Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Allmänt Thai Festival 2009 i Östersund

Viewing 40 reply threads
  • Author

Det håller på att arrangeras en stor Thai Festival till nästa år 9 juli till 12 juli 2009 i Östersund. Det kommer att bli massa uppträdanden av artister från Thailand, Sverige och Norge samt en massa andra festligheter. för mer och löpande info se
      http://www.thaifestival.se/” onclick=”window.open(this.href);return false; samt
      http://blogg.expressen.se/thaifestival” onclick=”window.open(this.href);return false;
      Av det lilla jag har hört kommer det bli riktigt stort, kommer med spänning att följa utvecklingen.

Ser ut som det blir nästan en hel veckas semester där uppe. Läste på ett annat forum att dom ligger i förhandlingar med massa kända artister i Thailand, t.ex. Loso, Carabao, Bird, Jonas och Christy, Thaitanium, China Dolls, Pookie, det är inte klart ännu vilka som kommer, men verkar bli en del, även svenska artister, det är nu ca 20 personer i Sverige som är iblandade och styr upp det hela. Ett nytt bolag är registrerat för att sköta det, tanken verkar vara att göra det här till ett återkommande jippo en gång om året.

KP

Men vad sjutton….
        Jag bor i Östersund och har inte hört ett knyst om detta.
        Det låter ju jätteroligt :drunken:

Lung Lennart
        Participant

Skall storebror Östersund börja konkurera med lilla Ragunda med dessThaipaviljong?
          Skall hela Norrland börja konkurera om Thailandsintresset? Börjar det inte bli lite för mycket av tvivelaktiga Thaiprojekt.
          En Paviljong som enligt pressen kostar kommunen för mycket. Ett Tempel i Fredrika som väntar på pengar som aldrig ser ut att komma. Och nu en Thaifestival?

Nille
          Keymaster

Jag kan tillägga att jag försökt kontakta människorna bakom denna festival för att erbjuda dem gratis bannerutrymme. Detta var strax efter Tony la upp tråden och jag har fortfarande inte fått något svar. Ett dåligt omen.

Det första de gör borde ju naturligtsvis vara att ge sig sig ut på forum och sprida ordet så snart de bara kan. Absolut tacka ja till gratis reklam. Icke sa nicke. Eftersom de inte gör detta kanske de är som alla andra och fokuserar på sponsorerna och hur man skall få med dem. Undrar om deras kommun är medarrangangörer?

I vilket fall, läser de detta står erbjudandet kvar.

Jag har precis kommit tillbaka från semester och ej hunnit komma igång med allt ännu. Vi håller nu på att sätta organisationen för Thaifestivalen och det är några få namn som saknas. Vi håller på att ta fram 6 sponsorpaket i olika prisklasser. Vi håller på att söka bidra från kommuner, Östersund och Ragunda. Vi har kontakt med olika finansiärer och förbereder ansökningar till dom. Vi kommer att vara både en draghjälp samt en samarbetspartner med Ragunda för att kunna göra Thaipaviljongen samt Östersund till ett Thailändskt Centrum i Norden. Tänk er alla som kommer hit som kan besöka Utanede, Moose Garden och pussa älgar eller besöka Frösö Zoo med sin utställning och buddhafigur (enda zoo i världen som har detta om Thailand). Samt andra intressanta händelser som Cadillac meeting, 50-tals rock m.m.

Vi tar emot all hjälp vi kan få med att marknadsföra oss och ser gärna att vi kan utveckla detta tillsammans med thailandsforum.se.

Vi håller nu också på med hemsidan som skall se presentabel ut, göra banners som skall in på olika forum och hemsidor. Möten som skall bokas i Sverige och Thailand och sedan skall dessa genomföras med ett presentationsmaterial som både lockar och drar både folk och finansiärer samt sponsorer.

Mycket är redan förberett men lika mycket återstår, detta är ett jätte projekt som
            kommer att dra folk från hela NordEuropa.

Så Nille, hör av dig så ska vi se hur vi skall kunna samarbeta. Antingen svarar du här eller mailar mig. Eller så kan du lämna telefonnummer så ringer jag dig.

Vore tacksam om alla på detta forum kunde hjälpa till att ta fram olika forum som man kan skriva i, både svenska och internationella forum om thailand. Är ytterst tacksam för alla svar jag kan få.

Nille
            Keymaster

Detta var mycket goda nyheter.

