Hem › Forums › Gemensamt, för alla › Övrigt › IT & Fildelning om/i Thailand › Bredbandsrouter, är det helt meningslöst att ta med sig?
- This topic has 15 replies, 7 voices, and was last updated 15 years, 11 months ago by
Thaisambo.
-
AuthorPosts
-
-
27 June, 2010 at 5:44 pm #388852
Jag funderar på om jag skall ta med mig min bredbandsrouter till Thailand men så vitt jag minns är det mest ADSL som gäller. Kan jag lika väl lämna min router hemma i Sverige kanske?
-
27 June, 2010 at 7:59 pm #443765
Anledningen till att jag ibland tar med min router är för att jag vill ha internet på mer än 1 dator och att jag vill ha trådlöst. Behöver du bara ha internet till en dator så är det meningslöst. Sedan vet jag inte om du har trådlöst på den eller inte.
-
27 June, 2010 at 8:48 pm #443766
En “vanlig” router fungerar lika bra oavsett vad du har för internetanslutning, en router har en nätverksport IN och ofta ett antal ut vilket iof ochså det är en extra funktion (switch) det är likväl en router om den bara har en port UT, sen kan den ha flera andra funktioner som trådlös anslutning(accesspunkt), inbyggt ADSL modem, eller 3G modem…
Så svaret på din fråga beror helt på omständigheterna,
Ett tips i sammanhanget är att stänga av routrar, ADSL-modem när de inte används, dels drar de ström, dels är de inte gjorda för att stå på dygnet runt utan brukar dö efter ett år eller två, nio gånger av tio är det strömadaptern som dör så tips #2 är att om den lägger av testa med en annan adapter med samma volt och lika eller högre ström(mA) om man nu har tillgång till en sådan..
-
28 June, 2010 at 5:36 am #443767
Ett tredje tips är att köpa en multifunktionsadapter, men man bör hålla reda på hur polariteten på kontaktstiftet är kopplad. Jag är inte svagströmselektriker själv och inte speciellt hemma på det, har använt sånt någon gång, men till datorutrustning får det bli originaladaptern så gott det går.
Strömadaptern är billig och datorn dyr så jag vill inte begå misstaget att koppla fel – risken är att det misstaget gör man bara en gång och sker det så fungerar det i bästa fall inte alls och i värsta fall sitter man där med totalförstörda prylar.Det finns ett kopplingsschema instansat på adaptern som visar hur den är kopplad, men det är en rätt kryptisk hieroglyf.
F ö har jag själv aldrig haft någon egen ADSL router. Det är ett otyg och en hybridlösning för att kunna köra snabb trafik på en vanlig tvåtrådig teleförbindelse (med koppartråd), men jag vet hur ett lokalt telenät ska kopplas för att det ska fungera i Sverige (man använder fyrtrådig parvis korskopplad kabel så kan man ha flera utrustningar i sitt lokala telenät). Och ADSL modemet gör frekvenssplit på vanlig signal i kabeln (och kopplar vidare i lokalnätet) så att det bara är signalen till ADSL routern som kopplas fram dit. Man hade tidigare både ADSL modem och router i separata enheter, men det visade sej att folk kopplade fel väldigt ofta så numera är modem och routerfunktion sammanbyggt i en enhet från de flesta leverantörerna.
Något att se upp med är hur kablarna ska vara kopplade i telenätet. I Sverige används parvis korskopplade kablar (tror det gäller hela Europa, som följer ETSI), men exempelvis amerikanerna använder seriellt kopplade kablar – det går inte att blanda! Hur det är i Asien har jag ingen aning om, det finns verktyg för att testa kabel så man kan se hur den är kopplad.
Det här gäller vad man behöver tänka på när det gäller trådbunden telefoni och att man ska vara medveten om att det inte går att flytta kablar mellan olika länders telenät hursomhelst, man måste ha koll på hur det är kopplat.
-
29 June, 2010 at 12:57 pm #443768
En bredbandsrouter har en datakontakt och adsl har en telekontakt – hur menar ni att man skall kunna använda en bredbandsrouter i ett ADSL nät?
