Detta ämne har 24 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 6 månader sedan av Patmark.
-
FörfattareInlägg
-
-
29 juni, 2012 kl. 8:18 e m #391259
ragthai
MedlemSkulle vilja bygga en egen billig pool med lite rundade former och olika djup.
Vad ska man tänka på ?
Får man tag i vattentät betong här i Hua hin eller kan man lägga nån typ våtrumsmassa på cementen ?
Vad är billigast ?
Kakel alt färg ?
Färg skulle kanske vara bäst eftersom jag vill ha rundade former ?Har ni några ideer o förslag så kom igen nu !
-
29 juni, 2012 kl. 10:56 e m #464154
stgrhe
DeltagareDet finns ett flertal poolfirmor i Hua Hin som säkert kan ge dig tips om materialval. I vår pool, med utrustning från australiska Poolrite och som byggdes av GDL Pool, blandade man in en speciell kemikalie i betongblandningen så att poolen skulle bli tät och efter ett och ett halvt år är den fortfarande tät. Vad jag förstått är att det är noga med gjutningen så att det inte blir läkage och att det inte alla gånger blir så bra om man använder vanliga husbyggare till att göra jobbet. Rörmokeriarbetet är också viktigt så det inte blir läckor.
Färg i stället för kakel kommer med all sannolikhet att kräva mer underhåll då ytan inte blir lika slät som en kaklad pool.
Göran
-
30 juni, 2012 kl. 10:53 f m #464155
Thaisambo
DeltagareEftersom vi kom in på Hua Hin – här ett tips om den professionella marknaden och vad man behöver tänka på.
Just privata pooler är lite knepiga, användningsfrekvensen blir av naturliga skäl låg och den – även vattnet – måste underhållas för att den ska vara aptitlig någon längre tid. Det kräver att den som bygger poolen kan sin sak – det är viktigt!
Annars kan det vara en idé att överväga om man verkligen ska ge sej på det – det kan vara ett bättre alternativ att låta bli och investera i något annat istället.
-
30 juni, 2012 kl. 10:28 e m #464156
ragthai
MedlemGöran : Gjöt de hela poolen i en sväng eller går det bra att ta det lite pö om pö ?
Jag har sett på dina bilder att de verkar smeta på nåt.
Men det blir lite knepigt me kakel när det är lite rundade former men man ska kanske överge det o fixa med omgivningen istället.Thaisambo : Jag hade tänkt fylla på med nytt vatten varje gång man är nere.
Det verkar ju inte bli så dyrt.
Alternativt köra reningen med timer , lite som underhållsrening på sparlåga.
Vad tror du blir bäst ? -
1 juli, 2012 kl. 1:18 f m #464157
Thaisambo
DeltagareVad Du behöver göra är att reda ut hur mycket vatten Du egentligen behöver och så var Du ska ta det någonstans. Ett överslag man kan göra är att redan en liten pool på 12,5 x 5 meter och med ett medeldjup på en meter “kostar” 62,5 kubikmeter att fylla. I Thailand är det vanligt med små vattencisterner ovan jord för att samla upp tappvattnet, men dessa brukar vara dimensionerade för en relativt måttlig dygnsförbrukning för hushållsändamål och kan hålla kanske 4-5 kubikmeter.
62,5 kubikmeter är redan det mycket vatten och ska det tas från grundvattnet (grävd brunn) och återfyllas flera gånger per år kan det påverka omgivningens vattentillgång – det är av den anledningen man har eget reningsverk, som i och för sig normalt alltid är igång, man klorerar vattnet för att hålla nere bakteriehalten etc. Brunnen där vattnet hämtas kan gå i sin – särskilt under torrperioden etc. Jag tror inte någon kör sitt reningsverk för en pool i intervall med timer, det körs kontinuerligt för att omsätta vattnet, få bort nedfallande skräp och för att förhindra algtillväxt i bassängen. Det finns självövervakande system som ser till att vattenkvaliteten hålls stabilt inom vissa nivåer, automatisk påfyllning av klor och liknande, tror detta är ett bättre system än att använda timerstyrning, speciellt med tanke på klimatet.
Ta reda på om den tilltänkta vattentäkten verkligen klarar det uttag som är planerat utan att det går ut över något annat i närmiljön (drabbar tillgången till tappvatten på Din egen fastighet och grannfastigheterna, sänker grundvattennivån etc). Det ska också helst renas innan det släpps ut i poolen.
Det är alltså inte kostnaden i pengar enligt någon form av vattentaxa från någon form av lokalt vattenverk det gäller utan hur tillgången till friskt vatten påverkas för omgivningen inklusive er själva – det är den verkliga kostnaden och det är därför man inte håller på och fyller och tappar ur en pool i ett kör. En påfyllning är dessutom en rejäl punktbelastning på de vattenreservoarer som finns. Vad händer om Du ska ta ut kanske 62,5 kubikmeter med en rejäl pump som klarar 300 l/min? Det tar i varje fall ca 3,5 timme – och sen då? Klarar de befintliga vattenreservoarerna det uttaget?
Jag har aldrig byggt någon pool själv och är inte så hemma på det området, men vi har i skärgården (Roslagen hemma i Sverige) fått problem med tillgången på färskvatten på grund av fritidsexplosionen – vattenuttaget är för stort med problem med saltvatteninträngning som följd. Nu används borrade brunnar numera (förr var det grävda brunnar, men det är så gott som borta nu).
