Hem › Forums › I Sverige med Thailändsk anknytning › Allmänt › Giftemål mellan två svenska medborgare i Hua Hin i mars 2009
- This topic has 15 replies, 11 voices, and was last updated 17 years, 7 months ago by
sofiabiten.
-
AuthorPosts
-
-
25 August, 2008 at 4:53 pm #385664
Hej
Det är så att jag och min sambo vill gifta oss i Huahin i mars 2009. Och självklart vill vi gifta oss vid stranden. Är det någon som vet vart man ska vända sig? Så att det blir giltigt även i Sverige. Finns det något konsulat i Hua Hin.
Mejlade till Svenska ambassaden i Bangkok förra veckan och fick inte så mycket hjälp som jag trodde. Dom skickade bara en länk jag skulle gå in på. =o) Som vanligt när man mejlar till myndigheter.
Behöver verkligen hjälp.
/Glurr
-
25 August, 2008 at 5:32 pm #412985
Du behöver få dit någon med behörighet att förrätta svensk vigsel samt två stycken bröllopsvittnen. Präst eller lagman med vigselförrättarbehörighet går bra, på grund av hindersprövningen bör du vidtala dem i god tid innan.
Äktenskapet blir giltigt i Thailand genom inregistrering på Amphur Office, Du kan t ex fixa en certifierad översättning på vigselbeviset och lämna in det som bevis.
Vill ni kan ni också komplettera med buddhistisk vigselceremoni, men den har inte formell rättsverkan i Thailand, utan det är registreringen som gäller.
-
26 August, 2008 at 1:03 am #412986
Ambassadens hemsida har all information som behövs och den är skriven på ett enkelt och lättfattligt sätt. Vill du så skickar jag gärna den som ett PM till dig.
Det går inte att ha “svensk vigselförättare” då denne inte har vigselrätt i Thailand. Samma gäller faktiskt för Skandinaviska kyrkan i Bangkok. Giftermål enligt thailändsk lag är enbart en registrering. Detta är enkelt sedan man väl har alla dokument i ordning – innebär endast ett besök på lokalt Ampuh (ungefär kommunalkontor).
Men vid bröllop mellan svenska medborgare här är det oftast på samma sätt med det som med thailändska buddistiska vigselceremonier. De betyder i legal mening ingenting men för bröllopsparet och gästerna är det ändå “detta” som är bröllopet och det man minns. När man sedan är tillbaka i Sverige igen (alt. innan man åkte) gör man sedan ett besök hos borgerlig vigselförättare för att bli legalt gifta också. Detta är för övrigt mycket enklare vad avser pappersexercisen som tar ganska mycket tid i Thailand för utländska medborgare.
Lycka till
-
26 August, 2008 at 10:46 am #412988
Så om jag har förståt detta rätt, så behöver vi även viga oss borgligt här hemma i Sverige. Du som skrev det sista svaret får gärna skicka ett PM till mig. Så att vi vet vad som ska göras.
Tack på förhand!
/Glurr
-
26 August, 2008 at 11:23 am #412987
Svenska kyrkan kan inte utöva sin vigselrätt i Thailand.
Men Svenska kyrkan i Bangkok kan erbjuda en vacker och meningsfull KYRKLIG VÄLSIGNELSE över borgerligt ingånget äktenskap.
se mer på http://www.skut.com/index_files/Page561.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;Innan ni kan ingå äktenskap måste ni ansöka om hindersprövning. Borgerlig vigsel bokas hos tingsrätten eller kommunens kansli.
se mer på http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Det är det enklaste sättet att gifta sig legalt i Thailand. Beställ hindersprövning, boka tid hos kommunens med en vigselförrättare. Registrera ett borgerligt äktenskap, åk till Thailand där ni har bokat tid och plats för den trevliga och romantiska ceremonin, så är ni gifta både på pappret och i era hjärtan. Lycka till.
-
10 November, 2008 at 8:43 am #412989
Hej!
Jag och min blivande make åker till Thailand om en vecka och stannar där i 3-4 månader. Vi tänker också gifta oss där. Vi ordnar dock det juridiska hemma innan vi åker. Två dagar innan vi åker har vi borgerlig vigsel i kommunhuset. Inget romantiskt, bara rent juridiskt. Ingen vet om det heller. Sen i Thailand har vi en buddistisk cermoni som vi ser på som vårt bröllop. Troligtvis i Hua Hin eller på Koh Samui.