Vi här på Thailandsforum är givetsvis med och bidrar så mycket vi bara kan! Jag tycker detta låter helspännande och håller tummarna för att allt går i lås. Detta gynnar vår sak.

Så snart ni har banners klara är det bara att skicka oss.

Jag skickar dig ett PM med mitt nummer.

Detta låter jättekul! :thumbright:
              Någon som kan tipsa om boende skapligt nära festivalområdet, typ camping med stugor eller liknande?
              Låter ju som om det är läge att boka ganska omgående om man vill ha plats.

KP

@sukhoi wrote:

Detta låter jättekul! :thumbright:
                Någon som kan tipsa om boende skapligt nära festivalområdet, typ camping med stugor eller liknande?
                Låter ju som om det är läge att boka ganska omgående om man vill ha plats.

Jag har fattat det som att det är i Östersund festivalen ska vara och där finns det flera hotell.
                Camping finns det två av men ligger några km från stan. Har man husbil eller husvagn kan man stå vid sjön vid det som brukar vara camping när det är storsjöyran. Det är ingen camping egentligen och där finns heller inga toaletter men det är gratis och har gångavstånd till centrum (några hundra meter). Ska se om jag kan hitta någon länk till alla hotell här.

Om festivalen INTE ska vara i Östersund (staden alltså) får någon gärna upplysa om var den ska vara.

Här kan ni kolla boende mm http://www.turist.ostersund.se/parser.php?did=55:11&lang=sv&cid=500&cidMenu2=600&newcatid” onclick=”window.open(this.href);return false;

Vi kommer att ha en husbil och husvagnscamping inne på Campusområdet och för dom som vill tälta så förordar vi Odensala Camping cirka 1,5 km från Campus och Frösö Camping samt Sandvikens Camping som ligger cirka 5 km från Campus. Alla dessa har stugor men endast Frösön och Odensala kommer att ha bussar som går på kvällarna. Sedan har vi Utsikten där Anders Södergren har ett 30 tal rum att hyra ut. Vi kommer att lägga ut länkar till alla hotell som vi kommer att samarbeta med och resterande får ni gå genom Turist och Kongressbyrån för att få reda på.

Är det någon som har bra kontakt med någon inom musikbranchen i Thailand och helst Bangkok, jag har fått ett namn men inga referenser. Vore tacksam om någon kunde vara behjälplig med detta.

Nille
                Keymaster

Jag tror åtminstone 3 av våra medlemmar har kontakter inom musikbranchen i Thailand. Min mamma är dessutom bekant med Liam Morrison gitaristen. :geek: Kanske lika bra om du kunde specificera vad du behöver hjälp med redan nu? Du söker mer än bara en musiker antar jag.

Carabao, Loso, Bird Thongchai, Jonas & Christy, Thaitanium, China Dolls, Chrash,
                  Jindara är bara några. Men det är en början, kanske du har kontakterna?

I och för sig så håller Kulturministeriet i Thailand på och försöker få till eventuella möten med dessa artister. Vore kul om vi kund få hit någon av de stora artisterna från Thailand.

Lung Lennart
                  Participant

Tidningsdrevet går i Fredrika, nu har även Jämtland drabbats

Länk: http://www.vk.se/Article.jsp?article=207806&category=388″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Förstår inte vad denna Lennart Lung menar, har han ramlat och slagit sig eller?

Vad har vi för samröre med Fredrika? Vad är det som drabbat Fredrika som drabbat Jämtland?

Håll dig till fakta.

Nu i dag har vi ordnat både bankkonto och bankgiro, så nu känns det att vi är på väg mot målet.

Nu har vi lagt in information på http://www.thaifestival.se och kommer sedan fortlöpande att uppdatera denna varefter artister m.m blir klara.

Annonser och banners kommer att erbjudas till ett bra pris för dom som är intresserade att synas på http://www.thaifestival.se.

Nisse
                    Participant

Eftersom ni kommer presentera er webbsida mot sponsorer och annonsörer skulle jag föreslå att ni ser över språket. Engelskan är inget vidare, inte i mina ögon i alla fall. Det borde vara en ganska liten kostnad i sammanhanget att ha en native att korrekturläsa det ni ämnar presentera – innan skadan är skedd liksom.

Som med allting annat. Ni kan säkert få denna service gratis, eller i utbyte mot något annat :blackeye:

Thaisambo
                      Participant

Skulle det vara möjligt att presentera webbsidan även på thai?

