Hem Forums Att bo i Thailand Kultur, Samhälle & Politik, Är Thailand på väg in i en ny politisk kris

Viewing 24 reply threads
  • Author
    Posts
    • #386909

      Har reflekterat en del under den sista veckan angående rubriker i tidningar och folksamlingar som ter sig att växa i provinserna.

      De sk röda tröjorna har sagt att onsdagen den 8 april kommer att bli dagen då regeringen ska avsättas.

      De kommer nu mycket rapporter om att det verkar bli en våldsam demonstration, de gula tröjorna, PAD, förbereder sig på att med våld försvara regeringsbyggnader och hotar med sammandrabbning.

      De röda tröjorna kräver regeringens avgång och att Thaksin ges benådning från hans fängelsestraff.

      Thaksin själv har synts i Kambodja de senaste dagarna, och också i närheten av kambodjas premiärminsiters hem. Kan detta vara ett tecken på att dels Thaksin står beredd att beträda Thailand för att leda en ny statskupp, iscensatt av de röda tröjorna, och kan det också betyda att han har stöd från Thailands grannländer.

      Förre avsatte premiärministern, Thaksins svåger, går nu ut i provinserna och kallar alla anhängare till Bangkok, för vad dem kallar dagen D.

      Militärerna förbereder sig på att ingripa och Thailands regering uppfattas i stort som helt handlingsförlamad.

      Den nya premiärministern, Abhisit, har hellre velat satsa på utrikespolitik istället för att ta tag i den problematiska inrikespolitiken. Han har dessutom försökt att fortsätta driva frågor från Thaksins tid som premiärminister, bland annat att ge extra bidrag till provinserna och också börja jaga knarklangare. Men det har inte varit lika slående hos folket som när Thaksin införde reformen, då den togs emot med öppna armar.

      Dock så ser dem Thaksin som ett stort hot då dem dels under förra veckan försökte strypa hans videosändningar till Thailand men också har gått med att tala med honom för att hitta en lösning. Premiärministern säger rent ut att Thaksin är de röda tröjornas ledare och den person som de ska föra samtal med. Thaksin har dock avvisat dessa samtal.

      Nu har i dagarna regeringen kommit med motattack genom att försöka spåra Thaksins tillgångar och äver försökt att finna ut var Thaksin befinner sig. Dem hotar också med att dra in Thaksin pass. Det har nu i dagarna gått ut mycket information för att baktala Thaksin med dessa är bara små slag i luften.

      Om man summerar krisen lite så växer de rödas skara fort, både i Bangkok och i Provinserna. Det lutar åt att det kan bli ordentliga sammandrabbningar på onsdag, dels med de gula tröjorna, men också med polis och militär. Detta kan reta upp den redan irriterade massa och skapa ett mindre upplopp.

      Några frågeställningar man direkt ställer sig är varför är Thailand så instabilt, vad beror det på att det inte finns en ledare som har folkets förtroende och hur kommer detta att uppfattas av omvärlden.

    • #423530

      För att spinna vidare lite på mina funderingar….

      Kan det vara så att Thailand inte är moget för en demokrati, både folket och regeringen hävdar att dem är demokratiska och för en demokrati, med bådas deras handlingar visar att det snarare mer rör sig om Anarki.

      Kan det vara en fördel för Thailand att ha världsrekord i statskupper, i modern tid. Varför tillsätts regeringar av köpta röster och genom beslut i domstol och avsätts genom statskupper.

      En annan fundering är också varför nuvarande premiärministrerns, som har fått sin utbildning i Europa, har stramat upp och försvårat för oss utlänningar genom nya regler för Visum, för immigrationer med mera. Borde inte en sådan “Internationell” kille se fördelarna att lätta upp lite för oss, åtministone oss som har fru och barn och som bor här för att vi vill vara med familjen.

      Kan det vara så att denna, relativt unga premiärminister, är ytterligare en lakej för någon annan penningstark grupp.

    • #423531

      Ja, du har så rätt Mojay när du funderar och att du funderar!!

      Detta politiska läge är mycket intressant men känns också väldigt olustigt, det verkar aldrig ta slut!
      Frågan är också hur mycket USA påverkar den Thailändska politiken i just denhär frågan?

      Jag bävar för den 8:nde April….

    • #423532

      Välkommen till forumet Bangkok Life.