Vi borrade brunn i början av 1960-talet, då fanns det friskt källvatten på 18 meters djup i berg, men numera finns det först på 90-120 meters djup och så tillkommer problemet med saltvatteninträngning.Det har dragits rör från det lokala vattenverket utanför staden (som hämtar vatten från insjöar med sötvatten samt borrade källor) ut i skärgården för att det ska finnas färskvatten där, men det systemet ska bytas för att klara vattenkapaciteten och om några år är det troligen Mälaren som får fungera som vattentäkt för vår kommun.
Det är inte ovanligt med kommunala begränsningar rörande vattenanvändningen här, kommunalt bevattningsförbud och påfyllning av pooler förekommer periodvis och då pratar vi om Sverige, som generellt anses ha en mycket god tillgång på färskvatten i globalt perspektiv.
En notis i Gefle Dagblad från maj i år får belysa detta som ett exempel:
Jag vet inte hur detta med vattentäkter fungerar i Thailand, om det finns någon form av tillståndsprövning och tillsyn etc, men det brukar vara noga med såna här saker, särskilt i områden med bristande tillgång på friskt, drickbart vatten.
Men jag kan tänka mig att det är viktigt att utforma systemet så att poolen behöver återfyllas så sällan som möjligt – det gäller att spara på vattnet så gott man kan och tänka på att tillgången på friskt vatten är begränsad.
Jag tror att det här med att tappa ur och fylla på i poolen upprepade gånger inte kommer att ses med blida ögon av omgivningen, ett bra reningsverk för att slippa göra det alltför ofta tror jag i praktiken är nödvändigt om det nu inte skulle finnas någon lämplig vattentäkt på rimligt avstånd. Och då är man i alla fall på gränsen till vad som är rimligt. Vad händer om alla grannarna gör samma sak?
Och påfyllningen måste lösas rimligt – en pump som klarar en genomströmning på 300 l/min kan ses som alldeles för kraftfull om den riskerar att tömma hela den befintliga anläggningen för vattenförsörjningen.Det är själva vattnet som är värt att ägna fokus på, inte bara anläggandet av en pool och detta gäller ju Thailand, som inte har speciellt god tillgång till färskvatten.
-
1 juli, 2012 kl. 9:48 e m #464158
stgrhe
Deltagare@ragthai wrote:
Göran : Gjöt de hela poolen i en sväng eller går det bra att ta det lite pö om pö ?
Jag har sett på dina bilder att de verkar smeta på nåt.
Men det blir lite knepigt me kakel när det är lite rundade former men man ska kanske överge det o fixa med omgivningen istället.Ja, hela poolen gjöts i en omgång men det krävdes fler än en lastbilsleverans.
Det är inga problem med plattor även om man har en pool med rundade former. Det flesta pooler, som jag sett, byggs med plattor i storleken 6 x 6 cm eller 8 x 8 cm även om vi valde större plattor eftersom vi tyckte det var estetiskt vackrare. Det finns dock mosaikplattor av mindre format som går alldeles utmärkt att använda för rundformade pooler.
Göran
-
1 juli, 2012 kl. 9:56 e m #464159
stgrhe
Deltagare@ragthai wrote:
Jag hade tänkt fylla på med nytt vatten varje gång man är nere.
Det verkar ju inte bli så dyrt.Alternativt köra reningen med timer , lite som underhållsrening på sparlåga.
Vad tror du blir bäst ?Det är inte nödvändigt att köra poolpumpen dygnet runt och dessutom blir sådan drift onödigt dyr då elkostnaden skenar iväg. Vår pump går sex timmar om dygnet mellan 6 och 9 både på morgonen och kvällen. Nu har vi visserligen en Magnapool men även om du väljer en pool med saltklorering behöver du inte köra pumpen dygnet runt. Det viktigaste är att du väljer ett bra filtermedia och köp Diamond Clean även om ett sådant filter kostar lite mer. Sandfilter är undermåliga och kräver dessutom ganska mycket underhåll.
Göran
-
3 juli, 2012 kl. 5:55 e m #464160
ragthai
MedlemJag satt o talade om detta ämne med en god vän igår.
Han jobbar bla som plastare på Umeå Energi.
Han tror att den bästa lösningen skulle vara att gjuta poolen precis som man vill ha den och sen använda nån specialprimer och sen plasta den med glasfiber och till sist lägga nån topcoat.
Tydligen så skulle det funka med en glasfiber som väger 400g/kvm.Vad tror ni om den lösningen då ?
Blir ju ialla fall vattentätt.
// Kenneth
-
3 juli, 2012 kl. 6:09 e m #464161
Sabai
Deltagare@ragthai wrote:
Jag satt o talade om detta ämne med en god vän igår.
Han jobbar bla som plastare på Umeå Energi.
Han tror att den bästa lösningen skulle vara att gjuta poolen precis som man vill ha den och sen använda nån specialprimer och sen plasta den med glasfiber och till sist lägga nån topcoat.
Tydligen så skulle det funka med en glasfiber som väger 400g/kvm.Vad tror ni om den lösningen då ?
Blir ju ialla fall vattentätt.
// Kenneth
Fungerar kanske bra om du kan ta in poolen i en luftkonditionerat lokal som håller ca 20 grader och sen tar ut poolen!!