Vi har folk som håller på och ser över språken, thai, engelska, tyska samt svenska för att det skall bli rätt. Jag vet att min engelska inte är perfekt men jag försöker så gott jag kan och vill bara att det skulle bli lite mer info på siten.

Lung Lennart
                        Participant

@mastermind wrote:

Förstår inte vad denna Lennart Lung menar, har han ramlat och slagit sig eller?

Vad har vi för samröre med Fredrika? Vad är det som drabbat Fredrika som drabbat Jämtland?

Håll dig till fakta.

Bättre sent än aldrig, borde svarat tidigare.
                          Länken kanske blev lite fel, med i listan till höger kan man klicka på en artikel om paviljongen.
                          Nu länkar jag direkt till sidan i Västerbottenskuriren.
                          http://www.vk.se/Article.jsp?article=208382&category=388″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Vad gäller Thaipaviljongen så tänker vi ge Ragunda Kommun chansen att vara med att kunna få artister, hantverkare m.m till ett billigare pris. Samtidigt så är Paviljongen i sig en turistmagnet som vi i Thaifestivalen kan dra nytta av. Vi ser en hel del synergieffekter som kan gynna både Östersund och Ragunda Kommun ekonomiskt och turistmässigt. Vad gäller Fredrika så har vi i Thaifestivalen inte för avsikt att ha något samarbete med dom, då vi vet för lite om verksamheterna där uppe. Jag tycker det är helt rätt med ett buddhatempel men jag vill personligen veta vad det kan komma att kosta i slutändan och vilka som skall betala samt vilka som skall vara ansvariga. Får man igång en Riksförening för thaiare så tror jag att denna skulle vara lämpad som huvudman för att driva frågan om ett tempel samt även övervaka att det sköts riktigt.

Detta gör vi i Thaifestivalen för att få en trevlig samlingsplats för thailändare i Europa samt att vi i
                          Östersund och Ragunda drar nytta av varandra då vi förlägger vårt arrangemang helgen före Paviljongen.

Thaisambo
                          Participant

Jag har sett två siffror i sammanhanget, men det är bara rudimentär information.

Har jag fattat det rätt har någon kostnadsberäknat färdigställande av tempel och konferensanläggning till ca 50 miljoner kronor, det finns också ett lågprisalternativ på 22 miljoner kronor. Antagligen innebär det att konferensanläggningen läggs på is eller nåt sånt.

Det ska ha funnits en ursprunglig, kanske osäker, finansieringsplan från Thailand, vilken föll genom militärrevolten 2006.

Idag verkar det bara finnas de här kostnadsberäkningarna kvar samt obetalda fakturor. Det är befogat med en professionell genomgång av projektet för att få ordning på det och försöka få det genomfört, jag tycker att idén som sådan är okej och kan en riksförening ställa sej bakom finns många möjligheter till finansieringar, det är ju ett behjärtansvärt ändamål.

Har tänkt på Ragunda också, Paviljongen är ju tänkt att dra besökare till paviljongen och ett kommunalt stöd skulle kunna motiveras med återfinansiering genom att besökarna bor på någon anläggning i kommunen, äter mat m m. Det ska i stort sett ge ett nollresultat och det är svårt att räkna så och få överblick. Men man verkar ganska övertygad om att man har ett negativt resultat totalt sett och det är inte bra. Det måste bli synligt att det hela totalt sett ger ett nollresultat för kommunen. Skulle det gå på plus kan ju kommunen hantera det genom att sänka kommunalskatten i Ragunda!

Vi måste hjälpa våra vänner så gott vi kan, det handlar om att få det hela att fungera helt enkelt. Ev vinster innebär att vi har möjlighet att ge tillbaka för hjälpen.

Thaisambo
                            Participant

@Thaisambo wrote:

Vi måste hjälpa våra vänner så gott vi kan, det handlar om att få det hela att fungera helt enkelt. Ev vinster innebär att vi har möjlighet att ge tillbaka för hjälpen.

Det blev alldeles tyst efter den här meningen…. Jag hoppas det inte är nåt problem med thaifestivalen pga de här tankarna på ändamålet att främja thaiverksamhet i Sverige!