      Ett utdrag ur en artikel i Bangkok Post idag, angående vad amerikanarna gör…

      Privy Councillor Pichitr Kullavanijaya has repeated his allegation that former prime minister Thaksin Shinawatra laundered huge amounts of money through the Cayman Islands, and says he is not worried by the fugitive politician’s threat of a defamation suit.

      Gen Pichitr insisted on Monday that all the accusations he made against Thaksin were the truth — including laundering 100 billion baht of unusual wealth and making improper comments relating to the monarchy.

      The privy councillor said he would invite US ambassador Ralph Boyce, who provided him with the information, to reveal the details.about Thaksin’s money in the Cayman Islands – a popular tax haven.

      Den bygger upp en hetskampanj mot Thaksin nu för att försöka få thailändarna att minnas Thaksin gamla synder.
      Det är ett propagandakrig som utspelar sig mellan de olika parterna, där Thaksin i sin tur har pekat ut två sittande regeringsmän för att vara upphovsmännen till kuppen mot honom.

      Frågan är om amerikanarna står bakom den nu sittande lama regeringen och/eller om dem bara vill ha det lite avspänt just nu i världen så Obama kan ha världsscenen för sig själv ett tag framöver.

    • #423533
      Nille
      Keymaster

        med tanke på oroligheterna på gränsen mot kambodja senaste veckan var det intressant att veta att Thaksin eventuellt befinner sig i Kambodja. Med Thaksin på sin sida kanske de tuppar till sig.

        Nä, detta känns som det värsta sedan jag kom till Thailand 92 och då har det ändå varit 3 militärkupper sedan dess. Hoppas de kan få detta att ebba ut.

        Ja, som vi diskuterade i en annan tråd, kanske inte Thailand är redo för demokrati, kanske de behöver en stark ledare. Thailändare verkar ju faktiskt inte bry sig mycket om politik. Vad vi ser nu är mer maktkamp än politik sätt från mina ögon.

      • #423534
        stgrhe
        Participant

          @Nille wrote:

          med tanke på oroligheterna på gränsen mot kambodja senaste veckan var det intressant att veta att Thaksin eventuellt befinner sig i Kambodja. Med Thaksin på sin sida kanske de tuppar till sig.

          Nä, detta känns som det värsta sedan jag kom till Thailand 92 och då har det ändå varit 3 militärkupper sedan dess. Hoppas de kan få detta att ebba ut.

          Ja, som vi diskuterade i en annan tråd, kanske inte Thailand är redo för demokrati, kanske de behöver en stark ledare. Thailändare verkar ju faktiskt inte bry sig mycket om politik. Vad vi ser nu är mer maktkamp än politik sätt från mina ögon.

          Jag har vid flera andra tillfällen stuckit ut hakan och sagt att Thailand behöver en Lee Kwan Yew. Han var (är) en superstark ledare som satte Singapore främst och som fick ordning och redan på eländet i landet som var dessförinnan.

          Beträffande dagens patrask i Thailand skulle jag vilja citera Lars Ekborgs “bunta ihop och slå ihjäl dem!”, citatet författat av Kardemumma för en av Folkanrevyerna.

          Göran

        • #423535
          Malee
          Participant

            Demokrati är svårt, Thailand är en ung demokrati. Det blir nog ingen ordning förrän (minst) en generation försvunnit, den generationen som anser att det är deras rätt att ha privilegier…

            Ang visum och nuvarande PM. De ändringar som genomförts är sådana som det beslutats om tidigare om jag fattat rätt, mao har nuvarande regering inget med det att göra. Jag skulle vilja att de röda fick ta på någon stark man som kunde föra dem framåt – inte Thaksin.

          • #423536

            Pratade med en taxichaffis här om dagen.. På kvällen skulle han demonstrera för rödskjortorna. Enligt honom så är inte militären så homogen som man kanske kan tro. Det finns rödskjortor i militären också. Sydostasien är en odemokratisk region helt klart. Att Thailand klarat sig som skendemokrati så länge beror nog mest på västs ovilja emot kommunistväldet i närområdet. Att exportera JAS plan till diktaturer är otänkbart men till skendemokratier går bra.
            Jag är varken för röd eller gul, men folket har röstat i en riktning då ska resultatet följas. Ingen korrupt domstol ska avgöra vad som är lämpligt eller inte.

