Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Byråkrati & Myndigheter › Resan börjar den 22/12 och Thaiambassaden hittar inte passet
- This topic has 22 replies, 7 voices, and was last updated 16 years, 5 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
11 December, 2009 at 8:32 pm #388041
Hej,
Jag försökte vara ute i god tid så att jag kunde få det lungt inför resan, men nu känner jag mig oerhört pressad. Det blir inte alldeles rätt att skriva här, men jag hoppas att ni har överseende.
Iaf. jag skickade min visumansökan från Trondheim till Thailändska ambassaden i Oslo den 12/11 med rekommenderad försändelse. Jag kollade veckan efter, med Posten, att brevet hade lämnats till mottagaren (vilket den hade på Tisdagen, tror jag att det var). Ambassaden [1] har skrivit att det tar 5-10 arbetsdagar att få svar på visumet så jag väntade till början av förra veckan innan jag skrev e-post och frågade när de trodde att de skulle vara klara med behandlingen av mitt visum. Jag fick inget svar, så förra Fredagen ringde jag i stället. De sa då att jag skulle få mitt visum den här veckan (efter att de hade frågat när flyget skulle gå).
Idag tyckte jag däremot att jag inte kunde vänta längre, så jag ringde igen. Hon som svarade försvann en liten stund och kom tillbaka och sa att hon behövde mer tid att kolla, men att hon skulle ringa tillbaka och meddela efter lunch. Det gjorde hon också, men för att fråga efter mer personuppgifter så att hon kunde leta mer. Därefter sa hon att hon skulle ringa nästa vecka, och när jag frågade när så sa hon Måndag eller Tisdag och annars kunde jag ringa igen och fråga. Jag känner det som att jag behöver en plan B, för plan A verkar inte längre speciellt trygg…
Som jag ser det så har jag följande alternativ:
1) Jag stannar här och ringer varje dag för att försöka få dem att hitta passet och skicka det tillbaka (förhoppningsvis med visum beviljat). Går det inte blir jag i så fall kvar här (vilket bara inte får ske).
2) Jag åker snarast till Svenska ambassaden i Oslo eller Polisen i Järpen (Åre) för att skaffa ett nytt pass. Om jag sedan får passet tillbaka från Thailändska ambassaden så åker jag på det och hämtar eventuellt det nya passet från Svenska ambassaden/Polisen när jag kommer tillbaka från Thailand.Ett potentiellt problem med att skaffa ett nytt pass (eller om jag inte får visumet beviljat) är att jag kan få problem att komma in i Thailand eftersom jag inte har visum för hela perioden. Jag är inte säker på att just det kan bli problem, för det har aldrig hänt mig att de har kontrollerat min returbiljett, men jag har läst att andra har haft det problemet.
Andra problem som helt säkert uppstår om jag ska skaffa nytt pass är att jag egentligen inte har tid att göra det och att de extra påfrestningarna (utöver alla de andra sakerna jag har att göra) gör att det knappt känns möjligt att klara av just nu.
Vad tror ni? Har jag fler alternativ?
MvH,
Hans -
11 December, 2009 at 8:43 pm #435633
Jag röstar på alternativ 2 även om jag tror att de kommer hitta ditt pass. Du har ju fortfarande “gott” om tid. Kanske du tom hinner få visa i nytt pass? Hur länge skall du vara borta?
Ps. några dagar innan förra resan upptäckte frugan att hennes thailändska pass hade gått ut… mao jag vet hur det känns
-
11 December, 2009 at 8:55 pm #435634
@Nille wrote:
Jag röstar på alternativ 2 även om jag tror att de kommer hitta ditt pass. Du har ju fortfarande “gott” om tid. Kanske du tom hinner få visa i nytt pass? Hur länge skall du vara borta?