Faktum är att mastermind inte varit inne på forumet sedab 25 aug. Kanske har dom ingen godtagbar förklaring till det jag kom fram till om bolagsbidningarna kring personerna bakom projektet. Kanske väljer man att tiga ihjäl frågan.
                              Länk till ämnet:
                              mystiskt-med-thaifestivalen-t2791.html

Thaisambo
                              Participant

@Skribenten wrote:

Faktum är att mastermind inte varit inne på forumet sedab 25 aug. Kanske har dom ingen godtagbar förklaring till det jag kom fram till om bolagsbidningarna kring personerna bakom projektet. Kanske väljer man att tiga ihjäl frågan.
                                Länk till ämnet:
                                mystiskt-med-thaifestivalen-t2791.html

@Thaisambo wrote:

Det skulle vara en massa möten med diverse potentater i slutet av september. Förhoppningsvis får vi då veta vad som sig tilldragit haver och hur fortsättningen blir.

Tystnaden är onekligen bekymmersam sedan pukorna och trumpeterna under juli-augusti. Men vi får hoppas att något hänt under september!

Eftersom jag inte varit inne på hemsidan sedan i Augusti beror på att jag börjat ett nytt arbete samt hållit på med en massa ansökningar för detta med Thaifestivalen, vi fortsätter i samma anda och kommer nu att framgent att bearbeta allt och alla för att detta skall bli av. Min tid att skriva på forumet har blivit begränsat men jag skall försöka så gott jag kan.

Thaisambo
                                Participant

Vi får hoppas att det kommer mer info snart. Senaste nytt från Östersund gäller ett misstänkt bombhot.

Rospigg
                                  Participant

Visst väntar vi fortfarande. Snart är det mars månad och då önskar många företag ha sin semesterplanering klar. Synd att missa festivalen….om det blir någon. Bloggen verkar stå still också. Tomt på nyheter.

Lung Lennart
                                    Participant

På “Broderforumet” kan man nu läsa att det inget blir i sommar, man siktar in sig på 2010.
                                      http://www.maipenrai.se/forum/thai-sverige/festivalen-i-ostersund/

Nille
                                      Keymaster

Ok. Det kom väl inte alltför oväntat kanske.

Med tanke på informationen som kommit – och inte kommit, fram tills nu – hoppas man att någon annan försöker. Ideen är god men det behövs lite mer drag under galosherna tror jag. Kanske man börjar i mindre skala och kanske närmre där allt folk finns…. Stockholm kanske.

Rospigg
                                        Participant

Nille, du tänkte väl möjligtvis inte på en picknick?

Lunch i det gröna

Idag bar det av till Huddinge och närmre bestämt till Rådsparken. Söder för att det låg bäst till för de flesta.

Ett urklipp från Nilles egen blogg

Lung Lennart
                                          Participant

@Nille wrote:

Ok. Det kom väl inte alltför oväntat kanske.

Med tanke på informationen som kommit – och inte kommit, fram tills nu – hoppas man att någon annan försöker. Ideen är god men det behövs lite mer drag under galosherna tror jag. Kanske man börjar i mindre skala och kanske närmre där allt folk finns…. Stockholm kanske.

De finns de som försöker, i liten skala. http://www.ikia.dinstudio.se/empty_6.html Men tyvärr mycket längre bort. Det kommer tydligen att gå i kulturens tecken, Dragplåstret http://www.sulak-sivaraksa.org/ är en av världens mest kända lekmannabuddister. Professor, alternativ fredspristagare, poet, författare och debattör. Issantjejerna vet nog inte vem det är men fråga en universitetstjej från Bangkok hon vet säkert.

Nille
                                            Keymaster

@Rospigg wrote:

Nille, du tänkte väl möjligtvis inte på en picknick?

Lunch i det gröna

Idag bar det av till Huddinge och närmre bestämt till Rådsparken. Söder för att det låg bäst till för de flesta.

Ett urklipp från Nilles egen blogg

Njae lite mer än så hoppas jag nog på :cyclopsani:

Lung Lennart
                                              Participant

Klargörande:
                                                Såg att hemsidan jag länkade till är nere, tillfälligtvis hoppas jag.
                                                En kvinnoinvandrarförening (med en Thailändska som ordförande) planerar alltså en Thaifestival i Arvidsjaur 12-14 juni. Dragplåstret blir som jag skrev tidigare Sulak Sivaraksa.
                                                På Soi Sixteen finns beskrivet om hur det var 2004 när han var i Sverige senast .
                                                http://www.soisixten.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1304&p=12084&hilit=sulak+sivaraksa#p12084

Ni kan ju pröva länken http://www.ikia.dinstudio.se/empty_6.html om ett par dagar, då kanske den funkar.