            Men vad kan då omvärlden göra för att hjälpa Thailändarna i deras kamp. Jo, tex kan vi överväga om vi ska turista här om vi bortser från oss med anknytning.. Vi kan också bojkotta handel med Thailändska produkter. Tycker också världssamfundet skulle införa någon form av sanktioner!! En ytterligare detalj som skulle intensifieras är jakten på narkotika och spåra vinnarna i den karusellen. Jag är helt bombsäker på att det sitter många stora hajar i Bangkok som är en del av etablissemanget och tjänar grovt på eländet. Samma krets har säkerligen stor del i sexindustrin.
            I mitt hus bor en kvinna. Hon är extremt rik, enligt henne en rik thaimake… Den verkliga buisnessen är att förmedla sexslavar till Japan. Fattiga tjejer nappar på hennes erbjudande som Mama san (bordellmamma). Självklart vinner hon på dom utsattas belägenhet. Hon vill inte ha en förändring av Thailand. Sånt här måste få ett stopp. Det är oacceptabelt.

          • #423537

            utan att ha några belägg för det så skulle jag gissa på att drogerna är nog mycket militärens sak, den inhemska produktionen är liten, grannarna är duktigare på det och militären har hand om gränserna. .

            sexhandeln? ja den är ju redan inne i politiken med Chuwit och många andra storspelare där är väl inte direkt anonyma heller? fast det är väl den “öppna” sexhandeln . .den lite mörkare å mer slav-lika har ja absolut ingen koll på..

            men självklart har dom flesta fula typerna i Thailand höga kontakter å de tror jag inte några sanktioner skulle påverka, snarare skulle ge dom fula elementen mer makt om folket ska pressas ner i större fattigdom (vilket nästan alltid är resultatet av sanktioner hur riktade dom än är)

            ja en soppa är det iaf! och idag såg jag något om blå tröjjor på Suvarnabhumi, orkade ens inte läsa om det.

          • #423538

            @gosatta wrote:

            utan att ha några belägg för det så skulle jag gissa på att drogerna är nog mycket militärens sak, den inhemska produktionen är liten, grannarna är duktigare på det och militären har hand om gränserna. .

            sexhandeln? ja den är ju redan inne i politiken med Chuwit och många andra storspelare där är väl inte direkt anonyma heller? fast det är väl den “öppna” sexhandeln . .den lite mörkare å mer slav-lika har ja absolut ingen koll på..

            men självklart har dom flesta fula typerna i Thailand höga kontakter å de tror jag inte några sanktioner skulle påverka, snarare skulle ge dom fula elementen mer makt om folket ska pressas ner i större fattigdom (vilket nästan alltid är resultatet av sanktioner hur riktade dom än är)

            ja en soppa är det iaf! och idag såg jag något om blå tröjjor på Suvarnabhumi, orkade ens inte läsa om det.

            Jag tror det ligger mycket i detta med militären. Jag läste någonstans att det dag finns 50 000 rai opiumodlingar i Thailand men att det är svårt att komma åt dessa då det inte finns vägar att nå och utplåna dessa plantage?????

            Det låter märkligt i mina öron och jag tänkte direkt, precis som Gosatta, att det måste ju finnas högre intressen i denna handel än bara intressen från lokal befolkning. Då ligger ju militören, dels med sin kontroll och dels med sin transportmöjligheter i trängd miljlö väldigt nära att misstänka ha samröre sig med denna handel.

            I allafall så är Thailand inte redo för en demokrati, den senaste folkvalda regeringen fick ju avgå efter domstolsbeslut på grund av bland annat valfusk. Thailand kommer inte få någon ordning alls de närmsta åren så länge alla uppträder som barn. Det behövs en, (1), stark ledare ensam för att styra upp Thailand tror jag vilket kanske till betyder att det ska vara diktarur ett tag för att få alla medborgare att landa och sluta med sina fjantiga och desperata demonstrationer.

          • #423539

            Hej Mojay,

            “Jag tror det ligger mycket i detta med militären. Jag läste någonstans att det dag finns 50 000 rai opiumodlingar i Thailand men att det är svårt att komma åt dessa då det inte finns vägar att nå och utplåna dessa plantage????? “

            Jag har också funderat på detta. Om militären verkligen ville göra något åt detta är det väl bara att skicka iväg ett par stridsflygplan och bomba sönder skiten. Alternativt besprutningsplan med lämpligt växtgift. Liknande skulle man kunna göra med produktionen i Burma, men det skulle väl ses som en krigshandling.