Ps. några dagar innan förra resan upptäckte frugan att hennes thailändska pass hade gått ut… mao jag vet hur det känns
Tack. Är det inte så att det tar 5 dagar att få nytt pass och 3-5 dagar (om man åker dit) att få visumet? Vad är det för trix mellan raderna? 🙂
Jag ska vara där ca. 45 dagar, så nu ångrar jag mig att jag inte skippade visum mot att i stället ta en liten sväng till Singapore, eller något. :cray:
MvH,
Hans -
11 December, 2009 at 9:13 pm #435635
Om du tar lösningen att beställa nytt pass så går det ändå att ta svängen över Singapore.
Värre är att returbiljett saknas. Om Du inte har visumet kan du bli stoppad redan i incheckningen eftersom flygbolaget inte vill riskera att behöva stå för kostnaderna för en ev avvisning på destinationen (pga att returbiljett/visum saknas). Det hjälper inte att säga att man tänkt ta sej en sväng över Singapore för att få ihop 45 dagar.
Jag har dock aldrig åkt utan att ha betald returbiljett, exakt vad som händer vet jag inte säkert, men den för alla enklaste och minst kostsamma lösningen är att det är incheckningen vid utresan som kolla om returbiljett eller visum finns. Inresekontrollen kan förmodligen se på något sätt att den kontrollen är gjord när man kommer. De har ju fullt med utrustning där, tar kopia på passet och fotar resenären m m och nog är det enkelt för dom att se hur det är ställt med returbiljett också. Vad dom eg gör lär man sej genom att bryta mot det man tror att de kanske gör och se om man blir avvisad då och var det sker.
Vi hoppas du får ordning på resedokumenten innan det bär iväg så du slipper osäkerheten! Det är påfrestande att tänka på vad som kanske händer!
Har ambassaden slarvat bort passet så kanske de kan klistra in ett nytt visum på stående fot när du kommer med ett ersättningspass! Det är ju redan utrett och beviljat! Och folk tappar pass, blir bestulna m m, sånt förekommer!
-
11 December, 2009 at 10:07 pm #435636
@Thaisambo wrote:
Om du tar lösningen att beställa nytt pass så går det ändå att ta svängen över Singapore.
Värre är att returbiljett saknas. Om Du inte har visumet kan du bli stoppad redan i incheckningen eftersom flygbolaget inte vill riskera att behöva stå för kostnaderna för en ev avvisning på destinationen (pga att returbiljett/visum saknas). Det hjälper inte att säga att man tänkt ta sej en sväng över Singapore för att få ihop 45 dagar.
Jag har dock aldrig åkt utan att ha betald returbiljett, exakt vad som händer vet jag inte säkert, men den för alla enklaste och minst kostsamma lösningen är att det är incheckningen vid utresan som kolla om returbiljett eller visum finns. Inresekontrollen kan förmodligen se på något sätt att den kontrollen är gjord när man kommer. De har ju fullt med utrustning där, tar kopia på passet och fotar resenären m m och nog är det enkelt för dom att se hur det är ställt med returbiljett också. Vad dom eg gör lär man sej genom att bryta mot det man tror att de kanske gör och se om man blir avvisad då och var det sker.
Vi hoppas du får ordning på resedokumenten innan det bär iväg så du slipper osäkerheten! Det är påfrestande att tänka på vad som kanske händer!
Har ambassaden slarvat bort passet så kanske de kan klistra in ett nytt visum på stående fot när du kommer med ett ersättningspass! Det är ju redan utrett och beviljat! Och folk tappar pass, blir bestulna m m, sånt förekommer!
Om jag köper biljett redan nu, tur och retur till Singapore, så borde den i kombination med pass utan visum och min nuvarande biljett räcka för en problemfri semester, eller är det inte så? Och jag har ju faktiskt returbiljett även om återresan är efter att visumet har gått ut, så det borde ju inte betraktas som så stor risk för dem iom. att man har betalt för tur och retur, menar jag.