På grund av den ekonomiska krisen i världen så även i Thailand och Sverige så får vi svårt att få igång någon Thaifestival 2009. Detta beror på att löften vi fick av förra regeringen i Thailand ej gäller längre, detta gör att vi ej har råd att ta hit artister m.m för att kunna köra en Thaifestival. Även dom svenska finansiärerna har sagt nej till att finansiera mer projekt under 2009 utan att detta år så kommer ingen som söker att få bidrag från olika stiftelser och institut. Detta gör att vi nu håller på och bearbetar den nya regeringen i Thailand samt att vi tagit in experter som skall hjälpa oss att söka bidrag till detta projekt. Målsättningen är att vi nu skall köra det 2010 och vi hoppas att vi kan få med oss en hel del finansiärer då.

Att Thaifestivalen skulle ligga i Östersund är ingen nackdel, jag har fått mail från nästan hela Europa av både thailändare men även från faranger som är väldigt intresserad.

Vi vill inte göra någon halvmessyr till festival utan det skall vara en festival som folk skall säga att detta var det värt att åka till Östersund för.

Kommer under våren och sommaren att skriva vad som händer när vi träffar alla berörda som skall finansiera och även delta i festivalen. Det kommer att bli som en dagbok där ni får veta det mesta om vad som händer och sker.

Lung Lennart
                                                Participant

Ja……, Ja……., Jasså
                                                  Jag säger ingenting jag, så har jag ingenting sagt.

Nille
                                                  Keymaster

Som jag ser det finns det bara en festival som har möjlighet att dra ordentligt med folk och det är Thaifestivalen i Ragunda. Som dessutom redan finns (vilket borgar för att det faktiskt händer). Det var dessutom en succe 2009. Alla uppstickare kommer få det tufft. Ragunda ligger dessutom nära Östersund, OCH nära Sundsvall.

Man pratar om att chartra bussar upp genom Sverige inför nästa festival, och kanske ner genom…

Skall det bli så megastort som Thaimaster vill göra det är det nog bara ekonomiskt möjligt i direkt anslutning till en av storstäd erna. Bättre att detta får växa långsamt vid Thailändska Paviljongen i Ragunda.

Lung Lennart
                                                    Participant

@mastermind wrote:

Vad gäller Thaipaviljongen så tänker vi ge Ragunda Kommun chansen att vara med att kunna få artister, hantverkare m.m till ett billigare pris. Samtidigt så är Paviljongen i sig en turistmagnet som vi i Thaifestivalen kan dra nytta av. Vi ser en hel del synergieffekter som kan gynna både Östersund och Ragunda Kommun ekonomiskt och turistmässigt. Vad gäller Fredrika så har vi i Thaifestivalen inte för avsikt att ha något samarbete med dom, då vi vet för lite om verksamheterna där uppe. Jag tycker det är helt rätt med ett buddhatempel men jag vill personligen veta vad det kan komma att kosta i slutändan och vilka som skall betala samt vilka som skall vara ansvariga. Får man igång en Riksförening för thaiare så tror jag att denna skulle vara lämpad som huvudman för att driva frågan om ett tempel samt även övervaka att det sköts riktigt.

Detta gör vi i Thaifestivalen för att få en trevlig samlingsplats för thailändare i Europa samt att vi i
                                                      Östersund och Ragunda drar nytta av varandra då vi förlägger vårt arrangemang helgen före Paviljongen.

Vilket skryt det var för ett år sedan, men det ser ju ut som om Ragunda hittat konceptet själva. (Citatet skrevs 2008-08-21)

Rospigg
                                                      Participant

Ingenting nytt om denna storslagna festival som kommer att dra tusentals thailändare?

Ni kommer att häpna framgent när jag talar om vad som kommer att hända och varför. Detta kommer att vara den enda thaifestivalen i hela västvärlden som sträcker sig mer än 1 dag. Kan berätta att det finns 120000 thailändare med familjer i Schengenområdet och alla vi svenskar som varit till Thailand och upplevt maten, kulturen, musiken, religionen, människorna samt den underbara miljön och detta smittande leende som möter en över allt.
                                                        Detta är ett uttalande enligt Master själv vad jag förstår.

Ett saftkalas på gräsmattan utanför Nille kanske är lättare att få till, innan han tar sitt pick o pack till en varmare plats 🙂

Viewing 40 reply threads
                                                    • You must be logged in to reply to this topic.