Hem › Forums › Att bo i Thailand › Kultur, Samhälle & Politik, › Var firar du Songkran 2012?
- This topic has 29 replies, 15 voices, and was last updated 14 years, 3 months ago by
sussen.
-
AuthorPosts
-
-
21 March, 2012 at 8:49 am #390954
Snart åker jag och min fru ner till familjen i isaan, det är ju Sonkran nära förestående.. Jag skall egentligen inte åka
under denna “högtid” eftressom alla kastar skitigt vatten på mig och mina tillhörigheter. Dessutom alla fulla , visserligen glada 🙂 och det tycker jag om …
Kanske kul om vi lägger in en del bilder från förra årets högtid , behöver själv se det positiva i denna fest.Har vi några roliga videos eller dylikt 🙂
[youtube:153gn3z4]http://www.youtube.com/watch?v=L7AnqAezHjc[/youtube:153gn3z4]
-
22 March, 2012 at 6:42 am #461472
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Snart åker jag och min fru ner till familjen i isaan, det är ju Sonkran nära förestående.. Jag skall egentligen inte åka
under denna “högtid” eftressom alla kastar skitigt vatten på mig och mina tillhörigheter. Dessutom alla fulla , visserligen glada 🙂 och det tycker jag om …
Kanske kul om vi lägger in en del bilder från förra årets högtid , behöver själv se det positiva i denna fest.Har vi några roliga videos eller dylikt 🙂
Jag har aldrig varit med om SongKran, men ser mycket fram emot att få uppleva det i år. Det är troligt att jag kommer att höra till de både fulla och glada och det är sannolikt att jag kommer att spruta mycket vatten. Har försökt få hyra en brandbil, men grannen (som jobbar på brandkåren) ställer sig något avvaktande…Men motorpump och stort fat på pickup går nog också. Du skall nog vara försiktig, om vi ses kring den tiden -själv skall jag ha våtdräkt…
-
22 March, 2012 at 9:13 am #461473
-
22 March, 2012 at 10:00 am #461474
För vår del hoppar vi över hemresan till byn, dels är det långt att resa, dels för mycket fylla. Vi tar det lugnt i Hua Hin istället hoppas jag! 🙂
-
22 March, 2012 at 3:36 pm #461476
Ungefär så ser även jag på detta med Songkran, hoppas bara att jag hittar en fin hoj i tid …..
Annars får jag väl ta fram fiskespöt eller luftbössan , sitta i Isaanskogen och skjuta fågel är helt ok för mig , näst att köra
Motorcykel 🙂 -
23 March, 2012 at 11:01 pm #461477
@Birger wrote:
Jag har aldrig varit med om SongKran, men ser mycket fram emot att få uppleva det i år. Det är troligt att jag kommer att höra till de både fulla och glada och det är sannolikt att jag kommer att spruta mycket vatten. Har försökt få hyra en brandbil, men grannen (som jobbar på brandkåren) ställer sig något avvaktande…Men motorpump och stort fat på pickup går nog också. Du skall nog vara försiktig, om vi ses kring den tiden -själv skall jag ha våtdräkt…
Om ovanstående inte är ett skämt så är du en av de idioter som skapar en dålig bild av västerlänningar bland Thailändare.
Ta fem minuter och läs om vad Song Kran är och hur och varför traditionen med att hälla vatten på varandra ursprungligen startade.Varje år ser jag både live här i Chiang Rai och på TV från andra orter hur västerlänningar, mestadels turistande backpackers, utmärker sig under Song Kran. I många fall går man nästan in för att skada folk, ha den största vattenhinken, den värsta sprutan, få dem att vurpa på motorcykeln etc.
Mitt deltagande i Song Kran blir kortare för var år som går.
-
24 March, 2012 at 5:53 pm #461478
SuraPelle
Kan försäkra Dig om att Birger är en sansad kille , har samtalat flera timmar med honom i telefon .