Jag har åkt en gång på enkelbiljett och utan färdigt visum. Det var 2006, och gick som på räls gjorde det. 🙂
Tack för stödet, det känns bra. :salute:
Det är lite förvånande att de inte är mer serviceinriktade än så här på ambassaden, tycker jag, för turistnäringen har ju varit en av toppinkomsterna för Thailand, och nu när det är nedgång så borde de ju liksom vara lite extra angelägna om att få fart på affärerna igen. Eller, ja, jag kanske satte igång och inbillade mig en massa saker nu? :cyclopsani:
MvH,
Hans -
11 December, 2009 at 11:18 pm #435637
Det borde faktiskt funka om Du har en biljett till annat land…. Kravet på att man har returbiljett ska väl egentligen tolkas som att man ska ha en biljett för att lämna landet (och behörighet att stanna åtminstone ett tag på destinationen).
Vid trubbel ska det alltså vara “någon annans” huvudvärk, man ska kunna bli av med utlänningen utan besvär, att utlänningen försvinner självmant när uppehållstillståndet går ut. “Returbiljett” med citationstecken kanske man kan kalla det.
Man visar att man tänker ge sej iväg nån annanstans och att det är finansierat helt enkelt. Då ska kontrollerna inte behöva haka upp sej på oklarheter. Men det innebär också att du ska ha biljett klar för nästa utresa senast när du kommer in igen – även om det är från Singapore, kedjan ska ju inte brista.
En annan sak om och sedan när dessa kontroller fungerar praktiskt. Är det inskrivet i villkoren och publicerat är det ingen bra idé att chansa på om den praktiska kontrollen införts eller inte eller om den fungerar eller inte (kan bero på tillfälligheter m m). De har ju sagt till om hur det ska vara – och det räcker, de interna förehavandena brukar man inte berätta så mycket om.
-
11 December, 2009 at 11:20 pm #435638
Hej! Ta det lungt, Du far sakert ditt pass med visum om nagra dagar…Om inte:
I Thailand far du “visa on arrival” ( 30 dagar). Efter den har perioden maste du ut fran landet ( Malesia, Mayanmar eller Kambodja) och tillbaka sa far du extra 14 dagars visa stamplat i ditt pass av granspolisen. Det kan fixas under en och samma dag med bus resa. Det finns organiserade turer “visa run” – snabbt, billigt och smidigt.
Jag har varit i Thailand MANGA ganger och passpolisen fragade mig ALDRIG om returbiljett.
Daremot i Sverige kollar de valdigt noga om din returbiljett stammer med visa – det ar nya regler sedan ett ar tillbaka. Kop nan billigt biljett ut fran Thailand ( bast och billigast on-line Air Asia Bangkok – Kuala Lumpur, 20 euro om Du har tur ), bara for att kunna vissa vid incheckningen i Sverige. Bast att Du gar till nan resebyra och pratar om det.
mvh, njut av solen -
12 December, 2009 at 12:55 am #435639
@Beaeurydyka wrote:
I Thailand far du “visa on arrival” ( 30 dagar).
För tydlighetens skulle vill jag nämna att det vi svenskar m.fl. nationaliteter får är 30 dagars visumfritt uppehållstillstånd om vi anländer med flyg utan visum. “Visa on arrival” är något helt annat och gäller för andra nationaliter som t.ex. indier och ger som högst 15 dagars uppehållstillstånd.
-
12 December, 2009 at 2:52 am #435640
Som Nille sa, du har gott om tid och formodligen kommer passet fram. ring och ligg pa lite lagom.
Senast fick jag mitt pass med posten pa morgonen SAMMA DAG som planet gick (14.00 EM)!
Da var det ont om tid!
-
12 December, 2009 at 8:15 am #435641
Att tänka på är också att det rent praktiskt är mycket stor skillnad på förutsättningarna att kontrollera resenärens resehandlingar beroende på om inresa sker med flyg eller landvägen.
