Hem Forums I Sverige med Thailändsk anknytning Byråkrati & Myndigheter Thailändsk Vårdnadsdom ej giltig?

Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #391029

      Hej,
      Har en fru som kom hit för gott i Oktober, hennes son kom nu i Mars.

      När vi registrerar grabben för personnr så får vi OK med reservation att frun ej har ensam vårdnad.
      Detta trots att vi bifogat den Thailändska domen med vedimerad översättning från Ambassaden i BKK från skilsmässan med hennes ex där det klart och tydligt står att hon ska ha ensam vårdnad.

      Skatteverket säger att domen ej är giltig i Sverige och att vi behöver en dom från tingsrätten här.
      För att få dom här måste vi lämna in stämningsansökan etc etc….

      Stämmer detta verkligen??
      Har aldrig hört talas om detta innan.

      Ska man bry sig om att gå genom detta eller funkar livet lika bra utan?

      Tacksam för svar.

      //Micke

    • #462147
      hasseigoteborg
      Participant

        Vad jag förstått så så stämmer det.

        Och vill ni ex ha underhållsbidrag så krävs detta beslut.

        hf

      • #462148

        Hej,

        Jag träffade min ex flickvän i Sverige 2003. Vi lever idag inte tillsammans då vi separerat. Hon bor i Sverige och jag
        i Thailand.
        Vi tog hennes son till Sverige ca 1 år efter att vi träffats. Hon hade ensam vårdnad och vi fick inga problem med
        det du skriver om. Vi fick även underhållsbidrag.

        Tycker att det låter konstigt. Men det kan ju ha ändrats, det är ju några år sedan.

        Lycka till!

        /M

      • #462149
        Thaikonsult
        Participant

          Det är riktigt som Skatteverket påstår och det beror på att Thailand inte ratificerat Haagkonventionen i frågan.

          Mvh Thaikonsult

      Viewing 3 reply threads
      • You must be logged in to reply to this topic.