Hem › Forums › Att bo i Thailand › Visum och Uppehållstillstånd › Vilket visa rekomenderar ni för mig?
- This topic has 9 replies, 5 voices, and was last updated 12 years, 7 months ago by
Ivan.
-
AuthorPosts
-
-
4 November, 2013 at 2:56 pm #392758
Låter inte kul 🙁
Har själv funderingar på längre boende framöver. Ska pröva 3 månader nästa år och funderar på om jag ska ta turistvisum (60+30), eller pensionärsvisum 90 dagar. Blir lite osäker på papperen dom vill ha.
“A copy of your Pension income certificate from (Försäkringskassan) or Private insurances company with amount of not less than 14,500 SEK per months (after taxes)”
Vill dom ha detta på engelska. Jag har bara på svenska. Vet inte riktigt vart man vänder sig ? Jag har avgångspension via ett försäkringsbolag. Kanske dom kan hjälpa ?
:drunken:
-
4 November, 2013 at 10:52 pm #478369
@Ivan wrote:
Låter inte kul 🙁
Har själv funderingar på längre boende framöver. Ska pröva 3 månader nästa år och funderar på om jag ska ta turistvisum (60+30), eller pensionärsvisum 90 dagar. Blir lite osäker på papperen dom vill ha.
“A copy of your Pension income certificate from (Försäkringskassan) or Private insurances company with amount of not less than 14,500 SEK per months (after taxes)”
Vill dom ha detta på engelska. Jag har bara på svenska. Vet inte riktigt vart man vänder sig ? Jag har avgångspension via ett försäkringsbolag. Kanske dom kan hjälpa ?
:drunken:
En autoriserad översättare kan hjälpa dig om inte försäkringsbolaget kan skriva ett intyg på engelska. Men om du ska stanna i högst 90 dagar fungerar ju ett turistvisum lika bra bortsett från besväret att söka förlängning av uppehållstillståndet. Det kan dock göra när som helst under din vistelse i Thailand och kostar endast 1,900 baht.
Göran
-
5 November, 2013 at 12:09 am #478370
Jag tog själv ett non-immigrant “O” single entry för pensionär senast,
Non-Immigrant “O” Pension, Retired
det söktes på Thailands Stockholmsambassad med inkomstintyg från Pensionsmyndigheten på svenska (knappast obegripligt även om man inte kan svenska och det sägs inget på ambassadens hemsida om att nån översättning m m skulle behövas. I Sverige är det enkelt att kolla vid behov och det vet dom på ambassaden också) och det är ju i stort sett bara siffror.
Personbeviset på engelska laddades ned över nätet från Skatteverket, varianten “alla ändamål”. Ett PDF dokument som skrevs ut på den egna bläckstråleskrivaren. Fotona tog jag hos en yrkesfotograf för SEK 200 eftersom dessa “MUST NOT be your homemade photographs“. Lite onödig kostnad, hade nog klarat det med egen digitalkkamera och så bra fotopapper i bläckstråleskrivaren, men man vet ju inte. Så det blev yrkesfotograf “för säkerhets skull”.
Inga problem, kostade SEK 520, lovades vara tillgängligt för avhämtning några dagar senare, men när jag hämtade det såg jag att de hade gjort det klart redan ansökningsdagen på direkten efter min inlämning samma dag.
Gjorde det här ca två månader före avresan, det var helt tomt på ambassaden (förutom personalen) både när jag lämnade och när jag hämtade, dom hade gott om tid och det var lugnt. Men det kanske är säsongberoende, det var ju inte första besöket och ibland har det varit rejält fullproppat med långa väntetider innan man når fram till expeditionen.
Visst kunde jag sökt förlängning i Thailand, men varför? Det är bekvämt och behagligt att slippa leta rätt på Immigration Office och ta sej dit med – jag har fortfarande ingen aning om var det ligger på “vårt” ställe och har aldrig varit där, dessutom bor vi en bra bit utanför stan och ute på landsbygden lär det väl inte finnas nåt IM-kontor att ta sej till. Slipper helst det momentet. 90 dagar i obruten följd utan krångel blev det.
Minimering av plågorna, det brukar inte vara nåt problem bara man läser på ordentligt och gör förarbetet klart innan ambassadbesöket. Post kunde väl ha gått bra, men de vill ha personliga besök. Och rek + porto kostar nästan tre gånger så mycket som resa med buss till Stockholm fram och åter för mej – vi har direktbuss till Thailands Stockholmsambassad på Floragatan 3 hemifrån och inga byten.
-
5 November, 2013 at 12:41 am #478371
Jag skapade ett nytt inlägg av denna fråga då den var orelaterad till tråden den låg i. Ursprungstråden om den nya polisordernär ett intressant ämne som vi inte vill
-
5 November, 2013 at 1:18 pm #478372
Tack Nille för ny tråd och tack ”Thaisambo” för hela din berättelse. Ska nog fixa det efter alla dina råd, och lyssna hos ambassaden om det där med engelska/svenska papper.
Tycker också att det är enklare att få allt på en gång och dessutom billigare, om man ska vara gniden 🙂 Pensionärsvisum kostar 520:- och turist 260:-. Men om man sen ska lägga till 1.900 Bath (ca:440:- ) i Thailand, så är man uppe i 700:- Så man tjänar några spänn (+ extra besvär).
PS. Enligt hemsidan: “The Embassy in Stockholm DOES NOT neither accepted nor returns visa application by post.”
:sunny:
-
5 November, 2013 at 3:38 pm #478374
@Nypan wrote:
@Ivan wrote:
Tack Nille för ny tråd och tack ”Thaisambo” för hela din berättelse. Ska nog fixa det efter alla dina råd, och lyssna hos ambassaden om det där med engelska/svenska papper.
Tycker också att det är enklare att få allt på en gång och dessutom billigare, om man ska vara gniden 🙂 Pensionärsvisum kostar 520:- och turist 260:-. Men om man sen ska lägga till 1.900 Bath (ca:440:- ) i Thailand, så är man uppe i 700:- Så man tjänar några spänn (+ extra besvär).
PS. Enligt hemsidan: “The Embassy in Stockholm DOES NOT neither accepted nor returns visa application by post.”
:sunny:
Ok sedan tillkommer 2200 tbh for visarun om du valjer turistvisa, samt 2 forlangningar pa IM a 1900 Tbh
Fattar jag tyvärr ingenting av ? “Visarun” – “IM” – “2 förlängningar” ?
:scratch:
-
6 November, 2013 at 12:47 am #478375
Visarun: passera gränsen och tillbaka in i Thailand igen. Resan fram och åter kostar en del om man inte vistas vid gränsen.
IM: Immigration Bureau
2 förlängningar: avser turistvisum med två inresor under visumets giltighetstid och vid varje tillfälle kan uppehållstillståndet förlängas med 30 dagar till 90 dagar. Varje sådan förlängning kostar f.n. 1,900 baht.
Göran
-
6 November, 2013 at 1:53 pm #478377
@stgrhe wrote:
Visarun: passera gränsen och tillbaka in i Thailand igen. Resan fram och åter kostar en del om man inte vistas vid gränsen.
IM: Immigration Bureau
2 förlängningar: avser turistvisum med två inresor under visumets giltighetstid och vid varje tillfälle kan uppehållstillståndet förlängas med 30 dagar till 90 dagar. Varje sådan förlängning kostar f.n. 1,900 baht.
Göran
Tack
Det var en klar och tydlig förklaring. Ska tänka på detta framöver om jag vill vara borta längre, men denna gång skulle/ska jag bara åka 90 dagar, så enkelt pensionärsvisa funkar nog bra
🙂
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.