Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Företagare, Konsulter – Vad tror ni om en 100 kronorsklubb?

Viewing 18 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Jag har funderat på att starta en sektion där “konsulter” och “företagare” på thailandsbudgetar kan mötas för ömsesidigt utbyte. Tanken var att man kunde lägga ut önskade jobb där arvodet är ca 100 kr i timmen (om någon anser sig jobba dubbelt så fort är väl det ok med högre arvode). Jag begränsar mig till att fråga er i nätverksgruppen om vad ni tycker. Denna nya sektion kommer vara öppen för alla, men kanske bara för inloggade.

Det finns fortfarande många som tycker 500 baht i timmen är mycket pengar i Thailand, speciellt om man pluggar eller letar jobb. Faktum är att det motsvarar 80,000 baht i månaden om man fyller upp sin månad. Inte kattskit för en som vill bita sig fast (många språklärare tjänar bara 30,000). För en företagare med begränsad budget kan det vara ett perfekt sätt att försöka expandera eller söka avlastning.

Alla typer av jobb på timbasis: läxläsning, lärare, webbproduktion, it & nätverk, försäljning (telemarketing), översättning, barnpassning, mm. Hjälp mig gärna med fler yrken som kunde passa här.

Jag kan själv behöva hjälp med lite småjobb av och till.

Hur ni betalar varandra är ointressant från vår sida. Vårt mission är att skapa ett handelsutbyte.

Tror ni detta skulle vara intressant? Skulle du erbjuda eller lägga ut jobb tror du?

Rob

Personligen är jag mycket intresserad. Jobbar lätt för 100 :- i timmen. Skulle kunna göra enklare hemsidor, uppdateringar etc, IT-Support etc. Hitta en kund i Svedala som vill lägga ut sin IT-Support till Thailand så är jag med :compress:

Ge mig bara en VPN-dosa och ett remotecontroll verktyg hehe.

Ett tilläg kan vara “telefon passning” typ sekreterar tjänster ifrån Thailand. Många småföretag i Sverige använder sig av Callcenters i Haparanda (typ) för att “fejka” att de har en riktig sekreterare.

Hmm kanske en ny 118 100 Tjänst, nummerupplysning 😛

mattias1971
          Participant

Förstår nog inte riktigt “tänket”!
            Skulle du starta en firma som hyr ut tjänster?
            Skulle man erbjuda jobb för folk som bor i Thailand som kan göras från Thailand ?
            Isåfall ska det ju vara uppgifter som kräver en Svensk eller speciell kompetens och kan göras från Thailand (antar att det då blir svartjobb o allt det kan innebära).

Jag kan ha missuppfattat allt men ifall jag behöver hjälp eller få jobb utfört så erbjuder jag först o främst nån jag känner!

Tanken kan dock vara god o ett par saker jag skulle kunna tänka mig skulle vara populära är:
            Ifall nån ska bygga hus o vill ha nån på plats som kontrollerar bygget.
            Spionera på nån flickvän.
            Kolla upp fabriker, inköp,kvalitet osv..

Förstår nog dock inte riktigt hur detta skulle utföras och organiseras. Kan dock kanske vara en guldgruva att starta nått sort´s bemanningsföretag med folk på plats för Svenskar åt Svenskar! Jag kanske kom på “tänket” nu?

Rob

Jo du har väll rätt i det du säger. Visst kan man starta ett företag som sysslar med alla sorts tjänster, typ manpower. Men vi kommer aldrig ifrån det faktum att någon måste starta företaget. Sedan måste vi ha 5 Thailändare per varje Svensk?

Vad jag har läst om svartjobb så innebär det att man blir typ deporterad vid upptäckt.

Om jag blir anställd av en restaurang i Thailand, kan jag då göra hemsidor på min arbetstid och sen låta restaurang ägaren fakturera kunden? Eller går detta mot Thailändska lagen. Att man inte får göra jobb inom flera verksamhetsområden så att säga.

Det måsste gå att starta ett Konsultbolag, som sysslar med allt emellan himmel o jord eller?

jjonsson
              Participant

@Nille wrote:

Jag har funderat på att starta en sektion där “konsulter” och “företagare” på thailandsbudgetar kan mötas för ömsesidigt utbyte. Tanken var att man kunde lägga ut önskade jobb där arvodet är ca 100 kr i timmen (om någon anser sig jobba dubbelt så fort är väl det ok med högre arvode)

Hur ni betalar varandra är ointressant från vår sida. Vårt mission är att skapa ett handelsutbyte.