Tyvärr är det så att det är nästa omöjligt att få ett bra resultat utomhus i Thailand för plasten härdar rent för fort. Sen efter att du plastat ska du slippa ner plasten till något du kan anse vara plant. Har du aldrig gjort detta eller jobbat med plast ska du hitta en annan lösning, för du har riktigt mycket jobb framför dig.
Bättre är att först göra en form (plugg) slippa denna för att sen gjuta glasfiber utan på. Då kan du få vilken form du vill och lägger du första lagret med text blå gelcot får du en snygg pool. Använd aldrig Topcot efter som det finns vax i den och det gör poolen extremt halkig. Finns för övrigt massor av glasfiber pooler till salu.
//B
-
3 juli, 2012 kl. 8:27 e m #464162
hasseigoteborg
Deltagare@ragthai wrote:
Göran : Gjöt de hela poolen i en sväng eller går det bra att ta det lite pö om pö ?
Jag har sett på dina bilder att de verkar smeta på nåt.
Men det blir lite knepigt me kakel när det är lite rundade former men man ska kanske överge det o fixa med omgivningen istället.Thaisambo : Jag hade tänkt fylla på med nytt vatten varje gång man är nere.
Det verkar ju inte bli så dyrt.
Alternativt köra reningen med timer , lite som underhållsrening på sparlåga.
Vad tror du blir bäst ?Att gjuta allt på en gång är nog det enda alternativet. För om man gjuter ex halva och sedan den andra halvan 1 vecka senare så har man absolut en stor risk att skarven sedan börjar läcka. Detta är nog mycket viktigare än det som du pratar om gällande glasfiber och sådant.
Sedan finns det ju företag som är proffs på detta med pooler i det Thailändska klimatet så jag skulle nog inte försöka med något eget special.Sedan detta med rent vatten osv. Om du skall fylla på poolen när du kommer ner så får du nog räkna med att köra reninsverket 2 veckor innan det vatten som dom fyller med är OK att bada i. I detta fall menar jag Hua Hins normala vatten i rören (som dom även kör ut från den stora dammen vid soi 112. ) Men de klart man kanske kan köpa vatten från annan plats men då lär det nog kosta mycket mera.
Sedan har man ju detta med reningen och saltkloreringen. Har man en bra pump, filter och klorinator så räcker det att köra 2×2 timmar per dag när man inte är där. Och sedan när man är där drar man upp till 2×3 timmar.
Har man en saltvattenpool med klorinator så brukar man efter inkörningen kunna ligga lågt med extra salt. Då saltet inte förbrukas via avdunstningen så brukar den hålla sig ganska konstant.Däremot är det ju lite annat man måste göra.
1. Rengöra poolen. Minst 1 gång per vecka när man inte är där annars 2 ggr per vecka . Detta innebär att man “dammsuger” med den utrustning som är med poolen.
2. I samband med detta kollar man dessutom PH och klornivåer. PH måste ibland justeras med därför avsedda kemikalier. Om klorinatorn fungerar så bör dock klorhalten vara ok. Så i det fallet att detta värde ligger fel får man felsöka. Dessutom under monsunperioden kan man tvingas att tillsätta lite klor. Men bara i undantag.
3, Vattennivåer. Och detta är ganska viktigt att man håller koll på. En pool, kan dunsta upp till 5 cm på ett dygn när det är som varmast i Thailand. Och går nivån ner för mycket finns ju risk för att intaget kommer ovanför vattenytan vilket då går att pumpen börjar pumpa luft. Det är ju däremot ganska lätt att fylla på vatten-
Dessutom efter stora regn kan man tvingas att tömma ut vatten den rätta vägen. Annars kan ju hela poolen svämma över.
4. Back Wash av filtrer bör köras minst en gång per månad. Dock är det kan det behövas oftare om mätaren säger så.Så i slutet är det kanske bäst att man har någon som sköter poolen åt en. Och det finns det ju företag som kan göra.
Själv har jag frugans bror som bor på vår tomt i Hua Hin. Och eftersom han är mycket händig så sköter han vår pool. Och så har vi en poolskötare han kan ringa om det är problem (vilket inte skett på 1 1/2 år efter att allt var inkört).Så att köra pump osv på timer det skall man göra. Själv har jag en klorinator med inbyggd timer. Trots det installerade dom en manuell för ingen förstod den fina inbyggda nymodigheten.
Men eftersom jag är elektriker kopplade jag om ganska snabbt och kopplade pumpen via en kontaktor till klorinatorn.hf
-
3 juli, 2012 kl. 8:35 e m #464163
hasseigoteborg
DeltagareSe dock upp med dom poollampor som installeras. För här finns det mycket skit i Thailand.
Själv har jag importerat nya lampor från Kina.
Och givetvis ligger även lamporna på timer. Men den fick jag ju över från ombyggnaden av pumpstyrningen.hf
-
6 juli, 2012 kl. 3:14 e m #464164
MangoPin
MedlemJag byggde min egen 8x4m pool for c:a 25 tusen med pump och sandfilter inkluderat. Ar du lite handig och har tid sa gar det utmarkt att bygga den sjalv. Poolhuset gick pa ytterligare c:a 10 tusen. Om jag nu inte bara haft tur sa tror jag inte du behover vara sa orolig for att den skall lacka. Min har inte lackt en droppe sen 2007. Poolen ar av italiensk design, d.v.s. finns inte en rak linje nagonstans, med allt har i livet behover inte bli perfekt. Den ar minst lika skon att bada i som en proffspool.
