Hem Forums Resa i Thailand Praktiska Prylar & Finurliga Råd Bila i Thailand i november 2013

Viewing 3 reply threads
  • Author

Sa wat dee krap

Jag och min fru har varit några gånger i Thailand, både i söder samt upp i norra Thailand. Vi har vid varje gång hyrt bil för kortare utfärder runt omkring där vi varit. Nu ska vi ner igen i nov en månad till Thailand. Vi funderar på hur det skulle vara att hyra en bil på Avis, Budget i Bangkok och sedan köra ner mot Kanchanaburi och runt på dom Thailändska vägarna. Sedan fortsätta en bra bit söder över. Stanna längs vägen i små byar och bara ta del av det genuina thailändska liv utan turister. Har någon annan gjort denna resa med bil. Skulle gärna vilja ha synpunkter, tips. Eller om detta kanske är en dum idé att göra. Vi är vana att köra bil och mc i Thailand. Det är ju klart att man kan ta en buss eller tåg, men att nu kunna köra, stanna, uppleva med att hyra en bil och köra runt i en månad skulle vara en spännande upplevelse och ett nytt sätt för oss att resa i detta underbara land.

Kob khun mark

Hej,

Jag tycker väldigt mycket om att göra den typen av resor, och du kan läsa om den senaste resan här:
      http://www.thailandsforum.se/forum/bilder-langs-vagen-t10950.html

Är man som ni vana med att ta sig fram men bil och MC tycker jag absolut att det är en härlig idé. :sunny:

Jag har åkt i Kanchanaburi tidigare, och det finns väldigt fina ställen där också. Dock tycker jag att t. ex. den resan jag gjorde senast hade mera “orörda” miljöer. Jag tror att det skulle bli en finare resa att vika norr ut istället för söder ut, men det är ju min subjektiva uppfattning förståss. 🙂

Trevlig resa!

MvH,
      Hans

Hej

Vi funderade på att åka upp till Chiang Mai och Mae hong son. Med nu när vi hade varit där och kört runt så tänkte vi att prova på denna sida som du har varit i Kanchanaburi och sedan längre ner. Men nu när vi ska åka i Nov så har vi ju det dåliga väder emot oss. Det börjar väl stabilisera sig lite, och en del säger att man ska upp i norra Thailand denna månad för det är det bästa väder. Det är första gången vi åker i Nov. Alla andra gånger har det vari mellan jan-mars. Sedan har vi flugit upp från Bangkok t/r. Men vägen, ställen längs vägen upp från själva Bangkok till Chiang Mai är kansker intressant. För då skulle man ta det lugnt och stanna längs vägen upp och ta in på mysiga gesthouse. Tung mc är inte roligt om man nu har regnet som kommer, bättre att hyra en bil så kan man sitta i bilen och svära åt vädret ha ha.

Det är den som går vilse som finner dom nya vägarna

Ja, det är nog fortfarande en del regn i November, så en bil passar nog bäst. Kanske också problem med översvämmade vägar om ni skulle åka norr ut. Mellan Bangkok och Chiang Mai är det fantastiskt längs de mindre vägarna, och en hel del mysiga ställen att bo på kan man också hitta.

MvH,
      Hans

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.