Vill dock fråga om nån vet vart man vänder sej för att få en sån här buddistisk cermoni? Vi har ju redan äktenskaps-licens när vi åker och slipper därmed den biten där. Så att utelämna myndigheter om möjligt är att föredra. Kan man fråga en munk direkt?
-
10 November, 2008 at 2:21 pm #412991
Prata med Lasse på Thai Scan så hjälper han er. Ni finner honom här:
http://www.thai-scan.com” onclick=”window.open(this.href);return false;Mvh Thaikonsult
-
10 November, 2008 at 4:10 pm #412992
@Thaikonsult wrote:
Prata med Lasse på Thai Scan så hjälper han er. Ni finner honom här:
http://www.thai-scan.com” onclick=”window.open(this.href);return false;Mvh Thaikonsult
Det är normalt i Thailand att man som gäst betalar för sej när man är på såna här tillställningar, man lämnar ett bidrag vid ankomsten. Jag är nyfiken på om man skulle kunna få till ett mysigt jättepartaj med åtminstone den närmaste byn för stämmningens skull med mat, dricka, musik, dans och massor av folk utan att det kostar skjortan….
Det vore fantastiskt i så fall, annars ska man väl vara bosatt i byn, men om man kan få en sådan upplevelse i Thailand som besökare – ett buddhistiskt bröllop med alla ingredienser inklusive volym – så vore det enormt! Är detta möjligt?
Önskar er all lycka till!
-
10 November, 2008 at 6:56 pm #412994
Såvitt jag förstår så är det frågan om en Svensk tjej Du skall gifta dig med, “sofiabiten”. Signaturen talar ju för sig själv. Då är det nog svårt få gäster från byn som betalar för sig på bröllopsfesten. Vet inte om munkar brukar officiera vid vigslar mellan 2 farang, eller om de officierar vid vigslar överhuvudtaget.
Normalt går ett Thaibröllop till så att en registrering (utan ceremoniella inslag) sker på kommunkontoret, fullkommligt ofestligt som att söka pass eller inge en polisanmälan. Man sitter framför tjänstemannens skrivbort fyller i blanketter och skriver på.
Sedan är det upp till paret om man vill ha en ceremoni eller inte. En del par har bara ceremonin men då är man inte juridiskt gift.
Det är ju detta ni redan fixat hemma
Officianten brukar vara en Byälste, (en Buddistisk “lekmannapredikant”) som kommer till brudens hem och genomför en ceremoni, reciterande på Thai eller Pali, och knyter ett bomullssnöre runt alla gäster. Detta snöre delas sedan i 15 cm bitar som alla får knyta runt parets handleder, det brukar till slut bli tämligen tjokt. De gånger jag varit på bröllop i Issan har det alltid varit en Byälste som officierat, har aldrig sett en munk.
I erat fall får väl hotellet bli hemmet, hotellet kan säkert rekrytera någon “lekmannapredikant”/byälste som kan officiera, är det en Thaitjej Du har så skulle jag rekommendera att Ni skippar Hua Hin eller Kho Samui och åker till hennes hemby, annars får Du nog räkna med att få kosta på resa för hela släkten där ni är.
Är det en Svensk tjej Får väl falangerna på hotellet utgöra “släkten” som officianten knyter ett bomullssnöre kring. -
10 November, 2008 at 7:57 pm #412995
@Skalman™ wrote:
Jag är i full fart med att planera för bröllop som ska ske i april nästa år. Kommer i efterhand “rapportera” vad kalaset kostat.
Min brors bröllop kostade THB 430.000 men från gästerna kom det in THB 470.000 – ett litet överskott alltså.
Ceremonin förrättades av nio buddhistmunkar plus byäldsten och inkluderade även välsignelseakt av hemmet i gryningen andra dagen.
Snöret mellan munkarna känns igen, men inte att det delades upp, totalt två dagar med olika aktiviteter, stor fest på kvällen första dagen.