Jag har c:a 15 cm betong av hogsta kvaliteten (sags vara vattentat) i sulan och lika mycket i vaggarna. 12 mm armering i 20 cm natraster. Var noga med stort overlapp i hornen. Jag gjot sulan forst, sen c:a 1 meter upp, sen resten. Pooldjupet 1,40 m.
Att tanka pa (lessons learned):
* bygg inte formen som jag gjorde med snedstravor. Hela formen lyfte (naturligtvis) under gjutning och fick panikstagas. Det ar otroliga krafter i ett par kubik betong. Man lar sig visst aldrig 🙂
* Se till att fa en liten nedsankning i poolens djupaste del sa att en portabel lanspump far plats. Sjalv far jag svampa ur det sista ur min pool om jag maste tomma. Sen kostar det 240 Baht att fylla igen 🙂 C:a 24 kubik. Tar ett dygn.
* Anvand kakelfix och fogmassa for poolbruk. Poolen korde jag med weber enkomponent fogmassa medan “jacuzzin” (ett fardigt cementelement avsett for avlopp) fick tva-komponent fogmassa. Den ar ratt dyr men min enkomponents faller en del och mjolkar vattnet ibland. Sa kanske tva-komponent ar nat att satsa pa for allt. Tank pa att satta fogmassa nar det inte ar sa soligt och varmt eller under regnperiod. Da blir det inte bra. Hardar fort och faster daligt. Men svart i ett land som Thailand. Tidiga mornar torde vara bast om man orkar upp.
* Jag korde med mosaikkakel. Lite snyggt med det gar at en herrans massa fogmassa. Nasta gang blir det storre kakelplattor.
* Mitt sandfilter fungerar utmarkt. Kor tva timmar om dagen. Backspolar och dammsugar en gang i veckan. Rening med klor.
* Jag kopte allt pa Pool & Spa i Bangkok. En tredjedel av priset jamfort med vissa andra i Pattaya och Hua Hin. Kolla deras priser.
* Forsok om mojligt att fa ner pump atminstone under vattenlinjen. Sjalv har jag inte gjort sa och har backventiler monterade som ibland strular och det ar ett elanda att dammsuga eftersom pumpen och slangen maste “primas” med startvatten.
* Var, som papekats i andra inlagg, noga med vattenror och limningar. Tank pa att det kan vara bra att kunna komma at skarvar och eventuella backventiler.
* Plantera inga smabladiga trad i narheten av poolen 🙂
* Lite bilder har. http://www.mangopin.com/rayong_holidays/webbalbum1/Swimming%20pool/index.html
Lycka till!
Magnus -
7 juli, 2012 kl. 9:56 f m #464165
janlon
MedlemHärliga bilder! Men oj så mycket jobb.
-
7 juli, 2012 kl. 11:18 f m #464166
Thaisambo
Deltagare@janlon wrote:
Härliga bilder! Men oj så mycket jobb.
Så sant så!
Att göra det anläggningsarbetet själv torde kräva arbetstillstånd i Thailand eftersom det handlar om något som kräver “fysisk eller intellektuell ansträngning”. Den thailändska definitionen på vad som är arbete är vid och inkluderar inte något om att det t ex ska finnas en anställning eller utgå någon lön.
Man får såvitt jag vet inte utan tillstånd göra det jobbet själv i Thailand. Visst, man kan svartjobba för sej själv, men risken är att någon som ser det också ser ett arbetstillfälle, som han skulle kunna utföra och tjäna lite pengar på, och därför anmäler vad han sett. Det kan man bli inspärrad, utvisad och svartlistad för.
Så låt någon thailändsk uppdragstagare göra det praktiska mot lön – det behöver inte bli särskilt dyrt och Du spar egen rygg.
-
8 juli, 2012 kl. 2:48 e m #464167
ragthai
MedlemMagnus:
Bra tips där. Speciellt de grodor som du har gjort o som du varnar för.
De tackar jag extra för.
Det blir nog nåt bygge i den stilen.
Jag har tittat lite på anslutningarna som du har i poolen.
Rören sticker som bara ut.
Bilade du ut sen för plastgrejerna sen eller bygger de ut på utsidan ?
Sen undrar jag om du har webadressen till pool o spa ?
Har googlat men det kommer upp flera alternativ.// Kenneth
-
8 juli, 2012 kl. 7:14 e m #464168
johan.strahle
MedlemDu har fått en hel del bra tips, andra mindre bra men ändå säkert i all välmening utifrån vad man ändå sett, och som tursamt nog fungerat. Betong och pool är inte så komplicerat, men man måste veta lite om vad som gör betong till betong med rätt egenskaper, och det finns mycket som kan göras fel, och göra drömpoolen till en kostsam mardröm.
Det bästa är att du lär dig lite om betong och pooler, så du kan både diskutera alternativ, och övervaka arbetet. Jag var byggprojektledare i 2 år, för ett område med 45 villor, och ett “condo”. Projektet hade lika många pooler, i storlek mellan 6 – 650 m², Har därför en viss liten erfarenhet av pooler i Thailand, och möjliga problem med system, läckage, konstruktion och utförande.
