Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Allmänt › Avslag Resa till Thailand av skola i Sverige
- This topic has 39 replies, 24 voices, and was last updated 13 years, 1 month ago by
tipsu.
-
AuthorPosts
-
-
5 March, 2013 at 7:43 pm #392010
Fick avslag av sonens skola att resa till Thailand i en månad för att återförenas med Mormor och Morfar under en månad. Synnerliga skäl föreligger inte.
33 dagar kvar till resan vad gör man?
Tacksam för tips.
//Micke
-
5 March, 2013 at 7:57 pm #472766
Vi har faktiskt skolplikt i Sverige. Hur gammal är pojken?
Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2
-
5 March, 2013 at 8:33 pm #472767
Avboka och beställ nya biljetter under sonens sommarlov 🙂
-
5 March, 2013 at 8:51 pm #472768
Var rebellisk åk ändå :drunken: :cheers: :drunken:
-
6 March, 2013 at 1:56 am #472769
Jag skulle åka ändå – jag vet bättre vad mina barn behöver. End of the day så ger en månad med släkt och familj i Thailand mer än 1 månads skola i sverige. Missar ingenting som ni inte kan underhålla i Thailand. I trygghetsnarkomanernas land sverige tar lärarna det säkra för det osäkra. Tror faktiskt de hellre önskar ni är rebelliska, då kan de lägga ansvaret på er.
Det gick inte att åka på sommarlovet alltså?
-
6 March, 2013 at 5:12 am #472770
@Nille wrote:
Jag skulle åka ändå – jag vet bättre vad mina barn behöver. End of the day så ger en månad med släkt och familj i Thailand mer än 1 månads skola i sverige. Missar ingenting som ni inte kan underhålla i Thailand. I trygghetsnarkomanernas land sverige tar lärarna det säkra för det osäkra. Tror faktiskt de hellre önskar ni är rebelliska, då kan de lägga ansvaret på er.
Det gick inte att åka på sommarlovet alltså?
Efter som vi gått igenom en hel del här i sverige på 3 år utan möjlighet ekonomiskt att kunna åka tillbaka var det inte det första man kollade upp när vi äntligen hade råd att boka biljetten så tänkte vi inte så långt utan bara happy go lucky. Jag trodde det skulle funka med ansökan ledighet och begära hemuppgifter. Jag har skrivit ett brev till hans lärare och berättat om allt och varför vi vill åka, så får se om det ger något. Har även föreslagit ett arbete om thailand och hans by vilket nog är uppskattat bland de andra eleverna. Sonens thailändska har fått sig en törn här i sverige så en månad med enbart thai är ovärderligt för honom bara det.
//Micke
-
6 March, 2013 at 5:17 am #472771
@realdexter wrote:
Vi har faktiskt skolplikt i Sverige. Hur gammal är pojken?
Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2
Han är 8 år.
//Micke
-
6 March, 2013 at 7:37 am #472772
Jag respekterar och beundrar den svenska skolplikten. Du måste förstå att det inte bara är att ta en månad för en 8-åring och sticka. Läraren har trots allt ansvaret oavsett vad ni kommer överens om.
Skulle lite ironiskt kunna säga att det inte gjort så mycket om man tagit en månad från vanlig, statlig undervisning i Thailand. Där missar eleven inte så mycket men jag antar att man har samma skolplikt i Thailand. Här i Thailand är det dock inte många som bryr sig om vad som händer i skolan, lärarna kan komma och gå lite hur som helst, i alla fall i de Isaanskolor jag undervisat på.
Använd loven och om Du t.ex. reser på jul kan Du med en veckas lov få ihop en månad.
Synd att Du inte tänkte på detta innan men det går fler tåg! -
6 March, 2013 at 9:00 am #472773
E han bara 8 år är det väl inget att fundera på, bara att åka.
-
6 March, 2013 at 10:37 am #472774
Vad kan straffet bli om man åker mot skolans beslut?
