Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Hus, Lägenheter & Mark Olika lösningar för att få varmvatten?

Viewing 12 reply threads
  • Author
    Posts
    • #388362

      Hej!Hur gör man egen varm vatten inom hus? Jag mena att man kan göra som i Sverige ,Jag har hus i Thailand och jag gilla inte att duscha med kall vatten,så köpte jag varm vatten apparat,båda till badkar och dusch rum,det känner läskis som fann,Jag har tänk mig att göra lika som i Sverige,Finn nån som kan tipsa mig vilken filman som kan göra det ?(i Thailand) 🙂 :sunny: TACK För alla tips,,,,,,,Sunsern

    • #438509
      Thaisambo
      Participant

        Hej,

        Det beror på hur vattenanläggningen ser ut hos dej och vilket tryck det är i ledningarna. Men vi har gjort detta själva, då har vi en sån här vattentank ovan jord utomhus samt pump som ser till att nivån hålls uppe genom att automatiskt fylla på vatten i tanken. Kallvattnet distribueras sen genom självtryck från tanken, men den är inte så högt placerad och trycket är för dåligt för dusch.

        Därför är extra pump installerad för vatten till duschen, som i sin tur får varmvatten genom en elektrisk genomströmningsberedare. Den värmer vattnet när kranen till duschen öppnas helt enkelt. Duschen är förbunden med varmvattenberedaren med en metallslang, det är ingen komplicerad anläggning och går väl på ca THB 5-6.000 för pump, varmvattenberedare och dushgarnityr samt lite rör och beslag.

        Men har ni bra tryck i ledningarna för vatten så behöver ni ju ingen extra pump, då räcker varmvattenberedare och duschgarnityr. Vi tog en genomströmningsberedare på 3,5 kW, den har räckt till bra. Det behövs inte så stor genomströmmningskapacitet när det gäller en dusch.

        Installationen gjordes förresten av en granne, som drog fram rör (vanliga blå plaströr), kopplade in pumpen, gjorde en genomföring i väggen, monterade varmvattenberedare och duschgarnityr på insidan och kopplade ihop det hela. Separat brytare för elen till varmvattenberedaren satte han in också så vi stänger av strömmen till den när det inte ska duschas, det är ju i våtrum (badrummet) som det hela finns i.

        Det borde inte vara nåt problem att hitta nån som kan hjälpa dej.

      • #438510
        Nille
        Keymaster

          Om du menar som att man har en stor tank (varmvattenberedare) så skall det vara möjligt men jag undrar om det är lösningen? Om det är elektriciteten du är orolig för borde det finnas bättre lösningar.

        • #438511
          scherloff
          Participant

            Själv har jag en solcellspanel på taket och den fungerar utmärkt. Om det mot förmodan skulle vara så mörkt och mulet att vattnet inte skulle bli varmt kan jag slå på el till panelen som värmer vattnet. Jag har dock aldrig behövt utnyttja elen, vattnet blir alltid tillräckligt varmt ändå, även om det är helmulet. Jag vet inte från vilken firma solpanelen kommer, det var byggherren som köpte och installerade den vid husbygget. En elvärmare som man sätter på väggen i badrummet skulle jag inte våga använda. Det är bara några veckor sedan en sjuttonårig kille på Phuket dödades av elektricitet när han duschade.

            http://www.phuketgazette.net/news/detail.asp?id=8177

          • #438512
            Nille
            Keymaster

              Jag har varit med om att få stötar när jag duschar och borde kanske vara lycklig över att jag lever.

            • #438513
              Nille
              Keymaster

                @scherloff wrote:

                Själv har jag en solcellspanel på taket och den fungerar utmärkt. Om det mot förmodan skulle vara så mörkt och mulet att vattnet inte skulle bli varmt kan jag slå på el till panelen som värmer vattnet. Jag har dock aldrig behövt utnyttja elen, vattnet blir alltid tillräckligt varmt ändå, även om det är helmulet. Jag vet inte från vilken firma solpanelen kommer, det var byggherren som köpte och installerade den vid husbygget. En elvärmare som man sätter på väggen i badrummet skulle jag inte våga använda. Det är bara några veckor sedan en sjuttonårig kille på Phuket dödades av elektricitet när han duschade.

                http://www.phuketgazette.net/news/detail.asp?id=8177

                Får jag fråga hur mycket det kostade och hur mycket av din el du kan driva med den?

              • #438514

                Det lär ju knappast behövas en jätte varmvatten beredare. Finns små smidiga. Om man inte bor där hela tiden är nog en sådan lösning att föredra då solpaneler har en tendens att kosta skjortan, och det krävs lång tids boende för att tjäna in den elen. Just till dusch i Thailand tycker jag att man borde lägga pengarna på trycket i ledningen med bra pump och hydrofor. Det är sällan man blir vattenblästrad i Thailand men det har hänt till min lycka det med.