Skriver lite allmänt nedan, så får du och andra använda det du vill, utifrån sunt förnuft:
( Ursäkta om det blir lite långt nedan, men här följer en liten grundkurs i betong och pooler )Armering/Gjuting:
1. Den viktigaste delen delen när man skapar vattentät betong är ett VCT under 0,6, dvs så lite vatten som möjligt, i förhållande till cement i betongen. ( Googla betongrecept! ), samt tjockleken. Absolut inte under 15 cm, helst minst 20 cm. Betong med VCT under 0,6 är inte lika flytande, så thaientreprenörer vill inte gärna beställa sådan betong, för det kräver mer av dom vid gjutningen. Därför jobbar man med div. tillsatser, “water proof chemical”. Det skadar förstås inte, men räddar inte heller en felaktig blandad eller hanterad betong. För att ta den diskussionen, behöver man kunna lite mer om betong. Kan du inte det, nöj dej med deras kemikalier, men be i vart fall om att få veta “VCT”. Övervaka arbetet så det ser OK ut, och att betongen vibreras med EN RIKTIG VIBRATOR, INTE BAMBUSTAVAR.
2. Botten och vägg gjuts INTE samtidigt, för då kan man inte vibrera tillräckligt, och då spelar det ingen roll vilka tillsatser som använts i blandningen. Vibrationerna gör betongen tillfälligt lättflytande. Försöker du ändå gjuta vägg och botten samtidigt, kommer betongen att svälla ut i skarven mellan vägg och botten. Du kan inte heller forma en sluten balja, för då får du inte i betongen och kommer inte åt med vibratorn. ( Undantag från att det inte går finns, tex väldigt grunda pooler, eller om du har tillgång till en annan sorts expertis, vad gäller betong, betongtillsatser som retarder, viss erfarenhet av glidformsgjutning, men det är inte relevant )
Väggarmering ( och helst utsida väggform ) ska vara klart, när botten gjuts, så det sitter ihop med botten.
3. När botten gjutits och är lite stabiliserad ( inte brunnen/härdad ) , använder man in ett grovt armeringsjärn ( kamjärn ) , längsgående i väggarmeringen, och trycker ned det till hälften i betongen, så man får ett ca 10 mm djupt längsgående spår mitt i väggen. Ta bort järnet igen. Alternativt kan entreprenören se till att det finns en klack gjuten runt om, 4-5 cm hög, men det kan vara svårare. Man kan, om man har rätt entreprenör, göra både och, så skarven/sprickan inte blir rakt igenom, utan i Zick-Zack. Det rekomenderas, för det sista du vill ha är en läcka, och att göra lite extra är en försäkring mot det. Jag har läcksökt betongpooler både i Sverige och i Thailand. Det är inte lätt i något av länderna…
4. Dag 2. I spåret du gjorde med armeringsjärnet, lägger du nu en “swell”, ett svart band, ca 20*30 mm i genomskärning. Detta band ser ut som lakrits, och sväller i kontakt med vatten. När du gjuter väggen, kommer det att täta skarven. ( Se till att det inte är fritt vatten i formen, innan gjutning )
5. Forma färdigt insida, och gjut väggen.
6. Var noga med att få väggbetongen vågrätt i överkant, runt om, i den nivå du ska ha den. Alla reparationer/åtgärder som ligger under vattenytan är en läckrisk.
5. Var noga med att dom vibrerar med en riktig stavvibrator. Betong blir inte vattentät utan bra vibrering ( finns specialbetong, så kallad vibrationsfri, men det är inte den du köper ) Ofta är inte entreprenörerna tillräckligt medvetna om detta, och beställer istället väldigt blöt och lättrinnande betong, för då fyller den formen utan särskilt mycket vibrering. ( Du som beställare vill inte ha den riktigt blöta betongen, för den är inte vattentät. ) Jag har sett försök att vibrera betong med bambustavar. Kan funka på tex footings och ibland pelare, men ingen betong blir vattentät med den metoden.
7. Det finns olika membran/tätskikt man kan komplettera med, men de ska inte behövas, om arbetet är bra utfört, och betongkvaliten rätt.Rör/system:
1. En vanlig poolpump är ofta på 0,5 – 1,5 kW, och förbrukar då 0,5 – 1,5 kWh per timme. ( 12-36 kWh/dygn. Ta det gånger elpriset ) Lite större pooler kan ha dubbla pumpar och kanske ytterligare 1 till jacussin. Det vill du ha en timer på, för annars blir det dyrt. Pumpen vill också vila ibland.
2. Vattnet i poolen skall cirkulera ca 3 ggr per dygn genom filter och pump. Välj en pumpstorlek som klarar det på 4-6 timmar, och kör den via timer 2 ggr per dag.
3. Skaffa saltklorinator. Billigare i längden, och du får ett system som själv sköter doseringen. Vanligt klor bryts ned av solen, och måste ersättas. Saltklorinatorn tillverkar klor av salt i vattnet ( samma salthalt som i en tår, eller i Östersjön ). När det bryts ned, blir det salt igen osv. Det enda som behöver ersättas, är det salt som försvinner vid backwash, plast/översköljningar etc.
4. Rörsystemet för vatten in i poolen, skall inte vara en lång slinga, seriekopplad. Då sprutar de olika mycket, och vattnet blir ojämnt renat. Lite svårt att beskriva kortfattat, men tänk “paralellkopplat”, och att alla rör ska ha lika längd och lika många böjar.