-
29 June, 2010 at 1:06 pm #443769
nu är inte jag expert på routrar och hemmanätverk men vår router har kontakt för både vanlig bredbands-lina och telefonlina. vad de nu heter på riktigt…
-
29 June, 2010 at 1:58 pm #443770
jag har en telefonkontakt med men det är mer för anslutningar till routern alltså inte för att få internet från… så vitt jag kan förstå
-
29 June, 2010 at 4:26 pm #443771
Min ADSL leverantör CAT tillhandahåller modem med inbyggd router med wlan. Har fungerat utmärkt med std abonnemang för 845 baht per månad. 2 Megabit räcker allt försvinner iaf på vägen till Europa. Testade vårt 100 Megabit i Sverige mot Thailand via Speedtest.net. Det blev 0,3 Megabit kvar, det är alltför dåligt med kablar mellan Thailand och Indien. :flower:
-
29 June, 2010 at 5:02 pm #443772
@Nille wrote:
jag har en telefonkontakt med men det är mer för anslutningar till routern alltså inte för att få internet från… så vitt jag kan förstå
en router är en router som ska passa oavsett internetsätt.
dock menar du kanske ett bredbandsmodem med inbyggd router???om det bara är en vanlig router så kan du ju ta med den om du tror du vill ansluta flera datorer och inte vill köpa nytt i thailand.
om bredbandsmodem så kanske inte då de kan vara specifika för operatör.
-
29 June, 2010 at 5:55 pm #443773
@KillerRacer wrote:
nu är inte jag expert på routrar och hemmanätverk men vår router har kontakt för både vanlig bredbands-lina och telefonlina. vad de nu heter på riktigt…
De heter RJ45 (Ethernet kabel) och RJ11 (telefoni). Det är troligtvis en ADSL router med inbyggt modem och så en eller flera utgångar för kabelanslutning av ytterligare utrustning i lokalnätet.
Egentligen är det där namnen på kontaktdonet som ska användas. Det kan också finnas inbyggt trådlöst nät i routern, WLAN.
Vad gäller modemet så är det i regel inte hårdvaran som är leverantörsspecifik, men det kan finnas leverantörsberoende konfigureringar inlagda före leverans och man får kanske inte dom på papper för egen inläggning. Satellitmodem kan vara lösenordsskyddade av leverantören för att hindra kunden från omkonfigureringar och för att leverantören vill ha full kontroll över den delen av utrustningen hos kunden.
-
29 June, 2010 at 8:30 pm #443774
@Nille wrote:
Jag funderar på om jag skall ta med mig min bredbandsrouter till Thailand men så vitt jag minns är det mest ADSL som gäller. Kan jag lika väl lämna min router hemma i Sverige kanske?
Om vi pratar om Netgearen så kan du ta med dig den.
Den kommer att funka.
Den har såväl en RJ11 som R45 (inbyggd 4 portars Hub) och WLAN.
Packa den i väskan.Ps
ADSL eller xDSL tekniken är ju att överföra stora mängder data via koppartråd (dvs vanlig telefonledning).
Vad jag vet så kör du ADSL idag
Ds -
29 June, 2010 at 8:57 pm #443775
Det är trist att vi överhuvudtaget fått ADSL i Sverige och det här med ADSL-routrarna har orsakat mycket bekymmer för bredbandsoperatörerna. Det beror på att alltför många har försökt koppla in sin ADSL router i bredbandsanslutningen för att få flera portar för att ansluta utrustning till Internet genom routern.
Men RJ45 portarna på en sån router är enbart avsedda för internt lokalnät, dessutom innehåller routern en liten DHCP server, som glatt delar ut IP-adresser till kreti och pleti som ber om det. Följden är att nätoperatörens nät störs och ingenting fungerar.
Det som är porten till externt nät på en ADSL router är den man stoppar in telelinan i, RJ11-kontakten, inget annat. Man får överhuvudtager inte ansluta någon av RJ45 portarna till externt nät – en självklarhet för den som vet hur den fungerar, men alla gör nu inte det och pluggar i kablarna hej vilt kors och tvärs, det är lite bättre nu, men det här orsakade en massa problem vid övergången från ADSL till bredband i vissa områden. Och det var inte lätt för operatörerna att hitta den som störde ut nätet heller, det var rena detektivarbetet. Numera har routrarna (switcharna) i anslutningspunkterna funktioner som stänger ned kabeln om någon stoppar i felaktig utrustning men så var det inte i början.
Vi skulle gjort som t ex Finland, gett fullständigt tusan i ADSL och gått direkt på fiberutbyggnad, men vårt kära IT-ansvariga statsråd begrep inte detta utan ansåg sej kunna spara pengar på att använda befintligt koppartrådsnät (telenätet) för “Internet åt alla”. I höstas las äntligen en ny strategi fram för den svenska bredbandsutbyggnaden, den presenterades av statsrådet i inledningsanförande på IIS Internetdagar 2009. Lite utdragen genomförandeplan bara, den sträcker sej till 2020.
