendena är avgjorda också. Har för mig att 27% av alla öppna ärenden är äldre än 8 månader enligt senaste kvartalsrapporten, men det säger inte så mycket om avgjorda ärenden.

                      • #480688
                        rednuf
                        Participant

                          Vissa fall är såklart mera “enkla” är andra. Har ni varit gifta i 10 år, har gemensamma barn som dessutom är svenska medborgare, och din fru/make redan varit på besök i Sverige ett antal gånger så är det ju ett ärende som antagligen noteras som “lätt” redan vid ansökningstillfället. Har dessutom den man söker på anknytning i Sverige till ordnad ekonomi/fast jobb så blir det ju ännu enklare.

                          Har man endast känt varandra en kortare tid, inte bott tillsammans (haft gemensam adress) och inte är gifta så krävs det som regel en längre utredning för att slå fast förhållandets “seriositet”. Är du dessutom en “fattig student” så riskerar du ju helt klart att få avslag eftersom det också finns ett försörjningskrav. Eller är planen att hon skall flytta till Sverige och leva på socialbidrag? Det kan i sig vara anledning nog till avslag.

                          Kort sagt, har man förälskat sig i någon under en semester så kan ju givetvis förhållandets seriositet ifrågasättas, då man ju mer eller mindre knappt känner varandra. Det är det om skall utredas, och som tar tid. Tillsammans med mängden ansökningar såklart.

                        • #480689
                          Thaisambo
                          Participant

                            Hej, med “UT för besök” får man inte ha för avsikt att bosätta sig i Sverige, arbeta eller skrivas in i det svenska systemet. Vill i sammanhanget påminna om följande två trådar som avhandlar ämnet och innebörden är att man under vissa förutsättningar kan inneha en “stående” visering i sitt pass på upp till fem år i stöten (det är annars en vanlig giltighetstid för ett pass).

                            D-visum

                            Schengenvisum D-visering max 5 år

                            Det här är möjligheter som finns, men som allmänt inte är så välkända. Anledningen är att kraven för att vara behörig är ganska tuffa, men här tas ju upp även sådana “enkla” situationer, där en längre D-visering kan vara att föredra för att slippa ifrån besväret att gå till ambassaden varje gång ett besök planeras och söka nytt visum:

                            @rednuf wrote:

                            Vissa fall är såklart mera “enkla” är andra. Har ni varit gifta i 10 år, har gemensamma barn som dessutom är svenska medborgare, och din fru/make redan varit på besök i Sverige ett antal gånger så är det ju ett ärende som antagligen noteras som “lätt” redan vid ansökningstillfället. Har dessutom den man söker på anknytning i Sverige till ordnad ekonomi/fast jobb så blir det ju ännu enklare.

                            ……………..

                            Tanken är bara att visa på möjligheten att göra det bekvämt för sig när nu de personliga förhållandena medger det.

                            Med en sån här visering slipper man ju ifrån att ta sej till ambassaden stup i ett och än mindre att sitta och vänta gång på gång på det här irriterande viset.

                          • #480690
                            rednuf
                            Participant

                              Känner flera som har just en sådan D-visering. De fick det utan att ens be om det när de sökte vanligt turistvisum för kanske femte eller sjätte gången. Barnfamilj där barnen är svenska medborgare, semesterresa till Sverige mer eller mindre varje år i flera år, aldrig något strul med tidigare ansökningar = 5-årsvisum

                            • #480691
                              Amru
                              Participant

                                Hej,

                                Det ska gå att komma på besök i Sverige under tiden som ansökan är igång. Under den tiden som besöket varar så läggs ärendet på hyllan och återupptas sedan när den sökande lämnat landet. I de tider som väntetiderna är långa så har jag varit med om att visum har utfärdats. Skulle det vara så att ett beslut kommer att tas i närmare framtid så avskrivs eller så blir det avslag på ansökan. Det jag råder till är att man tar kontakt med handläggaren på migrationsverket och ser över handläggningstiden på hemma plan innan man bestämmer sig för att söka på ambassaden.

