Hem Forums Gemensamt, för alla Samlevnad & Relationer Sinsod – vad tror ni om 500k baht, är det rimligt?

Viewing 23 reply threads
  • Author

Träffade en thailändsk tjej i september och vi var tilsammans i en månads tid och har nu i januari tillbringat en månad hemma hos hennes föräldrar utanför sakhon nakhon. Vi har diskutterat att gifta oss till sommaren, föräldrar har det väl hyfsat gott ställt, mossan är lärare och fassan polis. som de flesta thailändare så har de belånat de mesta i detta fallet 2 bilar, en toyta pickup modell 2008+honda city modell nyare + ett stort hus på cirka 300kvm. Da, min flickvän menar på att jag skall bistå med en sinsod på ungefär 500 000 bath vid ett bröllop+ att jag skall stå för bröllopskostnaderna. tycker själv att det låter totalt vans… för mycket. tacksam för råd hur jag skall gå till väga här, om man skall försöka komma överens om en slags kompromiss eller vad?

Tacksam för svar

Nille
      Keymaster

Japp, det är helt galet och nu vet du ju varför du vart så varmt välkomnad 🙂 För tidigt och för mycket pengar men det gäller att smidas medan järnet är varmt. (hoppas jag har fel)

Har du läst vår tråd “allt om sinsod, förlovning och hemgift“? Jag tror du har intresse av att läsa igenom andras erfarenhet av detta.

stgrhe
        Participant

Det finns även en omröstning som visar på hur mycket vi andra betalt eller inte betalt. Titta under rubriken omröstningar så hittar du informationen där.

Jag skulle också rekommendera dig att köpa boken “Thailand Fever” och läsa den tillsammans med din kvinna. Den kan hjälpa er att få en insikt om hur de olika kulturerna fungerar.

För min del så resonerade jag så här när det gäller sin sod; fenomenet är vanlig i Thailand men inte i Sverige, vi ingår ett blandäktenskap där bådas kulturer måste smälta samman till vår egen blandkultur. Jag kom då fram till att om jag varit thailändare så tore sin soden ha hamnat på runt 400,000 varför jag erbjöd mig att betala hälften, allt i enlighet med dem kompromissanda som måste komma att råda i vårt kommande äktenskap. Min då blivande fru accepterade detta och tyckte det var ett bra förslag.

Jag menar att även dina intressen och din tradition måste få komma till tals och, om det skulle komma ultima krav, bör du omedelbart packa väskan och fara därifrån.

Sedan är det en annan sak att jag tycker ni bör vänta ett par år tills ni lärt känna varandra. Tänk på att stundens förälskelse inte är detsamma som kärlek och harmoni i ett äktenskap. Detta sagt i all välmening.

Göran

Thaisambo
          Participant

@stgrhe wrote:

Sedan är det en annan sak att jag tycker ni bör vänta ett par år tills ni lärt känna varandra. Tänk på att stundens förälskelse inte är detsamma som kärlek och harmoni i ett äktenskap. Detta sagt i all välmening.

Göran

Håller helt med om det! Den traditionella thailändska modellen är på sina håll fortfarande bondesamhällets -man gifter sej av ekonomiska skäl och för att slå ihop sina påsar så fort som möjligt till en livsvarig förbindelse som inte kan upplösas.

På sin höjd är man förlovad maximalt ett år, sen ska det hållas bröllop och det är noga med den etiketten fortfarande på sina håll. I det hela ingår även att bruden ska vara oskuld på bröllopsnatten. Utrymmet för faranger är väl inte speciellt stort, de verkar köra med höga belopp i sinsod i dessa sammanhang, särskilt om bruden är av fin familj och har hög status. Men jag är inte säker på att thailändare skulle komma billigare undan direkt när det gäller sinsoden, de gör inte den kopplingen utan det är farangerna som vill ha rabatt, som Göran säger, för att det är två olika kulturer som möts.

Men som sagt, det är inte så överallt och Thailand är statt i en kulturell förändringsprocess.