En åttaåring som ska hälsa på släkten smäller högre än svensk skolplikt, tycker jag. :flower: -
6 March, 2013 at 10:56 am #472775
Om en anmälan till socialtjänsten görs från skolan, kan socialtjänsten anse att man
brustit i sitt föräldraansvar, vilket i sin tur är skäl för ett omhändertagande av
ett barn enl. LVU.*************************
-
6 March, 2013 at 12:20 pm #472776
http://bblat.se/nyheter/koping/1.1775822-skolan-star-fast-vid-begransad-ledighet?mobileRedirect=pass
Utddrag från artikeln:
“Vad händer om föräldrar struntar i beslutet och ändå åker på långsemester med sina barn?
– Det händer att man gör så, men vi har inte planerat några speciella åtgärder. Vi tror ändå att den här markeringen är det bästa sättet att minska antalet långresor mellan loven.”ÅK!!!
:salute:
-
6 March, 2013 at 3:49 pm #472777
Kontakta by skolan om han inte kan gå där tillsammans med de andra eleverna kusiner och släktingar.
-
6 March, 2013 at 5:16 pm #472778
Vet en som fick nej,åkte i alla fall 3 veckor,inget hände.
Jag skulle åka.Mvh Kwan
-
6 March, 2013 at 5:55 pm #472779
Som någon tidigare sa så har vi skolplikt i Sverige i dag, något som många föräldrar inte bryr sig nämnvärt mycket om, vilket får till grund att skolans auktoritet undergrävs! Föräldrar tar inte sina barns studier på allvar och de tänker definitivt inte på det merarbete som det genererar för läraren när de utan att tänka sig för bokar resor under pågående termin!
Det finns i skolan i dag klart uppsatta mål som våra barn ska ha uppnåt innan de får gå vidare, lärare gör i dag så gott de kan under den press det innebär med ökad undervisningstid och administration, ska de dessutom behöva lägga ner extra arbete på barnen till föräldrar som inte tar deras studier på allvar? Nä, stöd i stället våra barns RÄTT till allmän skolplikt genom att låta dem sköta sina studier under terminerna – och res på loven i stället!
Hälsningar
:flower: -
6 March, 2013 at 6:08 pm #472780
Jag har varit med om sånt där en gång i tiden, men det var på gamla Skolöverstyrelsens tid (numera nedlagt och ersatt med Skolverket).
De hade på den tiden en egen “Skolöverstyrelsens Författningssamling” fullproppad med en massa detaljer och föreskrifter om barnens ytterst eventuella möjligheter att kunna vara borta från skolan någon timme eller – i yttersta nödfall – en hel dag. Man skulle helst inte ens tänka tanken att kunna vara borta från skolan.
Klassföreståndaren hade en ytterst begränsad befogenhet att bevilja ledighet för enstaka timmar och var det fråga om mer krävdes rektors beslut. Även antalet sådana ledigheter per läsår var ytterst begränsat.
Det hela var ytterst begränsat, byråkratiskt, krångligt och restriktivt. Det var stenhårda regler.
Förutom en liten, liten detalj. Det fanns inga påföljder. Ingen bestraffning av något slag utdömdes om man bröt mot detta regelverk.
Eftersom skolplikt gällde kunde det bli tal om hämtning i hemmet, dvs skjuts till skolan för tillrättaförande, men inget mer.
Byråkraterna på Skolöverstyrelsen hade suttit och plitat ihop det krångligaste, mes komplexa och byråkratiska reglemente de kunde fundera ut – men bröt man det hände ingenting eftersom påföljd inte fanns i systemet, det fick inte förekomma.
Hur det är nu vet jag inte, men det låter som om det är samma sak nu, stor vånda hos skolpersonalen över att möjligen riskera att ta ett felaktigt beslut och således få en prick på sig, löneavdrag och annat hemskt som kan hända den som är offentliganställd för minsta tjänsteförseelse.