Den som kommer gående (eller farande med eget fordon) landvägen kan i och för sej alltid avkrävas inresetillstånd (visum) men då är gränsen de facto stängd och landet slutet. Det är administrativt olika nyanser för när inresa medges och när det inte gör det.Flyget är extremt med sitt online biljetteringssystem som möjliggör vittgående automatiska kontrollen av resehandlingar för praktiskt taget varenda resenär i civilt trafikflyg i hela världen och det är klart att inresekontrollen på en internationell flygplats kan kräva den registertillgången av alla flygbolag som vill trafikera flygplatsen för att de överhuvudtaget ska få landa där.
Och ingen pratar om begränsningar, brister och svagheter i sitt system, sånt redovisar man inte. Man pratar om hur effektivt och täckande systemet är – sanningen ligger nånstans däremellan och underhåll och utökningar görs hela tiden.
-
12 December, 2009 at 10:05 am #435642
Jag skulle tro att det hade varit lättare om jag hade avrest från Sverige, för då hade jag kunnat skaffa ett temporärt pass på avresedagen (är sådana giltiga i Thailand förresten?), och sedan eventuellt ansökt om ett nytt pass på ambassaden i Bangkok. Temporära pass gäller bara för en resa, men jag vet inte exakt vad som definieras som en resa (alltså om det är resa till _ett_ land och tillbaka, eller om man även kan åka till flera länder innan man återvänder hem?). Så hade jag haft möjligheten att få ett temporärt pass på Gardermoen hade jag nog kunna suttit här och antagit att de hittar mitt pass eftersom jag i värsta fall bara hade åkt på det nya temporära passet.
MvH,
Hans -
13 December, 2009 at 10:03 pm #435643
Tanken är att imorgon företa den 3-4 timmar långa resan in till Sverige för att ansöka om pass.
Jag känner ganska mycket större hopp om att få tillbaka det gamla passet nu eftersom jag har hittat kollinumret, så nu kommer de inte att ha möjlighet att komma undan genom att t.ex. lägga skulden på Posten. 🙂
Jag har skickat kopior på statusrapporten och passet via e-mail, och imorgon ska jag försöka sända samma sak via fax innan jag åker till Sverige.
MvH,
Hans -
13 December, 2009 at 10:45 pm #435644
Frågan är om man har några rättigheter alls…. Vad som hänt är att Du frivilligt skickat in Din passhandling till ett främmande lands ambassad, den finns alltså nu på främmande lands territorium och landets beskickning åtnjuter diplomatisk immunitet. Svenska UD skulle möjligen kunna skicka en diplomatisk not dit om att deras sätt att hantera en svensk passhandlingen inte är önskvärd, men jag tror inte de gör det för en sån här sak. Det vore utmanande att inleda en diplomatisk tvist eller kris för det.
Saken betraktas som en intern thailändsk angelägenhet i och med att Du frivilligt skickat in passhandlingen dit.
Så jag tycker inte det är meningsfullt att klandra dem eller skicka diplomatiskt sett ohövliga meddelanden dit, det vinner man ingenting på eftersom landet är självständigt och autonomt. De har inga formella skyldigheter mot Dig.
För att slippa den situationen så är man tvungen att utväxla passet mot ett specifierat åtagande där de förbinder sej att återlämna det inom viss tid, en kvittering av handling mot handling helt enkelt. Det kräver i realiteten personligt besök för denna utväxling av bindande handlingar.
Nu tror jag inte att det är kört, men man måste tänka på att man har med en främmande stat, som Sverige inte har någon som helst rätt över, att göra. Förhoppningsvis finns det text på ambassadens hemsida om vilken ordning de åtar sej, det gäller i så fall även på thailändskt territorium. Annars har man inte en chans att hantera en sån här brist.
Försiktighet är tillrådligt i såna här situationer.
-
14 December, 2009 at 6:37 pm #435645
Förra gången jag skrev e-post till ambassaden fick jag inget svar, men den här gången med både e-post och fax så kan jag se att jag har kommit fram ordentligt. 🙂
Dear Sir,
Please be informed that your passport will be sent to you this week.
Best regards
Hoppas bara att det betyder att jag har det senast på Fredag, för på Måndag är det sista chansen för mig att åka och hämta det nya passet. Borde jag svara något på detta för att försöka få dem att förstå att det är viktigt för mig att det blir klart den här veckan, eller är det bättre att bara sitta här och hålla tummarna?