Rospigg
            Participant

Lite OT kanske….men är det pengarna man skall titta på så finns det mera att fundera över. Thailändarna har ju ett helt annat förhållande till pengar än många av oss faranger. Ta bara det där med spel/sparformen share eller kortspel. Det senare kan bli fruktansvärt dyrt. Det är väl tredje gången min fru blivit blåst på utlånade pengar nu, och indirekt jag och övriga familjen. Tråkigt, hur jag än har protesterat och varnat. Än mera tråkigt för den spelgalna thaikvinnans man som tittar på alla lånelappar som hon har skrivit på. Det lär röra sig om hundrtusentals kronor. En summa på 600 tusen har nämts. 500tusen bath Sinsod blir då som en droppe i havet. Visserligen en rätt stor sådan. 🙁

Tack för alla tipsen, det är möjligt att man skall besanna sig lite det var väl mycket det att känslan att få dit en del släktingar som aldrig varit i thailand och dessutom till sitt eget bröllop. Efter så pass kort förhållande så kan man ju inte vara helt hundra heller även om jag nu har spenderat en månad med henne och då inte under några semesterföhållanden för hennes egen del. hon har tagit hand om föräldrarhuset, städar lagar mat och tvättar+lämnar o hämtar dottern på dagis, medan en annan latar sig ähh lite försöker man väl hjälpa till. nä i vilket fall angående sinsoden så ändrade hon sig och menade 500 000 bath inklusive mat och dricka till alla gästerna på festen (ca 100). lokalen är fixad polishuset i sakhon nakhon, inte det mest romantiska men so what. får väl ta mig en funderare om man skall skjuta fram det hela till nästa år eller något ditåt och se om känslorna är lika starka då.

Thaisambo
              Participant

I Thailand är det kutym att bröllopsgästerna har med sej penninggåvor till brudparet när de deltar i en bröllopsfest – det är långt ifrån säkert att det ens blir en utgift för er. Det här gäller förstås inte farangbröllop, men normala, thailändska, bröllop i hembyn, där alla byns innevånare känner sej kallade.

Min brors bröllop kostade allt som allt med hyra av möbler, musikal, underhållning, mat o dryck till alla gäster m m ca THB 430.000, men in kom i form av gåvor ca THB 460.000… Ett litet överskott på ca 7% alltså.

Visst är det en ekonomisk risk, bröllopsfesten kan t ex regna bort och då står man där med utgifterna, men under normala förhållanden blir det ingen nämnvärd utgift.

Ni ska väl vara i hembyn antar jag?

Föräldrarna kanske inte upplyst om kuverten. När man läser på internet verkar det rätt vanligt att dessa diskret
                smusslas undan och inte nämns i samband med kostnad för fest och/eller sinsod.

Nille
                Keymaster

Japp, kuverten brukar gömmas undan. I en fattig familj är det dock ALLTID en förlustaffär.

kostvet
                  Participant

500k BHT! den summan tycker jag att du ska få av dem istället (om du gifter dig med din tjej alltså) för det du(förmodar jag) som komma att försörja din Da och ev del eller hela av hennes famlje. De ska vara glada att någon vill över huvudtaget gifta sig med deras dotter. Enligt din berättelse så har din tjej redan barn eller hur? alltså då måste hon förmodligen har varit gift eller sambo med ngn. Har inte dem fått Sin Sod för henne redan åtminstone en gång? Tänk hur många gånger skall denna (stackars) kvinnan tillsaluhållas!! Sinsod is a NO NO….”Om kärleken är verkligen blind så behövs det knappt några pengar”

Kostvet

@kostvet wrote:

500k BHT! den summan tycker jag att du ska få av dem istället (om du gifter dig med din tjej alltså) för det du(förmodar jag) som komma att försörja din Da och ev del eller hela av hennes famlje. De ska vara glada att någon vill över huvudtaget gifta sig med deras dotter. Enligt din berättelse så har din tjej redan barn eller hur? alltså då måste hon förmodligen har varit gift eller sambo med ngn. Har inte dem fått Sin Sod för henne redan åtminstone en gång? Tänk hur många gånger skall denna (stackars) kvinnan tillsaluhållas!! Sinsod is a NO NO….”Om kärleken är verkligen blind så behövs det knappt några pengar”

Kostvet

Ja, måste faktiskt hålla med i detta resonemang. 🙂

Spiritfish
                    Participant

Nej det är inte rimligt med 500k bath om hon har barn.