Så där var det för drygt 30 år sen. Läget idag vet jag inget om men det är väl likadant, skolpersonalen får helt enkelt inte bevilja barnen ledigt annat än i en ytterst begränsad omfattning och då förs efter en noggrann skälighetsprövning ….. Jag vill inte uppmana till skolk, vi säger så här att det finns inga påföljder stadgade i systemet och så är det bra med det. I den gamla skolstadgan kunde eleven bli relegerad, dvs avstängd från undervisningen, men det var då det.
Jag håller med, det här undergräver skolans auktoritet intill rent nonsens. Det borde inte vara så slappt och utslätat.
-
7 March, 2013 at 12:34 am #472781
@Nille wrote:
Jag skulle åka ändå – jag vet bättre vad mina barn behöver. End of the day så ger en månad med släkt och familj i Thailand mer än 1 månads skola i sverige. Missar ingenting som ni inte kan underhålla i Thailand. I trygghetsnarkomanernas land sverige tar lärarna det säkra för det osäkra. Tror faktiskt de hellre önskar ni är rebelliska, då kan de lägga ansvaret på er.
Det gick inte att åka på sommarlovet alltså?
Kunde inte sagt det bättre själv!!! Trygghetsnarkomanernas land är ett ord jag kommer börja använda stämmer så bra :thumbleft:
-
7 March, 2013 at 6:41 am #472783
Klart ni ska åka men nästa gång planera lite bättre, åker man över ett av loven så är det ju genast en vecka mindre de missar, själv brukar jag sikta på att åka över Julen det passar mig bra då jag kan inte åka på sommaren för jobbet skull, åker man kring 10 december och stannar en månad så missar de inte speciellt många skoldagar med “riktigt” skolarbete och det brukar inte vara problem att hitta prisvärda biljetter på dessa datum.
-
7 March, 2013 at 8:24 am #472784
@Marten_G wrote:
Om en anmälan till socialtjänsten görs från skolan, kan socialtjänsten anse att man
brustit i sitt föräldraansvar, vilket i sin tur är skäl för ett omhändertagande av
ett barn enl. LVU.*************************
Huva då, då får många troligen skaffa sig advokat. Undrar var socialtjänsterna ska placera alla barn?
Det är numera vanligt att lagstiftarna går i otakt med samhällets utveckling.:flower: -
7 March, 2013 at 1:02 pm #472782
Om ni åker gör då en sjukskrivning med den kommer ni långt.
Om det skulle bli problem senare. Det har jag pratat med en rektor om hennes tips.
åk bara åk!!! -
7 March, 2013 at 2:29 pm #472785
Om man inte sätter det i system och låter sina barn missa månader i skolan varje år så spelar det knappast nån roll om en 8 åring missar lite, skillnad om han hade gått i 8:an eller 9:an i högstadiet.
-
7 March, 2013 at 2:32 pm #472786
Tack ni som försvarar skolbeslutet! Era inlägg visar att ni visar samhällsansvar. Det visar också att ni förstår att man inte kan ha skolplikt och sedan bara sticka 1 månad. Egoistiskt av er som inte förstår sambanden mellan arbetsinsats i skolan och resultatet.
Jag talar av egen lång erfarenhet, 36 år som lärare. Jag har också undervisat i Thailand i Isaan och skrattar åt förslaget att låta 8-åringen gå i thailändsk skola. Vet Du hur undervisningen går till i Pratom 2, årskurs 2 på grundskolan?
Finns inte många stunder som en svensk 8-åring kan ha nytta av lektionerna i thailand! Buddistisk morgonsamling som kan ta 30 minuter. Uppställning med nationalsång. Engelska som är den sämsta jag sett!
Samhällskunskap som handlar om kungen och buddismen. Listan är lång på en undermålig skola.
Privatskolorna kan vara bättre men bara ibland.
Svenska skattebetalare skall veta att deras pengar går till den undervisning som är avsedd och att föräldrarna inte missbrukar dessa pengar genom att låta sina egna barn skolka! Klart att moralen i skolan sjunker och har sjunkit mycket under de år jag varit med. Utan ett helhjärtat stöd från föräldrarna blir skolgången lidande. Det finns också en stor överföringseffekt till andra på just detta område, något jag märkte mer och mer på 90-talet och särskilt på 2000-talet.” Får han så får jag.” ” Kan de så kan vi.”