Jag måste förresten säga att jag fick ett fantastiskt stöd hos Polisen idag. :flower: Jag fick till och med den mottagande polisens privata telefonnummer som jag kunde ringa om jag inte hade fått någon bekräftelse om passet på Torsdag.
Angående ambassadens åttaganden för visum så tycker jag att två intressanta saker framgår tydligt; det ena är att man varken ska se visumet som en rättighet eller tjänst, och det andra är att behandlingstiden för ansökningar via post är 5-10 verksamhetsdagar. Jag har inte kollat upp hur många verksamhetsdager de har haft sedan de tog emot min ansökan, men jag misstänker mycket starkt att de, i det här fallet, inte har uppfyllt vad de utlovat.
MvH,
Hans -
14 December, 2009 at 10:42 pm #435646
@hans1977 wrote:
… man varken ska se visumet som en rättighet eller tjänst…
Dessutom och den principen gäller för alla visum till alla länder, är ett beviljat visum bara en rätt att resa till landet ifråga för att där på plats “ansöka om” att få komma in i landet. Det är sedan upp till den gränsbevakaknde myndighetespersonen att bevilja eller avslå inträdet i landet.
Göran
-
15 December, 2009 at 12:14 pm #435647
@hans1977 wrote:
Angående ambassadens åttaganden för visum så tycker jag att två intressanta saker framgår tydligt; det ena är att man varken ska se visumet som en rättighet eller tjänst, och det andra är att behandlingstiden för ansökningar via post är 5-10 verksamhetsdagar. Jag har inte kollat upp hur många verksamhetsdager de har haft sedan de tog emot min ansökan, men jag misstänker mycket starkt att de, i det här fallet, inte har uppfyllt vad de utlovat.
MvH,
HansTycker nog att den norska Thaiambassaden var extremt tydlig med sina förväntningar. Jag tror inte att jag sett en så tydlig skrivning tidigare om hur förväntningarna är från beskickningens sida att diplomatisk protokollär etik och sed ska beaktas. Det brukar betraktas som en underförstådd självklarhet.
Det är skrivet i uppfostringssyfte så klart. 🙂 Har de dåliga erfarenheter av norrmäns sätt at sköta internationella kontakter månntro?
@stgrhe wrote:
… ett beviljat visum bara en rätt att resa till landet ifråga för att där på plats “ansöka om” att få komma in i landet. Det är sedan upp till den gränsbevakaknde myndighetespersonen att bevilja eller avslå inträdet i landet.
Göran
Kan säkert inträffa om den sökande är till exempel märkbart påverkad av något (dvs berusad) eller olämpligt klädd.
Jag vet att Frankrike tillämpade såna saker för inresa för en del år sen under den värsta hippieperioden. De släppte inte in folk som gick i trasíga kläder, var orakade, långhåriga (jo, man kunde klippas och rakas vid gränsen) eller allmänt ovårdade. Tom plånbok vid inresa var inte heller godkänt och det underkänner ju även Thailand i sitt regelverk för tillträdet.
-
15 December, 2009 at 4:29 pm #435648
Ibland kan det löna sig att åka till Oslo och lämna passet.Sedan betalar man extra för rek.
Det räcker att åka till Laos,via NongKaj.För en del år sen gick jag in i Pattaya nånstans förklarade samma situation du har 2 veckor de stämplade direkt. -
17 December, 2009 at 8:40 pm #435649
Det löste sig till sist; idag kom passet till rätta. :flower:
Gratis blev själva visumet också. :scratch: Jag trodde att det bara var gratis med turistvisum en period under våren/försommaren, men det var kanske inte så ändå eller också tyckte de att jag var värd att bli undantagen avgiften för visumet med tanke på den uppkomna situationen. I vilket fall som helst så fick jag tillbaka mina 200 kronor… 🙂
Såhär med facit i hand så ställer jag mig ganska tveksam till att ansöka om visum på det här sättet igen. Jag tror att jag hellre planerar in ett besök i Singapore eller Malaysia om det finns möjlighet till det.