Han är INTE en av de västerländska idioterna 🙂
-
25 March, 2012 at 6:31 am #461479
SuraPelle
Kan försäkra Dig om att Birger är en sansad kille , har samtalat flera timmar med honom i telefon .
Det var skönt att höra.
-
25 March, 2012 at 7:53 am #461480
@Surapelle wrote:
@Birger wrote:
Om ovanstående inte är ett skämt så är du en av de idioter som skapar en dålig bild av västerlänningar bland Thailändare.
Ta fem minuter och läs om vad Song Kran är och hur och varför traditionen med att hälla vatten på varandra ursprungligen startade.Varje år ser jag både live här i Chiang Rai och på TV från andra orter hur västerlänningar, mestadels turistande backpackers, utmärker sig under Song Kran. I många fall går man nästan in för att skada folk, ha den största vattenhinken, den värsta sprutan, få dem att vurpa på motorcykeln etc.
Mitt deltagande i Song Kran blir kortare för var år som går.
I byn är jag den ende farangen under SongKran, så jag får nog ligga i ordentligt om jag skall lyckas skämma ut och svärta ner ryktet för alla vita turister! Jag kommer att få god hjälp av mina vidlyftiga thaigrannar, vi skall fira ihop. Samtidigt förstår jag varför Du valt nicket ” Surapelle”!, det är väl på “Sura” tonvikten ligger, eller hur? Du låter som en sur moralpolis och har dessutom mage att använda invektivet “idiot” för att kommentera ett inlägg Du nog inte riktigt begripit. Gör inte det, vi kan komma att träffas och jag kan vara långsint.
-
25 March, 2012 at 8:10 am #461481
Tat lugnt Birger 🙂
-
25 March, 2012 at 8:53 am #461482
@Birger wrote:
I byn är jag den ende farangen under SongKran, så jag får nog ligga i ordentligt om jag skall lyckas skämma ut och svärta ner ryktet för alla vita turister! Jag kommer att få god hjälp av mina vidlyftiga thaigrannar, vi skall fira ihop. Samtidigt förstår jag varför Du valt nicket ” Surapelle”!, det är väl på “Sura” tonvikten ligger, eller hur? Du låter som en sur moralpolis och har dessutom mage att använda invektivet “idiot” för att kommentera ett inlägg Du nog inte riktigt begripit. Gör inte det, vi kan komma att träffas och jag kan vara långsint.
Som jag skrev i tråden “Säkert att leva i Thailand?”
“Jag har ett ganska stort umgänge med västerlänningar här i Chiang Rai och jag kan säga att jag mycket sällan, nästan aldrig under 10 år, hört någon råka illa ut för thailändare men däremot blivit lurade av, hamnat i slagsmål etc med andra västerlänningar. “
Det verkar stämma ganska bra! :blackeye:
mvh
-
25 March, 2012 at 8:59 am #461483
SuraPelle
Tack för de vänliga orden, men i alla fall -jädrans. Surpelle är ju sanningen på spåren när han skriver “om Du inte skämtar” och jag hade gärna retats lite till innan talgdanken går upp för honom…. Vissa skribenter är ofantligt tacksamma att skoja med.
Men tack i alla fall! -
25 March, 2012 at 11:26 am #461484
@Birger wrote:
Tack för de vänliga orden, men i alla fall -jädrans. Surpelle är ju sanningen på spåren när han skriver “om Du inte skämtar” och jag hade gärna retats lite till innan talgdanken går upp för honom…. Vissa skribenter är ofantligt tacksamma att skoja med.
Men tack i alla fall!Birger, det bjuder jag gärna på !
Ha en fortsatt bra dag och ha en kul och trevlig Song Kran!
mvh
-
25 March, 2012 at 5:19 pm #461485
@Surapelle wrote:
@Birger wrote:
Men tack i alla fall!Birger, det bjuder jag gärna på !
Ha en fortsatt bra dag och ha en kul och trevlig Song Kran!
mvh
Tack!. Detsamma.