            Herr Chang har talat.

          • #423540
            Nille
            Keymaster

              För er som är intresserade att veta mer om den svarta ekonomin kan jag rekomendera boken Guns, Girls, & Ganja: Thailand’s Illegal Economy and Public Policy. skriven av akademiker från Chulalongkorn University.

              Era spekulationer är nog inte ens i närheten av sanningen.

            • #423541

              pratade precis med en kompis i Bangkok och nu har tydligen dom röda börjat stänga av hela staden (eller taxi chaförrerna, kommer itne ihåg vad dom heter som stöder dom röda) .. victory monument stängdes ju av redan tidigt idag men nu va det tydligen igensatt hela vägen upp till phrakanong öster ut . . åt andra håll vet jag inte . . så nu snurrar det på igen!

              känns som löjligt bra tajming å flyga dit imorgon.

            • #423542

              En riktig cirkus verkar det vara i huvudstaden. Läste i nyheterna om en ung kvinna i gul tröja som tog sin bil och försökte plöja in i de röda. Som tur är fick det inga allvarliga följder. Man kanske ska passa sig för att bära fel färger på tröjan när man är där nere :scratch:

            • #423543
              Nille
              Keymaster

                Snacka om rödgul röra!

                Thaksin eller Prem?

                Pest eller kolera?

                Demokrati eller diktatur?

                Tror det är massor av vanliga männsiskor bara garvar åt eländet – och snart är ordentligt trötta på det…. vem vet, kanske det kan komma något gott ur detta ändå?

                Jag tror Thaksin tagit sig vatten över huvudet nu. Tror det kommer dö ut och i så fall är Thaksin nog rökt.

                En känsla jag har. Man känner verkligen hur desperat han är att få till revolter som förhoppningsvis skall slås ned. Jösses vad deras ledare triggar på TV. Och händer det, vinner han verkligen på det?

              • #423544

                någon av dom rödas ledare utropade att fredagen vart en helgdag för statsanställda som en seger! (var det den stora segern som skulle komma innan songkran? 🙂 )

                nu ska dom ta songkran pause sen tillbaks efter för den ultimata segern för andra gången då?

                säg vad man vill om “dom gula” men löjligt bättre organiserade och målmedvetna var dom.

                dom “röda” försöker kopiera deras taktik som dom förut tyckte var fel för att få “100% demokrati” med herr Thaksin som evig ledare då eller?

                ja många skrattar nog.. för det är skrattretande. .

              • #423545
                farang82
                Participant

                  Abhisit plea for 4 days to restore order

                  Återstår att se hur bra han kommer lyckas med det. Militären verkar ha påbörjat en slags aktion nu i varje fall.
                  Undertecknad är alldeles för lite insatt i thailändsk politik, men liksom alla andra hoppas jag på en fredlig och en så snabb lösning som möjligt. Ett litet dilemma hur man skall få båda grupperingarna nöjda dock.

                  Jag har en liten sidofundering angående detta.. När det varit liknande oroligheter förut, har valutakurserna (THB-SEK) förändrats radikalt?

                • #423546
                  stgrhe
                  Participant

                    Som nästan alltid är fallet i dylika sammanhang finns det två kategorier av de som oponerar sig, de som söker göra sin stämma hörd genom allmänna protester och tal och de som tar till sig huliganmetoder. Den här formen av tilltagande huliganism, som ju förekommer lite var stans när det är fråga om politiska toppmöten, menar jag skall slås ner med hårda tag. Det kan inte vara rätt att bilägare, näringsidkare och andra skall få sina ägodelar sönderslagna medan polisen mjäkigt “tittar på”. Jag menar att de här huliganerna, huvudsakligen unga män, måste acceptera att det får brukas våld tillbaka från myndigheterna sida.

                    Jag brukar normalt inte förespråka våld men mot huliganism anser jag att allt våld bör vara tillåtet.

                    Göran

                  • #423547
                    jjonsson
                    Participant

                      @farang82 wrote:

                      har valutakurserna (THB-SEK) förändrats radikalt?

                      Tittar man på forex i dag så ser det inte ut så
                      4,04 ligger bahten i just nu på deras lista.

                      Men man kan ju fundera på vad som händer i morgon när påskhelgen är över och handeln öppnar igen

                    • #423548
                      farang82
                      Participant

                        @jjonsson wrote:

                        @farang82 wrote:

                        har valutakurserna (THB-SEK) förändrats radikalt?