MvH,
Hans Elfberg -
17 December, 2009 at 9:14 pm #435650
@hans1977 wrote:
Det löste sig till sist; idag kom passet till rätta. :flower:
Man kan bara gratulera!
@hans1977 wrote:Såhär med facit i hand så ställer jag mig ganska tveksam till att ansöka om visum på det här sättet igen. Jag tror att jag hellre planerar in ett besök i Singapore eller Malaysia om det finns möjlighet till det.
MvH,
Hans ElfbergJag håller med dej.
Det finns flera redovisningar på forumet om de personliga obehagskänslorna och irritationen som kan uppstå när man lämnar ifrån sej sitt pass till – rent allmänt – främmande makt på det sättet och oron över att det kanske förkommit eller något annat.
Det är en mycket obehaglig situation att inte ha kontroll över en nödvändig resehandling och samtidigt veta att den finns på främmande territorium, dit man inte har tillträde och i realiteten inte heller en chans att som privatperson hantera ev förvecklingar med den främmande makten. Man har inga rättigheter, inte ens förhandlingsrätt, och kan ju inte gärna presentera en krigsförklaring – man blir inte tagen på allvar – och kan heller inte komma ångande med den svenska militären för en personligt relaterad småsak – hur viktig den än är för den enskilde.Nej, de ska inte kunna lägga vantarna på passet i original – det orsakar bara besvär och obehag. Behöver de inspektera passet så ska det räcka med att man kör det i en kopieringsmaskin och lämnar in kopian.
Visum eller vad det nu är ska vara klart efter ansökan och klistras in omgående när man kommer dit med passet i original. Det ska inte förvaras av en främmande ambassad en kortare eller längre tid efter ambassadens godtycke. Det är en läskig situation.
Men kopia på alla sidor i passet kan de få för att jobba med. Det är definitivt en princip värd att tänka på för att inte hamna i omöjliga situationer – håll hårt i passet och släpp det inte!
-
19 December, 2009 at 10:25 am #435651
Tack!
Det känns som att jag trots allt klarade mig relativt lindrigt undan. Igår kom förresten bekräftelse på att det nya passet är klart, men det får ligga där tills jag kommer tillbaka från Thailand.
Vad är det som gör att de behöver passet egentligen? Borde det inte räcka med kopia av passet samt att de har tillgång till de rätta registren? Visumet borde kunna vara ett dokument som är giltigt tillsammans med passet, eller?
MvH,
Hans -
19 December, 2009 at 10:45 am #435652
@hans1977 wrote:
Visumet borde kunna vara ett dokument som är giltigt tillsammans med passet, eller?
MvH,
HansJo visst och traditionellt så ska sådana handlingar vara inklistrade i passet. Men jag tror att man hade ett system med lösa papper förr i tiden, introduktions- eller inbjudningsbrev kan nog uppfattas som föregångare till ett mer strikt system under myndighetskontroll.
Det ska väl inte vara något problem att klistra in handlingen i passet på stående fot, man kommer in på något slags expedition och får tillståndsmärket inklistrat på direkten. Behöver de älta ansökan en längre tid borde det naturligtvis gå bra med att ha kopior på passhandlingen till hands.
Poängen med att lämna in passet i original tillsammans med ansökan är kanske att alla kanske inte har tillgång till snabbtorkande lim eller klister överallt? Man kanske använder någon form av smältlim och behöver mycket tid för att få till det så att det sitter fast ordentligt i passet? Eller lim och klister är sällsynta och dyrbara varor där tillståndsbeviset lämnas ut? Tänkbart är att passhandlingen skickas till ministerium i hemlandet för att utföra den mödosamma och besvärliga inklistringsprocessen.