-
26 March, 2012 at 6:44 pm #461486
Song Kran!
Japp, snart är det dags igen…
bara att bunkra upp med vatten, men inte för att spruta ner andra, utan för att dricka och mat förståss.Tillhör den lite “tråkiga” kategorin människor som mer än gärna avstår från detta spektakel. Många har möjligheten att resa ut ur landet, men så inte vår familj.
Så det blir att tillbringa denna “högtid” inomhus och på väl avvägda plaster där man kan röra sig utan att bli “ofredade”. De platserna är inte många kan jag lova, så man får ta sjumila-hopp emellan för att ta sig fram och åter.
Har under mina år i landet sökt efter lugnare platser att vistas på under denna högtid, men ej hittat någon – så Huvudstaden får duga även detta året.
Många lämnar Bangkok för att resa “hem” och det gör att folkvimlet lättar lite under denna veckan och det är skönt.
Så, inte alla delar denna Song Kran lika positivt som andra, men så är vi ju olika och bra är väl kanske det…
-
26 March, 2012 at 8:30 pm #461487
Räkna mig till det antal tråkiga människor som avstår från detta spektakel…
Jag har firat Songkran en gång, det räcker.
I år blir det inget med det alls.
Sitta i olidliga bilköer för vad?
Skall jag umgås med männen innebär det drickande från klockan 8 på mogonen.
Skall jag vara med tjejerna blir jag bara trött på allt tjafs, och nu ett år senare förstår jag väl ännu mer :santa:Sen skall man sitta och titta på hur den som inte har några pengar fösöker bräcka varandra med “pengaträd” till templet för att sedan vara med i dagens stora händelse: att få sitt namn uppläst… :silent:
Nope, jag kan hitta massor med saker som smäller högre….ett väldig massa saker….
-
27 March, 2012 at 6:50 am #461488
Vårt hus ligger längst ner på vår soi, dvs nedanför huset så går soien över i en liten stig som leder till skogen .
Den stigen tar jag dessa dagar tidigt på morgonen , tillsammans med bössan och lite frukt , sitter sen i skogen hela dagen . får då se en massa roliga saker , En Svensk jägare av “den gamla skolan ” kan konsten att sitta orörlig i timmar .
Speciellt i skuggan under ett stort lummigt träd 🙂 . Får då se Mungo , mycket färgglada fåglar , ormar ,ödlor mm.
Om jag sitter i närheten av bufflar kan jag ofta skjuta en del av de större vita högbenta fåglar som äter dyngbaggar ur “oxträcket”. Dessa fåglar är delikata och uppskattas naturligtvis sedan av byinnevånarna . 🙂Snart bär det av till värmen
-
27 March, 2012 at 7:19 am #461489
Vårt hus ligger längst ner på vår soi, dvs nedanför huset så går soien över i en liten stig som leder till skogen .
Den stigen tar jag dessa dagar tidigt på morgonen , tillsammans med bössan och lite frukt , sitter sen i skogen hela dagen . får då se en massa roliga saker , En Svensk jägare av “den gamla skolan ” kan konsten att sitta orörlig i timmar .
Speciellt i skuggan under ett stort lummigt träd 🙂 . Får då se Mungo , mycket färgglada fåglar , ormar ,ödlor mm.
Om jag sitter i närheten av bufflar kan jag ofta skjuta en del av de större vita högbenta fåglar som äter dyngbaggar ur “oxträcket”. Dessa fåglar är delikata och uppskattas naturligtvis sedan av byinnevånarna . 🙂Snart bär det av till värmen
Vill Du ha sällskap, så hojta till! Jag är en mycket van smygjägare och ofantligt nyfiken på den thaiändska fauna.
Resefeber ännu? Här är vi redan halvgalna…. -
12 April, 2012 at 7:38 am #461492
Nå, var blir det av dig På Songkran denna gång?