                                Eftersom jag är ny här på forumet så vill jag presentera mig. Jag har tidigare arbetat på ambassaden i BKK i åtta år på visum avdelningen. Under mina år så har jag samlat på mig en massa erfarenheter inom yrket och delar gärna med mig lite av min kunskap.

                                Mvh
                                Amru

                              • #480692
                                Thaikonsult
                                Participant

                                  Så här säger Migrationsverket i sin handbok 2014:

                                  Visering i avvaktan på beslut om uppehållstillstånd
                                  Det går inte att fastställa några exakta regler för vad som ska gälla när en utlänning ansöker om visering för att besöka Schengenområdet samtidigt som han eller hon har en ansökan om att få bosätta sig i Sverige under prövning. Möjligheten att bevilja visering i den situationen får bedömas från fall till fall. Avgörande i sammanhanget är sökandens avsikt att återvända hem och där invänta beslutet i sitt ärende om uppehållstillstånd. Därför är det lämpligt att ha ett ingående samtal med sökanden om de närmaste framtidsplanerna i samband med att han eller hon lämnar in sin viseringsansökan.

                                  Sökanden bör också informeras om gällande bestämmelser inför bosättning i Sverige, dvs. att tillståndet ska vara klart före inresan (5 kap. 18 § utlänningslagen) och vilka följderna kan bli om man vistas i Sverige medan ansökan om uppehållstillstånd prövas. Normalt beviljas inte uppehållstillstånd så länge utlänningen är kvar i landet. Sökanden riskerar istället att få avslag på sin ansökan och bli avvisad om han eller hon finns i Sverige vid beslutstillfället. Detta innebär att handläggningen av tillståndsärendet fördröjs.

                                  Utifrån samtalet med sökanden och de erfarenheter utlandsmyndigheten har av avhopp i den aktuella situationen får en bedömning göras om visering ska beviljas eller inte. Om beslutande myndigheterna är övertygad om att sökanden avser att återvända hem och vänta på beslut i ärendet om uppehållstillstånd, finns det inga hinder mot att utfärda en visering om övriga villkor är uppfyllda.

                                  Med vänlig hälsning
                                  Thaikonsult
                                  Mobil Sverige: 076-1168193
                                  E-post: info@thaikonsult.se
                                  Hemsida: http://www.thaikonsult.se

                                • #480693

                                  @Amru wrote:

                                  Hej,

                                  Det ska gå att komma på besök i Sverige under tiden som ansökan är igång. Under den tiden som besöket varar så läggs ärendet på hyllan och återupptas sedan när den sökande lämnat landet. I de tider som väntetiderna är långa så har jag varit med om att visum har utfärdats. Skulle det vara så att ett beslut kommer att tas i närmare framtid så avskrivs eller så blir det avslag på ansökan. Det jag råder till är att man tar kontakt med handläggaren på migrationsverket och ser över handläggningstiden på hemma plan innan man bestämmer sig för att söka på ambassaden.

                                  Eftersom jag är ny här på forumet så vill jag presentera mig. Jag har tidigare arbetat på ambassaden i BKK i åtta år på visum avdelningen. Under mina år så har jag samlat på mig en massa erfarenheter inom yrket och delar gärna med mig lite av min kunskap.

                                  Mvh
                                  Amru

                                  Tack för svaret.

                                  Vi har nu väntat i 10 månader på beslut :shaking:

                                  Det stod att det skulle ta 11 månader, så det borde bli klart snart? Annars vill jag åka till henne eller att hon kommer hit om det istället tar hemska 16 månader eller 19 månader som man har hört skräckhistorier om från andra.

                                  Ja det låter som en bra ide att ta kontakt med handläggaren och fråga hur lång tid till det tar innan det blir färdigt, så att man kan besluta sig om att åka iväg om det tar lång tid (att hon kommer hit är uteslutet om det nu riskerar att bli avslag på ansökan). Sagt och gjort, jag kontaktade handläggaren och frågade: “Hej xxxxx, vet du hur långt tid det tar tills vårat ärende blir färdigt?”, personen svarade: “Jag kan dessvärre inte ge något exakt datum för när ett beslut kommer att fattas.” :angryfire:

                                  Vad ska jag göra nu? Ska jag bara åka, eller riskerar man något annat om jag t.ex. blir kvar i Thailand en längre tid och man måste vara hemma för att svara eller något sådant?

