Hem Forums Gemensamt, för alla Övrigt Ökad kontroll av resor in och ut ur EU på gång

Viewing 16 reply threads
  • Author
    Posts
    • #394853
      Thaisambo
      Participant

        Nu är skärpt in- och utresekontroll över EU:s yttre gränser på gång!

        Vart, vem, när – snart kan EU hålla stenkoll på flygresenärernas in- och utresor

        Sverige kommer säkert att ta vara på denna möjlighet att samla på sig ännu mer information och möjligheten att ….. den kan sparas ytterligare om den behövs i en utredning.

        Det finns redan svenska myndigheter som ser sådana behov av att spara uppgifter väldigt länge av just utredningsskälet och ambitionsnivån är väldigt hög.

      • #490247

        Det måste då handla om att kartlägga Svenska pensionärers resor utanför EU , detta för att kunna stoppa utbetalningar av garantipensioner för dem som är borta mer än sex månader , dessa skall då skrivas ut ur landet samt fråntas sina pass, ev kan dessa sedan med fördel överlåtas på “nya Svenskar”. Det kan omöjligt vara så att man vill kontrollera kriminell invandring ,
        det vore rent rassitiskt :flower:

      • #490248
        rednuf
        Participant

          Ett mycket bra förslag, jag är förvånad att det tagit sådan tid dock. De enda som bör oroa sig är tungt kriminella och terrorister. Hur kan man motsätta sig det? Bara paranoida dårar i stil med folk från den amerikanska landsbygden i sydstaterna.

        • #490249

          Förslaget kommer dock inte från den Svenska regeringen , tror att det för Sveriges del inte innebär någon förbättring vad avser kriminellas passering in i Sverige , de flygs ju nu in direkt till Arlanda från olika länder utom Europa , detta på bekostnad av Svenska skattebetalare.

          “Ensamkommande” kan få socialbidrag för att flyga familjen till Sverige
          pengarENSAMKOMMANDEKARUSELLEN Ett s.k. “ensamkommande flyktingbarn” visade sig inte vara ensamt alls. Så snart han beviljats permanent uppehållstillstånd i Sverige såg han till att ta hit hela sin familj som anhöriginvandrare. Mannen ville också ha betalt för familjens utlägg för resekostnaderna till Sverige, runt 25.000 kronor, och lämnade in en begäran om det till socialkontoret. Socialnämnden sade först nej men efter att den unge mannen och hans familj fått hjälp med att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Göteborg kan de svenska skattebetalarna nu ändå tvingas betala flygbiljetterna.

          Då hjälper inte EUS nya skärpta regler mycket

        • #490250
          rednuf
          Participant

            @Phonthaisongthaisilk wrote:

            Förslaget kommer dock inte från den Svenska regeringen , tror att det för Sveriges del inte innebär någon förbättring vad avser kriminellas passering in i Sverige , de flygs ju nu in direkt till Arlanda från olika länder utom Europa , detta på bekostnad av Svenska skattebetalare.

            “Ensamkommande” kan få socialbidrag för att flyga familjen till Sverige
            pengarENSAMKOMMANDEKARUSELLEN Ett s.k. “ensamkommande flyktingbarn” visade sig inte vara ensamt alls. Så snart han beviljats permanent uppehållstillstånd i Sverige såg han till att ta hit hela sin familj som anhöriginvandrare. Mannen ville också ha betalt för familjens utlägg för resekostnaderna till Sverige, runt 25.000 kronor, och lämnade in en begäran om det till socialkontoret. Socialnämnden sade först nej men efter att den unge mannen och hans familj fått hjälp med att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Göteborg kan de svenska skattebetalarna nu ändå tvingas betala flygbiljetterna.

            Då hjälper inte EUS nya skärpta regler mycket

            Nej det gör det inte. Men det system som diskuteras här är en databas för att kunna spåra tungt kriminella och terrorister. Det du talar om är Sveriges helt egna korkade invandringspolitik. Äpplen och päron.

          • #490251

            🙂 :flower:

            Så du menar på fullt allvar att genom sk anhörighetsinvandring kommer det EJ in terrorister ??

            Rednuf : Sorry, det är just så de kommer in , bara det att SÄPO och Miggorna har skilda åsikter 🙂 🙂 🙂 🙂

          • #490252
            Nille
            Keymaster

              @Phonthaisongthaisilk wrote:

              🙂 :flower:

              Så du menar på fullt allvar att genom sk anhörighetsinvandring kommer det EJ in terrorister ??

              Rednuf : Sorry, det är just så de kommer in , bara det att SÄPO och Miggorna har skilda åsikter 🙂 🙂 🙂 🙂

              Ja terroristerna kommer nog in ändå men det var väl inte det det handlade om. Med mer spårning som man inte får använda sig av finns det ju massor av kakburkar att leta i om man skulle behöva, för behöver man leta ordnar man ju den saken.

              Jag är överlag emot ökad bevakning av oss. Även emot avskaffande av kontakter. Tror inte det kommer gynna oss i slutändan.

            • #490253

              Håller helt med Dig Nille , däremot så har Svenska myndigheter en tendens att använda dess möjligheter på fel sätt …. Och då infinner sig ett ännu mer kontrollerat samhälle , som även jag liksom du verkar vara emot .

            • #490254

              Om Sverige ens försökte att få kontroll över in och utresor i Sverige vore mycket vunnet.

              Som en första självklar åtgärd skulle alla “borttappade” svenska pass per automatik spärras i all värdens, eller åtminstone i Shengenstaternas datoriserade passdatasystem. Av någon outgrundlig anledning sker inte detta idag, utan en person som på kort tid har “tappat” bort sitt åttonde pass har fortfarande åtta giltiga Svenska pass någonstans på vår planet!