Lim är också farliga saker – personalen ska givetvis inte utsättas för de ångor det kan avge under torkningsprocessen.Många frågor går det att ställa när man ombes lämna in sitt pass minsann på en beskickning. Inte vet jag om jag är på rätt spår men …
Hursomhelst –
God Jul Hans1977 och lycka till med den fortsatta färden! -
19 December, 2009 at 9:19 pm #435653
@Thaisambo wrote:
Poängen med att lämna in passet i original tillsammans med ansökan är kanske att alla kanske inte har tillgång till snabbtorkande lim eller klister överallt? Man kanske använder någon form av smältlim och behöver mycket tid för att få till det så att det sitter fast ordentligt i passet? Eller lim och klister är sällsynta och dyrbara varor där tillståndsbeviset lämnas ut? Tänkbart är att passhandlingen skickas till ministerium i hemlandet för att utföra den mödosamma och besvärliga inklistringsprocessen.
Lim är också farliga saker – personalen ska givetvis inte utsättas för de ångor det kan avge under torkningsprocessen.Många frågor går det att ställa när man ombes lämna in sitt pass minsann på en beskickning. Inte vet jag om jag är på rätt spår men …
🙂 Nja, jag är nog inte riktigt beredd på att köpa det där…
Det enda jag kan se som gör att thaiambassaden behöver passet är den där stämpeln som sitter till hälften i passet och till hälften i visumet, och de kanske är oroliga för att det ligger någon risk i att byta rutiner som vid det här laget känns så trygga och välbeprövade.
@Thaisambo wrote:
Hursomhelst –
God Jul Hans1977 och lycka till med den fortsatta färden!Tack & God Jul! :salute:
MvH,
Hans -
19 December, 2009 at 10:30 pm #435654
@hans1977 wrote:
🙂 Nja, jag är nog inte riktigt beredd på att köpa det där…
Det enda jag kan se som gör att thaiambassaden behöver passet är den där stämpeln som sitter till hälften i passet och till hälften i visumet, och de kanske är oroliga för att det ligger någon risk i att byta rutiner som vid det här laget känns så trygga och välbeprövade.
MvH,
HansInte tror jag heller att nån köper det där raljeriet om inklistringens mödor och våndor! 🙂
Men kärnan är väl att vi inte fattat varför de behöver blockera originalpasset kanske flera månader och kanske t o m slarva bort det eller bara behålla det av någon dunkel anledning.
Man kan ju be den sökande komma in med originalpasset när det hela är klart och så på stående fot fixa inklistring och stämpling medan den sökande tittar på och således har koll hela tiden på vad som händer med hans kära och viktiga pass.
Naturligtvis opraktiskt i vissa lägen, t ex när den sökande har lång väg till den instans som ordnar det här. Antingen erbjuds man alternativet att skicka in det med post frivilligt eller också kan dom skicka tillståndsbeviset med post så klistrar den sökande in det själv. Stämpeln Du talar om är beroende av utfärdarens sed och kan rationaliseras bort utan hinder av några internationella krav (t ex svenska tillståndsbevis använder inte stämpel utan holografiska äkthetsbevis, som inte ska gå att kopiera, titta på det Bangkokambassaden klistrar in i din partners pass). Thailand är på väg att byta passteknik till digital teknik, jag vet inte om det är fullt genomfört ännu, det tar lite tid innan alla gamla pass gått ut och bytts ut.
Det är kopiering (duplicering), missbruk och förfalskning som man är orolig för, därav den rigida behandlingsprocessen som är irriterande både för handläggare och för sökanden. En kopia kan vara förfalskad, men man ska kunna äkthetskontrollera originalhandlingen i samband med verkställigheten. Men de litar väl inte på att den utlämnande handläggaren har tillräcklig kompetens för det – området är besvärligt och tyvärr utsatt. Det är förresten samma problematik med t ex sedelutgivning, där ibland förfalskade sedlar kommer i omlopp i olika utsatta valutor.Men att man ska behöva lämna ifrån sig sitt originalpass under en längre tid med allt vad det innebär är ingen bra lösning – det måste bli bättre!
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.