                                • #480694
                                  Amru
                                  Participant

                                    Hej,

                                    Det är ingen som kan säga hur lång tid handläggnings tiden tar utan det beros väl på hur hårt belastade de är på Migrationsverket men vänte tiden ska inte överskrida de 11 månaderna. Skulle ni vara gifta eller samboende tillsammans i mer än två år eller om det hade varit barn som varit inblandade i bilden så skulle ärendet bli prioriterat automatikst.

                                    När det sedan gäller att resa till Sverige under väntetiden av uppehållstillståndet så ska man kunna göra det då det finns omständigheter som extremt långa väntetider, begravning etc. Jag har själv varit med om att detta utfärdats när jag arbetade på ambassaden i Bangkok. Haken är att ärendet läggs på hyllan då personen är i Sverige och återupptas efter att personen har återvänt till Thailand! Ett beslut kan heller inte fattas då den sökande är i Sverige.

                                  • #480695
                                    rogga_rigga
                                    Participant

                                      Detta är en intressant fråga men jag vet inte vilka regler som gäller nu.

                                      I slutet på år 2007 var det en liknande situation som nu med långa väntetiderna för UT. Anledningen var att Miljöpartiet ett par år tidigare hade gjort en uppgörelse med den socialdemokratiska regeringen om anestesi för alla papperslösa invandrare i Sverige och efter att dom hade fått permanent uppehållstillstånd i Sverige kunde dom då ansöka om UT för sina familjemedlemmar. Väntetiderna var då cirka 7 månader.

                                      Jag hjälpte då till att ordna ett Schengen-visum för en tjej som väntade på sitt UT för för familjeanknytning. Först kontaktade vi handläggaren på Migrationsverket som satte UT-ärendet i vänteläge.
                                      När hon sedan ansökte om Schengen-visum kunde ambassaden se att UT-ärendet låg i vänteläge (stämmer detta Amu ???). Efter besöket i Sverige ringde vi handläggaren på Migrationsverket och meddelade att tjejen hade rest ut från Sverige och några veckor senare blev hon beviljad UT för anknytning.

                                    • #480696
                                      Amru
                                      Participant

                                        @rogga_rigga wrote:

                                        Detta är en intressant fråga men jag vet inte vilka regler som gäller nu.

                                        I slutet på år 2007 var det en liknande situation som nu med långa väntetiderna för UT. Anledningen var att Miljöpartiet ett par år tidigare hade gjort en uppgörelse med den socialdemokratiska regeringen om anestesi för alla papperslösa invandrare i Sverige och efter att dom hade fått permanent uppehållstillstånd i Sverige kunde dom då ansöka om UT för sina familjemedlemmar. Väntetiderna var då cirka 7 månader.

                                        Jag hjälpte då till att ordna ett Schengen-visum för en tjej som väntade på sitt UT för för familjeanknytning. Först kontaktade vi handläggaren på Migrationsverket som satte UT-ärendet i vänteläge.
                                        När hon sedan ansökte om Schengen-visum kunde ambassaden se att UT-ärendet låg i vänteläge (stämmer detta Amu ???). Efter besöket i Sverige ringde vi handläggaren på Migrationsverket och meddelade att tjejen hade rest ut från Sverige och några veckor senare blev hon beviljad UT för anknytning.

                                        Hej,

                                        Det stämmer nog bra! En handläggare ska kunna ge besked tycker jag eftersom de faktiskt vet hur långt de är komna i processen och efter varje steg i en hanläggning ska kunna säg på ett ungefär hur lång tid det tar mellan tummen och pekfingret! Sedan tycker jag även att de på rak hand ska kunna säga om det är lönt att bjuda in den sökande under väntetiden eller om man ska resa till Thailand.

                                    Viewing 21 reply threads
                                    • You must be logged in to reply to this topic.