              En mycket enkel åtgärd för att åtminstone minska fusket med köpta pass vore om inget pass kan användas för en resa in i Shengen, om detta pass inte tidigare har använts för en resa ut ur Shengen.

              För att minska bidragsfusket skulle en samkörning ske mellan utresa ur Shengen och socialbidragsregistret i Sverige. Om en på pappret utfattig svensk invånare har rest ut ur Shengen skall denna persons socialbidrag dras in och direkt kallas till ett möte med socialtjänsten. Om detta system infördes och konsekvent efterlevdes skulle det resultera i att antalet överträdelser efter en kort tid vore nästan obefintliga, ty ryktet skulle snabbt sprida sig om att detta sätt att fuska med socialbidraget inte längre fungerar!

              Med vänlig hälsning.

              Luttrad.

            • #490255
              Hemska Sven
              Participant

                För oss svenska pensionärer betyder det kanske inte så mycket med en sådan kontroll, utom för de med endast garantipension. Men för de danska och brittiska blir det värre, deras pension respektive skatt kan förändra ekonomin för dem om det inte följer de rigida reglerna. I jämförelse med Danmark så har Sverige ett humant sett att betala ut intjänad pension. Det Sverige helt saknar, är en allmän änkepension, vilket många andra grannländer fortfarande har. :flower:

              • #490256

                En mycket enkel åtgärd för att åtminstone minska fusket med köpta pass vore om inget pass kan användas för en resa in i Shengen, om detta pass inte tidigare har använts för en resa ut ur Shengen.

                Smart ide må jag säga , men vår regering är inte så smarta , eller rättare sagt ,det vore ju rasistiskt att göra på det sättet ……….. 🙂

              • #490257
                Hemska Sven
                Participant

                  En del av oss har ju skaffat passet på Svenska ambassader runt om i världen, hur menar du då Phonta? Om passet går ut så när du är utomlands så kan du aldrig ta dig in i Schengen igen.
                  Så länge det finns korrupta passpoliser så går det kanske att ta sig in i Schengen igen …

                • #490258

                  Går väl att ordna , kan tillex kanske begära att jag uppvisar mitt gamla “klippta” makulerade pass vid inresa i Sverige med ett “tomt pass ” På så sätt så ser dem att jag rest ut från Sverige under samma namn med giltigt Svenskt pass ..
                  Finns säkert andra möjligheter och bättre förmodar jag att stoppa detta med falska pass, se till att det kostar 10,000 svkr trdeje gången du uppger att du förlorad passet , efter tre förlorade pass utfärdas inget mer … 🙂

                • #490259
                  Auan
                  Participant

                    Öh tänkte inte på det jag skall aldrig till abzurdistan igen. Helt klart är det för lätt att få nytt pass vissa skulle aldrig haft något. Dessutom på tok för billigt och för kort giltighetstid.

                  • #490260

                    @Hemska Sven wrote:

                    En del av oss har ju skaffat passet på Svenska ambassader runt om i världen, hur menar du då Phonta? Om passet går ut så när du är utomlands så kan du aldrig ta dig in i Schengen igen.
                    Så länge det finns korrupta passpoliser så går det kanske att ta sig in i Schengen igen …

                    Hej Hemska Sven.

                    Detta är nog inget problem. Det enda som passmyndigheten i Sverige behöver göra när passet tillverkas är att bocka i en ruta i passets Svenska dataunderlag som är sammankopplat med Shengens passdatasystem att detta pass kommer att lämnas ut till en passinnehavare som befinner sig utanför Shengen.

                    Med vänlig hälsning.

                    Luttrad.

                  • #490261
                    Hemska Sven
                    Participant

                      @Luttrad wrote:

                      @Hemska Sven wrote:

                      En del av oss har ju skaffat passet på Svenska ambassader runt om i världen, hur menar du då Phonta? Om passet går ut så när du är utomlands så kan du aldrig ta dig in i Schengen igen.
                      Så länge det finns korrupta passpoliser så går det kanske att ta sig in i Schengen igen …

                      Hej Hemska Sven.

                      Detta är nog inget problem. Det enda som passmyndigheten i Sverige behöver göra när passet tillverkas är att bocka i en ruta i passets Svenska dataunderlag som är sammankopplat med Shengens passdatasystem att detta pass kommer att lämnas ut till en passinnehavare som befinner sig utanför Shengen.

                      Med vänlig hälsning.

                      Luttrad.

                      Min kunskap om hur enkelt det lär vara att införa nya saker i ett gemensamt och infört datasystem i snart trettio länder, verkar ha vissa brister?
                      EU har rörlighetsdirektiv som inte alla EU-länder har implementerat fullt ut, det finns 40 miljoner pass på drift enligt Interpol samt ett stort antal möjligheter att ta sig in EU eller /och Shengenområdet på legalt och illegalt sett. Hur många människor har mer än ett medborgarskap i världen?
                      Tror att man ska vara skeptisk mot de som tror att man lätt kan ändra på internationella överenskommelser som tagit årtionden att förhandla fram.
                      Juridiken ligger alltid efter samhällsutvecklingen och brottsligheten, oavsett vad vi tycker om det så kan demokratiskt fattade lagar inte ändras i ett navs. :flower:

                    • #490262

                      demokratiskt fattade lagar inte ändras i ett navs.

                      Demokratiskt fattade ??? Det kan i alla fall då inte gälla Sverige som idag av andra Nordiska länder anses som mycket odemokratiskt . DÖ är bara ett exempel …

                  Viewing 16 reply threads
                  • You must be logged in to reply to this topic.