Tycker Du som skrev tråden skall stanna hemma och försöka igen med hjälp av lov. Givetvis skall ditt barn få träffa sin släkt men inte på skoltid! -
7 March, 2013 at 3:32 pm #472787
Den här frågan har jag rätt omfattande erfarenhet av, jag har rvå barn med två olika mammor och dom har bägge varit med mig många gånger. Min yngsta är i byn nu, med sin mamma. Själv har jag just kommit hem efter tre veckor där.
Dottern fick faktiskt ledigt en månad, sedan jag lovat ta över undervisningen på plats. Vi har också haft skola varje dag och hon kommer att få godkänt på uppgifterna. Hon är nio. Den äldsta har aldrig fått ledigt, men det har aldrig bekymrat mig. Vi har åkt ändå! Det är min sak att bedöma vad som är bäst för barnet, inte skolans.
Skolplikten är ingen strafflag och det blir inga påföljder. Teoretiskt skulle Du kunna åläggas vid vite att följa skollagen, men ett vite är alltid tidsbegränsat och när saken skulle kunna bli aktuell är ni ju redan hemma.
Tramset om soc kan Du glömma, det behövs mycket, mycket mer för att ett LVU-beslut skall bli möjligt -
7 March, 2013 at 4:15 pm #472788
@li12na wrote:
Tack ni som försvarar skolbeslutet! Era inlägg visar att ni visar samhällsansvar. Det visar också att ni förstår att man inte kan ha skolplikt och sedan bara sticka 1 månad. Egoistiskt av er som inte förstår sambanden mellan arbetsinsats i skolan och resultatet.
Jag talar av egen lång erfarenhet, 36 år som lärare. Jag har också undervisat i Thailand i Isaan och skrattar åt förslaget att låta 8-åringen gå i thailändsk skola. Vet Du hur undervisningen går till i Pratom 2, årskurs 2 på grundskolan?
Finns inte många stunder som en svensk 8-åring kan ha nytta av lektionerna i thailand! Buddistisk morgonsamling som kan ta 30 minuter. Uppställning med nationalsång. Engelska som är den sämsta jag sett!
Samhällskunskap som handlar om kungen och buddismen. Listan är lång på en undermålig skola.
Privatskolorna kan vara bättre men bara ibland.
Svenska skattebetalare skall veta att deras pengar går till den undervisning som är avsedd och att föräldrarna inte missbrukar dessa pengar genom att låta sina egna barn skolka! Klart att moralen i skolan sjunker och har sjunkit mycket under de år jag varit med. Utan ett helhjärtat stöd från föräldrarna blir skolgången lidande. Det finns också en stor överföringseffekt till andra på just detta område, något jag märkte mer och mer på 90-talet och särskilt på 2000-talet.” Får han så får jag.” ” Kan de så kan vi.”
Tycker Du som skrev tråden skall stanna hemma och försöka igen med hjälp av lov. Givetvis skall ditt barn få träffa sin släkt men inte på skoltid!Vad vet du om hur mycket det ger barnet att få träffa sina morföräldrar och umgås med sin Thailändska familj kontra det han missar i skolan?
Bara att han får träna på sitt Thailändska språk igen kan betyda många ggr mer för honom i livet.
Du verkar inte se till grabbens bästa, tar du skolans parti eftersom du själv är lärare?… -
7 March, 2013 at 4:26 pm #472789
Svenska skolan ska ju alltid vara så pissviktig visst men nån måtta får det va,resa till andra länder + träffa moffa&mommo för första gången är fan så mycket mer lärorikt,ÅK 🙂
-
7 March, 2013 at 5:39 pm #472790
Har inga egna barn men jag blir förvånad när så många uppmanar till skolk när det finns lov att utnyttja eller förlänga någon vecka. Visst 8år är väl kanske inte den viktigaste tiden i skolan men vart ska man dra gränsen och man skickar samtidigt signaler till barnet och andra elever i klassen att det är ok skita i vad rektorn tycker och skolka några veckor.