5. Vatten ut från pool via bottenutlopp och skimmer/overflow.
6. Välj kvalitetspumpar och lampor. Bra pumpar var tex Heyworth ( tror jag de hette ) Lampor kommer jag inte ihåg märke, men det var inte roligt när jag upptäckte att jag en gång kunde mäta 14 volt i poolvattnet… Köp kvalitet!
7. Ska man ha en pool med overflow kant, så krävs ett underjordiskt magasin, på ca 10% av poolvolymen.
8. Alla rörgenomföringar som går genom betong, upp/ner/åt sidan skall ha en manchett/krage, som stoppar vattnet som rinner i skarven mellan rör och betong. ( Det blir en glipa där, förvisso liten, men den finns där )
8. Alla rör skall vara förlagda, så de får ordentligt med betong bakom sig, mot utsida av poolen om dom gjuts in. De ska inte vara uppallade med en sten eller liknande. Då har du garanterat läckage där. Rören najas fast i armering.
9. Täck öppna rörändar med plastpåse innan gjutning. Det rinner så dåligt i dom, om det råkat hamna betong där…Skötsel/användning av pool.
1. Fundera inte ens på ett system/skötsel som bygger på att du tömmer poolen. Det går åt alldeles för mycket vatten när du och dina granna börjar bete dig så. Det är också en enorm påfrestning för kakel i en betongpool, om den töms. Det går kanske bra några gånger, men sen upptäcker du plötsligt att heöla botten, eller en stor yta på väggen är lös och håller på att lossa.
2. En glasfiberpool kan kollapsa, om den töms ( kan fungera under torrperioder, med lågt vattenstånd i marken )
3. Sätt kaklet i bruk ( 3-6 cm bakom plattan ) , inte i fix med 1-2 mm bakom plattan ( som man ibland gör hemma i Svedala ) Fixsättningen ställer mycket högre krav. Thailändarna är mer vana att sätta i . De behöver också bruket för att kämna ut brister i formning/gjutning.
4. Låt inte poolen bli en grön algodling under lågsäsong. Det sätter sig i fogar, och du får aldrig bort det. Påskyndar förfallet enormt.
5. Eftersom du inte heller ska tömma poolen, bör man fundera över ett pooltäcke för att minska avdunstning, ( framför allt under lågsäsong, då det även misnskar tillsyns/skötselbehovet markant ) . Kan synas obetydlig, men jag höll på en del med avdunsningen, när vårt vatten inte räckte. Kom fram till en avdunstning på ca 2 cm/dygn, vilket i våra pooler innebar 60 m³ /dygn… Om man har pool med vattenfall/overflow ökar avdunstningen markant.
6. Pooltäcket bevarar också värmen i poolen, eftersom avdunstning kyler. Kan verka ointressant, men jag det finns också i Thailand säsonger och områden, där poolvattnet i bästa fall är som i en svensk pool utan uppvärmning, dvs ca 20 grader…
7. Fyllning skall ske långsamt, ca 2-3 cm per timme, för att inte orsaka spänningar i kakel och konstruktion. Samma gäller vid en ev. tömning. ( Överkurs: Vattnet bör också ha samma temperatur som konstruktionen, inom 2-3 grader )Pumprum:
1. Över eller under markyta?
1a. Under markyta är ofta bäst för utrustningen, men är dyrare. har den fördelen att man inte riskerar att pumpen går torr eller drar in luft. Det är också tystare. Se dock till att det blir avstängare monterade, på alla rör in från pool, annars kan du inte byta någon utrustning. Ofta medför fukten i pumprummet att mycket rostar, och elektronik kan gå sönder.
1b. Ovan mark, har den fördelen att det är billigare, inte lika fuktigt och mer lättservat. Dock finns risk för torrkörning, och pumpen måste jobba hårdare, då den ska suga vattnet.
2. Strömbrytare till poolen. Regnvatten vill du egentligen inte blanda med ditt klorerade vatten, pga utspädning. Därför kan det vara bra att ha en strömbrytare till pump lätt åtkomlig för hela systemet. Placera gärna timern där också, så kan du ställa om den själv, om reningen behöver ökas. Regnvattnet stannar då på ytan, och kommer det så mycket att poolen svämmar över, är det inte ditt klorerade vatten som rinner bort.
3. Tänk igenom vad din pool, och dess avdunstning innebär för områdets vattentillgång. Konstruera den rätt, så den blir lättskött, och du inte behöver fylla den onödigt ofta. Färskvatten är en bristvara. Se till att du har timer på motor mm, så den inte går hela dygnet.Alternativet linerpool:
Ett alternativ du kanske skall titta på, förutom betong eller glasfiber, är en “linerpool”. Det är en gjuten pool ( oftast ) med en vattentät duk invändigt. Många fördelar med det. Det är stadig. Går att reparera. Inte lika känslig som andra konstruktioner ( duken är flexibel, och kan ta upp rörelser ) Går att tömma. Håller bättre än målad betong, eller en glasfiberpool. “Rimligt” snygg.Det här var vad som dök upp i huvudet, när jag såg att du skulle bygga pool. Finns mer om jag tänker efter en stund. har en del dokument, både sådana jag skrivit själv och andra, om pumpdimesnionering, rördimensionering mm. Måste dock leta runt på gamla hårddiskar för att hitta dom. Kan finnas ritningar ochså, som jag kan göra utdrag på, över detaljer som skarv mellan botten och vägg vid gjutning. Lovar inte att jag hittar dom, men skicka ett PM, om du känner att du behöver mer…
En pool ska vara ett nöje. Ett rent nöje.