                //Micke

              • #438515

                Hej! scheloff! Ja det har jag el varmer som hänger på väggen,jag har 3 st som göra varm vatten ,1 i badrum,1 dusch rum,1 i köket,som sagt ,det läskigt,och se löjligt ut ,i bland när jag tänkte på att få tröm på mig,så koka jag vatten på spisen och blanda i bubbel bad,det känt så togkigt,och som du säger finn en som död av vatten varma apparat i Phuket,det stämmer,finns en i min byn också,de har inte sladd till jord,jag har det men ändå känt osäkra,Mitt hus där gode jag eropar typ,det fel bara varm vatten,Jag har tänk att lösa med solpanel ,men svårt att hitta i Thailand,special byn bo,,Men om ni vet var kan man köpa den eller nån som kan fixa det ,tipsa igen,,TACK

              • #438516

                @Micke_Prik wrote:

                Det lär ju knappast behövas en jätte varmvatten beredare. Finns små smidiga. Om man inte bor där hela tiden är nog en sådan lösning att föredra då solpaneler har en tendens att kosta skjortan, och det krävs lång tids boende för att tjäna in den elen. Just till dusch i Thailand tycker jag att man borde lägga pengarna på trycket i ledningen med bra pump och hydrofor. Det är sällan man blir vattenblästrad i Thailand men det har hänt till min lycka det med.

                //Micke

                Jo du! i bland man behöver inte tänka på pengar när det gäller hus bor,och jag bor mest i Thailand och lång periot ,ja natu ligvis,att kosta mycket för det,(solpaneler) men en gång dyrt,men kanske billigare än el?? i Sverige använda jag solpanel,och vet pannan på vinter,så spara en del par år,,!!! 🙂 kanske du kan prova fixa det jag kan vara din fösta kund,,,och kanske blir poppulär,,,,, :sunny: 💡 :thumbleft:

              • #438517

                @Nille wrote:

                @scherloff wrote:

                Själv har jag en solcellspanel på taket och den fungerar utmärkt. Om det mot förmodan skulle vara så mörkt och mulet att vattnet inte skulle bli varmt kan jag slå på el till panelen som värmer vattnet. Jag har dock aldrig behövt utnyttja elen, vattnet blir alltid tillräckligt varmt ändå, även om det är helmulet. Jag vet inte från vilken firma solpanelen kommer, det var byggherren som köpte och installerade den vid husbygget. En elvärmare som man sätter på väggen i badrummet skulle jag inte våga använda. Det är bara några veckor sedan en sjuttonårig kille på Phuket dödades av elektricitet när han duschade.

                http://www.phuketgazette.net/news/detail.asp?id=8177

                Får jag fråga hur mycket det kostade och hur mycket av din el du kan driva med den?

                Ja! när jag bor där kosta mig 3000-3500 BHT,par månad,jag vet som kosta mycket för att jag använda el spisen,arcondition ,tvätt med varm vatten,mm,men för mig det lagom, :thumbright: plobblemet bara läskigt med el värme vatten på väggen!!!!

              • #438518
                scherloff
                Participant

                  RÄTTELSE

                  Jag har tyvärr använt fel ord i min text här ovanför. Det jag har på mitt hus är en solpanel, inte en solcellspanel. Den kan alltså inte generera någon elektricitet utan bara ge mig varmvatten. Beklagar min felskrivning.

                • #438519
                  stgrhe
                  Participant

                    @Thaisambo wrote:

                    Installationen gjordes förresten av en granne, som drog fram rör (vanliga blå plaströr), kopplade in pumpen, gjorde en genomföring i väggen, monterade varmvattenberedare och duschgarnityr på insidan och kopplade ihop det hela. Separat brytare för elen till varmvattenberedaren satte han in också så vi stänger av strömmen till den när det inte ska duschas, det är ju i våtrum (badrummet) som det hela finns i

                    Om man vill undvika “elektriska stolen” skall:

                    1. Värmaren vara jordad med en riktigt jord (en minst 2m lång kopparstav i marken *); och

                    2. Kretsen vara försedd med jordfelsbrytare.

                    Alla andra lösningar är farliga!

                    Göran

                    *) Jordkabeln skall anslutas till jordstaven med en förskruvning (inte lödas) som inte rostar, helst gjord av brons.

                  • #438520

                    @sunsern wrote:

                    @Micke_Prik wrote:

                    Det lär ju knappast behövas en jätte varmvatten beredare. Finns små smidiga. Om man inte bor där hela tiden är nog en sådan lösning att föredra då solpaneler har en tendens att kosta skjortan, och det krävs lång tids boende för att tjäna in den elen. Just till dusch i Thailand tycker jag att man borde lägga pengarna på trycket i ledningen med bra pump och hydrofor. Det är sällan man blir vattenblästrad i Thailand men det har hänt till min lycka det med.

                    //Micke

                    Jo du! i bland man behöver inte tänka på pengar när det gäller hus bor,och jag bor mest i Thailand och lång periot ,ja natu ligvis,att kosta mycket för det,(solpaneler) men en gång dyrt,men kanske billigare än el?? i Sverige använda jag solpanel,och vet pannan på vinter,så spara en del par år,,!!! 🙂 kanske du kan prova fixa det jag kan vara din fösta kund,,,och kanske blir poppulär,,,,, :sunny: 💡 :thumbleft:

                    Göran strghe, borde ha mer koll på VVS firmorna i Thailand än mig, Jag kan bara fixa fram sånt i sverige då jag har jobbat på DAHL en gång i tiden. Sen behövs det en som kan VVS som kan koppla in grejorna på befintliga rör, eller kanske de behövs bytas ut också, sen behövs en elektriker. Du skulle dock behöva en rörmokare från sverige om du ska ha toppkvalité på jobbet, Då duktiga khon thai vvs killar, kopplingar mm. verkar lysa med sin frånvaro i LOS.

                Viewing 12 reply threads
                • You must be logged in to reply to this topic.