-
7 March, 2013 at 6:34 pm #472791
Åk bara , hade samma dilemma med frugans ungar förra året . Rektor sade då till oss att han kunde inte godkänna men heller inte förbjuda 🙂 Det säger väl allt , dvs. som Birger säger , föräldern ,målsman bestämmer och det finns inga straffsatser i Svensk lag för detta …
Bara och köra , dom säger ibland att då är det upp till föräldern att se till att barnet följer läroplanen under denna tid … ÅK ……Hemspråksundervisning 1 mån -
7 March, 2013 at 6:55 pm #472792
Det var Hemske Sven som frågade och jag svarade. Att påstå att det soc kan ta sig till är bara trams,
den har inte haft 3 kommuners socialtjänst hängandes på halsen under snart 5år. Det är värre än trams.Ett råd, det är ALLTID FÖR BARNETS BÄSTA/BEHOV det ni gör. Inte att ni som förälder vet bäst, då är det kört.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/90/59/26dca99d.pdf
Titta på sidan 35 hur regeringen resonerat.
*********************************
-
7 March, 2013 at 8:38 pm #472793
Åk.
/Enis
-
8 March, 2013 at 1:59 am #472794
@Marten_G wrote:
Det var Hemske Sven som frågade och jag svarade. Att påstå att det soc kan ta sig till är bara trams,
den har inte haft 3 kommuners socialtjänst hängandes på halsen under snart 5år. Det är värre än trams.Ett råd, det är ALLTID FÖR BARNETS BÄSTA/BEHOV det ni gör. Inte att ni som förälder vet bäst, då är det kört.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/90/59/26dca99d.pdf
Titta på sidan 35 hur regeringen resonerat.
*********************************
Intressant läsning, tjänstemannabeslut i många kommuner, som delegerat beslutsordningen. Kan givetvis vara en stor fara i en rättsstat. Subjektiva bedömningar och utredningar som hålls hemliga för utomstående? Har man otur så kan det alltid tolkas att barn “riskerar att fara illa”?
Troligen är denna förändring/skärpning av lagen grundad på att vissa kommuner gav fan i de mesta, och fick “Uppdrag granskning” efter sig. :flower: -
8 March, 2013 at 6:33 am #472795
kathu skrev: Om ni åker gör då en sjukskrivning med den kommer ni långt.
Man får inte åka utomlands utan försäkringskassans tillstånd om man är sjuk.
Att först söka ledighet, få avslag, sedan åka ändå, sedan sjukskriva sig utomlands
höjer väl inte trovärdigheten hos den föräldern.Bor man då i en liten håla där de flesta är uppvuxna tillsammans, där socialnämndens ordförande är
skolkamrat med rektorn i kommunen, dessa sitter å vinprovar tillsammans en lördagkväll då
vill inte jag råka i luven med den rektorn.Att idag sitta i beslutande fattning i en kommunal nämnd, så räcker utbilningsnivån med att man inte är
klassad som förståndshandikappad.***********************************
-
8 March, 2013 at 7:24 am #472796
Orsaken är väl att det skall fostras tidigt man har inte mer än den ledigheten som är lagstadgad. Svenska systemet bygger på att alla svenskar skall vara i åtgärd och fas i livet som genom bidrag lön eller pension styr vårt handlade och valmöjlighet. Svenska staten har gett oss ett person nummer detta skall ge bästa möjlig avkastning för Sverige och då är det naturligt att det skall fostras i tid.
Jag tror att kan man på ett vettigt sätt motivera och förklara för skolan att det inte handlar om ren semester utan skolundervisning ingår och och de sker under regelbundna återkommande tider finns inga hinder. Men skulle det anntyds det minsta om att det handlar om sol och bad blir det ned slag.