Men bruden bör säkert ha anknytning till byn och för munkarnas del bör nog brudparet vara buddhistiskt.
Kanske är det här lite extremt, ett trettiotal kvinnor höll på och beredde maten dagarna innan. Avslutningen var särskild efterfest för alla de som varit med och jobbat för ceremonin med mat och dryck, sång och spel.
Lite fantastiskt – en fest för 5-600 människor (hela byn) och det kostade ingenting!
-
11 November, 2008 at 3:16 am #412996
Hej Thaisambo,
“Lite fantastiskt – en fest för 5-600 människor (hela byn) och det kostade ingenting!”
Hmm ja… men du vet väl att gästerna som skänkt pengar förväntar sig samma summa tillbaka när det arrangeras bröllop bland dom? Ett slags nollsummespel vad jag förstår… alla skänkta belopp noteras noggrannt i en bok.
Man bli så att säga nästan tvungen att gå på diverse bröllop och skänka samma belopp. Visserligen får man ju då vara med om ytterligare trevliga fester med gratis mat och dryck, men om man inte är så pigg på det eller befinner sig i Sverige? Alternativt får man skicka ombud… svärfar Chang har tydligen varit på ett antal bröllop och lämnat exakt samma som vi fick på vårt bröllop.
Herr Chang har talat.
-
11 November, 2008 at 4:25 am #412997
Åh GRATTIS, vad mysigt det låter!
Hoppas att jag inte rör ihop saker men räcker det inte med att skicka in alla papper tillsammans med
-Hindersprövning
-Personbevis
-Översatt vigselcertifikat
-Ev. namnändrings-pappertill skattemyndigheten när ni är vigda i Thailand?
Behöver man verkligen gå via svenska ambassaden?Lite Off Topic:
Min bästa vän gifter sig i Singapore på lördag och allt de behöver är sina pass och en godkänd vigselförättare.
Iofs är hennes blivande make Singaporean så det kanske är annorlunda då.När vår dotter föddes i Thailand var det en massa nummmer och annat man skulle ansöka om för att få personnummer hos ambassaden och det skulle ta 1 månad för henne att få men vi skickade bara in alla papper översatta till Skatteverket och folkbokföringen så fick hon sitt personnummer på ett par veckor.
Kanske inte är precis så som de VILL att man ska göra men det funkade minst lika bra för oss.
Ring till skattemyndigheten och fråga vad de behöver för att registrera vigsel av två svenska medborgare vigda utomlands, det känns av någon anledning enklare.
Återigen stort GRATTIS och jag hoppas att ni får en fin minnesvärd bröllopsdag! 🙂
-
11 November, 2008 at 6:29 am #412998
@Herr Chang wrote:
Ett slags nollsummespel vad jag förstår… alla skänkta belopp noteras noggrannt i en bok.
Visst kan det vara så, men i det här fallet såg jag ingen bok och ingen som bokförde individuellt på det sättet. Bidragen lämnades i slutna kuvert som samlades på hög och öppnades senare (av brudparet).
Det kan vara så att det praktiska utövandet av seden är individuell på bya- eller regionsnivå och varierar.Med ett utländskt brudpar… Knappast möjligt eftersom det brudparet inte varit med tidigare i den lokala “klanen” och knappast heller i framtiden, det blir inget tillbaka för den lokala gemenskapens främjande, kanske inte så konstigt med sådana förutsättningar.
Man kan få en liknande ceremoni med ramverket, men måste lösa frågan om om funktionärer och aktörer separat och kan inte använda sej av de officianter som det annars skulle vara (byäldste, buddhistmunkar). Det blir det hotellet eller nån annan hjälper till med i och med att man inte tillhör något lokalt byråd att gå till.
-
11 November, 2008 at 9:22 am #412999
Tack för era svar. Jag är en svensk tjej som gifter mej med en svensk man. Vi känner personalen på ställena vi ska bo på och dom kan nog hjälpa oss att ordna det hela. Precis så som nåra föreslog. Gäster och nån bröllops fest är inte så relevant. Vi vill mest ha nån slags buddistisk välsignelse i all enkelhet. Vi ska se om vi kan få den på stranden. Av byäldste eller dylikt då antagligen så som ni skrev ovan.
Sofia
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.