-
12 April, 2012 at 10:25 am #461491
Vi lyckades inte täcka in Songkran i Thailand i år (första missen på fyra år) men det blir eventuellt besök på Wat Buddharam på Värmdö. Det finns en trevlig genväg dit via Vaxholm och Rindö så vi slipper åka genom Stockholm.
-
13 April, 2012 at 3:28 am #461490
[youtube:1k5cxszr]http://www.youtube.com/watch?v=jxeunbLm5R0[/youtube:1k5cxszr]
-
13 April, 2012 at 4:59 am #461493
Själv sitter man i Sthlm *snyft* medans lilla damen röjer hårt i sisaket idag.
Hennes kusin fick mig att att vakna till lite :cyclopsani: när hon sa att damen på 45 kg skulle ut i vimlet med en LÅDA cider! “-excellent! impressive! accuracy!” som de sa i gamla Quake (om nu någon minns detta shoot em up spel).
Men som tur var tillade kusinen att det var några fler damer som skulle vara med o dela :drunken: -
13 April, 2012 at 6:34 am #461494
Hallj..
Min familj och jag firade Songkrang för första gången ever. Det var Sala thai som ordnade ett firande på Östasiatiska museumet i sthlm. Och dt var jätte intressant med dansuppvisning, sång, pyssel, infoamtion om varför thailändare firar Songkrang. Det bästa var maten 🙂
Kommer definitivt göra om det..
//
-
13 April, 2012 at 7:25 am #461495
stannar helst hemma under denna hogtid det ar iget jag gillar kan forsta om barn o ungdom tycker detta ar kul men vuxna manniskor kastar vatten pa varandra nej inget for mig nej hemma i issan med en kall ol
-
14 April, 2012 at 4:43 am #461496
@duangdao76 wrote:
Hallj..
Min familj och jag firade Songkrang för första gången ever. Det var Sala thai som ordnade ett firande på Östasiatiska museumet i sthlm. Och dt var jätte intressant med dansuppvisning, sång, pyssel, infoamtion om varför thailändare firar Songkrang. Det bästa var maten 🙂
Kommer definitivt göra om det..
//
Häpp. Det var inte riktigt på samma sätt som Songkhran firas här då.
-
14 April, 2012 at 6:39 am #461497
Det blir på Silom i år. TV rapporterar om strikta regler för alkohol inom många områden; det säljs inte alls (OBS! innan någon rättar mig: inom vissa områden!) och vakter/polis kollar väskor, så förhoppningsvis är folk lite mer sansade. De öppnar för biltrafik igen klockan 20 och förhoppningsvis lugnar vattenkastandet ner sig då. Med tanke på att så många använder isblock i vattentunnan så är det inte speciellt skönt att få mera vatten på sig när man själv lagt av.
De senaste åren har jag stått på pickup-flak men man är ganska utsatt då så i år väljer jag marktrupperna så att man kan fly om det behövs 😉
Håller f ö inte med om att utlänningar skulle vara “värre” än thai i våldsamt firande. Jag tycker snarare att jag som utlänning är mer utsatt; många av mina thaivänner slipper undan men jag ska minsann dränkas. Och skämtet med brandbil i tidigare inlägg är inte heller helt overkligt; jag har många gånger åkt förbi khlonger här i BKK och förorter där de står med värsta länspumparna och sprutar vatten med brandslang. Klart övervåld.
Att sitta på mc under Songkran gör jag heller aldrig numera; många siktar definitivt rakt i fejan för att få dig att åka omkull. Det har aldrig inträffat att någon utlänning gjort så mot mig dock.Önskar alla en fortsatt trevlig helg oavsett om ni sitter hemma och softar och putsar på hojen eller är ute och mördar djur med luftgevär. Fridens!
/Samre
-
14 April, 2012 at 6:46 am #461498
Vi har inställt vårat Songkranfirande här – hade ju tänkt åka till Wat Buddharam på Värmdö idag, men här vräker snön ned och vi har redan begåvats med ett rätt rejält lager nysnö, som fortfarande bättras på.