Att som lärare i Sverige stå och rappa ur sig samma sak för varje årskull år efter år kan nog inte vara så roligt jobb. Att då även behöva leva med orespekten av föräldra som tar barnen ur skolan under en hel månad gör inte saken bättre. Så naturligt viss kan det möta motstånd hos lärarna som idag mera har till uppgift att sysselsätta dem än undervisa dem. Tittar vi på Sveriges farmtid är det inte kunskap eleverna skall ha utan någon form av tidsfördriv under ordnade former. Sverige kommer inte att var ett tillväxt land längre utan ett det som Sverige behöver är ungdomar som finner sig att i perioder mellan arbetslöshet bytta blöjor på gamla.
Beroende på befolkning pyramidens utseende.Som förälder med barn med anknytning till Thailand idag skulle jag allvarligt över väga att ha mina barn på en privat skola i Thailand som tillexempel undervisar på kinesiska och engelska. När det gäller by skolor eller mera vanliga skolor kan man nog nästan jämnställa dem med svenska skillnaden är bara olika indoktrinering.
-
8 March, 2013 at 9:34 am #472797
@Micke_Prik wrote:
Fick avslag av sonens skola att resa till Thailand i en månad för att återförenas med Mormor och Morfar under en månad. Synnerliga skäl föreligger inte.
33 dagar kvar till resan vad gör man?
Tacksam för tips.
//Micke
Ta det på eget ansvar och be att få med skoluppgifter / Inget händer med barnet missar en hel del på en månad
-
11 March, 2013 at 5:27 pm #472798
Läraren var positiv och ville boka upp ett möte för att gå igenom vilka mål han skulle jobba mot. Så Jag har slappnat av lite. Får hemuppgifter och så får jag en chans att förklara att det inte handlar om en semester för hans del. Semester är det för min del men jag åker ju bara med familjen.
Tackar för alla intressanta råd och vinklar på det hela.
//Micke
-
11 March, 2013 at 8:19 pm #472799
@Auan wrote:
Orsaken är väl att det skall fostras tidigt man har inte mer än den ledigheten som är lagstadgad. Svenska systemet bygger på att alla svenskar skall vara i åtgärd och fas i livet som genom bidrag lön eller pension styr vårt handlade och valmöjlighet. Svenska staten har gett oss ett person nummer detta skall ge bästa möjlig avkastning för Sverige och då är det naturligt att det skall fostras i tid.
Jag tror att kan man på ett vettigt sätt motivera och förklara för skolan att det inte handlar om ren semester utan skolundervisning ingår och och de sker under regelbundna återkommande tider finns inga hinder. Men skulle det anntyds det minsta om att det handlar om sol och bad blir det ned slag.
Att som lärare i Sverige stå och rappa ur sig samma sak för varje årskull år efter år kan nog inte vara så roligt jobb. Att då även behöva leva med orespekten av föräldra som tar barnen ur skolan under en hel månad gör inte saken bättre. Så naturligt viss kan det möta motstånd hos lärarna som idag mera har till uppgift att sysselsätta dem än undervisa dem. Tittar vi på Sveriges farmtid är det inte kunskap eleverna skall ha utan någon form av tidsfördriv under ordnade former. Sverige kommer inte att var ett tillväxt land längre utan ett det som Sverige behöver är ungdomar som finner sig att i perioder mellan arbetslöshet bytta blöjor på gamla.
Beroende på befolkning pyramidens utseende.Som förälder med barn med anknytning till Thailand idag skulle jag allvarligt över väga att ha mina barn på en privat skola i Thailand som tillexempel undervisar på kinesiska och engelska. När det gäller by skolor eller mera vanliga skolor kan man nog nästan jämnställa dem med svenska skillnaden är bara olika indoktrinering.
Auan
Att jämföra Svenska grundskolan med en Thailändsk byskola är nog en grov överdrift , frugans barn anser att Svenska skolan är helt överlägset efter det de har sett under tre år i Sverige , nu när de är tillbaka i Thailändska skolan ser de den enorma skillnaden framförallt i kunskapen hos lärare samt utbudet på olika läroämnen ..