Okej hon har barn det ar sant men enligt hennes historia sa tillhorde barnet hennes bror och hans fru som omkom i en bilolycka for 2 ar sedan. sedan dess tar hon hand om barnet. har sett fotot pa hennes bror men hur kan man vara saker pa att det ar sanning. ursakta skriver pa thailandskt keyboard utan svenska bokstaver.

kanske inte paverkar situationen sa mycket men helt klart ar jag beredd att hjalpa tjejen som jag alskar dock inom rimliga granser och inte genom att betala overpriser i sinsod om det nu stammer med att massor med gavor doneras till paret sa skall det racka med typ 100 – 150 000 bath. sa langt kan man stracka sig.

Nille
                      Keymaster

Ni skall registrera äktenskapet gissar jag? Undrar om det finns något sätt att kolla upp hur många gånger och med vilka någon har varit gift? Tar hand om broderns barn… okänsligt av mig kanske men den skulle jag vilja kolla upp.

Nille
                        Keymaster

Jag vet att det är många som är emot det och menar att om man känner i hjärtat att det är rätt men ändå vill kolla upp bakgrunden på sin flickvän – att det är fel från början. Jag menar dock att det är precis vad du skall göra – dina känslor för henne garanterar ingalunda hennes känslor för dig – hur mycket hennes rådjursögon än må tindra. För att inte bli misstolkad vill jag tillägga att detta gäller speciellt er som bara kommer på semestrar till Thailand. Läs mer om detta i Att kolla upp bakgrunden på sin flickvän med privatdetektiv. Det är ju ingen nyhet att de som gifter sig med första bästa finns i överflöd kring faranger…

boes
                          Participant

Hur gammal ar tjejen ? Hur gammalt ar barnet ? Faa fodelsesattesten oversatt till engelska. Vilken utbildning har hon ? Det ar maanga faktorer som maaste tas i betraktning innan man kan bedomma storleken av sinsod.
                            Har hon barn och varit i ett forhaallande innan ar sinsod = 0 (underforstadd man kan inte salja sin dotter flera gaangar)

maprao
                            Participant

Jag hoppas din flickvän talar sanning men det är tyvärr så många som inte gör det så en kontroll borde du göra. Thailändare är misstänksamma mot allt och alla så ta till dig thaikulturen och gör en kontroll. Det borde inte på något sätt vara kontroversiellt.

Det är ju för din del ganska ointressant vem som är far till barnet, det är vem som är mor till barnet som är viktigt. Varje thailändare har sitt ID-nummer på ID-kortet och man har också sin födelseattest kopplad till ID-numret. Där finns namnen på de biologiska föräldrarna. Dessa namn ändras aldrig även om barnet får nya vårdnadshavare, då utfärdas nya dokument som visar vem som har vårdnaden. Det är alltså födelseattesten som är viktig, inte vårdnadsintyget.

Jag tycker du ska reda ut detta först. Om hon ljugit finns väl all anledning att ta en funderare och skjuta upp bröllopet. Om hon talat sanning, är mitt råd att vänta litet med bröllopet. Är känslorna äkta svalnar de inte närmaste året även om ni inte är gifta.Ni har också tid på er att diskutera sinsoden och framtiden, 100-150000 SEK är ju trots allt en slant om man ska sätta bo.

Kj

@boes wrote:

Har hon barn och varit i ett forhaallande innan ar sinsod = 0 (underforstadd man kan inte salja sin dotter flera gaangar)

Det där har man ju hört en del å jag har funderat lite över följande:

Hur bli det om damen är under 25år, har ett barn under 5år och varit halvt gift tidigare?
                              (dvs att damens mor aldrig accepterade förre maken å därför aldrig mottog nån sinsod men giftemål skedde iallafall i hans hem)

stgrhe
                              Participant

Det bör inte påverka din eventuella situation. Rent generellt kan man säga att hos thailändarna gäller:

1. Desto rikare familj desto större sin sod;

2. Ogift, ung och utan barn desto större sin sod.

T.ex. för en thaikinesiska från en rik överklassfamilj kan säkert familjen förvänta sig en sin sod om ett antal tiotals miljoner plus guld och diamanter.