Och bilen är klar för sommaren, besiktigad (utan anmärkning), tvättad, städad och har fått sommardäcken på. Den kör jag inte i detta snöväder – det är livsfarligt med sommardäck i detta väder – och ännu har jag inte sett någon som gett sej på att försöka köra i det här vädret.
Fjärran är väderprognosens måluppfyllelse – det skulle ju vara uppehållsväder och +8°C ….. Vi har strax under noll och en massa snö vräker ned. Som sagt.
-
14 April, 2012 at 10:47 am #461499
Jag kan bara, som Thaisambo, bekräfta att snön har vräkt ner under förmiddagen för att nu sakta övergå till blötsnö och regn. Ett utmärkt svepskäl till att inte luras åka till nämnda Thaitempel i Värmdö av frugan och “tjejmaffian”. Nytt inslag i år blir väl i stället för vattenkrig att kasta snöbollar på hemmaplan?
Songkranfirande är något jag tröttnade på för flera år sedan i Sverige, men även i Thailand. Hysterin med att kasta vatten på varandra i Thailand har jag aldrig tyckt om, och inte blev det bättre den gången jag med MC skulle åka till kommunhuset med viktiga papper och blev stoppad av en tokig folkhop som dränkte mig med flera hinkar vatten så papperen blev skadade.
Songkran är helt klart ett överreklamerat jippo som kan firas på ett behagligare sätt än att trängas på ett tempel eller bli vattendränkt och inpudrad som ett spöke.
-
14 April, 2012 at 5:12 pm #461500
Det blir Sverige i år :/
Första gången jag var i Thailand, var just vid denna tidpunkt för 6 år sedan, hade aldrig hört talas om Songkran, men fick uppleva det! Vi var i Phuket just vid denna tidpunkt, Jag var där med Morsan som fyllde 75 och 2 av mina pojkar. Då vi handlade fick vi alltid en påse och blev uppmanad att lägga mobilen i den, vi fattade ingenting förrän vi blev attackerade. Gissa om vi blev häpna när folk började spruta vatten på oss från alla håll. Inga Thailändare sprutade på Morsan, jo en förresten han hade en mini vattenpistol och sprutade lite försiktigt, det var naturligtvis en Svensk som kom med en jättekanon och blötte ner henne totalt!! Då vi lämnade Phuket för att åka vidare till Chanthaburi, stod brandkåren i korsningen och sprutade på alla förbipasserande, rent livsfarligt. De som körde moppe kunde ju knappt hålla balansen.
Väl framme i Chanthaburi där brorsan hämtade oss på busstationen var vi förbereda med en flaska och sprutade på honom, han blev förvånad och folk runtomkring jublade! Killarna tyckte det var dö kul!
Då vi kom fram till Soidao skulle man börja fira Songkran. Tydligen har man olika datum i olika provinser, vet inte riktigt hur det är men i Soidao firar man den 16 april, om jag minns rätt.
Killarna fick åka med ner till byn på flaket och spruta vatten, gissa om det var populärt! De var 11 och 13 rätt ålder för bus! De pratar fortfarande om detta, bara att sitta på flaket på en bil med tunnor fulla vatten och ha vattenkrig med ALLA.
Några år senare då jag var i Soidao firade jag Songkran med lokala vänner, vi hade picknick uppe vid vattenfallet, helt underbart, man badade i det iskalla vattnet bland fiskar, duschade i vattenfallen och det fanns stim av de mest underbara fjärilar jag någonsin sett. En verklig trevlig upplevelse.
Vi åkte också en sväng på byn, det var som vanligt vattenkrig. Tyvärr har det också urartat, en del hade preparerat vattnet med is, och det gör ju ont, inte kul!
I Kambodja är det förbjudet att spruta vatten på Songkran. Det har tydligen hänt att man har sprutat syra i ansiktet på tjejer!!
Tanken var väl ändå att välsigna varandra med vattnet, eller?
Önskar er alla en trevlig Songkran/ 🙂
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.