Det är frågan om att lägga ut önskade jobb för 100 kr /timma.
                Att det skulle bli svartjobb förstår jag inte hur ni menar.

Om både uppdragsgivare och uppdragstagare följer de regler som finns och väljer att göra ett jobb för 100 kr i timman
                hur kan det då bli svartjobb?

Jag kan ju jobba hos en vit arbetsgivare i sverige som betalar sociala avgifter och drar skatt på dom pengarna.
                Sen är ju frågan om jag tycker att det är värt det, men det är ju en helt annan fråga.

Tanken är ju att hitta arbetsgivare som finner arbete värt en 100 kr och en arbetstagare som tycker att det är värt en 100 kr att utföra det.

mattias1971
                Participant

@jjonsson wrote:

@Nille wrote:

Jag har funderat på att starta en sektion där “konsulter” och “företagare” på thailandsbudgetar kan mötas för ömsesidigt utbyte. Tanken var att man kunde lägga ut önskade jobb där arvodet är ca 100 kr i timmen (om någon anser sig jobba dubbelt så fort är väl det ok med högre arvode)

Det är frågan om att lägga ut önskade jobb för 100 kr /timma.
                  Att det skulle bli svartjobb förstår jag inte hur ni menar.

Om både uppdragsgivare och uppdragstagare följer de regler som finns och väljer att göra ett jobb för 100 kr i timman
                  hur kan det då bli svartjobb?

Jag kan ju jobba hos en vit arbetsgivare i sverige som betalar sociala avgifter och drar skatt på dom pengarna.
                  Sen är ju frågan om jag tycker att det är värt det, men det är ju en helt annan fråga.

Tanken är ju att hitta arbetsgivare som finner arbete värt en 100 kr och en arbetstagare som tycker att det är värt en 100 kr att utföra det.

Om jag ska “dryga” mig lite så är det väl så att om jag vill ha 100kr i handen för ett jobb så kostar det en företagare mer än så även i Thailand om man följer reglerna(arbetsvisum,skatt,försäkring inte vet jag?)
                  Vi behöver kanske inte hänga upp oss allt för mycket på det!

Däremot står jag nog fast vid att om jag söker hjälp för mindre göromål som barnpassning,gräsklippning o liknande så tar jag nog nån jag känner på plats till hjälp o ger penagr direkt i handen efter avslut.
                  Försäljning via tele från Svensk arbetsgivare är nog bara intressant med provision från Arbetsgivaren.
                  Det enda jag kan tänka mig skulle vara intressant för en arbetsgivare är nog Webdesign o sånt som kan göras via dator/internet.

Gillar dock idén och vill gärna bli övertygad.

Jag trodde nog dock att nätverket här var lite av en sån sida där folk som söker jobb kan skriva vem dom är och vad dom kan samt såna som söker arbetskraft tittar efter sån?

Rob

Jag tror problemet är det att antalet arbetssökanden här förmodligen är överrepresenterade. Typ 99% arbetssökanden och 1% arbetsgivare.

Tror faktiskt jag är på fel ställe också 🙂 . Har tonvis med ideér men ingen kraft att lägga bakom dom än så länge. Nille kanske bör öppna en CV sektion istället där jag/vi kan lägga in vårt CV, och sedan begränsa nätverkssektionen till de som faktiskt driver företag IRL.

Det skulle kännas fair för min del iaf.

Nille
                    Keymaster

Ni har poänger allihopa.

Detta skall inte bli ett bolag bara ett forum att sluta kontakter. Vi har massor av svenskar i sverige som medlemmar. Massor. Många av dem är företagare. Tanken är att dessa skulle möta en freelance svensk i Thailand. Tror säkert svenska företag i Thailand är intresserade med men de är färre.

Om lagligheten. Vet ni hur många affärsmän som reser världen kring med sin bärbara dator? Tror ni de har arbetstillstånd i alla länder? Det finns en gråzon. Skall man inte våga skicka hem kläder för försäljning heller? Arbete som arbete.

Kanske en svensk arbetsgivare kan betala 150 sek likaväl (för att täcka skatter och betala som lön). Jag tänker inte vara någon mellanman utom att kanske medla vid problem, samt kanske att rekomendera.

Mattias, jag lägger hellre ut till folk man lärt känna på ett forum än till vilt främmande männsikor eller företag. En privatperson i Sverige kostar 450 sek och upp. Bara att välja. Min tanke var att erbjuda något åt företagare med tight budget men med ideer som önskas testas.