Lycka till
Johan
-
8 juli, 2012 kl. 10:47 e m #464169
stgrhe
DeltagareEn kort kommentar till Johans utomordentliga beskrivning av betong och gjutning. Betong torkar inte, som tyvärr många thailändare tror, utan härdar och för att härdningen skall bli bra krävs det vatten. När gjutningen är klar bör därför betongen hållas våt i fyra veckor, egentligen minst 28 dagar. Om gjutningen sker under torrperioden bör således betongen skyddas från direkta solstrålar under den här tiden.
Ta också prov på vattenhalten på varje leverans av betongen så att den inte är för blöt. Skicka tillbaka bilen om blandningen är för blöt och låt inte arbetarna spola av sista satsen ner i gjutformen. Acceptera absolut inte betong som handblandas på plats.
Göran
-
9 juli, 2012 kl. 12:19 f m #464170
johan.strahle
MedlemTack för den viktiga kompletteringen Göran. Hade glömt hur mycket jag kunde få jobba och tjata om det :bounce:
Problemet med uttorkningen som sker i starkt solljus och värme, är att vattnet avdunstar, och då krymper betongen, med krympsprickor som följd, ( inget vidare i en pool… ) Det vatten som blandats i betongen behöver vara kvar i betongen. Den ska “brinna” i ca 1 månad och till den processen behövs det vattnet. Därefter får man nog betrakta den som mogen och klar.
Ett bra sätt att hålla den fuktig, är att täcka hela ytan med plast, så fort man kan gå på den utan att sjunka ner ( kanske 10 – 12 timmar efter gjutning, eller bred ut den över ytan ännu tidigare, om du kan göra det utan att gå på betongen ) Då stannar vattnet som annars skulle torkats ut kvar under plasten, och ytan hålls våt. Komplettera med att spola in vatten under plasten, så det är rejält fuktigt hela tiden. Det här går att göra, medan övriga betongarbeten med väggar etc fortätter.
Om entreprenören talar en hyfsad engelska, och kan något om betong, ska du säga åt honom “The concrete needs to cure one month”, och förklara enligt ovan.
Pooljobb är nog inget för den entreprenör som bara byggt hus. Då behöver de hjälp, att förstå poolens problem, och betongens egenskaper. Som beställare ska du ha tålamod, tex så plasten ovan får ligga orörd på botten tillräckligt länge. Ditt mål är ju en bra problemfri pool. Då ska man inte stressa dit arbetarna för tidigt, att fortsätta med jobbet.
Johan Stråhle
-
16 juli, 2012 kl. 12:22 e m #464171
ragthai
MedlemHmmm…..
Detta poolbygge blev nog lite för avancerat för mig.
Även om jag skulle vara på plats så har man alldeles för lite kunskap.
Och även om man skulle kunna läsa in ovanstående så är det ändå för lite grundkunskap.
De skulle kunna dribbla bort en hur lätt som helst.Men med ditt svar Johan så fick jag och alla andra istort sett alla frågeställningar besvarade
Det får nog bli en glasfiberpool i alla fall.
Men en sista fråga då innan vi kan stänga detta ämne för min del .
Om man skulle gjuta en betongpool, handblandad eller med utkörd betong o lyckas hålla den någorlunda fuktig.
Skulle man sen kunna svetsa in en liner ?
Och limma fast den i betongen.
Och då hade jag tänkt mig på samma sätt som man svetsar en plastmatta i ett badrum.
Teoretiskt borde det funka men teori och praktik är ju inte samma sak.Finns det någon som gör det i Thailand ?
Och helst då i Hua hin området.Jag skulle gärna vilja ha en friform pool…..man har nästan blivit besatt av den iden….
// Kenneth
-
16 juli, 2012 kl. 3:55 e m #464172
MangoPin
MedlemAdressen till Pool & Spa i Bangkok ar http://www.poolspa.co.th/
Har bara goda erfarenheter av dom. Hort om andras hutlosa priser i Pattaya, Hua Hin m.fl.Hoppas du far din pool till slut. Som sagt, vi byggde var pool 2006. Kostade runt 25 tusen totalt. Den blev inte perfekt utan precis som vi ville ha den. Ser man till att fa hog betongkvalitet (handblanda eller egen blandare kan du glomma) och foljer raden ang lagom vibrering och hardningen av betongen, plasta in och hall den fuktig lange, sa ar det inte sa svart. Och om nan undrar sa var det frugan som jobbade mest. Jag stod mest och hejade pa 🙂
-
17 juli, 2012 kl. 8:42 e m #464173
johan.strahle
MedlemHej igen.
Jag nämnde alternativet linerpool i slutet på mitt första inlägg, men gick inte in på det så mycket mer, för jag har inte byggt någon själv. Dock har jag kollat på några under konstruktion och i bruk, ( jag är lite nyfiken av min natur… ) och tyckte att det var ett bra alternativ i Thailand. Konstruktionen är lite mer “förlåtande” än en gjuten konstruktion med kakel, och inte lika känslig som en glasfiberpool.
