Hem Forums Gemensamt, för alla Övrigt IT & Fildelning om/i Thailand Tips på mobilt internet i Bangkok

Viewing 7 reply threads
  • Author
    Posts
    • #385786

      Hallå!

      Jag behöver ALL information om hur jag bäst löser behovet av mobilt Internet (3G/HDSPA/EDGE) under min kommande 2-veckorsvistelse i Bangkok (avresa 24/9, så frågan är brännhet…) Allra helst vill jag kunna använda min HUAWEI E220 USB-dongel.

      Jag har fått för mig att det verkar handla om att välja mellan AIS & DTAC, – finns det fler alternativ och i så fall vilka?

      DTAC ser ut att ha någon form av “obegränsat abbonemang” för 999 Baht, – något som låter lite för bra för att vara helt trovärdigt…

      Fungerar det dessutom utanför BKK är det ju inte direkt någon nackdel…

      Allra helst är jag ute efter ett “kontantkort”, men är öppen för alla lämpliga lösningar.

      Behovet kommer sig av att jag måste kunna arbeta mot kundsystem via VPN även när jag befinner mig i Bangkok 💡

      Tack på förhand!

      //Jumba

    • #414003
      Marten_G
      Participant

        Jag skulle kolla om det finns möjlighet att hyra en enkel satelitte mottagare.
        CAT-Telecom är den leverantör som jag vet levererar internet via satelitte.
        Men om de har någon transportabel för uthyrning vet jag inte.

        **************************

      • #414004
        Anders99
        Participant

          @jumba wrote:

          DTAC ser ut att ha någon form av “obegränsat abbonemang” för 999 Baht, – något som låter lite för bra för att vara helt trovärdigt…

          Fungerar det dessutom utanför BKK är det ju inte direkt någon nackdel…

          Allra helst är jag ute efter ett “kontantkort”, men är öppen för alla lämpliga lösningar.

          Hej
          Jag vet att 1-2-call (DTAC?) har kontantkortslösning med obegränsad surfning för 999 baht/månad, har en god vän som använder det med stor framgång. Hur bra uppkopplingen är låter jag vara osagt dock.

        • #414005

          OK, tack för era svar.

          Det där med DTAC låter onekligen mest intressant av alternativen…

          Jag kanske rapporterar i denna tråd från BKK om vad jag kommer fram till :tongue:

          //Jumba

        • #414007

          OK, här kommer en direktrapport via mobilt “bredband” från Bangkok:

          Det bästa jag lyckades hitta var detta SIM-kort från AIS. Det krävde att hustrun visade upp sitt thailändska ID-kort, – alltså ett slags ABONNEMANG. Obegränsat antal timmar för 999 Baht/månad, och ingen speciell bindningstid. Kan alltså sägas upp när man vill.

          Hastigheten är dock bedrövlig, men det fungerar.

          En test mot svenska bredbandskollen visade fantastiska 0,11 Mbps ned och 0,01 Mbps upp :salute:

          Något som är än värre är dock att möjligheten att etablera VPN-tunnlar över denna länk alldeles uppenbarligen är blockerat!
          Försökte ta upp frågan med AIS, men gav snabbt upp när jag hade ägnat 5 minuter på att försöka förklara för den tekniska supporten vad förkortningen “VPN” står för 🙁

          Ingen ide att diskutera djup teknik med den tjejen!

          Det ser dock ut att finnas ett väl utbyggt WIFI-nät i Bangkok som heter TRUEWIFI (http://www.truewifi.net” onclick=”window.open(this.href);return false;). Dock väldigt kostsamt med priser från 150 Baht/tim…

          Har av den anledningen inte testat detta nät, men finner att spridningen verkar mycket omfattande.

          Många 2G-hälsningar från Bangkok!

          //Jumba

        • #414010
          Nille
          Keymaster

            Den här tråden har några månader på nacken och tänkte höra om det finns nytillkommen information?

            Kommer troligtsvis vara borda 4 veckor i Mars och skulle behöva jobba 1-2 dagar i veckan. Jag hoppas nästan inte ens på att kunna jobba från djungeln. Har lyckats med att surfa via mobilen därifrån(DTAC hade jag då) men det är ingen lösning, inte med den farten jag hade då.

            2 dagar per vecka i civilisationen passar visserligen mina planer men det kan ju dyka upp något akut och då är jag ju rökt ute i Soidao (Chantaburi). Skulle behöva ansluta till vårt VPN en gång i veckan.

            Någon som surfar med mobilen som modem som har lite tips?

          • #414011

            Kanske inte ett direkt svar på frågan, men t e x i BKK har ju True byggt massor av wifi hotspots, och de har även ett samarbete med Bangkok stad “green wifi”.
            Där man kan få gratis tillgång, jag lyckades efter lite klickande registera mig och har nu ett gratis inlogg på truewifi hotspottsen. Hyffsad hastighet ( kan t o m göra SIP samtal via dem ).

            http://www.truewifi.net/th/promotion/green_bangkok.htm

            /Anders

          • #414012
            Rob

              Hej.

              Jag letar efter en bra 3G lösning, vad jag har läst på Thaivisa.com så använder många en lösning ifrån ett företag som heter CAT.

              Någon som vet mer om denna lösning?

              Diskussion om CAT finns här http://www.thaivisa.com/forum/topic/361170-hi-speed-wireless-3g-internet/

          Viewing 7 reply threads
          • You must be logged in to reply to this topic.