Undrar hur mycket du vet om Thaibyskolor om du gör den jämförelsen , nog har Svenska skolan havererat kraftigt under mina år i Sverige men återigen att jämföra med Thaiskolor , och även med de privata som inte alltid är bättre är att visa sin okunskap .. med all respekt …. inte alls rätt Auan
-
13 March, 2013 at 5:40 am #472800
Tjatar igen men i alla fall med egen kunskap som grund.
Jämför inte en svensk grundskola och en thailändsk dito och med denna jämförelse försöka inbilla oss att de skulle vara något så när jämngoda. Fel, Fel, fel!
Jag har undervisat på båda och vet vad jag skriver om. Den svenska är mycket bättre!
Ni som påstår något annat: Har ni ingående erfarenhet av båda skolformerna? -
26 April, 2013 at 3:24 am #472801
Lite sen kommentar men det tal att skrivas aven om det ar lite sent: Som foralder tar man beslut som ar bast for barnets framtid!
Det finns en del har som skriver – “Ak pa loven” utan att veta att barnen da kommer till Thailand nar barnen dar da inte har skollov familjen inte ar samlad och – “Planera battre nasta gang”
Planeringen verkat redan vara perfekt for barnets basta
Kompisar och yngre slaktingar gar inte I skolan. Songkran ar familjehogtiden framfor alla andra och viktig for familjen (forutom for manga svenskar som inte varderar sin “extended family”), den betyder ocksa att familj och slaktingar samlas kanske for enda gangen pa aret och barnet far mojlighet att traffa mer av sin “extended family”. Inga slutprov eller nagonting I Sverige den tiden som ar planerat att aka heller
Vad har ordet skolplikt med saken att gora?
Som sagt, som foralder tar man beslut som ar bast for barnets framtid!
Jag hoppas att du inte sjukskrev dig, att aka ar en sak som ar ratt, att fuska med sjukskriving ar nagonting hely annat och fel
-
10 May, 2013 at 6:44 pm #472802
[img2:phpbqq8u]http://i802.photobucket.com/albums/yy307/pad_krapraow/20130414_083336.jpg[/img2:phpbqq8u]
Jo vi är väl hemma igen nu i Sverige. Han har fått jobba som ett svin med matte, svenska, thailändska och dagbok. Inte det lättaste att få allt att gå ihop med allt som händer i kring en vanlig vardag med saker och ting som måste göras och song kran. Glad Mormor och Morfar som vill åka runt och visa upp för släkten och skämma bort han med godis för de inte setts på 3 år. Koncentrationen har väl trytigt emellanåt som det gör för en ung kille. Det blev inte bättre att hans barndomsvän över gatan kom över och ville leka varje dag. MEN! Han fixade det!
Vi gjorde ingen sjukskrivning, vi pratade med läraren och vi fick hålla ikapp precis som skolkamraterna i Sverige = 3 timmars effektivt arbete varje dag.
Vi avslutade med 2 Dagar i Cha Am för hans del. Sol, Bad och vågor. Han var som en fisk efter han fått ett cyklop :cyclopsani:
På måndag tillbaka till skola för hans del och jobb för min del, men vi ska smälla ihop ett special arbete tillsammans med bilder på projektor, thailändska,fakta om resan och Thailand.
//Micke
-
16 May, 2013 at 7:27 am #472803
Kul att det ordnande sig för er men det trodde jag nog det skulle göra på ett eller annat sätt. nej verkar vara ett standardförfarande i departementet som skall göra nyttiga godtrogna medborgare av våra barn 🙂 Spjärna emot, det gör jag!
-
16 May, 2013 at 11:05 am #472804
Min dotter avslutade grundskolan för knappt ett år sedan.Hon har varit ledig från årskurs 1-9 kring jul-/nyår varje år ungefär 3-4 veckor utöver den vanliga julledigheten. Fick ledigheterna beviljade utan problem varje gång,skulle åkt ändå så klart. Trots denna “omfattande” frånvaro fick hon MVG i samtliga ämnen,inklusive de praktiska
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.