Det behöver inte vara en formad och gjuten pool i betong. Leverantörerna har ibland ett väggsystem, bestående av ihåliga väggformar, som man även gjuter i betong inuti, för stabilitet. Bra, men ganska dyrt. Man kan också gjuta en platta som poolbotten, och mura väggarna. Då ska man inte använda vanligt rött tegel, och inte heller de vita ( Q-con block ??? ) som ibland används i 2 lager i bättre isolerade ytterväggar, utan man behöver nog hitta något som påminner om våra svenska lecablock, minst 20 cm breda. Då borde själva poolkonstruktionen bli relativt billig. Glöm dock inte armera väggarna i fogarna. Thailändarna lägger oftast inte armering i fogar på en murad vägg, utan gjuter en balk mitt på väggen. En sådan konstruktion håller bra, om den inte är utsatt för tryck. En pool måste dock kunna hantera tryck, både utåt och inåt, beroende på vattenstånd i mark, om du tömmer poolen etc.
Själva linern skall INTE limmas mot insida poolvägg, utan ligger lös och är bara fastsatt i överkant med en klämlist. Det är det som gör den mer “förlåtande”. Vattentrycket håller den på plats, och när konstruktionen rör sig, rivs den inte sönder ( och både konstruktionen och kakel rör sig, även poolen är gjuten i betong. Jag håller just nu på att reparera en pool i Sverige, med 35 cm betong i väggar och botten, dubbelarmerat med upp till 20 mm armering… ) Konstruktionsrörelserna är också anledningen till att jag förespråkar att sätta kakel i bruk i Thailand, inte i fix som man ibland gör hemma i Sverige. Bruket skapar ett lager på 3-6 cm bakom plattorna, som klarar av de små rörelser jag pratar om. Fixsättningen med 1-2 mm bakom plattan ställer helt andra krav på konstruktion och utförande. Om de rätat ut betongen med ett lager puts, och sedan sätter plattorna i fix, kan det fungera, men då måste de dubbellimmas, dvs fix både på vägg/botten, och på baksida kakelplatta innan man trycker dit den. Typ “kontaktlimmning”.
Om du anlitar någon till att göra en linerpool, skall du dock be att få se referenspooler. Tillskärningen av linern är viktig, annars blir den veckad ( sträcks inte ut av vattnet ). Det är inte snyggt, och i vecken kommer poolen i värsta fall att börja läcka.
Hoppas du får din pool, för det är en njutning att ha, och det måste inte vara så svårt att sköta, bara det gjorts rätt från början. Be om hjälp, och besök referenser, där de som äger poolen kan verifiera att det är den entreprenören som byggt den.
Lycka till.
Johan Stråhle
-
3 augusti, 2012 kl. 1:09 e m #464174
Stolten
MedlemVilken valuta är 25 tusen för poolen? Låter väldigt billigt om det är baht.
Mvh, Stolten
-
3 augusti, 2012 kl. 4:56 e m #464175
hasseigoteborg
Deltagare@Stolten wrote:
Vilken valuta är 25 tusen för poolen? Låter väldigt billigt om det är baht.
Mvh, Stolten
Jag är det thb så lär ju inte dom pengarna räcka om man vill ha salt klorinator. För bara den lär kosta mer.
hf
-
3 augusti, 2012 kl. 5:12 e m #464176
hasseigoteborg
Deltagare@johan.strahle wrote:
6. Välj kvalitetspumpar och lampor. Bra pumpar var tex Heyworth ( tror jag de hette ) Lampor kommer jag inte ihåg märke, men det var inte roligt när jag upptäckte att jag en gång kunde mäta 14 volt i poolvattnet… Köp kvalitet!
Vad gäller lamporna så är det 12 V AC som dom skall ha . Men transingen utan last kan ju ge lite mer.
Sedan idag bör man ju välja LED lampor.
Tyvärr är ju dom flesta poollampor i Thailand vägghängda. Typ dessa, http://www.refinedled.com/e_productshow/?21-Wall-Mounted-LEDs-Pool-Bulb-21.html .Och då kan man ju inte få lampor byggda enligt PAR56 standard. (där reflektor, frontglas och lampan är gjuten i ett stycke) då dessa är för tjocka (ca 11 cm vilket skulle ge 13-14 cm på hela armaturen).
Så därför brukar dom öppna hela armaturen och byta glödlampan i dom gamla halogenvarianten som är vanligast. Och har man väl öppnat så är dom inte så lätta att få täta igen.
När man nu går över till LED så är dom av samma konstruktion och det är då viktigt att dom är bra gjorde i fabrik och att man sedan ALDRIG öppnar dom. En LED bör ju klara ett antal år innan dom går sönder, till skillnad från Halogen, och då byter man hela armaturen.Sedan är ju det vanligaste i Thailand att en Halogen lampa är på 100W. Går man då över till LED så vore 12-13W vara det optimala för att byta 1 mot 1. Men jag hittade bara 8W. Så det slutade med att jag köpte 18W från Kina. Då jag har 3 lampor så blir det då mycket bra ljus. Sedan har jag så jag kan släcka dom individuellt så det duger bra att bara ha på 2 av dom.
hf
-
6 juli, 2015 kl. 2:37 e m #464177
Patmark
MedlemHej!
Angående att sätta mosaik i bruk, vet någon mer om detta? Ska det vara i kalkcementbruk då? Trycker man in mosaiken i bruket så att man inte behöver foga, eller ska det också göras i vanlig ordning? Är detta något som kan vara görbart även här hemma?Hälsningar Patrik
-
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.