Det är själva grejjen jag undrar över.

mattias1971
                      Participant

Tycker gott du kan lägga ut ideén för alla och se ifall det finns intresse. Det är ju inte en helt fel tanke jag ville bara belysa ev. frågeställningar som kan uppstå.

Det kan ju inte vara fel med en sektion där man kan knyta kontakter företagare vs. “arbetare” osv.. Det är säkert så att den kan vara självgående(antar att det är tanken) bara den får en knuff i starten.
                        Man kanske skulle ha en “mall” där såna som vill jobba i Thailand skriver vad dom kan, när dom kan, vilken ersättning, vilken del av landet osv…? Sen är det bara för den som vill ha “arbetskraft” att kolla in där!

Nille
                        Keymaster

Tack för det Mattias, just sådant jag undrar över. Jag vill presentera iden så fullständigt som möjligt i den öppna delen redan första gången. Mera tankar och funderingar? Någon annan?

Innan man bemödar sig att försöka bli en rekryteringsresurs måste det ju bli drag i denna nya sektion. Tills dess får det snurra på tomgång av de som behöver hjälp när de behöver

Rob

Köpa/Skicka tjänster bör väl fungera… Hitta vara xxx och skicka till Sverige…

Nille
                            Keymaster

Jag tackar för alla konstruktiva synpunkter så här långt. Jag flyttar nu ut detta i den öppna delen av forumet (tills nu har den legat i Nätverkssektionen). Mattias har rätt i att vi behöver någon form av mall. Förslag på arvodesprocedur bör vi även ha, kanske 25% i förskottsbetalning och resterande vid leverans.

Kanske en egen skiljedomstol vid meningsskiljaktigheter:) Skulle ju kunna vara moderatorerna här som stod för det. Den dagen den sorgen dock.

Det kommer dessutom inte fungera att vara anonym. Som privatperson får man räkna med att man blir uppkollad som vilken företagare som helst. Sabbar man sina projekt får man räkna med att det skrivs i sten.

Har jag missat något?

Nille
                              Keymaster

hmm :scratch:

Få “blivande konsulter” verkar ha nappat på detta? Kanske inte någon ide att driva vidare?

Är det något i upplägget som är fel, eller det helt enkelt ointressant?

Jag är mest intresserad av att höra vad målgruppen “blivande konsulter” har att säga?

400-500 Bath beroende kurs, i tim i Thailand är väl inte vad en företagare har tänkt att betala där. Annars är väl tanken god. Det finns väl någon som vill dryga ut sem- kassan med att se till hus eller klippa gräs. Det är vad jag tror.

maprao
                                Participant

För de som har SINK behöver ju inga soc avg betalas av arbetsgivare i Sverige. Och de betalar sin skatt i Th.

Kj

Nille
                                  Keymaster

Detta riktar sig kanske främst till dem som tänker försöka hänga kvar i Thailand så länge som möjligt, eller kanske dryga ut studiebidrag eller dålig lön. För några timmar här eller där betalar man nog ut lönen enkelt, eller via en flickvän.

500 baht 40 timmar i veckan blir faktiskt 88,000 baht . Föraktar man det har man nog inget i Thailand att göra (om man inte redan är där till en bättre lösning). 88,000 baht för en barnlös är MYCKET pengar – mer värde än en lön på 25,000 kr i Sverige skulle jag våga säga. Inte illa mao. Gör man ingenting kan man spara 10,000 kr på båda ställen. Skillnadxen är att i Thailand kan man även äta ute ett par gånger i veckan och kanske dra på lite helgutflykter då och så.

Ps. Märks det att jag verkligen vill ha igång denna sektion? Jag fixade nyligen ett jobb åt en annan forummedlem, tyvärr verkar vi inte ha så många här som VERKLIGEN vill bo och jobba i Thailand. Bra för de få som vill kanske.

Ps2. Jag döper om rubriken och ser om det gör någon skillnad.

Rob

Befinner mig sedan 3 manader tillbaka i Thailand och aer fortfarande mycket intresserad av detta.

Nille
                                      Keymaster

Kul att någon nappade! Lite förvånad över att det inte var fler faktiskt? Tills vidare, kolla in den här tråden – är du aktivt jobbsökande i Thailand?

Nille
                                        Keymaster

Den här kan vara värd att knuffas fram. Spåra inte ur på omöjligheter utan försök se möjligheter till extrapengar eller extrahjälp. Tror inte detta handlar om läxläsning, barnpassning, måla staket eller gräsklippning.

Tror det räcker att ha en flick/pojkvän att leverera tjänsten (inte utföra den) och kunna få betalt.

Viewing 18 reply threads
                                      • You must be logged in to reply to this topic.