                        Tittar man på forex i dag så ser det inte ut så
                        4,04 ligger bahten i just nu på deras lista.

                        Men man kan ju fundera på vad som händer i morgon när påskhelgen är över och handeln öppnar igen

                        Precis, bara att avvakta och se. Fast nu kanske det inte händer så mycket redan imorgon eftersom banker och myndigheter i Thailand har väl stängt under Songkran?

                      • #423549
                        jjonsson
                        Participant

                          Sant.
                          Men bedömningar om thailands ekonomi och investeringar i deras valuta gör ju här i från också så “vår” marknad kan ju påverka en hel del.
                          Faktum är ju att kronan mot thaibahten i det senaste mer beror på en svag krona än en stark baht.

                          CNN meddelade att i konflikten har thailand nu förlorat 5,5 miljoner dollar på turism.
                          Detta påverkar ju märkbart landets ekonomi om det fortsätter.

                          Den politiska krisen verkar ju inte precis avta.
                          Och som vanligt så är det ju marknadens förväntningar som styr, så det blir spännande att se

                        • #423550
                          farang82
                          Participant

                            @jjonsson wrote:

                            Sant.
                            Men bedömningar om thailands ekonomi och investeringar i deras valuta gör ju här i från också så “vår” marknad kan ju påverka en hel del.
                            Faktum är ju att kronan mot thaibahten i det senaste mer beror på en svag krona än en stark baht.

                            CNN meddelade att i konflikten har thailand nu förlorat 5,5 miljoner dollar på turism.
                            Detta påverkar ju märkbart landets ekonomi om det fortsätter.

                            Den politiska krisen verkar ju inte precis avta.
                            Och som vanligt så är det ju marknadens förväntningar som styr, så det blir spännande att se

                            Ah, jag förstår.

                            Ja, håller med. Det blir spännande att följa denna utveckling, hoppas bara det löser sig och inte drabbar folklet mycket mer än vad det redan gjort.

                          • #423551

                            @jjonsson wrote:

                            Sant.
                            Men bedömningar om thailands ekonomi och investeringar i deras valuta gör ju här i från också så “vår” marknad kan ju påverka en hel del.
                            Faktum är ju att kronan mot thaibahten i det senaste mer beror på en svag krona än en stark baht.

                            CNN meddelade att i konflikten har thailand nu förlorat 5,5 miljoner dollar på turism.
                            Detta påverkar ju märkbart landets ekonomi om det fortsätter.

                            Den politiska krisen verkar ju inte precis avta.
                            Och som vanligt så är det ju marknadens förväntningar som styr, så det blir spännande att se

                            Rimligen är det väl miljarder dollar det rör sig om? 5,5 miljoner dollar torde vara en struntsumma för de flesta länder.

                            För övrigt håller jag med Göran om att huliganism motiverar att hårdhandskarna tas fram. Att bara stå och titta på när pöbeldrägget gör vad som faller dom in…

                            Herr Chang har talat.

                          • #423552

                            Förlåt jag hörde nog fel på TV:n.
                            De kanske sa Billion USD i stället för Million USD.
                            Det togs upp på CNN:s businessnyheter i förmiddags. Kan ju ha ändrats sedan dess.

                          • #423553

                            Saken är väl den att oavsett hur mycket pengar som gått förlorade pga av den senaste tidens politiska oroligheter så är ju Thailands anseende i världen redan mer eller mindre kört. Räkna antal statskupper, byten av premiärministrar mm. Klart att turister väljer ett annat resemål när Thailand tyvär aldrig får någon politisk stabilitet. Inte väljer man att resa till ett land där man inte är säker på att kunna komma hem ifrån, sad but true. Att sedan den senaste tidens oroligheter kommer nu när hela världen är i en ekonomisk kris och inte minst Thailand säger väl en del om hur dom tänker här tyvär. Man borde dra in Thaksins thailändska medborgarskap på en gång när man endå höll på. Att sen den thailändska polisen är mer eller mindre verkningslösa när det verkligen gäller gör ju inte saken bättre. Sorry om jag gjorde någon förbannad med inlägget, behövde bara lufta mig lite SUCK SUCK. :king:

                        Viewing 24 reply threads
                        • You must be logged in to reply to this topic.