-
29 June, 2010 at 9:13 pm #443776
@Thaisambo wrote:
Vi skulle gjort som t ex Finland, gett fullständigt tusan i ADSL och gått direkt på fiberutbyggnad, men vårt kära IT-ansvariga statsråd begrep inte detta utan ansåg sej kunna spara pengar på att använda befintligt koppartrådsnät (telenätet) för “Internet åt alla”. I höstas las äntligen en ny strategi fram för den svenska bredbandsutbyggnaden, den presenterades av statsrådet i inledningsanförande på IIS Internetdagar 2009. Lite utdragen genomförandeplan bara, den sträcker sej till 2020.
Det beslutet har ju ingenting med att statliga televerket och nu telia äger hela eller stora delar av kopparnät och en hel del televäxlar :blackeye:
-
29 June, 2010 at 9:30 pm #443777
@jjonsson wrote:
@Thaisambo wrote:
Vi skulle gjort som t ex Finland, gett fullständigt tusan i ADSL och gått direkt på fiberutbyggnad, men vårt kära IT-ansvariga statsråd begrep inte detta utan ansåg sej kunna spara pengar på att använda befintligt koppartrådsnät (telenätet) för “Internet åt alla”. I höstas las äntligen en ny strategi fram för den svenska bredbandsutbyggnaden, den presenterades av statsrådet i inledningsanförande på IIS Internetdagar 2009. Lite utdragen genomförandeplan bara, den sträcker sej till 2020.
Det beslutet har ju ingenting med att statliga televerket och nu telia äger hela eller stora delar av kopparnät och en hel del televäxlar :blackeye:
Nej, det kommer från IT infrastrukturministern, det finns en särskild IT-politisk enhet på Näringsdepartementet som hanterar de här frågorna. Men det är nog så att Telia ville slå vakt om sitt gamla kabelnät och lobbade intensivt för att man skulle satsa på ADSL och således se till att det gamla kabelnätet för telefoni gick en ny vår till mötes. Det är länge sen telenätet blev tekniskt föråldrat men det hålls vid liv med såna här grejer – vi har ju mobiltelefoni nu och hade vi inte den här stora kopparklumpen att släpa på skulle vi ha mycket lägre teletaxor nu (och avgifter för GPRS/3G/4G kommunikation).
Ungefär som det är i Thailand nu.Sist jag var i Thailand fick jag 100 timmar Internet via GPRS/3G för 200 baht hos Happy. Funkade utmärkt, de debiterar för tid och inte datavolym som vi gör i Sverige, 10-20:- per MB är fruktansvärt dyrt även om man har takpriser per dag, vecka eller månad. Och det är dinosauriekolossen av koppar (det kabelburna gamla telenätet) som är kvarnstenen i utvecklingen.
-
29 June, 2010 at 9:45 pm #443778
@Thaisambo wrote:
Nej, det kommer från IT infrastrukturministern, det finns en särskild IT-politisk enhet på Näringsdepartementet som hanterar de här frågorna.
Och IT infrastrukturminstern är inte politiskt inblandad?
Hela beslutet om att gå på ADSL och inte på fiber är (precis som du var inne på själv) så otroligt puckat att det inte kan finnas någon annan rimlig förklaring än att det rör sig om pengar för staten.@thaisambo wrote:
Men det är nog så att Telia ville slå vakt om sitt gamla kabelnät och lobbade intensivt för att man skulle satsa på ADSL och således se till att det gamla kabelnätet för telefoni gick en ny vår till mötes. Det är länge sen telenätet blev tekniskt föråldrat men det hålls vid liv med såna här grejer
Precis!
-
1 July, 2010 at 9:46 am #443779
Det finns hopp om billig mobiltelefoni även i Sverige!
Bredbandet skonas när Telia river kopparn
Kostnaderna för telefoni kommer att rasa nu när Telia äntligen bestämt sej för att göra sej av med sitt gamla koppartrådsbaserade telenät! Det är just den där kostnadsdrivande detaljen som gör att teletaxorna (inklusive GSM/GPRS/3G/4G) hålls uppe på hög nivå, särskilt för mobiltelefoni för att inte “konkurrera ut” trådbunden telefoni!
Framtiden ljusnar!
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.