Göran

maprao
                                Participant

@stgrhe wrote:

Det bör inte påverka din eventuella situation. Rent generellt kan man säga att hos thailändarna gäller:

1. Desto rikare familj desto större sin sod;

2. Ogift, ung och utan barn desto större sin sod.

T.ex. för en thaikinesiska från en rik överklassfamilj kan säkert familjen förvänta sig en sin sod om ett antal tiotals miljoner plus guld och diamanter.

Göran

Men Göran, om en kines(kinathai) gifter sig med en thaitjej då är det kinesen som dikterar villkoren och skulle han sedan avlida tar kinesfamiljen hand om arvet och lämnar ofta thaitjejen lottlös, det har jag exempel på.

Vi vanliga faranger är ju inte speciellt rika, vi har det bättre ställt än de flesta thai. Men när det gäller sin sod har vi ett mycket sämre utgångsläge än de rika thai och de knösrika kineserna. När det gäller faranger, då ska thai “bara ha”.

Kj

Illuvatar
                                  Participant

då jag inte sätter ett pris på människoliv.

Skulle tro att kvinnan överlever oavsett huruvida han betalar sinsod eller ej.

Även om svenskar tycker att det är förlegat så är det verklighet för de flesta thai. Men visst är det helt upp till var och en. Håller man sina principer om att inte betala ett öre över att gifta sig med en person man älskar så är det bara köra hårt att säga nej.

Lite konfundersam??? Det sägs här att: Har tjejen barn samt varit gift tidigare så är det lika med 0 kr i Sin-Sod?? Mig veterligen så blir familjen inte rikare eftersom och dottern inte mindre värd så att säga om hon gifter sig igen,, men eftersom alla vet att hon troligtvis aldrig vill eller kan gifta sig med en Thai man igen och därför vänder sig till faranger, så vet ju också föräldrarna att vi inte vet så mycket om traditionerna o ser då sin chans att punga ut med en Sin-Sod till, o den är ibland orimligt hög för en tjej som enligt nån här på forumet inte över huvud taget skall ha nån Sin-Sod?? Men vad jag vill få sagt i alla fall är: Om allting är kanon mellan dig o tjejen o ni har varit tillsammans ett tag o vill gifta er, så betala en symbolisk summa ca: 30-50 000 baht, det kan väl inte vara hela världen? Då gör ni ju en god gärning också.. se det som nån form av bistånd vetja… 🙂 Själv så kom jag o tjejen överens om att eftersom hon har ett barn o redan varit gift o gått igenom allt detta redan, så skulle vi ha ett enkelt bröllop billigt o sen bestämde jag att jag skulle ge 50 000 baht till hennes pappa, som inte förväntade sig ett enda öre, han är bara jätteglad att dottern har fått ett bra liv och att barnbarnet har det bra!!!! :thumbright: Så slappna av o tänk positivt, det finns inget facit i detta med att ha en thai tjej, alla verkar gå mot helt olika öden o liv……

Tack för ordet: IRONMAN :glasses5:

Du ska inte betala 1 Baht.
                                    Du kan väl motivera detta för familjen med att du måste ta hand om deras dotter i Sverige under många år. Det kommer att kosta mycket mer än 500.000 B.
                                    För dig själv gäller att klura ut om hon tar dig för pengarna eller inte. Om du säger nej och hon lämnar dig så var tacksam för att detta forum finns. Även om du hade betalt så hade hon lämnat dig för eller senare. Så, att inte betala är en mycket bra kontroll på vad din tilltänkta fru har för planer.

Och sen hör det också till saken att ni har en alldeles för kort tid tillsammans. Du känner henne inte. Det brukar man inte göra före det första bråket.

Jag har sagt till min blivande fru att jag inte betalar någonting. Hon sa bara att det var OK och att hennes föräldrar inte ville ha några pengar av mig. De förstod min inställning eftersom jag var farang. Men det är klart, min fru är inte dum, hon förstod självfallet att ju mer jag ger hennes familj desto mindre får hon.

500000Baht? Hon är väl inte 18år och oskuld ? 😛

IMO betala inte, om hon inte kan respektera detta så finns det ju 3 miljader till av dem 😛

Viewing 23 reply threads
                                • You must be logged in to reply to this topic.